Scriitorul zilei, Emil Botta, n. 15 sept. 1911 - d. 24 iulie 1977
Anotimp
Fantasmagoria
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
Fotografii e vacanță. Pe valea Gresarea, după 40 de ani...
Adjudean prin naştere, dintr-o familie provenind de
peste munţi (din Maramureş, familie nobiliară atestată) dar cu ascendenţe
corsicane, a fost fiul unui medic şi fratele mai mic al viitorului eseist Dan
Botta. Tatăl pierind prea curând, E.B. a avut un adevărat cult pentru mama sa
Aglaia. Face şcoala în urbea natală, dar la vârsta de 15 ani fuge de acasă şi
va trăi o vreme din expediente. Între 1929-1932 urmează Conservatorul de Artă
Dramatică din Bucureşti, după care va fi actor în diferite teatre de provincie,
apoi actor la Teatrul Naţional din Bucureşti, unde a făcut roluri excepţionale
în piese precum Werther,
Macbeth, Unchiul Vanea, Năpasta, cu o prezenţă scenică inconfundabilă,
mizând pe vocea neobişnuită, pe abordarea în genul tragediei antice. A jucat de
asemenea în numeroase filme, încă înainte de război, dar sunt de neuitat
rolurile din Dacii, Columna,
Pădurea spânzuraţilor, Paşi pe lună, Reconstituirea...
A debutat cu poezia Strofa
ultimă, 1929, în Bilete de
papagal şi a devenit în
curând cel mai apreciat poet al generaţiei de la Criterion. S-a numărat printre
membrii grupului "Corabia rataţilor", împreună cu Emil Cioran şi
Eugen Ionescu. În 1937 volumul său de debut Întunecatul
april a apărut la Editura
Fundaţiile Regale şi a fost premiat. Al doilea volum de poeme: Pe-o gură de rai, 1943 s-a
bucurat de asemenea de unanime aprecieri ale criticii. Cu venirea comuniştilor,
actorul a fost asimilat, în schimb despre poet nu s-a mai putut vorbi până în
1966, fiind în cauză o lirică fără vreo legătură cu "linia", ba
dimpotrivă! Acestor poeme interbelice autorul le-a adăugat în timp alte 2-3
cicluri, în volumele de după 1966: Versuri;
Poezii, Un dor fără saţiu.
La
retipărirea poeziilor lui Emil Botta, toţi criticii literari care contau la
acel moment, au făcut un cor de elogii unanime. Poate Alex. Ştefănescu are
dreptate să afirme că era un fel de a le da cu tifla culturnicilor intratabili.
Marian Popa reţine magia versurilor lui Emil Botta, acordându-i în Istoria sa nu mai puţin de 6 coloane - la
paritate cu Ştefan Augustin Doinaş. N. Manolescu sesizează în lirica de după
război o desprindere de fascinanta poezie a măştilor, a "tragicei
paiaţe", a "arlechinului cu obraz de cretă", a
"histrionului romantic" etc (p. 762); în general, se constată
"scăderea funambulescului", îmblânzirea sa într-un fel de
"recviem la moartea fratelui iubit".
Îşi recita poemele ca nimeni altul. Ileana Mălăncioiu,
Ioana Diaconescu, Doina Uricariu sunt poetese ce s-au îngrijit apoi de Scrierile poetului damnat. O sinteză lirică
originală, preluând ceva din invocaţia doinelor şi baladelor, din melancolia
lui Eminescu, din neliniştea şi nervii lui Bacovia - şi totuşi o viziune
inconfundabilă. Răzleţit de confraţi, şi-a migălit versurile în "semeţia
singurătăţii", de fapt evoluând în paralel cu grupările de la Albatros şi
de la Cercul literar sibian. Volumul său de proze Trântorul, 1938, este
considerat o capodoperă a literaturii noastre din totdeauna. Nu şi de N.
Manolescu, care îl crede "ilizibil prin artificialitate şi un spirit
halucinatoriu îndelung elaborat"(p. 764).
Opera
literară: Întunecatul April, 1937 (scris
în urma unei colaborări la revista Vremea); Pe-o gură de rai, 1943 (rezultatul
unei colaborări cu Universul
literar); Poezii, 1966; Versuri (cu
un ciclu inedit, Vineri), 1971;
Poeme, 1974;
Un dor fără saţiu, 1976
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Emil_Botta
http://www.romlit.ro/emil_botta
http://www.revista22.ro/scriitorii-romani-si-narcoticele-3brde-la-emil-botta-la-ion-barbu-4553.html
Poezia zilei, Emil Botta
Anotimp
Nici viori,
nici fluiere,
nici ploaia prin plete să-ti şuiere ;
în tăcuta noapte adâncă
glasul tău nu se aude, nu încă …
Din himericele bolţi se anină
armele nopţii, stelele-n ruină;
până la noi încă n-a pătruns
al codrului clopot ascuns.
Cereştile drumuri,
toate-s doar aburi şi fumuri …
Plimbă-te, pală, prin auroră,
frunte a lucrurilor, luna mea, proră !
Dar vor veni ! O, ce siguri,
oaspeţii în vestminte de friguri !
Dar vor veni ! O lumină subţire,
şi naiuri şi harfe şi lire !
nici ploaia prin plete să-ti şuiere ;
în tăcuta noapte adâncă
glasul tău nu se aude, nu încă …
Din himericele bolţi se anină
armele nopţii, stelele-n ruină;
până la noi încă n-a pătruns
al codrului clopot ascuns.
Cereştile drumuri,
toate-s doar aburi şi fumuri …
Plimbă-te, pală, prin auroră,
frunte a lucrurilor, luna mea, proră !
Dar vor veni ! O, ce siguri,
oaspeţii în vestminte de friguri !
Dar vor veni ! O lumină subţire,
şi naiuri şi harfe şi lire !
Fantasmagoria
Stele ascunse în
telescop
întorceţi-vă-n cer.
Douăzeci de ani astronomul miop
o să vă caute ca pe mioare un oier.
Priviri, la matcă vă-nturnaţi
ca ploaia, ca izvoarele.
Orbul care v-a pierdut, cere să-i redaţi
luna şi soarele.
Melci, reintrați în cocioabe,
cenuşă, revino în focuri şi-n vetre,
copaci, întorceţi-vă în muguri, în boabe,
şi voi, oameni, în pietre.
întorceţi-vă-n cer.
Douăzeci de ani astronomul miop
o să vă caute ca pe mioare un oier.
Priviri, la matcă vă-nturnaţi
ca ploaia, ca izvoarele.
Orbul care v-a pierdut, cere să-i redaţi
luna şi soarele.
Melci, reintrați în cocioabe,
cenuşă, revino în focuri şi-n vetre,
copaci, întorceţi-vă în muguri, în boabe,
şi voi, oameni, în pietre.
Alţi scriitori:
G. Ivaşcu, n. 1911
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
Vreme frumoasă, azi am avut numai cer senin, după
răsărit, iar Marea a găsit să ne ofere o culoare albastru intens – bleumarin –
distingîndu-se net, printr-o linie fermă, de cerul siniliu spălăcit... În
scoica zării, cu două capace atât de diferit colorate, un vapor mare,
impunător. Valuri cu deosebire fotogenice, înspumate. Miros de alge şi de iod.
Le arăt celor doi un şir de cocori în zbor înalt, paralel cu linia ţărmului.
Cocorul din unghi. Se schimbă mereu, le spun – şi pe neîncredrea lor, vedem cum
pasărea din unghi părăseşte locul, i-l ia alta, mai odihnită...
Oare este de imaginat ceva mai frumos, într-o
străluminoasă după-amiază de 26 octombrie, pe ţărmul părăsit al Mării Negre? În
faţa mea, care stau la masa de sub geam, citins-scriind: livada vilei, cu pomii
ciupiţi de clonţul ruginiu al toamnei, cu frunza pe alocuri îngălbenită,
printre copaci o fîşie de plajă argintie, cu crenelul de stabilopozi, apoi
banda albastru-intens a mării, haşurată pe orizontală de valurile ce se succed,
înspumate, iar deasupra cupola cerului, acum absolut senină, sinilie, părînd
decolorată prin contrast cu banda fermă a mării. Nu e decît ora 16:30, mai avem
o oră şi jumătate de soare, pînă la spectacolul asfinţitului...
Mă gîndeam: Cînd un autor are inabilitatăţi la primul său
volum, şansele sale de a ajunge un autor de primă linie sunt foarte reduse; mai
mult chiar: destui autori nu reuşesc niciodată să-şi depăşească prima carte.
Îl consolez pe Gh.I, pentru că fiul lui a îngheţat
facultatea: al meu a făcut la fel, ei ştiu mai bine, ei au alte criterii,
pentru alte vremuri...
Ora 17:30, Gh.I. citeşte în balcon textul meu şi la
urmă zice: Măi copii, aţi făcut o treabă minunată; o să fie un eveniment
literar, asta în modul cel mai sigur. Dă Doamne!
Observ că deşi au scos vreo 3 cărţi împreună, IM i s-a
adresat pînă la urmă lui MC cu Dvs. O mai face din cînd în cînd şi cu mine. Pune
distanță. De ce oare?
IM: Cînd se ducea pe-acasă, în concediu, maică-sa
umbla prin sat să-i procure băutura de care vedea că are nenvoie. I-a spus
Elenei: Eu l-am făcut om întreg. Şi lui: Ce copil cuminte ai fost! La fel, mama
lui Gh.I. îi păstra special băutură, seara după ce se cinstea din plin cu
taică-său, se ducea la culcare, în casa mare şi acolo găsea sub pat o sticlă de
vin negru, puterea ursului, iar maică-sa îi strecura: Pe ăsta să-l bei numai
tu. Mama lui IM şi ea, îi ascundea de soţ cîteva sticle în podul casei.
IM se duce pe-acasă, după ce vînduse. Noii locatari
puseseră de toate, prin grădină, dar nu au săpat la timp, nu au plivit,
buruianul era pînă la piept. Le-a spus să bage coasa. Dar tot el s-a gîndit că
nu mai e cazul să se amstece în gospodăria lor.
A vîndut şi Gh.I. casa părintească din Limpezişu; în
doar 3 ani, nelocuită, se ruinase. Ultima oară cînd a ajuns acolo, crescuse
iarba în toată curtea, a trebuit să ceară o coasă de la vecini, ca să poată
intra în curte. Şi totuşi, văd că a aranjat ca la moarte să fie dus la
Limpezişu. Poate crede că nepoatele au să-i mai pună o lumînare... Oricum, un
poet se va simți totdeauna stingher în București.
Astă seară, înainte de masă, o jumătate de oră de
plimbare pe faleză. Gh. I. vine din urmă, cu mîncare pentru cîini. Ne arată
felia de lună.
Înainte de prînz, IM mă invitase la o ţuică bună. Nu,
mersi! Seara observ că amicii iar s-au troscănit... cei doi fac asta în fiecare
zi. Relaxaţi, nestresaţi, bucuroşi de aceste zile însorite – dar de tras la
măsea nu se lasă nicicum...
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu