Scriitorul zilei: Mihai Şora la 98 de ani ! (n.
1916)
O pagină de jurnal, 2003
Fotografii montane...Valea Prahovei
Născut la 7 noiembrie 1916, marele nostru
contemporan Mihai Şora împlineşte astăzi venerabila vârstă de 98 de ani!
O longevitate minunată, invidiabilă şi o tinereţe spirituală salutară.
Mai an, l-am ascultat la Rotonda MNLR într-o evocare a lui Eugen
Ionescu la Centenarul naşterii scriitorului francez de origine română, într-un
context din care nu lipseau Radu Beligan, Eugen Simion, Barbu Cioculescu,
Nicolae Breban.
Bănăţean ca origine, fiu al preotului
ortodox Melentie Şora şi al Anei născută Bogdan, şi-a făcut clasele primare în
comuna Izvin, a continuat la Timişoara, terminând liceul la Constantin
Diaconovici-Loga, după care a urmat Filosofia la Bucureşti, unde i-a avut
profesori pe Nae Ionescu şi Mircea Vulcănescu, iar asistent pe Mircea Eliade.
În 1939 merge la Paris cu bursă a statului francez, lucrând la o teză
despre Pascal. În 1940, cu invazia hitleristă, se alătură mişcării de
rezistenţă. După peregrinările războiului, ajunge la Grenoble, dar în 1948,
estimând greşit realităţile din România ocupată de sovietici, revine în ţară şi
nu o mai poate părăsi. Va lucra ca referent la Ministerul de externe, ca
redactor la Editura pentru limbi străine, iar din 1954 până în 1969 va fi
redactor şef la ESPLA, reuşind să relanseze colecţia Biblioteca pentru toţi.
Unul dintre fondatorii Grupului de Dialog
Social. După 1990, a fost Ministrul Învăţământului în guvernul Petre Roman.
Am la îndemână o carte cu autograf de
la dl Mihai Şora, am asistat la lansare, împreună cu Lidia, la un târg de
carte, ţinut pe-atunci la ultimul etaj al Teatrului Naţional. Am şi
fotografii - dar pe unde-or fi ele? Da, ne cunoaştem de foarte mult timp,
în primul rînd de la Restaurantul Uniunii scriitorilor. Aşa se face că jurnalul
meu din perioada 1979-1989 este înţesat cu însemnări despre întâlnirile
noastre.(între timp a apărut Vreme închisă, jurnalul perioadei menţionate)
Unele fragmente au apărut în Scene
din viaţa literară, Ideea europeană, 2007. Îmi e uşor să ilustrez.
Dar mai întâi autograful de pe Firul ierbii, Scrisul românesc,
1998: "Doamnei şi domnului Lidia &;Ion Lazu, cu vechi şi minunate
amintiri comune şi cu întreaga mea admiraţie pentru amândoi, ca oameni întregi
şi ca scriitori. Mihai Şora, 6 iunie 1999".
Cartea are 525 pagini şi este o culegere
de articole, conferinţe, interviuri, eseuri, publicate în principal în Secolul
20, în Viaţa românească, în Revista 22, începând din 1980 şi până la data
editării cărţii. Iată o frază, îmi e uşor să transcriu, pentru că am citit cu
creionul în mână şi sunt nenumărate sublinieri: "De altfel,
filosofia nu vehiculează informaţii, ea este o continuă confruntare, mereu
luată de la început, a omului cu sine însuşi şi cu lumea, efectuată în
interiorul şi cu mijloacele culturii, adică cu tot ce ştii după ce ai uitat ce
aflaseşi". (p. 38)
Nu am avut ocazia să cunosc mulţi filosofi
în viaţa mea, dar din ce-am citit ar fi vorba despre persoane însingurate,
dificile, greu abordabile, mai ales nu lesne de înţeles şi de suportat de omul
obişnuit. Ei sunt cei ce ne văd foarte în adânc, se presupune, dar şi
foarte de sus, nu? Elitismul pare "natural" la ei. Or, dl Mihai Şora
este un mare domn, un om de societate, de o politeţe fabuloasă (pentru că îi
este organică!), cu absolut toată lumea. De parcă i-ar da insului comun şansa
să se ridice acolo unde poate ar trebui să aspire a fi mereu, nu doar acum, de
faţă cu dl. Şora. L-am observat în cele mai diverse situaţii şi împrejurări...
La masă cu ai săi sau în societate, pe stradă cu prieteni dar şi cu oameni abia
cunoscuţi, la prezidiu, conferenţiind, intrând în dialog, aşteptând să i se dea
cuvântul. L-am văzut la Învârtita Dorului, serbarea oierilor vâlceni de la
Vaideeni, vizitând târgul, amestecându-se în mulţime, privind cu implicare
dansatorii şi imitându-le tactul, mişcările. Mi-am amintit că acest domn, pe
atunci spre 70 de ani, provenit din Apuseni, are în sânge ereditate moţească, o
vână ţărănească. Şi nu este uimitor? Domnia sa are, la cei 95 de ani pe
care ieri i-a împlinit, are tinereţea unei gândiri treze, sănătoase, lucide, pe
cât de cuprinzătoare. Un om tânăr precum ziua de astăzi, care este totdeauna
nouă, începătoare - şi musai să le cuprindă pe toate şi să le
rezolve... În 1938 pleca la Paris cu o bursă de stat. Războiul l-a prins acolo,
Rezistenţa. Dar a revenit în Ţară. A pus umărul la întemeierea Editurii pentru
literatură, al cărei redactor-şef a fost ani în şir. Eu însă l-am cunoscut când
revenise printre muritorii de rând şi Mircea Ciobanu îi era redactor de carte.
Acum fac legătura: Prietenii ne aduc prieteni. Am fost împreună la Rm. Vâlcea,
apoi la Horezu şi Vaideeni. Cu Radu Cârneci, cu Ioana Postelnicu şi Amita
Bhose. A venit la lansările mele, la recitalurile Lidiei, din simpatie
omenească, din iubire pentru artă, din solidarizare
intelectuală. Ne-am bucurat să fim împreună, de dragul discuţiei
sincere, niciodată urmărind să obţinem ceva, să punem ceva la cale. Şi se
întâmplă acest lucru pe drept: când în sala unde îţi lansezi o nouă carte se
află Mihai Şora, dintr-o dată lucrurile devin importante, ţi se pare că
eforturile nu au fost zadarnice, că strădaniile tale se adresează cui trebuie.
Lidia cântă şi recită pentru că asta îi este menirea, dar îmi vine să cred că
prezenţa în sală a unei personalităţi precum Mihai Şora, adaugă o vibraţie în
plus glasului ei. I-a dedicat o poezie, scrisă într-un moment privilegiat, în
sătucul moţesc Gârda de Sus, unde ne-am oprit în excursie spre peştera
Scărişoara. În împrejurări deosebite, în locuri miraculoase, sufletul se
înfiripă, treaz de-a binelea - el vrea să împartă clipa cu cei dragi
sufletului: îi cheamă în preajmă pe cei cu care a împărtaşit înalte emoţii
spirituale...
Opera: Du dialogue interieur, 1947, Paris,
Editions Gallimard; Sarea pămîntului, 1978, Bucureşti; A fi, a face, a avea,
1985; Eu &; tu &; el &; ea sau dialog generalizat, 1990; Despre
dialogul interior, 1995; Firul ierbii, 1998; Câteva crochiuri şi evocări, 2000;
Mai avem un viitor? România la început de mileniu, interviuri, 2001; Locuri
comune, 2004; Clipa şi timpul, 2005; Despre toate şi ceva în plus. De vorba cu
Leonid Dragomir, 2005; Despre toate şi ceva în plus. De vorba cu Leonid
Dragomir, 2006; ediţia a II-a revizuită şi adăugită:
Citeşte mai mult: ro.wikipedia.org/wiki/Mihai_Șora
Poezia zilei; Lidia Lazu
Bisericuţa
de lemn
se dedică filosofului Mihai Şora
Bisericuţa de lemn se vaietă la fiece pas
Dacă nu ştii să-i fereşti încheieturile
bătrâne
Pe pereţi sunt zugrăviţi câţiva meşteri
Cu priviri curate şi o maică
neadormită
Care veghează
Enoriaşii cântă slujba de-odată cu preotul
-
O doină care ţi se prinfe de inimă
Să ai mai mult spor la drum
Şi bucată aleasă pe masă
Fum albăstrui şi lame de soare
printre brazi
Bisericuţa de lemn este înconjurată de
cruci
Ale căror suflete adastă prin preajmă
Şi se bucură de orice pălărie sau traistă
Atârnată direct de braţul de piatră
Aşteptând ca însuţi să mulţumeşti
Fiecărei clipe trecute aici
Fiecărui zbor pe care îl vezi sau îl
presimţi
Bisericuţa de lemn ce nu putrezeşte
vreodată
Este mai mândră la mine în gând
Dacât o catedrală bogată.
(vara lui 1991, Gârda de Sus, în Munţii
Apuseni)
Temutul (uneori la propriu) critic literar
de direcţie/ de directive!, devenit spre final un romancier de succes şi un
memorialist referind tocmai despre obsedantul deceniu, când el însuşi
funcţionase ca unul dintre siluitorii literaturii în patul procustian al
proletcultismului, a lăsat impresii de neuitat asupra celor ce l-au cunoscut.
Poetul şi editorul Florin Mugur a scris o carte de convorbiri cu P.G., Vârstele raţiunii. Or, acest om
cu minte strălucită, pe cât de alunecoasă îi era firea, avea o bucurie
sadică să-i compromită/maculkeze pe tinerii talentaţi pe care tot el îi
lansase, obligându-i să semneze texte festiviste, în plină perioadă de relaxare
ideologică, ori şi mai rău încă, scriindu-le chiar el dar semnându-i pe aceşti
ciraci ai săi, aşa consideraţi chiar de el, cum ar fi Nicolae Velea, mereu
nevinovat dar urgisit. Cu înţelesul: N-o să mă mai vorbiţi de rău pentru
că şi voi aţi făcut/semnat toate măgăriile...
Dar iată cum ni-l prezintă Florin Mugur
chiar pe prima pagină a cărţii: "... aprecierile iuţi şi răutăcioase pe
care, într-un limbaj surprinzător de liber şi de simpatic, le-a făcut despre
câţiva scriitori cunoscuţi...", "cel atât de sigur de sine...",
"omul acesta cu ochii nebuni de-atâta luciditate,... "de o ironie
rece, fără iluzii..."", "spunea răutăţi pe seama cuiva, făcea
jocuri de cuvinte..."
A fost o adevărată odisee să-i identific
imobilul din str. Sf. Constantin nr. 24, pentru bunul/răul motiv că în tabel
adresa fusese trecută greşit: 23. Nu era defel unicul caz, căci ne aflăm
printre visători, nu? Or, nimeni nu-şi amintea de profesorul şi
romancierul "trăgând a lui picior". Am bântuit apartamentele de la
ditamai imobilul cu nr. 23, parcurgând momente gogoliene. Şi nimic! Am început
să întreb din poartă în poartă, doar-doar... În final, am apelat la George
B., care mi-a dat o întâlnire la fosta benzinărie de pe Schitu Măgureanu şi
împreună am făcut drumul până la locuinţa acest corifeu, pe care şi G.B. îl
cultivase, cândva. Într-o etapă ulterioară am pus o placă memorială, pe cealată
parte a intrării, de data asta colectivă: pentru Cella Serghi, Dragoş Morărescu
şi Magdalena Rădulescu, pictoriţă de prestigiu, necunoscută mie decât din
lucrări, dar de ce să nu-i facem loc pe placa de marmoră, dacă tot se nimerise
la aceeaşi adresă?! Îmi amintesc uşoara mirare a lui G.B. că îi dau girul
Cellei S. cu al său roman Pânza
de păianjen , cu Cad zidurile etc. I-am răspuns: da, e un scriitor
adevărat, chiar dacă nu de primul raft; şi apoi, astfel de romancieri precum
C.S. ne-au adus spre literatură mai mulţi cititori decât alţii, pe care noi îi
ţinem foarte sus... Dădeam de înţeles că nu agreez elitismul, în nici un
domeniu al culturii. Indiferent de ierarhiile şi canoanele impuse de
"agenţii de influenţă" literară, cititorii sunt cei ce decid care le
sunt scriitorii români preferaţi. Ca să nu spun că ei se orientează spre
ceea ce ne vine din străinătate...
*
Am pus placă memorială pentru Paul
Georgescu la intrarea imobilului din str. Sf. Constantin, nr. 24, S. V.
Imaginea casei în care a trăit autorul se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009
Alţi scriitori:
Peter Neagoe, n. 1881
D. Ciurezu, n. 7 noiembrie 1897 -
d. 5 ianuarie 1978
Ion Bănuţă, n. 7
nov. 1914 – d. 30 dec. 11986
O pagină de jurnal, 2003
30 iulie: ... Lidia, hotărîtă să o ajute pe soţia lui Niki
Opriţescu.
Mai ieri
primesc o notă de la directorul bibliotecii judeţene Vîlcea: bucuros că i-am
trimis Veneticii, mă roagă să le
completez colecţia cu vreo 5 alte cărţi de-ale mele. Acest domn D. Lazăr, care
la telefon nu-şi amintea că ne-am cunoscut la un vernisaj, acum se face a nu fi
înţeles că îmi doream achiziţionarea a 10-20 de exemplare, deşi i-am explicat
destul de amănunţit scopul demersului meu. Ce să faci cu astfel de oameni?
5 august.
Ne hotărîm să instalăm centrală de apartament, peste 2000 de dolari, însă o
investiţie care poate fi recuparată în 3-4 ani – şi ca să nu mai fim la
cheremul sceleraţilor din blocul ăsta! Cadoul nostru pentru Niki şi Ann – să ia
produse H. cu 25% mai ieftin, numai de-ar înţelege importanţa acestui gest al
nostru. În privinţa filmului, nu-mi fac nici o iluzie, Niki va fi foarte prins
în anul ce urmează şi nu ştiu deloc cum va ieşi din această teribilă încercare.
Dau un telefon,”la plesneală”, dnei Micaela Ghiţescu,
să o felicit pentru articolul din revistă şi să o întreb dacă i-a parvenit
romanul meu. Nu ştie absolut nimic, credea că e vorba despre o carte lăsată
ieri-alaltăieri… Nu, încă din martie-aprilie, pentru concurs, cu autograf. Nu
ştie, ea a citit ce i s-a dat… Îi spun că oricum nu era o traducere, dar îi
dădusem cartea din stimă şi pentru că ne cunoaştem de atîta vreme: Memoria, Muzeul Ţăranului, Pan Izverna,
poate ne ştim de pe cînd a terminat facultatea. Îi spun: Nu vă faceţi griji, m-am
lecuit, de cînd am citit ce-a scris Al. George, că vrînd să mulţumească celor
din juriu pentru că îi acordaseră premiul de proză, a constatat că niciunul nu
parcursese cartea… Suntem în România, nu? I-am lăsat cartea cu autograf, am
dedicat-o cuiva, am pus motto din cineva – şi niciunul dintre aceştia nu a
telefonat să spună: Am primit. Asta e, trăim în România! O s-o întrebe pe dna
Ştefănescu de cartea mea…
În Ziua literară,
interviu cu Emil Brumaru. Oare aceşti oameni nu pot păstra aparenţele? Oare e
fatal să-ţi dai în stambă, să-ţi exhibi ţîcneala, deraierea, abulia? Ce-şi va
fi spunînd omul simplu: Or fi frumoşi aceşti nebuni, dar tot nebuni sunt şi
n-aş vrea în ruptul capului să fiu ca ei! Sorin Gîrjan, ajuns la a 6-a carte de
poezii, altul care se exhibă, copil nedorit, bătut cu pietre, autoexilat etc;
(l-am văzut la prima sa lansare, la Cluj, la celebra librărie din centru, am
fost singurul care i-a solicitat autograf, mai mult din jenă, asta probabil în
1993), mai acum cîteva numere, aceleaşi lucruri din partea lui Ioan Es. Pop,
pedepsit, copil care se ascundea şi încă se mai ascunde şi, precum Swift, nu se
simţea bine decît în preajma blînzilor boi. Ce să mai zici de Daniel Bănulescu,
pînă mai ieri exhibîndu-se cu fişele medicale de la psihiatrie sau cu amoruri
deşănţate, acum exhibîndu-se cu pioşenia sa: Daniel al rugăciunii. Toate de înţeles, a fi poet înseamnă a fi
puţin dezaxat – dar acest fapt trebuie ocultat, eludat, din decenţă, altfel
efectul poeziei se şterge, nu te mai gîndeşti la har, te gîndeşti direct la
nebunie şi te sastiseşti. Ioana Dinulescu, o elegiacă sobră, înţeleg că în
ultimul volum îi şfichiuieşte pe primar, jăndar şi redactorul şef; nu e cam
puţin? Gh. Schwartz şi Gabriel Chifu, abonaţi la rubricile Z.L., al doilea dînd
în vileag ticăloşii strigătoare la cer ale unor securişti de care nu pot scăpa
din apartament, nu au forme, nu plătesc chirie, dar pe baza deciziei de
evacuare obţin un alt apartament de la stat. Şi el, chiar aşa de neputincios?!
Va urma
Fotografii montane...Valea Prahovei
Adăugaţi o legendă |
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu