30 noiembrie: Paul Zarifopol, n. 30 nov. 1874 - d. 1 mai 1934
Decedat pretimpuriu (atac de cord), la
numai un an după ce fusese numit director al Revistei Fundaţiilor Regale Carol al II-lea, Paul Zarifopol s-a
născut la Iaşi, într-o familie foarte înstărită, a urmat Universitatea ieşeană,
apoi a plecat pentru studii de romanistică în Germania, unde a şi rămas mai
bine de un deceniu, afirmându-se ca eseist şi filosof, împrietenindu-se cu I.
L. Caragiale, a cărui ediţie definitivă o va alcătui cu puţin înainte de
moarte. Intelectual cu pregătire temeinică, la curent cu ideile bergsoniene şi
freudiene, admirator al lui Marcel Proust, s-a impus ca eseist, critic
literar şi istoric al civilizaţiei româneşti. Titlurile cărţilor sale dau
seamă despre rafinamentul acestei personalităţi de elită a primei noastre
jumătăţi de secol XX: Din registrul ideilor gingaşe, 1926; Despre stil,
Artişti şi idei literare române, 1930; Încercări de precizie literară, 1931;
Pentru arta literară, 1935.
Imediat după dispariţia eseistului, Şerban
Cioculescu a valorificat inestimabila corespondenţă dintre Zarifopol şi
Caragiale.
Se înţelege de la sine că o personalitate
de atare rafinament a fost ocultată cu străşnicie în toată perioada
noastră comunistă. Şi ce l-ar mai fi trimis pe acest fiu de boier, pe elitistul
şi decadentul P. Z. , "cu mânie proletară", direct la Aiud, unde
şi-au găsit sfârşitul atâţia scriitori, intelectuali etc... Dar cumva, la
modul virtual, tot au făcut-o... Cum? Pe Google, găsesc în mai multe locuri
specificarea: deţinut politic, decedat în detenţie. Stranie greşeală, nu?...
Când în sfârşit am văzut într-un raft de
la librăria Sadoveanu Încercări
de precizie literară am avut
sentimentul că la noi s-a intrat în normalitate. Mai mult chiar, am
luat-o ca o izbândă personală, deşi nu am vreo contribuţie la aceasta... Dar nu
pot să nu mă bucur când reapar cărţi importante precum cele ale cuiva care a
putea să gândească astfel: "Frumuseţea e datorie."
Citiţi mai mult:
*
Oricâte străduințe am depus, a fost
imposibil să/l conving pe proprietar să aprobe punerea unei plăci memoriale
pentru Paul Zarifopol, la adresa din str. Spătarului nr. 28, S.II.
Imaginea casei în care a trăit autorul în
ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Ioan Missir, n. 17 februarie 1890 - d. 30 noiembrie 1945
Ioan Missir, n. 17 februarie 1890 - d. 30 noiembrie 1945
Dintr-o veche familie de armeni,
străbunicul a fost căminar, bunicul un cunoscut junimist, tatăl avocat, care
totuşi pleacă în Statele Unite, după ce se căsătorise cu o institutoare
elveţiancă; se stabiliesc la New Jersey, în comitatul Huston, unde li se nasc
cei patru copii, dintre care al doilea, născut la 17 februarie 1890, va deveni
scriitorul I. M.. Fie că ferma din State nu a prosperat pe măsura eforturilor
şi aşteptărilor, fie că dorul de patrie a precumpănit, fapt este că familia
exilaţilor se întoarce la Botoşani, în 1894. Copilul face şcoala primară în
urbea părintească, tot acolo şi liceul Aug. Treboniu Laurian, cu bacalaureatul
în 1909, după care urmează Dreptul la Bucureşti, cu licenţa în 1913. Intră în
echipa unchiului său, avocat, politician, senator, deputat, chiar ministru;
însă după un timp novicele se sastiseşte de deputăţii, de Bucureşti şi revine
în Botoşani, înscriindu-se în baroul local. Curând survine mobilizarea pentru
front şi sublocotenentul I. M. din regimentul de vânători Botoşani va face
toată campania 1916-1917, cu înaintarea în Transilvania, cu retragerea pe
aliniamentul munţilor, cu luptele din zona Caşin-Oituz. Răstimp în care I. M.
pătimeşte toate rigorile din linia întâia a frontului şi spre finalul
războiului avansează până la gradul de căpitan. Imediat după încheierea
războiului şi după Marea Unire, fostul căpitan devine ajutor de primar la
Botoşani, 1919-1920; ulterior, avocatul prins în luptele politice va fi primar
între 1931-1932 şi încă o dată, între 1941-1944. Cu întoarcerea frontului şi
iminenţa venirii armatei roşii, organizează refugiul botoşănenilor, iar
primarul va părăsi ultimul oraşul. Din păcate, nu mult după aceea, la 30
noiembrie 1945 va deceda, la doar 55 de ani!
A fost o teribilă surpriză pentru toată
lumea apariţia în primăvara 1937 a romanului Fata
Moartă. Nu-l citise în manuscris decât Petru Manoliu, care îl prezintă unei
edituri. Aceasta pune condiţia unui referat de susţinere din partea unui
general, în chestiune fiind probleme de război, de organizare şi funcţionare a
armatei naţionale. Se vor mulţumi cu o prefaţă-scrisoare din partea marelui
Nicolae Iorga, el însuşi uimit de performanţa unui botoşănean de-al său, care
făcea şi politica iorghistă. Va nota: "...talentul iese din emoţia
lucrului văzut bine, înţeles adânc şi din notarea mişcărilor
inimii...". În anul apariţiei, an de maximă efervescenţă culturală,
în care toţi marii scriitori ai momentului ieşiseră pe piaţă cu cărţi
importante, romanul Fata Moartă se
bucură de o receptare entuziastă dinspre toate fronturile criticii literare,
primeşte premiul SSR, în anul următor şi pe cel al Academiei; consacrare instantanee,
la cele mai înalte cote, inimaginabile. Primire în SSR, cu derogare de la
statut. În următorii 8 ani romanul va avea 5 ediţii succesive, iar altele două,
în 1967 şi în 1977, la Minerva, îngrijite de Teodor Vârgolici, care totuşi nu a
reuşit să evite croşetele cenzurii, în cauză fiind şi armatele ruseşti, alte
aspecte care musai să fie eludate. Stilul de extremă urgenţă, (ce nu lasă să
bănuieşti că textul a fost elaborat după trecerea a două decenii!), exprimarea
directă, rapiditatea episoadelor, schimbările dramatice de pe linia frontului,
tensiunea, moartea camarazilor, incongruenţa ordinelor primite de la superiori
- şi până la urmă solidarizarea umană cu soldatul de rând, cu obidele sale, cu
umorul din chiar clipele de cumpănă, recviemul final pentru ordonanţa care îl
slujise cu devoţiune pe toată perioada ostilităţilor, inserturile de epistole
primite de la mama sa, toate acestea însumate şi potenţate de simţul sigur al
construcţiei romaneşti, şi un har anume, intraductibil fac din textul Fata Moartă o capodoperă.
Personal, de câte ori am ocazia, elogiez Fata Moartă, chiar
riscând să fiu întâmpinat cu ridicări din umeri. În prezentarea de pe acest
blog, printre romanele preferate, al cincelea este Fata Moartă. Întâmplarea face
să fi lucrat, ca geolog, în anul 1965, îmi pare, chiar în zona Caşin-Fata
Moartă, dar şi pe valea Bucinişului, dar şi la Oituz-Poiana Sărată, am călcat
deci cu pasul pădurile, viroagele, crestele de deal unde au combătut ostaşii
noştri în 1916-1917; am dat, în zone nemaiumblate de pas omenesc de căşti
perforate de gloanţe, de cranii, de schelete rămase încă din primul
război mondial...
Este de aceea inexplicabilă, ca să rămânem
la termeni cuminţi, omisiunea acestei performanţe din Istoria... lui G. Călinescu, apărută în 1941 şi
care totuşi îl eludează pe acest autor eminent, deşi prezent doar cu un roman.
Dar un singur roman a scris, oricât de târziu şi contele Giuseppe Tomasso di
Lampedusa, binemeritând un loc de onoare în literatura contemporană italiană.
Idem autorul Cărţii de la San
Michele. Este exclus ca lui G. C.
să-i fi scăpat anume această apariţie de excepţie, din anul 1037, inclusiv
recepatarea elogioasă, premiile, reeditările. Omisiune inexplicabilă,
impardonabilă de fapt. Să fi plătit marele critic bir prejudecăţii că pentru a
avea un loc în Cetatea literară musai să scrii şi să scrii, să prestezi
publicistică săptămânală etc? Imposibil de înţeles. Şi apoi: În ediţia Piru
sunt multe copletări, modificări, augmentări făcute de Divinul critic în
următoarele 2 decenii, însă nimic în cazul Missir. Or, G. C. avea ştiinţă
de numele Missir, la pagina 498 a Istoriei..., pe jumătate de coloană este
fotografia lui "Petre Missir, junimist, prieten al lui I. L.
Caragiale".
amărăciune, constatăm că Istoriile lui
Marian Popa şi N. Manolescu nu-i fac dreptate autorului Fetei Moarte. Un număr de 75 de
ani nu au modificat imaginea deficitară transmisă nouă de Călinescu. Ce şanse
are, în veac, autorul atipic, neînregimentat, pe cât de talentat Ioan Missir?
Să-i fie reeditată cartea, să fie citită, să ajungă
în vreun fel şi la cunoştinţa criticii şi istoriei literare, grav dezafectate
amândouă.
Citeşte mai mult:
http://astra.iasi.roedu.net/texte/nr39IoanMissir.html
http://agonia.ro/index.php/author/0016023/index.html
http://www.crispedia.ro/Ioan_Missir
Scriitorul zilei: Grișa Gherghei, n. 30 noiembrie 1936, Galați
O pagină de jurnal cu poetul Grișa Gherghei
(din Gândirea înceată, jurnal 2000-2006, în manuscris)
14 iulie 2006. Ziua Franţei, paradă pe Champs-Elisee. La redacția Viața românescă vine
Grişa Gherghei, parcă mai viguros ca ultima dată cînd ne văzurăm. Ne amintim
multe, căci ne știm de pe la sfâeșitul anilor 60,el foarte activ în lumea scriitoricească bucureșteană. La momentul cuvenit, mi-a dăruit cu autograf volumul lui de poezii apărut în mult râvnita colecție Luceafărul, Nici o tangentă la inimă, cu această dedicație: Pe Ion Lazu, prieten de inimă, vreau să mi-l aleg frate pentru timpul care poate să vină. Grișa Gherghei. Aprilie, 1968.
Îmi povesteşte cum se ducea la Zaharia Stancu pentru împrumuturi – îl simpatiza, dar şi reciproca. ZS ar fi vrut să i se spună excelenţă, fiind membru în Consiliul de Stat, preşedinte al Uniunii Scriitorilor, etc; Da, maestre, îl aproba mucalitul G.G. Odată, aşteptîndu-l la şosea pe ZS, alături stătea un domn cu bască mare şi cu o manta lungă de plastic, galben-aurie. Ieşit de la puşcărie, fără mijloace de existenţă. Petre Ţuţea. Fost guvernator al Băncii Naţionale. GG îl duce la ZS, acela îl pune pe Ţuţea să facă o cerere şi îi oferă un ajutor social, atunci 700 lei, ceva la limită. Tot aşa i-l duce pe Radu Gyr, din fostul guvern legionar, ZS îi dă şi aceluia tot 700 lei şi, în particular, îl întreabă pe GG dacă nu cumva o face înadins, cu aceste prezentări de foşti, ca să-l aibă la mână.
Îmi povesteşte cum se ducea la Zaharia Stancu pentru împrumuturi – îl simpatiza, dar şi reciproca. ZS ar fi vrut să i se spună excelenţă, fiind membru în Consiliul de Stat, preşedinte al Uniunii Scriitorilor, etc; Da, maestre, îl aproba mucalitul G.G. Odată, aşteptîndu-l la şosea pe ZS, alături stătea un domn cu bască mare şi cu o manta lungă de plastic, galben-aurie. Ieşit de la puşcărie, fără mijloace de existenţă. Petre Ţuţea. Fost guvernator al Băncii Naţionale. GG îl duce la ZS, acela îl pune pe Ţuţea să facă o cerere şi îi oferă un ajutor social, atunci 700 lei, ceva la limită. Tot aşa i-l duce pe Radu Gyr, din fostul guvern legionar, ZS îi dă şi aceluia tot 700 lei şi, în particular, îl întreabă pe GG dacă nu cumva o face înadins, cu aceste prezentări de foşti, ca să-l aibă la mână.
Iar peste exact 40 de ani fiica lui Gyr, Simona Popa,
vine la Ziua (unde Grișa era redactor) cu o cerere de reabilitare a lui Gyr, singurul nereabilitat. Grişa
publică scrisoarea de protest şi seara, la redacţie, primeşte un telefon: Ce
faci, jidane, te-ai dat cu legionarii? Îi spun: Poate a fost chiar un evreu. El
se cam miră, deși om trecut prin atâtea. Şi îi povestesc scena cu evreul de la lansarea lui Evtuşenco, zilele trecute. Mai
sunt şi evrei proşti, ori extremişti, zic (amintindu-mi o discuție de la masa lor, unde venise și Igor Grinevici. Atunci se punea problema plecării lor în Israel)
Între timp sosise Got, ne povesteşte că în Israel
există nişte sate cu fundamentalişti, care te ucid dacă faci focul vinerea,
nici maşinile nu au voie să treacă pe lîngă satele lor, statul a făcut şosele
ocolitoare. Sunt toleraţi pentru că anumite nuclee din Apus le trimit fonduri
mari, pentru a menţine nucleele dure ale Sionismului. Îi spun că ar trebui
editată o hartă cu răspîndirea islamului în ţările europene-americane şi a
albilor în lumea arabă, ca să conştientizeze oricine cît sunt islamiştii de
intoleranţi, fundamentalişti. GG se dovedeşte foarte la curent cu istoria
religiilor.
Mai povesteşte cum era la Almanahul Literar, condus de Ben Corlaciu: acela îi dă un vraf de
poeţi să aleagă doar 100 poezii pentru suplimentul Poesis. În două exemplare. El şterge numele autorilor cu creiuon chimic, citeşte,
selectează 100 de poezii valabile, apoi la confruntare constată că lipsea Zaharia Stancu, Ion
Brad şi alţi corifei. Dar nu renunţă la selecția lui. Corlaciu nu vrea să ducă lista selectată,
se duce Grişa la Stancu, acele vede, zice: Acum n-ar fi un capăt de ţară că
lipsesc eu, dar Poesis nu poate
apărea nicicum dacă lipseşte Ion Brad, cutare şi cutare. Căci ei aprobă fondurile, cum bine știi. Pînă la urmă a adăugat
încă 6 sau şapte titluri.
Şi ce-mi mai povesteşte Grişa? Că a fost vreo opt veri
la Valea Vinului, unde Sadoveanu cumpărase două vile, una cu un etaj, din
cărămidă, a doua cu două etaje, din cărămidă şi lemn, pe cînd era acţionar la o
mină de pirită (probabil nemţii, pe timpul războiului...). Le-a cedat
scriitorilor cele două vile. Sub muntele Ineu, locuri nemaipomenite, poţi face excursii în
locuri sălbatice. Lîngă vile este un „pinten al lui Blaga”, unde se ducea Blaga
să citească, asta pe cînd nu era reabilitat, desigur. Iar la Salcia, unde a
fost după moartea președintelui, casa lui Stancu a nimerit pe mîinile unui nepot cam beţivan, casă pe care
scria Stan şi Stana, cu fîntînă la stadă. S-a dus la Macovescu, insistînd să se
cumpere casa şi să devină muzeu, acela a promis: să vedem ce se poate face. Nimic.
Abia Uricaru a pus o placă la casa scriitorilor de la Neptun, ridicată pe
vremea lui Stancu. Teleormăneanul ăsta era uns cu toate alifiile. Pe vremuri s-a prezentat la
Arghezi, precum că vrea să intre la Siguranţă. Acela s-a mirat. Peste vreo 10
zile vine din nou Stancu şi îl anunţă: S-a rezolvat! Iar Arghezi a făcut-o şi
mai rău, pe vremea războiului le-a semnalizat cu focuri nemţilor să bombardeze
Bucureştiul. Mare germanofil.
Scena cu Preda după un accident de maşină, cu piciorul
în gips şi baston: merge cu Aurora Cornu la restaurant şi accea, - femeie de o
frumuseţe uluitoare, aşa că Grigurcu a declarat că nu a văzut o alta mai
frumoasă în viaţa lui - cochetînd cu nu
se ştie cine de la altă masă, Monşerul i-a dat cu bastonul în cap, a năpădit-o
sîngele... Şi-mi spune că e adevărat că din seiful lui Preda, la moartea lui, a
dispărut inclusiv volumul doi din Delirul, text care era, se pare, o reabilitare a
lui Antonescu.
A fost şi la Siliştea, Preda avea o casă părintească de chirpici,
a topit-o vremea. Preda începuse construcţia unei case, la vreo 50 paşi de
monument, nu a apucat s-o ridice decît pînă la streaşină, aşa a rămas, va fi
luat-o cineva din familie?. Îl întreb de sumele imense ce vor fi rămas după
Preda, crede că n-au rămas la stat. Copiii au apucat ceva, deschiseseră un
restaurant, cafenea... Preda era om ciudat, Grişa juca cu el poker la
Mogoşoaia, cu Fănuş, cu Vintilă Ornaru (acum la Paris), cu Ştefănescu Goangă, care
nu se uita la bani. Foarte zgîrcit, morometele. O dată a pierdut cam 5000 lei,
pe atunci o sumă, de necaz a luat motanul alb angora şi l-a aruncat în şemineul
cu gaze, aprins. Oribil! Iar Grişa a cîştigat într-o noapte 35 mii lei la
poker, a comandat masă şi băutură pentru toată suflarea din Casa scriitorilor
Mogoşoaia. Apoi despre Pîcă, Pucă, Ahoe...
Poezia zilei: Grișa Gherghei
Când nu se mai văd întâmplările
Nu e nici o scofală
să ţi se pară
într-o bună zi
că soarele
a răsărit numai pentru tine
vei umbla atunci
cu această lumânare uriaşă
cântând ce nu se cuvine
despre lumină
ai s-o păţeşti fericitule
ai s-o păţeşti
când nu se mai văd întâmplările
şarpele casei
iese la drum
să ţi se pară
într-o bună zi
că soarele
a răsărit numai pentru tine
vei umbla atunci
cu această lumânare uriaşă
cântând ce nu se cuvine
despre lumină
ai s-o păţeşti fericitule
ai s-o păţeşti
când nu se mai văd întâmplările
şarpele casei
iese la drum
(preluare de pe internet)
Poezia zilei: Pan Izverna (m. 30 nov. 2013)
Peştera
Atât de departe iubito în peştera mea
îţi pierd glasul
printre amăgitoare gheţuri
Eu te-am chemat
şi acum nefiresc mă aud
printre dense
hipnotice muzici
Îndelung
aplecându-mi mâna
fără nici o
chemare
geniului tău îi
este ger şi teamă
şi de la un timp
umbrit e de moarte
Sunt numai
gheţuri şi umbre
şi alte umbre şi
iarăşi gheţuri
mult semănând...
Fără vreun reazem aştepţi
pe îngusta
galerie
şi somnul tău e
noapte îngheţată
şi visul tău e
umbră în prăpastie.
(din Cuaternar, ed. Cartea românească, 1972)
Alţi scriitori:
Andrei Bantaş, n. 1930
Cincinat Pavelescu, m. 1934
Grişa Gherghei, n. 1936
Paul Eugen Banciu, n. 1943
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2004
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2004
28 august.
Poate că totuşi Veneticii ţine de
stilul realismului magic, aşa cum s-a sugerat, mai ales prima parte, cea care a
impresionat-o în principal pe Ana Blandiana, dar şi pe Radu Vionescu. Mi-ar
plăcea ca un critic iscusit precum RV să se ocupe în detaliu de poeticitatea Veneticilor. Aici apropierea de Marquez,
făcută şi de Ion Murgeanu, este valabilă. În fapt ea a fost afirmată şi de
B.A.Stănescu.
30 08.
Sf. Alexandru. Aseară închiderea Jocurilor olimpice de vară, ediţia 28 de la
Atena; ai noştri pe locul 14, foarte onorant. Incident. Un dement israelit sare
la gîtul celui care conducea alergarea la marathon.
Îi duc lui Didi cîteva decupaje cu cronici la Veneticii – nici nu se uită măcar! Le dă
deoparte, la modul ostentativ, mitocănesc. Sunt eu atât de naiv? Sau sunt atât
de încrezut? Mai curând aş crede că mă simt dator, ca scriitor, să parcurg
aceste experienţe, care îmi arată cum sunt oamenii. Fac asta asumându-mi de la
început riscul, precum şi durerea afrontului. Se vădeşte că este mai complexă
situaţia celui care primeşte afrontul decât a celui care îl produce.
Terminat revizia Veneticii
II. Încep partea întîi. După amiază, în parc, foarte multe raţe şi frumoşi
trandafiri. Le dăm ocol, îi “vizităm ca
la muzeu”, vorba lui Felix Sima.
Vremurile bune de altădată le-au urîţit oamenii, acum
vin vremuri rele de-adevăratelea, calamităţi naturale, furtuni, inundaţii,
călduri deșertice. Cum să mai trăieşti frumos? Asta e întrebarea. Cu ce
speranţe să faci planuri de viitor?
Pe strada Antim, în faţa mea un ţăran şi o ţărancă, mă
simt, se opresc, mă întreabă de Mănăstirea Antim: Înainte!, le spun. Ea ca la
45 de ani, el poate cu ceva mai tînăr, ducînd o sacoşă voluminoasă. Lîngă
colţul mănăstirii îi ajung din urmă şi o aud pe femeie: Se leagă ea de mine că
de ce am vîndut copilul. Am vîndut-o că am avut nevoie de bani. Ce multă vorbă?
(Crezusem că aceşti săteni au bătut drumul pînă la Antim, într-o zi de
sărbătoare – Sf. Alexandru - ca să se
roage pentru iertarea păcatelor. Din atitudinea celei care vorbise, mi-am dat
seama că altfel puneau ei problemele: veniseră să negocieze cu Dzeu cine ştie ce
altă acţiune care să le aducă nu mîntuire, ci bani… Să mă fi ţinut după ei şi
să văd ce aveau de gînd; eventual să-l fi avertizat pe preot: Ăştia au vîndut
un copil, anatemizaţi-i, goniţi-i! Sau pînă una alta să-i fi văzut ei faţa.
Pentru că încă nu ştiu cum poate arăta la chip o mamă care şi-a vîndut copila…
Un cer bizar, făcut din doar 3-4 petece de nor, însă
foarte diferite: argintiu, plumburiu, vînăt, siniliu. Un coviltir cîrpăcit din
cîteva petece.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu