Centenar MRP, III (finalul)
Aicea s-au dus cu jale
Şi în tihnă se albesc
Oasele domniei sale
De Miron Paraschivesc
Care-au fost trecut prin lume
Ca să dea la toate nume.
Astăzi una cu ţărâna,
De iubire n-are ştire
Şi un vreasc îi este mâna
Care scrise aste şire.
Când zâmbiţi din întâmplare
Întorcând aceste foi
Domnişori şi domnişoare
Voi zâmbi şi eu cu voi...
Şi, în timp ce în sala festivă se va proiecta filmul lui George Huzum Prietenul meu, poetul, din 1969, interviu luat la doar un an înainte de sfârşitul lui MRP, lucrările Centenaruluivor continua în două secţiuni. Iar mîine vor fi câ transferate la MNLR, cu participare de primă mână. În ce mă priveşte, iau parte la dezbaterea Scriitorul şi puterea, moderat de criticul literar Dan Cristea, care de altfel l-a cunoscut personal pe poet, au bătut în grup străzile Bucureştiului şi localurile de noapte, mereu discutând (ce altceva?) literatură... A scris despre Jurnalul unui cobai, memorialistica apărută de curând la editura Dacia. Crede că mai curând este vorba despre experimentul comunist aplicat României, nu unei persoane anume. La drept vorbind, se nimeriseră nişte ani mai înlesniţi şi nici politic prea aspri, aşa că DC sugerează că MRP a sfârşit-o cam la timp, n-a mai avut parte de marile frustrări ale ultimelor două decenii ceauşiste. La rîndul meu, spun că nu l-am cunoscut personal, sau nu bine, ci am fost martor la o perioadă când MRP ocupa un loc în avanscena vieţii literare de la noi, semna pe prima pagină, avea rubrici permanente, cărţile sale, mereu reeditate, cu mici modificări neesenţiale, erau expuse pe primul stand al librăriilor: Cânticele ţigăneşti, Declaraţia patetică, Versul liber, etc. Lăsând deci deoparte maniera foarte aspră, necruţătoare în care este tratat în Istoria lui Marian Popa, fac să se înţeleagă că a existat o primă etapă în care MRP a scris o poezie strict militantă, dar că destul de repede a venit la sentimente mai bune (artistic vorbind), încurajând poeţii tineri şi poezia onirică de la noi, de fapt refacerea legăturilor peste timp cu avangarda dintre războaie, unde în fapt activase, dimpreună cu Geo Dumitrescu, Ben Corlaciu, Dimitrie Stelaru şi alţii. Am luat parte la seria de şedinţe ale cenaclului pe care MRP îl conducea la Uniunea scriitorilor, după episodul Povestea vorbei, secretar fiind Vintilă Ivănceanu, cu participarea întregului grup oniric. MRP avea aerul unui corifeu, care încurajază şi distribuie coroniţe. Se face observaţia că avusese o opţiune de tinereţe clară pentru mişcarea de stânga. Atunci ţin să sugerez că la noi, după Război, a existat această tentaţie a stângii, destui scriitori s-au lăsat ispitiţi de propaganda egalitaristă, "mai bine pentru cât mai mulţi dintre noi". În fapt, prin poziţia sa lângă colosul rus, mereu ameninţător, la noi a existat o respingere de principiu a bolşevismului. Pe când în alte ţări europene: Grecia, Italia, Ungaria, exista o mişcare pro-comunistă bine articulată. Iar în Spania s-a ajuns la război civil. La noi totată mişcarea de stânga era subterană, deci nu bine cunoscută. Poate că şi MRP s-a lăsat ademenit de frazele falsei generozităţi. Care s-au dovedit mari minciuni. Iar închisorile au fost curând umplute cu adversarii politici, un număr mare de scriitori, de intelectuali au fost încarceraţi...403 la număr, dintre care 62 au decedat în închisoare. În acest timp, cei ce s-au dat cu regimul, au dus-o de minune... Prietenul nostru poetul Aurel M. Buricea, de curând strămutat de pe meleaguri brăilene în proximitatea Vălenilor de Munte, ne relatează un episod când el însuşi a devenit victima securităţii, fiind arestat pentru delict de opinie, reţinut timp de două spătămâni, eliberat prin intervenţia stăruitoare a lui Fănuş Neagu...
Discutăm în acest fel cam vreo oră, dar trebuie să ne luăm seama, există un orar căruia musai să ne racordăm. La masă. Apoi despărţirea de condeierii vălenari; drumul înapoi spre Bucureşti. Gutui încărcaţi de rod auriu. Dalii parcă încă mai luminoase, pe cât celelalte culori se şterg, în penumbră. Soarele printre nori fotogenici. Raze divergente pe sus, snopii celeşti; pe când la nivelul ţărânei, alte şire divergente, acestea deloc facile, ci trudnice, ale miriştilor încă neîntoarse. Secetă mare în toamna asta. Când să dăm roată Pieţei de la Presa Liberă, soarele cădea abrupt printre cele două imobile gen Canion, apărute de curând. Aşa că nu mă pot bucura de impactul Astrului pe cupola Romexpo...
Fotografii de la Contenarul MRP, Vălenii de Munte
Al cincizecelea sonet
... Ne îndreptam spre Biblioteca orăşenească. Până să ne regrupăm, cercetez monumentul lui Nicolae Iorga, însă nu pot găsi semnătura sculptorului. Pe frontiscipiul Bibliotecii, o efigie a savantului, exaltat de admiratori, urât de duşmanii săi politici - cu finalul odios despre care acum ştim aproape totul, dar despre care în anii comunismului se vorbea doar pe şoptite... O placă în bronz, comemorativă, la împlinirea unui secol de la naşterea savantului. Dincolo de Bibliotecă, un alt monument, al pictorului N.N. Tonitza, nici acesta semnat. Întrebând pe cine m-aş fi aşteptat să cunoască amănuntele, mi se dă răspunsul sibilinic: necunoscut! Îmi pare a recunoaşte stilul lui Ion Grigore Popovici, simplă supoziţie. Pictorul a murit în 1940, sculptorul în 1946, în împrejurări tragice, pe cât de gangstereşti: împuşcat de KGB, în zorii zilei, a recăzut pe pat, între soţie şi fiul de lângă care se ridicase. Fiul fiind viitorul mare sculptor Constantin Popovici.
Dincolo de intersecţie, o clădire în stil neoclasic, după ferestrele cu ogive: Casa construită după indicaţiile lui Iorga, cea în care se ţineau faimoasele Cursuri de vară de la Văleni. Acum, nimic altceva decât sediul unei firme de produse alcoolice, dacă am înţeles bine. Dar oricum bine nu este, căci ar putea fi folosită tot în scopuri culturale...
Intrăm în clădirea bibliotecii; pe largile holuri, o expoziţie cu manuscrise şi fotografii MRP. Recunoaştem chipul hirsut, caligrafia briantă, iscălitura MironRP.Şi o expoziţie de carte, inclusiv nou lansata monografie a Anei Dobre, recent apărută la editura MNLR: Miron Radu Paraschivescu, eternul eretic. Ar fi vorba de prima treime din teza de doctorat a criticului literar A.D.
Deschiderea oficială, cu invitaţii la tribună. În marea sală de conferinţe, liceeni, câţiva profesori, literaţi. Dl Lucian Chişu devoalează acţiunile deja epuizate: vizita la cimitir, la casa poetului, dezvelirea plăcii memoriale. Editarea de către MNLR a unei ediţii anastatice după Ultimele, de MRP. Oficial, dl viceprimar anunţă că i s-a acordat lui MRP titlul de Cetăţean de onoare al oraşului Vălenii de Munte, post mortem. Măcar cu post-mortemul e o socoteală mai laxă, recunoaşterea poate veni oricât de târziu, la buna voinţă a edililor locali. În cazul MRP, cu o întârziere de numai patru decenii patru...
Dl Dionisie Duma dă citire la două poezii ocazionale, dedicate amintirii poetului iubit. Dan Cristea schiţează locul în postumitatea literelor române al poetului. Directoarea bibliotecii anunţă acţiuni culturale, cenacluri, concursuri, colaborări la reviste.
Un mini-recital a trei studente ale maestrului Eusebiu Ştefănescu, pus în scenă împreună cu colega Rodica Mandache, aflată într-un turneu. Tinerele aspirante la actorie interpretează cu aplicaţie, în gen vodevil, poezia Terente şi Didina. În încheiere, Eusebiu Ştefănescu, unul dintre pasionaţii interpreţi ai poeziei româneşti, în toate ocaziile posibile, ne delectează recitând poema de mahala Rică, fante de Obor. Prestaţie pe drept îndelung aplaudată. Între timp, discutasem între noi, ca iubitori ai poeziei lui MRP, eu regretând că la cimitir nu mi-a venit ideea să fi citat celebrele versuri ale Paraschivescului. Da, ce bine ar fi căzut!, este de acord Actorul. Ca abia acasă, mărind fotografiile pe care le făcusem la cimitir, să observ că pe un bloc de piatră plasat la marginea îngrăditurii au fost săpate, desigur la indicaţia poetului, versurile cunoscute, în stil antonpannesc:
Aicea s-au dus cu jale
Şi în tihnă se albesc
Oasele domniei sale
De Miron Paraschivesc
Care-au fost trecut prin lume
Ca să dea la toate nume.
Astăzi una cu ţărâna,
De iubire n-are ştire
Şi un vreasc îi este mâna
Care scrise aste şire.
Când zâmbiţi din întâmplare
Întorcând aceste foi
Domnişori şi domnişoare
Voi zâmbi şi eu cu voi...
Şi, în timp ce în sala festivă se va proiecta filmul lui George Huzum Prietenul meu, poetul, din 1969, interviu luat la doar un an înainte de sfârşitul lui MRP, lucrările Centenaruluivor continua în două secţiuni. Iar mîine vor fi câ transferate la MNLR, cu participare de primă mână. În ce mă priveşte, iau parte la dezbaterea Scriitorul şi puterea, moderat de criticul literar Dan Cristea, care de altfel l-a cunoscut personal pe poet, au bătut în grup străzile Bucureştiului şi localurile de noapte, mereu discutând (ce altceva?) literatură... A scris despre Jurnalul unui cobai, memorialistica apărută de curând la editura Dacia. Crede că mai curând este vorba despre experimentul comunist aplicat României, nu unei persoane anume. La drept vorbind, se nimeriseră nişte ani mai înlesniţi şi nici politic prea aspri, aşa că DC sugerează că MRP a sfârşit-o cam la timp, n-a mai avut parte de marile frustrări ale ultimelor două decenii ceauşiste. La rîndul meu, spun că nu l-am cunoscut personal, sau nu bine, ci am fost martor la o perioadă când MRP ocupa un loc în avanscena vieţii literare de la noi, semna pe prima pagină, avea rubrici permanente, cărţile sale, mereu reeditate, cu mici modificări neesenţiale, erau expuse pe primul stand al librăriilor: Cânticele ţigăneşti, Declaraţia patetică, Versul liber, etc. Lăsând deci deoparte maniera foarte aspră, necruţătoare în care este tratat în Istoria lui Marian Popa, fac să se înţeleagă că a existat o primă etapă în care MRP a scris o poezie strict militantă, dar că destul de repede a venit la sentimente mai bune (artistic vorbind), încurajând poeţii tineri şi poezia onirică de la noi, de fapt refacerea legăturilor peste timp cu avangarda dintre războaie, unde în fapt activase, dimpreună cu Geo Dumitrescu, Ben Corlaciu, Dimitrie Stelaru şi alţii. Am luat parte la seria de şedinţe ale cenaclului pe care MRP îl conducea la Uniunea scriitorilor, după episodul Povestea vorbei, secretar fiind Vintilă Ivănceanu, cu participarea întregului grup oniric. MRP avea aerul unui corifeu, care încurajază şi distribuie coroniţe. Se face observaţia că avusese o opţiune de tinereţe clară pentru mişcarea de stânga. Atunci ţin să sugerez că la noi, după Război, a existat această tentaţie a stângii, destui scriitori s-au lăsat ispitiţi de propaganda egalitaristă, "mai bine pentru cât mai mulţi dintre noi". În fapt, prin poziţia sa lângă colosul rus, mereu ameninţător, la noi a existat o respingere de principiu a bolşevismului. Pe când în alte ţări europene: Grecia, Italia, Ungaria, exista o mişcare pro-comunistă bine articulată. Iar în Spania s-a ajuns la război civil. La noi totată mişcarea de stânga era subterană, deci nu bine cunoscută. Poate că şi MRP s-a lăsat ademenit de frazele falsei generozităţi. Care s-au dovedit mari minciuni. Iar închisorile au fost curând umplute cu adversarii politici, un număr mare de scriitori, de intelectuali au fost încarceraţi...403 la număr, dintre care 62 au decedat în închisoare. În acest timp, cei ce s-au dat cu regimul, au dus-o de minune... Prietenul nostru poetul Aurel M. Buricea, de curând strămutat de pe meleaguri brăilene în proximitatea Vălenilor de Munte, ne relatează un episod când el însuşi a devenit victima securităţii, fiind arestat pentru delict de opinie, reţinut timp de două spătămâni, eliberat prin intervenţia stăruitoare a lui Fănuş Neagu...
Discutăm în acest fel cam vreo oră, dar trebuie să ne luăm seama, există un orar căruia musai să ne racordăm. La masă. Apoi despărţirea de condeierii vălenari; drumul înapoi spre Bucureşti. Gutui încărcaţi de rod auriu. Dalii parcă încă mai luminoase, pe cât celelalte culori se şterg, în penumbră. Soarele printre nori fotogenici. Raze divergente pe sus, snopii celeşti; pe când la nivelul ţărânei, alte şire divergente, acestea deloc facile, ci trudnice, ale miriştilor încă neîntoarse. Secetă mare în toamna asta. Când să dăm roată Pieţei de la Presa Liberă, soarele cădea abrupt printre cele două imobile gen Canion, apărute de curând. Aşa că nu mă pot bucura de impactul Astrului pe cupola Romexpo...
Fotografii de la Contenarul MRP, Vălenii de Munte
Eusebiu Ştefănescu, Dan Cristea, Aurel M. Buricea |
Al cincizecelea sonet
ion lazu: Un „reverence”...
Da, viaţa noastră pare-a fi un dans
Mulţi paşi, schimbări, rotiri, ocoale multe
Ochi iscodind şi-urechi ce vor să-asculte
Când vine clipa unui „reverence”...
Un reverence ce e? Un „non-combat”
Pasu-napoi şi-o plecăciune mică
În faţa celui de care ţi-e frică
Căci să-l ataci nu-i în puterea ta.
Un pas-napoi, dar nu ca să te-avânţi
Cu nou elan şi renăscută forţă –
Să birui sau să arzi precum o torţă...
Un pas-napoi, ca pe ceilalţi să-i minţi.
În timp ce însuţi ştii şi simţi prea bine
Că-n „reverence” muri onoarea-n tine.
6 sept. 2011
ion lazu: Cântec la marginea apei
Lidiei
Pe malul apei, scund
Într-o raclă de prund
Să ne iubim – orbi
De lumina din plopi
Şi de frunza ce scapă
Sau licăre-n apă.
Noi, pierduţi, fără chip,
În culcuş de nisip
Astupaţi între maluri
Cu timpanele-n valuri
Încleştaţi să ne doară
Desfăcuţi în afară,
Duşi prin somn mai departe
De-acest râu fără moarte.
1975, Alexandria.
(din volumul Muzeul Poetului, 1981)
(din volumul Muzeul Poetului, 1981)
Apel pentru Paul Goma, pe blogul poetului LIS
Mă alătur fără ezitare şi fără echivoc dlui LIS care adresează acest Apel către conştiinţele naţiunii. Într-adevăr, marele scriitor Paul Goma trebuie repus fără întârziere în drepturile sale cetăţeneşti, cu onorurile cuvenite, cu scuze explicite şi complete; desigur şi cu recompensarea talentului Dsale, a operei literare de o viaţă - şi nu în ultimul rând, a dârzeniei fără seamăn cu care a luptat pentru drepturile Omului în România tuturor împilărilor şi, din păcate, a tuturor cedărilor... La noi este o tradiţie să-i recunoşti pe eroii ce şi-au pierdut viaţa pentru Patrie, acesta pare un negoţ cinstit şi la vedere: înmormântarea în cimitirul eroilor...; în schimb la fel de trainică pare a fi, pe cât de lamentabilă, practica de a-l ignora la nivel oficial pe Cel ce iese din rând prin tăria de caracter, prin bravura de luptător total împotriva nemerniciei... Se preferă diversiunile, nu în ultimul rând discreditarea, blamarea, umplerea de zoaie a chipului cel fără pată morală. La noi Istoria se contraface de la o zi la alta, cu ordin de sus. Regele însuşi, la împlinirea a 90 de ani, este minimalizat, împins în culise, luxat mediatic. Poate nici nu s-ar observa de la distanţă cât de pernicioasă ne este viaţa ca naţiune, dacă ne-ar lipsi mişeleasca atitudine generalizată în faţa celor înalt-meritorii. Devotat, Ion Lazu
Dublă lansare de carte la Galeria Dialog, Primăria sector II
La Galeria Dialog, de-acum faimoasă prin cele nu mai puţin de 300 evenimente culturale girate de primăria II, primar Neculai Onţanu, consiliat eficient de criticul de artă Ruxandra Garofeanu, a avut loc ieri, la orele 15:00, în prezenţa Alteţei sale Prinţul Radu, a Preşedintelui Emil Constantinescu, a Preşedintelui Academiei Române Eugen Simion şi a primarului de sector Neculai Onţanu ca amfitrion, lansarea a două cărţi de memorialistică ale Doinei Uricariu: Maxilarul inferior (2 volume) şi Scara leilor (2 volume), toate apărute la editura Polirom şi a volumului de versuri Ţigara unei ţări de paie, a jurnalistului Marius Ghilezan. Au rostit alucuţiuni: Ruxandra Garofeanu, Eugen Simion, Emil Constantinescu, Prinţul Radu, criticul literar Ovidiu Şimonca, Nicolae Onţanu şi la final, cei doi autori, care au făcut mărturisiri cu privire la mesajul cărţilor pe care le-au lansat. A fost anunţată lansarea de către Banca Naţională a României a unei emisiuni aniversare Regele Mihai.
Pe ecran se derulau aspecte de la cele două vizite ale Regelui şi Reginei la Primăria sectorului II.
În sala devenită neîncăpătoare, am reţinut prezenţa a numeroşi scriitori: doamnele Simona Cioculescu, Ioana Diaconescu, Lucia Negoiţă, Lidia Lazu, Simona Georgescu-Gorjan, dna Gorduz, domnii Doru Braia, Ion Filipoiu, Ion Cocora, Geo Şerban, Gheorghe Iova, jurnalişti, artişti plastici.
O, coştiinţă a naţiunii!
RăspundețiȘtergerevoi, luptatorii pentru Goma!
l-aţi tras cu voi si pe MRP
de la Valenii deviaţiunii?!
Mare comunist şi MRP-ul!
Dar nu de asta este el iubit;
nici pentru Lorca poate?! pentru "E-uri"
literare-originale-nici atât!
(DISCRETUL NĂSCUT CU DECRETUL)
Da, Poete, o dată în plus ai comis o poezie bună. Însă pe o idee nu la fel de bună. Se tot întâmplă în marea poezie, care mereu a pornit de la idei...greşite, nu?
RăspundețiȘtergereŞi totuşi, de ce amesteci lucrurile? De ce adică ar fi o crimă, o dezertare, o potlogărie să participi la fixarea unei plăci memoriale, la centenarul unui poet? Acţiune hotărâtă pe plan local. Eu, invitat de MNLR, ca executant al comenzii cu placa...
Nu m-am dus acolo ca să-i fac un Laudaţio, am spus chiar ce cred despre MRP, inclusiv despre faptul că versifica lozinci propagandistice gen: cine nu e cu noi e împotriva noastră. Am spus textual acest lucru. Dar eram doar 8 inşi, discutam ca între prieteni.
Dar tot nu înţeleg de ce îl amesteci pe Goma cu MRP? Sau e vorba de două poezii? Goma e anticomunist, MRP a mers cu ei, a profitat. Apoi simula o desolidarizare, cică... Şi ce-i cu asta? Am pus 200 plăci memoriale, tabelul este pe saitul USR, nu am dat de-o parte pe poeţii comunişti, nici pe Beniuc, cum ştii, nici pe Banuş, pe Porumbacu, Demetrius, pe alţii. Cum de asemenea am pus plăci memoriale unor curajoşi anticomunişlti, unor victime ale comuniştilor, dintre care 62 au murit în închisoare. De Sfintele Paşti le-am publicat din nou numele pe blogul meu, ce-a dispărut. Deci, nu în ritm de poemă, ci la concret: care ar fi ciudăţenia că i-am pus în Bucureşti o placă memorială lui MRP, asta în anul 2007? Şi că "totojdată" semnez un Apel pentru repunerea în drepturi a lui Paul Goma? Poţi să-mi explici, cu mijloacele prozei, de data asta? Devotat, Lazu
Iubesc portretul din tinereţe al Doamnei Lidia.
RăspundețiȘtergereÎmi place poemul "alexandri(a)n".
Nu ştiu de-mi place restul.
ES mai e preşedintele Academiei, ori doar onorific, precum EC?
Paul Goma, cred că nu mai vrea - ca şi Caragiale, din Berlin - să se întoarcă, nici să primească zorzoane.
Ş-apoi, se descurcă şi singur să-şi apere cauza. Oare, i s-a cerut părerea, acceptul pentru atare demers?...
Ştiu că nu aici e locul întrebării.
Dar, dincolo, nici atât.
Cu ocazia acestui centenar MRP am aflat abia acum că aici la Vălenii de Munte se afla şi casa poetului . Am vizitat Vălenii, dar numai casa memorială N. Iorga. Îl văd în fotografiile acestea (tare reuşite) şi pe prietenul nostru (al celor din Buzău): Dionise Duma. Îi transmit, pe această cale (de va citi aceste rânduri) salutările mele. Astăzi, d-le Lazu, părerile noastre despre MRP pot fi pro sau contra. Nu l-am cunoscut pe cel care spunea „un singur vers v-ar putea costa o viaţă”, dar l-am citit. M-a urmărit multă vreme versul său „iese luna dintr-un nor/roşie ca un bujor” asta pentru că pe la noi în Dobrogea bujorii creşteau doar în canarale. Cum acestea se aflau cam la 8-9 km, era o plăcere să mergi alături de fete şi băieţi să-i culegi de pe pantele abrupte ale vestitelor canarale descrise măiestru de Ovidiu Dunăreanu. N-a dorit a fi un anonim în veşnicie şi aici nu s-a înşelat. Vedeţi, cum un F.G.Lorca în teritoriul acestui ţinut dacic, prin M.R.Paraschivescu, a pornit a cânta, după I.B.Deleanu, arzoasele iubiri şi chemări ale unuia ca Rică (fante de Obor – fante de spatiu – fante de Moarte), pe care, însă, nu-l mai plânge nimeni acum. Acum, când poetului i-a fost desconspirată „dintre-ahele o părtişoară... ce-n alte cronice nu se spune” (din I.B.Deleanu), imi e mai uşor mie, să-l cred pe M. Sorescu, că „Mitru Ceapă şi cu Tufăriş cântau din caval”. Măcar ăia, aveau nişte cavale lungi. Durluiau ca la muma lor acasă. Mi se pare nostim, că M.R.Paraschivescu, de-ar fi vrut şi n-ar fi ajuns cu mâinile pe găurile alea. „Era zăltat la minte, un nepricopsit, vai de capul lui” (M.Sorescu în „Ciudin”).
RăspundețiȘtergereP.S. Aşa aş scrie ultimul vers „Lidiei”: Printre lumi, şi-n alte lumi, fără moarte! Tudor Cicu.
ASTA as fi vrut sa scriu pe blogul dvs, dar de 20 de ori am incercat si nu mai merge nimic. ATI SCHIMBAT CEVA?
Stimate Tudor Cicu, nu am schimbat nimic la acest blog, dar constat şi eu că are toane tare nesuferite. Uneori, când să postez comentariul, acesta dispare, sunt atenţionat că nu am conţinut... Nu am găsit alt remediu decât să sting calculatorul şi să-l restartez... Penibil, dar ce să fac?! Scuze. Noul dvs text l-am postat eu, mi-a reuşit...
RăspundețiȘtergereDespre MRP, ce să spun? A fost un poet, oricum, nu cât se dădea de mare şi profita din partea tovarăşilor de drum. Dar una e cccchiar faptul că nu eu am iniţiat centenarul, ci cei de la Vîleni, care, vai, în afară de Iorga nu mai au chiar nimic de scos pe tapet...Am fost invitat pentru că mă rugaseră de la MNLR să mijlocesc scrierea plăcii. În fapt, am sistat relaţiile cu firma acum 3 ani... De ruşine, m-am deplasat la Bellu, am aranjat cu nişte pietreri, ceea ce puteau face şi cei de la MNLR. Dar asta e. Nu m-aş mira să-mi iasă vorbe că m-am dat cu comuniştii, chit că sunt iniţiatorul unui Proiect Monumentul scriitorilor încarceraţi.
Pe MRP îl consider poet de raft doi, dar totuşi poet. Cu totul alta este părerea mea despre omul ca atare, duplicitar, chiar periculos, apoi dându-se cu noile talente. Vorba cu subânţeles a lui dan Cristea: A murit la timp...Marian Popa este f. dur în Istoria lui, cum ziceam... Aud că a doua zi, la MNLR, Alex Şt. s-a delimitat clar, alţii mai nuanţat sau defel... Nici nu m-am mai dus, am fost dincolo, unde se lansau cărţile Doinei Uricariu. Devotat, Lazu
Prietene Culai, poate nici n-ar mai trebui să vin cu precizări, ci doar să te asigur că înţeleg "unde bate vorba lui", a Domniei tale. Că nu-l ai la inimă pe MRP,d. ex., dar nu-l am nici eu, de fapt. Interesant: Plecat dintre noi în 71, la nici 60 de ani, au trecut 4 decenii de la dispariţia sa, dar în tot acest timp aproape că nu s-a mai vorbit despre poezia lui. Nici măcar despre viaţa sa de oportunist. Sau despre boala lui mintală. Interesant că nici în cei aproape 20 de ani comunişti nu-l mai exaltau, îl uitaseră brusc pe slujitorul credincios, pentru că spre final lăsase să se înţeleagă că s-a desolidarizat de regim. O fiţă, ca să-şi asigure bun renume în postumitate. Ceea ce nu i-a reuşit. În general, calculele privind gloria postumă sunt şi mai pe-alături decât cele din timpul vieţii scriitorului...
RăspundețiȘtergerePrecizez: la Văleni am fost ca invitat. Idem la lansarea romanelor Doinei Uricariu. Şi, nota bene: în multe locuri mă prezantez doar ca fotoreporter, ca martor al acţiunilor culturale. Cum eram şi la Cenaclul condus de MRP, cu care nu am dat mânsa, nu l-am cultivat, nu i-am dat versuri spre publicare. Cum făceau mai toţi din preajmă, luându-se bine pe lângă corifeu. Cu un gând bun, Lazu
Da, prietene Culai, Paul Goma mai vrea să i se redea cetăţenia română. A şi candidat la Preşedinţie, avea nevoie de ea, dar nu i-au redat-o din oficiu, iar el, demonstrativ, refuză să ceară ceea ce i s-a luat cu japca! Anul trecut, la început de toamnă a primit cetăţenia de onoare a R.M. şi invitaţia la Academia din Chişinău. Nu a onorat-o pentru că i-au refuzat viza soţiei sale (Altă şicană, tot ca să-l rănească pe Scriitor...).
RăspundețiȘtergereŞi DA, Paul Goma se descurcă de minune pe internet (am şi corespondat), el a simţit oleacă mai degrabă ca noi că toată scena literară se mută definitiv pe internet. Şi-a postat toate operele, inclusiv aparatul critic, mărturisiri, etc. Multe videoclipuri, filme pe care singur şi le-a făcut şi promovat. E destul să scrii pe Google Paul Goma şi vei da de toate astea, inclusiv de cele 2-3 bloguri pe care le administrează concomitent şi succesiv, cu osârdie. Desigur, nu e nevoie să-l apăr eu, să-l laud eu, există Opera. Însă nu putem tăcea mâlc încă un deceniu-două(cum se doreşte la vârf), după ce am tăcut mâlc sub comunişti, apoi sub criptocomunişti... Un gând bun, Lazu