Scriitorul zilei, 7 iulie: Ion
Vinea, n. 17 apr. 1895 - d. 7 iulie 1964
Declin
Doleanţe
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
Duminecă, 15 oct., ora 4:40. Un frumos, fascinant vis în care-mi apar pe o vale lespezi de marmură albă, dintre care unele blocuri erau translucide-sticloase, de cipolin. Căutam nişte lespezi cu contur antropomorf, să le iau acasă. Am decupat un eşantion de cipolin, dar cînd l-am privit de aproape, nu mai era translucid-sticlos, ci opac, cu impurităţi.
Fotografii de vacanță: Siena, iunie 2015:
Născut la Giurgiu (va fi prieten cu
concitadinii săi Ion Barbu şi cu Tudor Vianu), pe numele său adevărat Ion Eugen
Iovanaki, a făcut liceul la Sf. Sava în Bucureşti şi s-a înscris la facultatea
de Drept, continuată la Iaşi, unde şi-a luat licenţa, fără să profeseze
vreodată avocatura. Încă din vremea liceului a editat împreună cu Tristan Tzara
şi Marcel Iancu revista Simbol, 1912. În fapt, poetul Ion Vinea se va
dovedi neîncadrabil vreunui curent literar; deşi a pornit cu sonete în manieră
simbolistă gen D. Anghel, Şt. Petică şi Al. Macedonski; în poemele sale cu temă
citadină se va vedea mai lesne modernismul abordării, la antipodul
sămănătorismului, al tradiţionalismului etc. Între 1922 şi 1932 a editat Contimporanul, revista cu cea
mai lungă perioadă de apariţie, grupând noua generaţie: Tr. Tzara, B.
Fundoianu, Ilarie Voronca, Ion Barbu, dar obţinând colaborări internaţionale de
la poeţi de anvergură, precum Paul Eluard, Ph. Stouppault, Robert Musil, K.
Lajos, deci menţinând tot timpul legătura la vârf cu mişcarea avangardistă,
înnoitoare. Mergând oarecum în paralel cu Adrian Maniu, a putut fi plasat între
Tudor Arghezi şi Lucian Blaga. Şerban Cioculescu l-a numit "clasicul unor
forme poetice moderne". G. Călinescu observă un redutabil creator de
imagini poetice. Eugen Lovinescu sesizează unele "exprimări
enigmatice", care fac bine poeziei. Iar în fapt poezia lui Ion Vinea îi
este foarte proprie şi nu seamănă cu nimic din preajmă, nici măcar cu poezia
avangardiştilor pe care i-a grupat în juru-i. A scris şi proze, bucurându-se de
o bună receptare, în anii 30. Însă un dezinteres mai greu de explicat în
legătură cu propriile producţii, uitate prin revistele vremii, niciodată
adunate într-un volum, a făcut ca percepţia asupra lirismului său să rămâna
incompletă, chiar inadecvată. Venirea sovieticilor, instalarea comunismului de
import, l-au aruncat în neant. Înlăturat din presă în 1954, când a ieşit la
iveală faptul că fusese colaborator activ la Evenimentul
zilei, cotidianul lui Panfil Şeicaru,
cu articole devastatoare împotriva sovieticilor şi a lui Stalin, n-a mai
revenit în publicistică, deşi încurajat de Petru Groza, Gh. Tătărăscu şi
Lucreţiu Pătrăşcanu. Nu trebuie să ne mire, ci să înţelegem că Ion Vinea fusese
o personalitate unanim recunoscută în Interbelic, Preşedinte al Asociaţiei
Ziariştilor din România. Arestat şi anchetat timp de câteva luni, învinuit că
vânduse în 1950 nişte monede de aur lui Petru Dumitriu; nu şi-a găsit locul în
noua orânduire, practicând munci necalificate pentru supravieţuire. După
propria declaraţie, a fost "ghipsar, hamal, magazioner, negru
literar". (Au parcurs acelaşi traseu un Vladimir Streinu, un Şerban
Cioculescu, atâţi alţii...). Se referă la munca de traducător la negru a
dramaturgiei Shakespeareene, este bine cunoscut cazul piesei Hamlet, apărută sub semnătura
lui Petru Dumitriu. Semnează câteva contracte de publicare cu ESPLA, niciodată
onorate de editură. O experienţă la fel de dureroasă traversează şi Henriette
Yvonne Stahl, fosta soţie a lui Ion Vinea, la rândul ei arestată, anchetată
câteva luni. Convorbirile le erau ascultate; cei doi comunicau eliptic,
susţinându-se moral, încurajându-se. H. Y. Stahl publicase o nouă ediţie a
romanului Voica, mult
modificată. Cei doi, oricât ar părea de necrezut, nu reuşeau să se orienteze
faţă cu noua comandă socială, cu linia partidului. Au observat că în tot ceea
ce publica sau reedita, Tudor Arghezi era consiliat de un tânăr sau de mai
mulţi tineri universitari, bine orientaţi. În cazul lui Ion Vinea şi H. Y,
Stahl, cei la care făcuseră apel erau Lucian Raicu, Ov. Crohmălniceanu, Liviu
Călin, Paul Georgescu, însă aceştia nu dădeau în brânci să-i scoată mai repede
la lumină, ocupaţi până peste cap cu propria carieră, cum s-a şi văzut. I-au
ajutat cât de cât să publice unele fragmente de proză, modificate; unele
înlăturate din şpalt, de foşti amici ai celor doi, poate de Zaharia Stancu...
La sfârşitul lui iunie 1964, pe patul de
suferinţă, poetul Ion Vinea a primit exemplarul de semnal al antologiei sale,
pe care n-a apucat s-o vadă în librării: Ora
Fântânilor, căci a decedat la doar 10 zile de la fericita întâmplare. (Ne
amintim că în cazul lui Blaga a fost şi mai rău, volumul promis n-a apărut
decât în anul următor morţii poetului din Lancrăm.)
Opera: Poezii, poeme în proză: Descântecul
şi Flori de lampă, Biblioteca Dimineaţa, 1925; Paradisul suspinelor, Editura
Cultura Naţională, București, 1930 (cu
5 gravuri, printre care un portret de Marcel Iancu); Ora fântânilor, Editura
pentru Literatură, Bucureşti, 1964; Poeme, Editura Tineretului, Bucureşti, 1969 (postum);
Ornic nesupus: versuri. (Poezii de duminică), Editura Eus, Chişinău, 1993 (antologie
postumă îngrijită de Leo Butnaru);
Proză, publicistică: Lunatecii,
roman, Editura pentru Literatură, Bucureşti, 1965 (postum); Venin de mai, Editura
Dacia, Cluj-Napoca, 1971 (postum;
roman neterminat); Publicistică
literară, Editura Minerva, Bucureşti, 1977 (postum); Săgeata şi arabescul.
Articole şi pamflete, Editura Minerva, Bucureşti, 1984 (postum);
Opere traduse în alte limbi: Sóhajok paradicsoma (Paradisul suspinelor), Editura Dacia Konyvkiado, Cluj-Napoca, 1974 (traducere
în limba maghiară); Árnyékok
malma, Editura Kriterion Konyvkiado, Bucureşti, 1976 (traducere
în limba maghiară); Ora
fântânilor = L'heure des fontaines, Editura Minerva, Bucureşti, 1982 (ediţie
bilingvă ţîn română şi franceză); Whisky
Palace & alte elegii. Whisky Palace & altre elegie, Editura
Bastion, Timişoara,
2008, (ediţie bilingvă româno-italiană,biobibliografie,postfaţă şi antologie
critică de Geo Vasile)
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Ion_Vinea
http://www.observatorcultural.ro/La-telefon-Ion-Vinea*articleID_26528-articles_details.html
http://www.romlit.ro/postmodernistul_ion_vinea
Poezia zilei: Ion
Vinea:
Velut
somnia
Ascult pământul, arborii, pietrele,
drumul arcuit în tăcere
printre avântul izvoarelor,
sub ţărmii fără paşi ai stelelor.
Ascult vântul, greierii, singurătatea
până-n de rouă porţile aurorii,
o umbră noaptea, ziua o fantomă
fără de-nţeles lunecând şi de urmă.
Da faţă veşnic între loc şi oră,
martor – al cui ? între ceilalţi şi nimeni,
ce nume port eu dincolo de mine,
ce frunte ridic în ochii lumii ?
Sunetul, raza, zbuciumul şi visul
sporesc vedenia de mine însumi
în privirea de apă a trecutului
cu treptele pe fund ale mormintelor.
Îmi trec pe chip degetele ca pe o mască,
întreb soarta ca orbii vidul,
greu tac pierderile şi amintirile, -
la creştetul lor fumegă cuvintele.
1938
Declin
O tristeţă întârzie în mine
cum zăboveşte toamna pe câmp,
nici un sărut nu-mi trece prin suflet,
nici o zăpadă n-a descins pe pământ.
Cântecul trist, cântecul cel mai trist
vine cu clopotul din asfinţit,
îl auzi în glasul sterp al vrăbiilor
şi răspunde din umilinţa talăngilor.
E toata viaţa care doare aşa,
zi cu zi pe întinderea stepelor
între arborii neajunşi la cer,
între apele ce-şi urmează albia,
între turmele ce-şi pasc soarta pe câmp
şi între frunzele care se dau în vânt.
1915
Dor de mare
(imitaţie)
Azi mă-ndeamnă iar să m-avânt în larg singuratica mare sub cer
şi un veler înalt şi o stea de-ndreptar este tot ce mai cer.
Şi timonul smucind şi al vântului cânt şi al candidei pânze cutremur
şi al negurii val pe al mării obraz când se crapă de ziuă şi tremur.
Azi mă-ndeamnă iar să m-avânt în larg ale largului aprige glasuri.
E un limpede, e un sălbatic apel, pe talazul cel fără popasuri ;
şi tot ce mai cer e o zi de vânt cu nori albi fugăriţi prin genună,
cu stropi spulberaţi, cu spume spumând şi păsări ce ţipă-n furtună.
Azi mă-ndeamnă iar să m-avânt în larg, fără loc, fără margini, destinul,
prin al vântului ca de cuţit tăiş, urmând pasărea, urmând delfinul.
Şi tot ce mai cer e un cântec de drum zis de-un vesel pribeag lângă mine
şi-un somn fără vis când e visul sfârşit şi-l ângână apele line.
Doleanţe
Gara peticită de lumini,
şine verzi sub luna de venin,
câmp în ceruri înţepat cu spini,
ce tăcere, suflet pal şi mut,
trenurile toate au trecut.
Vântul rupe rufe de mătasă,
gândurile au fugit din casă,
vino, rece mână de mireasă,
pune-mi clopoţei la gât
ca să-ţi treacă de urât.
Ultim şir de roţi, porniţi alene,
felinare, tremuraţi din gene,
ţipă, deznădejde în sirene,
suspinaţi, supape,-n unison,
zgardă, scutură-te de peron.
Gara luminată şi pustie,
trenurile pleacă pe vecie,
ieşi dintr-un sertar, melancolie,
cu panglici, cu bucle şi hârtie,
că paiaţa-i fără de scufie.
1915
*
Am pus o placă memorială pentru Ion Vinea
pe fațada locuinței sale din ultima perioadă a vieții: str. Braziliei, nr. 47,
S.I. (zona Dorobanți). Imaginea se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, 2009.
Alţi scriitori:
Lidia Vianu, n. 1947
Dan Ion Nasta, n. 1951
Mihail Cruceanu, m. 1988
Duminecă, 15 oct., ora 4:40. Un frumos, fascinant vis în care-mi apar pe o vale lespezi de marmură albă, dintre care unele blocuri erau translucide-sticloase, de cipolin. Căutam nişte lespezi cu contur antropomorf, să le iau acasă. Am decupat un eşantion de cipolin, dar cînd l-am privit de aproape, nu mai era translucid-sticlos, ci opac, cu impurităţi.
Afară senin, stele şi o bărcuţă de lună, într-o
poziţie cum n-am mai văzut-o. Casiopeea. Îmi amintesc la urlătoare şi pe gîrlă,
în copilărie. Acum ascult foalele şi forja Mării. IM: Mari, soţia care l-a
divinizat pe C.I., la urmă, bolnavă, neglijată, o găseşte plîngînd în biserică.
Gh.I. era secretar general de redacţie la Curierul românesc, căruia el i-a dat
acest nume; n-a vrut să fi red. şef, pentru că acela este un post periculos, or
el o avea angajată şi pe soţie, care nici nu dădea pe la redacţie. Îl săpau la
B. chiar colegii pe care îi ajutase cel mai mult. Cîţiva erau turnători şi
securişti notorii. La redacţie venea Sorin D., fost coleg de facultate cu soţia
lui Gh.I., cel mai mare derbedeu – acum îl imită pe Nichita, gîngăveala lui, el
însuşi gîngav. Discuţia plecase de la indignarea lui IM că Sorin D. a apărut
seara trecută la TV la emisiunea lui Stelian Tănase (şi mai era invitat Dinu
Flămînd), plîngîndu-se că este dat afară din vila pe care o ocupă, iar onor
Uniunea AP nu-i dă adeverinţă că acolo e un atelier de creaţie, îi cere pentru
asta 150 milioane.
Gh.I. a fost cândva în Suedia şi Norvegia, desigur tot
prin Uniune. Acum îl ciupe ficatul. Merge cu paşi foarte mici, nemişcat din
mijloc, se plînge că nu are apetit, că nu se poate apleca, probabil ficatul
umflat, dureros, indigestie. B., el însuşi securist, îi spunea în faţă: Degeaba
ai stat atîţia ani la Curierul românesc. N-ai înţeles nimic.
IM încîntat că am survolat deja o săptămînă, aici avem
mîncare foarte bună, crede că o să ia proporţii. Personalul ne răsfaţă. Zic: Se
vede că ne simpatizează. IM: Da, printre scriitori sunt unii aroganţi,
mitocani, cărora le place să-i umilească pe chelneri.
La Dan Diaconescu apare Şt. Andrei, se plînge că o
duce greu cu banii. De banii de la Bancorex au profitat alţii, în primii 2-3
ani, nu și el, care pe-atunci era la puşcărie. El răspundea de Comerţul
exterior; am început să exportăm tractoare în Franţa. Ceașcă era nervos că
uzina nu-şi făcea norma, necum să exporte şi piese de schimb. Cei în cauză,
temători, nu-i raportau lui C., ca să nu-l supere. Şt. Andrei spune asta şi C. îl
cheamă: Ce e asta? Provocare, diversiune? Iar cînd trece, la plecare, prin
cabinetul 2, Elena nu-l tratează cu cafea, ca de obicei. Deci ascultase
discuţia. Şt.A. se indignează că se susţine că acum conduc cei din eşaloanele
doi şi trei. Care sunt ăia?! Şi îi ia la rînd pe Cosmîncă şi Hrebengiuc. Ăştia
colegi cu mine? Duceau hîrtiile de la un birou la altul...
Readorm după jurnalul de la ora 6:00 şi visez abia
acum piatra miraculoasă, translucidă, roz-vineţie, cu o dunguliţă albă ca o
horbotă, foarte decorativă: o piatră mistică, uşoară şi mare, de dimensiunile
unei căşti soldăţeşti. I-o arătam lui Mihai Croitoru şi el se minuna, o
desenam, încîntat şi mă gîndeam să merg în acea vale şi să mai adun cîteva
exponate. Am vrut să cobor ca într-un chei-aven, printre colţi de stîncă, m-am
proptit ca într-o copaie, cu fundul, am aruncat un bolovan care mă incomoda şi
l-am urmărit cu privirea cum a căzut tocmai jos, pe fundul văii-chei, destul de
aproape de un grup de turişti care se îndreptau spre ieşirea din chei. Eu am
rămas proptit acolo, ţinîndu-mă cu ambele mîini de stînci, simţeam piatra
umedă, mîinile îmi erau umede, fără priză, îmi închipuiam abruptul în
surplombă, pe care altădată îl abordasem cu succes şi aplomb, dar pe care de
data asta n-am mai avut curajul să-l atac şi am decis să rămîn sus.
7:33, cer mai mult senin, un avion lasă dunga lui
albă; două ciori aterizează în cîteva rînduri, ba într-un vîrf de copac, ba în
altul, din livada vilei noastre.
Despre împrumuturile de la Fond. La un moment dat
Traian Iancu îl trage de-o parte pe IM şi-l sfătuieşte: Nu mai veniţi o dată cu
ăştia. Cam de cît aţi avea nevoie pe lună? Au convenit să-i dea cam 1750 lei.
Iar despre Gabi Iuga îmi spune că înainte de a intra la T. Iancu, îşi deschidea
briceagul şi îl ţinea la îndemînă. Erau
astfel de inşi care recurgeau la ameninţări ca să obţină bani de la Fond. Şi
aşa, ca parazit al societăţii şi al familiei, G.I. a trăit destul de comod sub
regimul comunist, fiind el şi turnător fervent...
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu