Scriitorul zilei: Eugen Lovinescu; Caius Traian Dragomir; Petre Tănăsoaica
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
Ieri, înainte de masă, ieşim la plajă, Gh.I. îşi aduce un scaun, se soreşte, IM se plînge de vînt, căutăm un loc mai ferit, în spatele stabilopozilor. Discuţie mai relaxată. Zice: Au fost suficiente aceste două săptămîni ca să ne facem o idee mai exactă unul asupra altuia. Cu înţelesul că pînă de curînd mă supraestimase. Apoi: cele mai rotunde/reuşite romane ale mele ar fi cele scurte, deci Rămăşagul Ruptura, iar nu cele voluminoase, mai despletite, proustiene, dar fără poezia de acolo. Apoi despre atracţia homo a lui Proust, chiar a lui Th. Mann. Crede că e un efect al rafinamentului, a decadenţei. Tot el: Nu am vrut să dau atenţie nici şcolii, nici altor forme oficializate. Nu a citit din plăcare pură, ci din curiozitate. Maică-sa, după ce au reprimit pămîntul, parcă întinerise. Taică-său, care nu se îmbrăca ţărăneşte, era numit în sat Avrum, poate că fusese făcut cu un neamţ. A căzut în dizgraţie cînd a vrut să-i favorizeze pe nişte chiaburi care-şi ascunseseră treierătoarea: Machina! Sub o glugă de strujeni. A fost trimis la tăiat stuf, în Deltă. Diferenţa faţă de mine este că ei, ca publicişti, trebuiau să scrie articole, pe cînd eu m-am ferit chiar de tot să le cînt în strună comuniştilor.
Fotografii de vacanță: Siena, Toscana, iunie 2015
16 iulie: Eugen
Lovinescu, n. 31 oct. 1881 – d. 16 iulie 1943
Al doilea mare critic literar al literaturii
noastre, E.L. s-a născut la Fălticeni, ca fiu al unui profesor (ce şi-a
schimbat numele din Teodorescu în Lovinescu); a făcut şcoala primară şi
gimnaziul la Fălticeni, „Liceul internat” din Iaşi (profesori: A.
Densusianu, S. Mehedinţi, Miron Pompiliu) şi s-a înscris la Filologia
Universităţii ieşene, însă se va transfera imediat la cea din Bucureşti, unde
audiază cursurile lui Titu Maiorescu şi Nicolae Iorga. Va fi profesor de liceu
la Ploieşti, apoi la Bucureşti şi nu va accede la o catedră universitară, cum
i-ar fi dat dreptul doctoratul obţinut la Paris, 1909, lucrare tipărită în
acelaşi an, cu prefaţă de Emile Faguet. Concomitent publică o altă lucrare,
despre Călători francezi în
Grecia, prefaţată de Gustave Fougeres. Debutează în Adevărul şi se face remarcat prin foiletoanele
din Epoca, dar şi din alte
reviste, indiferent de orientarea lor, adunate în volumul Paşi pe nisip, I, II.
Colaborează la Convorbiri literare, Viaţa
românească şi Convorbiri critice. Editează
monografii despre Gr. Alexandrescu, C. Negruzzi şi G. Asachi, interesat de
clasicii noştri. Fondează revista Sburătorul
şi cenaclul omonim, al
doilea ca importanţă în viaţa literară a ţării, după Junimea, patronat până la sfârşitul vieţii şi lansând nenumăraţi
scriitori. Dă o ediţie definitivă a Criticelor şi apoi Memoriile; în paralel scrie un
ciclu romanesc cu elemente autobiografice, Bizu, şi un altul, cu elemente din viaţa lui
Eminescu, făcând cunoscute şi pagini inedite din corespondenţa acestuia,
oarecum la concurenţă cu mai tânărul G. Călinescu, care menţionează importanţa
ineditelor, ca să nu se pronunţe cu privire la valoarea întreprinderii
literare.
E. Lovinescu este la noi cazul ilustrativ,
pe cât de trist, de scriitor excepţional care nu-şi găseşte locul meritat în
lumea universitară; a compensat această inechitate curat dâmboviţeană
înfiinţând propriul cenaclu literar Sburătorul,
menţinut de-a lungul întregii sale vieţi, cu rezultate practice poate chiar mai
importante decât munca formativă la o catedră de filologie. A scris o Istorie a civilizaţiei
româneşti moderne, luând pe cont propriu susţinerea ideii că „formele fără
fond”, încriminate de Titu Maiorescu, nu sunt altceva decât o etapă, cea
iniţială, imitativă, însă absolut necesară, prin care naţiunile mici şi rămase
în urmă economic-social-cultural se străduiesc să lichideze propria înapoiere;
practic secolul XIX este văzut ca recuperând din mers diferenţa faţă de
civilizaţiile apusene. Burghezia, industria, au fost factorii activi. Cu
sprijinul liberalismului constituţional. Edificarea unei societăţi moderne, a
unei culturi sincrone cu Apusul ar fi cea de a doua etapă/mişcare de racordare
la epoca modernă, la fel de necesară evoluţiei. Aceste teorii, pe cât de
îndreptăţite, au fost respinse, în mod paradoxal, chiar de intelectualitatea
momentului, cantonată în tradiţionalism, poporanism, sămănătorism etc, actanţii
în cauză simţind că le fuge pământul de sub picioare. Iar practic, tot ce
a publicat criticul, mai ales în prima etapă, de dinainte de Marele război, a
putut să pară – şi să-i fie reproşat - ca o întreprindere critică
„trăgând cu ochiul la public”, deci la limita cu frivolul, deşi nu era decât
consemnarea (fără ideologie, fără doctrină, fără apartenenţă la vreun curent
literar sau vreun partid) a impresiilor de lectură; nici monografiile despre
Gr. Alexandrescu, C. Negruzzi şi G. Asachi, apărute una după alta, foarte
temeinice, nu au reuşit să schimbe percepţia actanţilor din scena literară,
toţi doctrinari. Gherea, Ibrăileanu, Iorga, atâţi alţii, acuzând lipsa de rigoare
ştiinţifică etc. Tonul fiind dat de intratabilul Iorga, care n-a renunţat până
în ultima clipă la ce spusese la începutul carierei lui Lovinescu. Eugen
Lovinescu merge însă mai departe şi scrie o Istorie
a literaturii române moderne, în 6 volume, nici aceasta bine primită, pe
cât de riguros elaborată. Şi-a scris romanele, şi-a editat Criticele, denumite în manieră
maioresciană, a scris Memorii
I-III, a revenit la cazul mişcării de la Junimea şi la prestaţia de direcţie a lui Titu Maiorescu (T.M.
şi posteritatea lui critică), considerat un exemplu ce trebuie aprofundat,
corect înţeles, urmat.
Dispărut înainte să fi împlinit 62 de ani,
a lăsat o operă fără egal în critica românească. Esenţială, deşi inadecvat
receptată de contemporani, ca şi de postumitate. De altfel, după propria
mărturisire, aproape nimic altceva nu-l mai interesa pe critic dintre aspectele
vieţii. Cititul şi scrisul: „Altfel la ce am mai trăi?”, fiind propriile-i
cuvinte.
A instaurat pe deplin în critica literară
românească principiul autonomiei esteticului, stipulat de Maiorescu şi a dat
primul canon modern al literaturii române, care nu a mai trebuit decât să fie
confirmat. Ce-i drept, generaţia imediat următoare de critici şi istorici
literari, mulţi edificaţi în atingere cu Sburătorul: Pompiliu Constantinescu, Şerban
Cioculescu, Tudor Vianu i-au recunoscut meritele de întemeietor. Mai puţin
G. Călinescu, desigur în aşteptarea apariţiei propriei Istorii a literaturii, cea din
1941, care a umbrit în mare măsură efectul Istoriei lovinesciene, din 1937. În Istoria sa critică, 2008, N.
Manolescu îi face o prezentare simpatetică, de nu chiar entuziastă şi consideră
că direcţia lovinesciană (impresionistă) este şi mai vizibilă în privinţa
criticii de poezie, ilustrată de însuşi Călinescu, de Perpessicius, Negoiţescu,
Grigurcu, Cistelecan (p. 561)
N-a mai apucat anii postbelici – ar fi
fost târât prin închisori, indiferent de vârstă şi de starea sănătăţii, umilit
precum alţi mari intelectuali, pentru simplul motiv că nu militase pentru socialism-comunism.
(Ca să nu spunem că E.L. se pronunţase fără echivoc împotriva sovieticilor,
declarând că se va sinucide dacă vom fi invadaţi de bolşevici.) Soţia lui
Lovinescu, pentru vini şi mai mici, a luat drumul închisorii Mislea... Prin
acte de eroism a reuşit să salveze din manuscrisele Criticului. Fiica
marelui critic, a avut norocul să părăsească lagărul socialist la vreme.
În liceul meu dejist, nu s-a spus un
singur cuvânt despre Lovinescu, de bine în niciun caz, dar nici de rău, anume
ca să nu se trezească marele lui spirit... Cine i-a citit cărţile, studiile,
istoriile, memoriile, Aqua
forte etc, s-a apropiat cumva
de spitirul adevărat al literaturii române. Cine a răsfoit ediţiile de
corespondenţe scoase în condiţii de boierie de revista Manuscriptum, s-a apropiat de omul Lovinescu, cel neiubit...
„...ruşinat de mine însumi şi mai nevrednic decât toţi cei ce mă înconjoară
(...). Înfioraţi, ne strângem uneltele sărace de lut şi ascultăm torsul
stelelor”, cuvinte dintr-un articol publicat înainte de sfârşit – apud. Eugen
Simion, Mic dicţionar
Scriitori români, 1978.
Opera literară: criticul: Istoria civilizaţiei române moderne, (1924-1925); Istoria literaturii române
contemporane, (I-VI, 1926-1929); Critice,
ediţie definitivă (1925-1929); T.
Maiorescu, (I-II, 1940); T.
Maiorescu şi contemporanii lui, (I-II, 1943-1944); T. Maiorescu şi posteritatea
lui critică, (1943);
Memorialistul: Memorii,
(I-III, 1932); Agende
literare, (postume);
Romancierul şi nuvelistul: Nuvele florentine, 1906, cunoscute şi sub titlul
ediţiei a doua, Crinul, 1912; Aripa morţii, roman, 1913; Viaţa dublă, roman, 1932; Mite (1934) şi Bălăuca
(1935), despre iubirile poetului pentru Mite Kremnitz si Veronica Micle;
Ciclul Bizu (alcătuit din romanele Bizu,
1932; Patru, 1932; Diana, 1956 (postum); Acord final, publicat iniţial
în Revista Fundaţiilor Regale)
Poezia zilei, Caius Dragomir,
n. 16 iulie 1939
Balada celui nechemat
Uşor ia corpul forma sentimentelor.
Instantanee - coborârea în faptă a luminilor,
Erupţiilor şi incendiilor,
Semnale adulmecând ale dezorientării margini,
Undeva, dincolo de culmile eului sau inconştienţei.
Muzica neîmpărtăşită a trăirilor
Şi mişcarea corpului una sunt,
Iar echilibrul tău statuar păstrează apăsarea
Tuturor forţelor care sfâşie
Vechea, amara fidelitate.
Concluzia ta asupra destinului eşti tu.
Cum lunecă peste privire, peste auz,
Departe de inaderentele degete,
Imagini de brazi!
Cel nechemat se apropie de eternitate
Târându-se prin nisipurile reci ale amintirii.
Darul memoriei de dincolo de timp este fericirea -
Pe fruntea tinerei fete
Sărutarea unui rege din Micene.
(din volumul Pluralitate,
Editura Dacia, 1987)
Cosmogonie
Violetul
fluturelui zburând către Vega,
Aripi
apăsând eternul unor sori neglijaţi.
Companie
a păstorului ce nu îşi cunoştea
Umilinţa.
Violetul
paietelor fluturelui apăsând galaxii.
Somn
în iarba simultană a mai multor planete,
De
nu te-aş fi privit renunţam
La
senzaţii,
De
nu te-aş fi auzit aş fi trecut
Dincolo
de timp.
Fără
mângâielile noastre spaţiul meu
Devenea
un punct al concentrării
Nefiinţei
în centrul existenţei mele.
Somn
al lui sau al meu
Cunoaşterea
noastră.
Corpul,
cunoaşterea, singurul loc
În
care prezentul depăşeşte întregul trecut.
Mai
mult decât însumarea speranţelor,
Fiinţa
– somnul confuziei noastre.
Uitând
ceea ce ştiam despre noi,
Descoperim
acest univers.
Violetul
unui astru aproape de Vega,
Coborând
pe mâna ce scrie
Prin
umbra somnului meu, sau al tău.
Viaţa
ca fiinţă tulburată
A
tuturor fiinţelor.
(din
Odele Morţii, ed. Eminescu, 1991)
Petre Tănăsoaica, n. 16 iulie 1955
O cină la
Frankfurt
Încă nu e seară de tot, sunt nişte rafale
de vânt
care sperie arborii, nişte trecători
grăbiţi, de parcă
au fugit de la înmormântare şi perdele de
apă
în spatele cărora simţi nevoia să
plângi... Într-o casă
femeia aşează mâncarea în faţa bărbatului
şi turuie
întruna, iar el se lăcomeşte şi râde;
Numai ea ştie că
bucata din gura lui este inima ei friptă
bine...
Dar Holderlin despre treaba asta nu scrie
de prin Elade,
ocrotit de smochini,nu trimite acasă decât
vorbe înflăcărate,
zăpada amintirii s-a topit demult... e o
seară aici, la Frankfurt,
de toamnă, cântă fanfara la grădina
botanică şi păunii
ciugulesc mândri boabe de grâu din mâna
turiştilor străini
şi nimeni nu ştie că poezia, rămasă văduvă
după atâta plâns,
până la urmă si ea a murit.
Alţi scriitori:
Dimitrie Anghel, n. 1972
Sergiu Adam, n. 1936 – m. 2014
Horia Vasilescu, n. 1940
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
Ieri, înainte de masă, ieşim la plajă, Gh.I. îşi aduce un scaun, se soreşte, IM se plînge de vînt, căutăm un loc mai ferit, în spatele stabilopozilor. Discuţie mai relaxată. Zice: Au fost suficiente aceste două săptămîni ca să ne facem o idee mai exactă unul asupra altuia. Cu înţelesul că pînă de curînd mă supraestimase. Apoi: cele mai rotunde/reuşite romane ale mele ar fi cele scurte, deci Rămăşagul Ruptura, iar nu cele voluminoase, mai despletite, proustiene, dar fără poezia de acolo. Apoi despre atracţia homo a lui Proust, chiar a lui Th. Mann. Crede că e un efect al rafinamentului, a decadenţei. Tot el: Nu am vrut să dau atenţie nici şcolii, nici altor forme oficializate. Nu a citit din plăcare pură, ci din curiozitate. Maică-sa, după ce au reprimit pămîntul, parcă întinerise. Taică-său, care nu se îmbrăca ţărăneşte, era numit în sat Avrum, poate că fusese făcut cu un neamţ. A căzut în dizgraţie cînd a vrut să-i favorizeze pe nişte chiaburi care-şi ascunseseră treierătoarea: Machina! Sub o glugă de strujeni. A fost trimis la tăiat stuf, în Deltă. Diferenţa faţă de mine este că ei, ca publicişti, trebuiau să scrie articole, pe cînd eu m-am ferit chiar de tot să le cînt în strună comuniştilor.
De dimineaţă, drum la poştă cu Gh.I.; găsim închis,
mergem la băcănie, cumpărăm ilustrate de acolo, eu scriu una dnei Stoica,
aceeaşi dlui Manolescu. Pe drum îmi povestise prima parte din viaţa lui: dat
afară din facultate şi din învăţămîntul din toată ţara, în urma delaţiunii
făcute de un ţigan din sat, ajuns secretar de partid la Limpezişu, invidios pe
succesele lui I., precum că tatăl lui fusese legionar. I se arată acea
delaţiune, cu ştampila comunei. Aduce o dovadă precum că tatăl fusese bucătar
la armată, timp de 6 ani. Cere audienţă la Dej, e primit de un ins ultra-spilcuit,
i se spune că va primi răspunsul în timp de o lună. Îl primeşte, precum că
excluderea rămîne definitivă. Se întoarce la coarnele plugului, era la arat în
acel aprilie cînd a avut loc explozia atomică şi ne-a năpădit norul de praf din
Asia centrală... Apoi maică-sa, neştiutoare de carte, venind de la Bacău, îi
spune că a auzit în tren o discvuție despre înfiinţarea unei şcoli de
impiegaţi; merge la Bucureşti, i se spune că condiţia e să fie din Capitală şi
împrejurimi sau dintr-un mare oraş. Se milostiveşte un unchi de la Buzău să-l
primească în spaţiu şi este admis la şcoală. După un an şi jumătate, repartiţie
dezastruoasă, la o gară de pe Siret, care avea trafic de marfă şi transport de
la o balastieră. Şi nu după mult este recrutat, căci cfr-ul nu mai era
considerat a doua armată a ţării, nu se mai făcea echivalarea... La trupeți, se
face simpatizat de superiori, la jurămînt citeşte o poezie pe linie, este
favorizat, trimis la regionala cfr Constanţa, partea armată-transporturi
militare de marfă şi soldaţi. Acolo muncă de răspundere, 24 cu 24 de ore. Apare
un ins înalt, N. Dumbravă, îi spune că la revista Viaţa armatei numitul Gh.I. a cîştigat un mare concurs de poezie,
insul venise să se convingă că militarul există ca atare. Aici povestea se
întrerupe, căci am ajuns la magazin...
(din Gândirea înceată, jurnal, în manuscris)
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu