marți, 28 iulie 2015

Scriitorul zilei: Valeriu Filimon și Dominic Stanca
28 iulie Valeriu Filimon, n. 28 iulie 1930 - d. 2004
Imagini pentru valeriu filimon scriitor imagini
S-a născut la Slănic-Moldova, ca fiu al unei profesoare şi al preotului Clement Filimon, el însuşi fiu de învăţători, cu seminarul teologic la Chişinău, apoi preot militar, preot al Gărzii regale şi paroh al Bisericii Mihai Vodă din Bucureşti, până la strămutarea acesteia. Viitorul literat face şcoala primară în urbea natală (unde tatăl său ctitorise două biserici), apoi Liceul militar de la Chişinău şi Timişoara, iar de la desfiinţarea acestuia, 1947, face ultimele 3 clase la liceul Gh. Lazăr din Bucureşti. Va fi student la Şcoala de literatură, prima serie, coleg cu D. Micu, Dionisie Şincan, Al. Oprea, Aurel Rău, Aurel Covaci, Ilie Purcaru, Al. Andriţoiu şi alţii. Va continua la Filologie, 1952-1957, coleg de an cu Nichita Stănescu, Florenţa Albu, Matei Călinescu, Eugen Simion. Va rămâne asistent la catedra de Literatură universală, discipol al profesorulului Tudor Vianu. În 1966 face un lectorat la universitatea Carolingiană din Praga. Între 1971-1976 conduce un Curs de Poetică. Nemembru de partid, din motiv de dosar, are dificultăţi în a se înscrie la doctorat, pe care îl trece în 1974 cu tema Poetica imaginarului românesc. Între 1980-1984 ţine prelegeri la sala Dalles; în 1982 preia Cenaclul George Bacovia, în 1990 înfiinţează Societatea Culturală Logos, sub patronajul Patriarhiei române. Semnează numeroase studii academice.
Debutase cu poezii în Flacăra, în 1950, înainte ca aceasta să devină Gazeta literară. A continuat să publice sporadic, în reviste. Nu şi-a adunat niciodată lirica în volum. A scris sporadic cronici literare, prefeţe la cărţi de poezie. Un număr de 120 scrisori către un discipol au fost publicate după dispariţia literatului, în semn de omagiu.
L-am întâlnit în două sau trei rânduri, prezentat fiindu-i de actorul Ludovic Antal.  Era o persoană fascinantă, strălucind în conversaţie. (Să spun că nu e un semn bun pentru scriitor?). Şi un bărbat neverosimil de frumos, cum n-am mai întâlnit.

Citeşte mai mult: http://www.ziaruldebacau.ro/ziarul/2011/10/14/80-de-ani-de-la-nasterea-slaniceanului-valeriu-filimon-ilustra-personalitate-a-culturii-romane-2.html
 http://www.boema.inforapart.ro/reviste/Boema035.pdf
http://protectiaconsumatoruluideliteraturacontemporana.wordpress.com/2011/12/04/valeriu-filimon-casa-arhetipala-a-lui-rodian-dragoi/


Poezia zilei, Dominic Stanca (d. 28 iulie 1976)
Imagini pentru dominic stanca imagini
Liniște

Liniște...
Liniște...
peste tot numai liniște...
Mi-e atât de bine aici lângă liniște,
lângă cerul adus, încovoiat ca un ram
peste inima mea, când inimă n-am,
peste cântecul meu, când cântece n-am,
peste dragostea mea, când dragoste n-am,
la marginea lumii, când lume nu am...

Descriere: * 

Alţi scriitori:
Constantin Stan, n. 28 iulie 1951
Oltea Alexandru, m. 1991
Valeria Sadoveanu, m. 1985


Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
5 noiembrie. Prins de treburi, nu pot scrie aici. Cîteva zile de lucru la Bursa sonetelor, plus cele două proiecte culturale, cel cu biblioteca de la vilă şi cel cu plăcile memoriale, mai important. Mîine, luni, mă văd cu Gh.I la ora 10, la IM, să adăugăm ultimele sale contribuţii, apoi le printăm, împreună cu primele 3 capitole ale Confesiunilor recitite, ca să fim la 12 la Cîrneci, la Bibl. Municipală, apoi la Uniune.
Zi grea, Lidia merge să stea cu Didi, care e pe ultima turnantă. Măcar şi-a păstrat ceva din umorul lui cunoscut. Apare şi Bogdan, ins care mereu are nişte păreri ferme, pînă le schimbă cu altele la fel de ferme. Acum îi urăşte pe americani, unde nu e vorba de democraţie, ci de dictatură. Păi, zic, se aseamănă „dictatura” lor cu a lui Stalin? Cei cîţiva molestaţi, de care s-a făcut atîta caz, se compară cu cele 30 milioane de victime ale bolşevismului, oameni dispăruţi pe tăcute, despre care nu s-a putut spune un cuvînt?!
În acestă săptămînă Sadam H. a fost condamnat la spînzurătoare de un tribunal irakian. Vor urma alte acuzaţii încă mai grave la adresa aceluiaşi SH.
Am terminat de corectat definitiv partea mea din Confesiuni, cartea rămînînd totuşi mai mare de 600 pagini.
N. Manolescu îşi arată interesul pentru Bursa sonetelor, le vrea pe toate, ca să fie ceva deosebit, zice, cu haz. S-a arătat dispus să-mi aprobe o nouă bursă la Neptun. L-am făcut să fie interesat şi de Confesiuni, depusă la Cartea Rom. Ar fi grozav ca Himera... să apară la ei, la anul, integral.
Tot atunci am participat, în Sala oglinzilor, la lansarea trilogiei lui Tupan, prezentată de Gârbea, Soviany şi Simona Cioculescu. În sală apare şi Caius, se așează lîngă mine, schimbăm cîteva fraze, dar nu poate sta pînă la sfîrşit. Păcat, l-ar fi auzit din sală pe Aurelian Chivu  spunînd că nu mai are timp de citit ditamai trilogia, doar dacă ai har precum Ion Lazu, aflat chiar aici, cu Veneticii lui. Nu-i va fi căzut bine lui Tupan, dar mă bucur că au auzit asta alde Gârbea şi Soviany, dar poate şi Ecovoiu, care se ivise în uşa sălii.

Lîngă mine, Silvia Chiţimia, care a şi vorbit elogios. Viorel Dianu, Maria-Ana Tupan, Simona Kiselevski. Caius mă întrebase ce mai e pe la VR. Nu ştiu, nu ţin legătura. Nici cu LIS, care a părut afectat că Got nu m-a trecut pe copertă, ca apoi să nu mă treacă nici el. Le-am dat numărul dublu la cheie, dar m-au prevenit că vor să schimbe politica editorială. Îi spun: La VR a fost pentru mine un episod penibil. Caius, relaxat, arătînd bine, boss. Îi mai spun: Nu-mi place că te văd aşa de ocupat. Ba mie-mi place, zice C. Doar că nu are timp pentru cărţile lui. Se adună cam două cărţi pe an. Mă pot ocupa eu, zic, în glumă, dacă mă plăteşti cu 10 milioane pe lună. E mult, zice. Atunci măcar cinci, zic. Îi spun că marea literatură s-a scris. E de acord, susţine mereu acest lucru, l-a scris de cîteva ori.
Va urma



Fotografii...trovanți de pe valea Gresarea...



Adăugaţi o legendă





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu