Scriitorul zilei: L.
M. Arcade, n. 13 iulie 1921 - d. 4 septembrie
2001
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
Fotografii de vacanță: Toscana, Siena-Domul, iunie 2015
L. M. Arcade (pseudonim, la naştere:
Leonid Mămăligă), a văzut lumina zilei la Vaslui, ca fiu al unei bănăţence şi
al unui ofiţer de carieră. Şcoala primară şi liceul le face la Lugoj şi la
Lipcani-Bucovina, în funcţie de mutările de la o garnizoană la alta ale
ofiţerului. Bacalaureatul la Lugoj, 1940, după care se înscrie la Drept şi
Filosofie, în Bucureşti, cu licenţă în 1944. În 1946 primeşte o bursă a
statului francez şi se va stabili definitiv la Paris, integrându-se grupului de
studenţi naţional-ţărănişti, sprijinit de C. Vişoianu. Debutase încă din liceu,
cu proze satirice, dar a dat şi un eseu: Cele
două Europe, 1943, publicat în revista Vremea.
La Paris va susţine un doctorat în
economie politică: Maximalismul. A fost pentru început director literar
la editura Pavois, iar din
1951 până la pensionare, 1975, director al unei societăţi pe acţiuni. În 1960 a
organizat în locuinţa proprie Cenaclu
Neuilly (după ce mai întâi
luase parte la Cenaclul rue
Ribera, înfiinţat în 1953 de Mircea Eliade), adunând intelectuali de cele
mai diferite specialităţi, împreună cu artişti şi literaţi români ai exilului
francez, spre ricanările lui Virgil Ierunca, adept al ideii că numai literatura
contează, literatura scrisă în româneşte. Împreună cu Monica Lovinescu a fost
totuşi un fidel al cenaclului, luând mereu parte la discuţii.. Alte nume
de literaţi participanţi activi la Cenaclul
Neuilly: Sanda Stolojan, Basarab Nicolescu (citiţi emoţionanta evocare a
prietenului său LMA), Theodor Cazaban, Alexandru Vona (Albert Samuel), Bujor
Nedelcovici, Matei Cazacu, Vintilă Horia, Horia Damian, Miron Kiropol, Marin
Tarangul, Andrei Pandrea, Grigore Nandriş, Aurelio Răduţă, Amăriuţei etc.
A publicat povestiri satirice, în stil
caragielian, dar şi poezii, figurând în antologii, împreună cu Horia Stamatu. A
scris comentarii despre cărţile unor Eugen Ionescu, Mircea Eliade şi Ştefan
Lupaşcu şi multe cronici la cărţi apărute. În Cenaclul
Neuilly, a cărui activitate neîntreruptă a durat trei decenii şi unde s-au
perindat nu doar literaţi din exil, dar şi aproape toţi scriitorii români
ajunşi la Paris (Preda, Sorescu etc), a citit în serial Poveste cu ţigani, publicată în
volum în 1965. Romanul a avut o foarte bună primire în străinătate, iar în fapt
este o parabolă a păcatului şi ispăşirii, fără personaje bine conturate
psihologic, în stil aluziv-enigmatic, cu parabole şi pilde, într-o
întreprindere stranie (de "fantastic, absurd şi utopie" - Monica
Lovinescu), cu atmosferă medievală, în care ţiganii sunt aspectul de neaşezare,
anistoric, în conflict cu tradiţionalul şi cu istoria. A iniţiat Caietele Inorogului, în care
l-a publicat pe Mircea Eliade şi pe Horia Stamatu; apoi şi Cenaclul Hyperion, care s-a
îngrijit inclusiv de redistribuirea cărţii româneşti din exil; coagulând
literaţii expatriaţi, militând pentru valoare culturală, pentru păstrarea
legăturilor spirituale cu România-captivă, dar şi pentru legături cu cultura
franceză. A fost co-fondator al Academiei
Româno-Americane, consumând nebănuite energii dar şi fonduri proprii,
organizând, printre altele, un colocviu Hommage
a Mircea Eliade la Sorbona,
cu nu mai puţin de 160 comunicări. După aproape 2 decenii, continuă romanescul
din Poveste cu ţigani cu un volum II, Revoluţia culturală,
1984, de asemenea în stil parabolic, unde un grup de studenţi luptă într-un
cimitir cu cei ce doreau să construiască peste cimitir o fabrică de săpunuri
franţuzeşti.
Trebuie spus, pentru a nu rămâne la
stricta prezentare a literatului şi activistului cultural L.M. Arcade, că
traducerea romanelor sale în româneşte, după 1990, nu a avut ecoul aşteptat-cuvenit
unei personalităţi de primă mână a exilului parizian. Ce-i drept, nici prozele
satirice din anii 50-60, dar nici dramele jucate pe scena pariziene nu au fost
bine primite la Paris de critica franceză, mereu de stânga, mereu jucând cartea
Sovietelor...(cu remuneraţia corespunzătoare de la Ambasada URSS)
Ciuteşte mai mult: http://www.crispedia.ro/L_M__Arcade
http://ro.scribd.com/doc/18925587/L-M-ARCADE-1921-2001-I-CENACLUL-DE-LA-NEUILLY
http://www.alternativaonline.ca/LMArcade.html
Poezia zilei, L. M. Arcade:
Dialog
- Hai Fraţilor, şi voi acasă,
Că ne-au gătit-o-n flori mireasă
Şi i-au zidit lăcaşuri salbe,
Cât blocul dorurilor albe.
Ori mai aveţi oţel de talpă?
Or Sfânta Vineri nu vi-i calpă?
Că cea a noastră nu s-a dus
Prin vreun cotlon de apus.
- Vivat durărilor înalte
Şi florilor fără de moarte
Că noi chemaţi de Inorog,
Cinstim grădina după rod.
Ba, grei de anii noşti tineri,
Ştim bine chipul Sfintei vineri,
Cea tainică printre sihastre
Cu ochi de iezere albastre
Şi braţele mărăcinişuri
De Olturi, Crişe şi Timişuri...
Da’ până când ne-om strămuta
Du-i numa slovă, inima.
Alţi scriitori:
Şt. Berciu, n. 1928
I. Anghel Mănăstire, n. 1950
D. D. Ifrim, m. 2005
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
20 oct., ora 7:13
PS. Poate-ai sperat, subtilizîndu-mi pixul
Că-al meu talent o să-l înghită Stixul.
Ci rima mi-o nutresc din cap, nepoate,
Pixul notînd şi el numai ce poate...
Sigur, ne impresionează şi sunt de reţinut relaţiile
exemplare dintre oamenii simpli, cuviinţa lor, credinţa etc. Fapt este că dorim
să le păstrăm în memorie, ca scheme emblematice şi să ne referim la ele ca
exemple despre virtuţile acestei naţii. Poate aşa şi trebuie, căci dacă aceste
trăsături nu ar fi precumpănitoare, cum am putea să explicăm edificarea unei
naţiuni într-un spaţiu al ei, cum este naţiunea română? Dar scriitorul nu este
vreun predicator, nici vreun profet, ci el trebuie „să-i arate pe oameni aşa
cum sunt” (vorba lui Cehov), unii exemplari, alţii de rînd, iar destui
abominabili.
Încă de la prima oră, cînd deschid cu fereală uşa la
balcon, simt o briză molcuţă, caldă – şi soarele, plasat chiar deasupra
primului strat de nori ce îi obturaseră răsăritul, dar de data asta, prin
excepţie, lăsau un cer complet senin, pentru cea mai frumoasă dimineaţă de cînd
suntem aici.
Ies pe faleză, apoi vine şi Gh.I., îmi spune că a
văzut documentarul cu Ion Antonescu, i se pare o mare ticăloşie, au pus accent
pe mediocritatea Conducătorului. Cine e acest Sorin Iepan? Autor al scenariului
şi regiei. Un regizor bun, din cîte ştiu. Şi îi spun părerea mea: După ce a
trecut perioada stalinistă şi se punea la cale naţionalismul nostru comunist,
care să-i asigure cârmaciului cea mai mare putere politică, NC a vrut să ştie
dacă există în mentalul românesc vreun conducător recent în locul căruia să se
strecoare şi să-i ocupe nişa. Cine: Carol al II-lea, rege şi descreierat? Zelea
Codreanu? Un legionar extremist, un mistic, rău văzut de sovietici şi de toată
lumea democratică? Dar şi, la vremea respectivă, chiar de Hitler? L-a găsit pe
Ion Antonescu, el trecea drept conducătorul forte, naţionalist, care voise
reîntregirea ţării. Deci, cu fereală şi partizanat, ca să nu-i stărnească pe
ruşi, l-au repus pe tapet pe Antonescu, însă totul sub strict control, lăsînd
în umbră multe aspecte deranjante. Faptul că-i înlăturase pe legionari, iar
imediat după aceea îi trimisese în linia întîia, după liste, ca să scape de ei,
părea în avantajul reabilitării sale semi-oficiale. Şi aşa, fără să se facă o
reabilitare formală, tare derajnantă pentru vest, ci prin istorici bine
ghidaţi, având grijă ca Magazinul istoric să devină o revistă creditabilă,
citibilă şi în Vest, Antonescu redevenea un model din umbră al naţionalismului
românesc, antisovietic, cu măsură. Însă eu, pentru a scrie Veneticii, am
studiat multe documente; s-au publicat după 1990 stenogramele celor 4 ani din
Consiliul de Miniştri, convorbiri nefăcute publice, discuţii directe,
netrucate, la obiect, între cei care decideau liniile şi atitudinile ţării.
Inclusiv telegrama de la Odessa a lui I.A. către M. Antonescu, în care se
precizează: De acum înainte duşmanul nostru numărul unu nu mai sunt ruşii, ci
evreii. Acolo, a fost o îndârjită rezistență în dubteranele Odesei, combatanți
fiind în principal evreii, care ne-au produs mari pierderi de vieți omenești și
o întârziere teribilă. Edificator, nu? Dar nu se poate trece nici până astăzi
peste deportările ordonate de Antonescu, inclusiv cele ale ţiganilor şi peste tot
ce a decis conducătorul şi oamenii lui. Aceste distorsionări ale prezentării
istoriei recente, aceste adevăruri pe jumătate, părtinitoare, au făcut posibilă
gafa epocală a marelui gafeur Ion Iliescu, care a scandalizat o lume declarînd
că în România nu a fost Holocaust. Şi îi furnizez lui Gh.I. destule detalii şi
cifre cu privire la subiect. Liniştindu-l însă: după ce au urmărit acest film documentar
care îl prezintă pe Antonescu cu marile lui hibe, cu atitudinile sale
reprobabile, cu marile lui gafe, românaşii noştri neaoşi mai cu fervoare îl vor
iubi şi îl vor vota pe Conducător, în cel mai curat stil resentimentar care îi
caracterizează pe oamenii înapoiaţi, masele, cele care nu au câștig de cauză
decât în sondaje, la televizor, căci sforile și deciziile se trag și se iau în
altă parte. La toate aceste precizări ale mele, Gh.I., cu gândirea sa
fesenistă, însă prudent cu unul ca mine, nu a sărit în sus, cum ar fi făcut IM
într-o situaţie similară; iar despre I.I. a recunoscut că este un mare gafeur.
Va urma
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu