28 noiembrie: Eugen Negrici, n. 28 nov. 1941
Din Rm Vâlcea, fiu al unui ofiţer,
viitorul estetician a făcut liceul din urbea natală, absolvit în 1957, apoi filologia
din Bucureşti, cu licenţa în 1964, după care a urmat o carieră universitară la
Craiova, pînă la nivelul de decan. După 1990 a fost doi ani directorul editurii
Eminescu, apoi profesor la Filologia de la Universitatea din Bucureşti.
Preocupat de devenirea literaturii şi a culturii în general, a început prin a-i
studia pe cronicari şi întemeietorii culturii noastre. Antim Ivireanu, Grigore
Ureche, Miron Costin, s-a ocupat de evoluţia limbii literare, dând studii de
mare subtilitate, privind "expresivitatea involuntară". De fiecare
dată studiile sale dovedesc o deosebită putere de pătrundere a lucrurilor,
abordări originale, inspirate, cu norocoase intuiţii privind esenţa fenomenelor
lingvistice, de evoluţie, de creativitate şi cultură. Treptat, după elucidarea
preliminariilor literare româneşti, s-a aplecat asupra stării de fapt, actuale,
a literaturii de după al doilea război. O radiografiere a perioadei
proletcultiste, studii despre marii literaţi ai Postbelicului şi de curând o
privire de ansamblu asupra "iluziilor literaturii române", o carte
care a stârnit vii discuţii, căci este o punere în abis a destinului
literaturii române din ultima jumătate de veac, considerată un demers
constituit din prea multe eşecuri sau semieşecuri care nu salvează situaţia de
ansamblu a literaturii noastre. Iată o frază din cronica lui Alex. Ştefănescu:
"Iluziile literaturii române reprezintă, poate, pentru Eugen Negrici forma
sa de defulare, revanşa furibundă pe care şi-o ia pentru miile de ore în care a
trebuit să fie un cititor solemn, în loc să meargă liber, cu părul în vânt, la
vânătoare. " Citiţi tot articolul:
http://www.romlit.ro/eugen_negrici_se_neal
Strălucit teoretician şi eseist, dar şi
stilist fără egal printre colegii de critică şi exegeză, cu o scriitură
de cel mai înalt nivel, invidiabilă, fluidă, limpede; perseverent, pătrunzător,
aplicat, nu ia nimic în uşor, ci duce cercetarea până la ultimele consecinţe,
fie ele şi negative. Nu vorbeşte niciodată "pe deasupra", ci în
diverse ocazii oublice altfel ocazionale, dă citire unor texte îndelung
elaborate, după cercetarea textelor/autorului în discuţie. Când subiectul
analizei este un autor, nu se poate să nu-i scoată în evidenţă absolut toate
calităţile literare, virtuţile stilistice, virtualităţile, aşa încât a putut
surprinde pe cei care îi urmăresc demersul exegetic concluzia negativistă cu
privire la chiar sensul literaturii din România ultimelor decenii. O carte
incitantă, care pune pe gânduri şi poate descuraja doar pe scriitorii care
nu-şi păstrează cumpătul, în această patetică "bătălie pierdută".
Opera literară: Antim. Logos şi personalitate, Bucureşti,
1971; Naraţiunea în cronicile
lui Gr. Ureche şi Miron Costin, Bucureşti,
1972; Expresivitatea
involuntară, Bucureşti,
1977; Figura spiritului
creator, Bucureşti,
1978; Istoria limbii române
literare, Craiova,
1979; Imanenţa literaturii, Bucureşti, 1981; Introducere în poezia contemporană, Bucureşti, 1985; Sistematica poeziei, Bucureşti, 1988; Poezia medievală în limba română, Craiova, 1996; Literatura română sub comunism.
Proza, Bucureşti,
2002; Literatura română sub comunism. Poezia, I, Bucureşti, 2003; Iluziile literaturii române,
Bucureşti, 2008. Antologii: Poezia unei
religii politice. Patru decenii de agitaţie şi propagandă, introducerea editorului, Bucureşti,
1995.
Citiţi mai mult: http://www.crispedia.ro/Eugen_Negrici
http://www.autorii.com/scriitori/eugen-negrici/
http://revistaramuri.ro/index.php?id=1899&editie=69&autor=de%20Gabriela%20Gheorghi%BAor
Cornel Regman, n. 28 nov. 1919 - d. 14 iulie 1999.
De fel din comuna Daneş, lângă Sighişoara,
şi-a făcut liceul la Cluj, unde a început Literele şi Filosofia, dar continuând
la Sibiu, căci Universitatea s-a strămutat pentru perioada cedării
Ardealului de Nord. Cerchist notoriu, prieten pe toată viaţa cu Radu
Stanca, Ion Negoiţescu, I. D. Sârbu, Nicolae Balotă, Ştefan Augustin Doinaş şi
Ioanichie Olteanu. Sprijinindu-se pe ajutorul lor şi sprijinindu-i pe fiecare
în parte, după puteri, în restriştea vremurilor staliniste.
Profesor, cercetător, redactor, s-a
strămutat la Bucureşti în 1955. Licenţa în 1942, iar doctoratul abia în 1973,
cu teza Ion Agârbiceanu şi
demonii. Alte studii substanţiale, despre ardelenii Pavel Dan, Titus
Popovici, ca şi despre mari scriitori: Mihail Sadoveanu, Marin Sorescu. Ca şi
despre colegi de generaţie: Geo Dumitrescu, Şt. Aug. Doinaş, Emil Botta, C-tin
Ţoiu, Şt. Bănulescu. Specializat în cronici literare, foiletoane, cu rubrici
permanente la marile reviste literare ale vremii. Mereu despre cărţi
recent apărute, dar şi despre cronicile cu privire la aceste cărţi. Stil foarte
personal, vizând valoarea literară intrinsecă, cu accent pe împlinirile ori
minusurile stilistice. Nu doar detaşat de actanţii momentului, ci şi
ironic-maliţios adesea, a stârnit antipatii, pe care le contracara imediat cu
note pamfletare, înviorate de calambururi şi aluzii culturale. Confluenţe literare, Cărţi, autori,
tendinţe, Cică nişte cronicari..., sunt culegerile de cronici care l-au
făcut cunoscut şi l-au impus. Un critic literar vigilent, mereu la
datorie, niciodată complezent, pe cât de urban în abordările sale.
Jurnalul meu literar de după 1979, din
care unele fragmente au apărut în Scene
din viaţa literară, este înţesat de referiri la Cornel Regman, pe care nu
mai ştiu bine în ce împrejurare l-am cunoscut. Era însă permisiv cu actanţii ,
fie ei şi debutanţi, mereu afabil, nesofisticat. În lumea literară se simţea
precum peştele în apă, cu sublinierea că înţelegea să-i lase şi pe alţi
"catindaţi" să-şi încerce norocul. De o urbanitate desăvârşită,
neprezumpţios, mereu calm, lipsit de inprevizibile reacţii. N-ai fi bănuit ce
fel de om (cumsecade!) sălăşluieşte în domnul cam ţeapăn din faţa
ta. Dar acceptându-te în anturajul său, cât anume te lăsa să afli din
taina sa de om?
Ion Lazu: Evocare Cornel Regman.
Nu-mi aduc aminte ca dl Cornel Regman să
fi luat cuvântul cu prilejul deschiderii cenaclului, nu părea omul care să se
expună când îşi dădea seama că alţii ţin neapărat să o facă. A urmat o zi de
excursie la Mănăstirea Bistriţa şi la Arnota, poate şi la Horezu, nu mai ştiu bine.
În orice caz, nişte locuri cunoscute mie, bătute cu pasul în campaniile mele.
Mi-a făcut plăcare să le spun celor din preajmă unele lucruri nu la îndemâna
oricui. Erau peşteri, erau izvoare carstice spectaculoase, atâtea alte lucruri
care pot stârni interesul. Iar dl Cornel Regman se dovedea atent la tot ce se
întâmpla în jurul său. De fapt şi în timpul întâlnirilor noastre de la
Bucureşti, de cele mai multe ori chiar la restaurantul scriitorilor, de câte
ori treceam să-l salut, imediat mă invita la masă, fie că era singur, fie că
era în compania lui Nicolae Carandino, a lui Mihai Şora, a lui Ion Sofia
Manolescu sau a lui Gh. Grigurcu sau Al. Protopopescu.
Mă gândesc bine şi îmi e foarte greu să
găsesc un alt intelectual care să-i semene în comportament. Sobru, reţinut,
fără zâmbete de circumstanţă, fără efuziuni şi gesturi factice, ai fi zis că nu
vei trece niciodată de salutul protocolar al acestui domn înalt, palid, cu nas
foarte lung – un subiect la îndemâna caricaturiştilor, care preferă liniile simple,
simplificându-le şi mai mult.. Sunt oameni care ţin să afli imediat că ei au un
statut privilegiat, aceştia se lasă greu abordaţi, iar dacă totuşi ai ajuns în
proximitatea lor, par să guste cu îndelungi delicii postura ta de solicitant,
timiditatea care te paralizează în astfel de situaţii. Nimic mai străin de dl
Cornel Regman. Imediat stabilea contactul cu comesenii, spunea ceva, făcea o
scurtă remarcă, întreba, aştepta răspunsul. Mai simplu spus, profita de orice
împrejurare pentru a se informa. Prea puţine lucruri despre mine aş fi
îndrăznit să-i spun. Cu atât mai puţin să-l întreb din viaţa sa personală. Şi
atunci vorbeam despre cărţi şi reviste, despre articolele citite, despre
evenimentele literar-culturale, despre scenele la care luasem parte. Nu ştiu pe
altcineva care să dovedească un mai real şi insaţiabil interes pentru toate
acestea: cărţi şi literaţi. S-ar fi zis că e împotriva uzanţei ca reputatul
critic, rodat la şcoala înaltă a Cercului literar, în preajma marelui Blaga,
să-l asculte pe un debutant ca mine dându-şi cu părerea despre cărţile citite
în ultima campanie, româneşti sau în traducere, poezii, romane, eseuri, în
devălmăşie. C.R. asculta cu o atenţie totală, cu deplină solicitudine şi
seriozitate; nu i se părea că e în pierdere, că iroseşte timp preţios, ci te
asculta vorbind de parcă ar fi citit o cronică, însă rezervându-şi dreptul
să-şi spună opinia alcândva, în alte condiţii. Setos de informaţie, atent la
opţiuni, la opinii oricât de disjuncte. Nimic doctoral în ceea ce el însuşi spunea
în astfel de ocazii. Îţi comunica impresia la lectura cutărei cărţi pe care o
avea în lectură şi conchidea: „iar cronica o să iasă cum o să iasă.” Nu ţinea
să acrediteze ideea că el e omul cu pâinea şi cuţitul în literatura vremii, ci
făcea doar observaţia că toţi scriitorii vor să le proclami în gura mare marele
talent, chiar să-i numeşti geniali, de ce nu? Să dea dl Regman semne de
plictiseală, la mijlocul unei discuţii? Să conteste susţinerile convivilor, să
ricaneze din două în două fraze, cum se obişnuieşte în lumea literară, ferit-a
sfântul! Când colegii mei de generaţie, unii dintre ei talentaţi, ce-i drept,
însă destui alţii fără o bază solidă, fără lecturi temeinice, nu aveau răbdare
să asculte o opinie a altcuiva, retezându-ţi din scurt demonstraţia, neînstare
să se gândască decât la năzărelile proprii (nu cumva o să iasă o poezie din
asta?) sau dacă nu, atunci atenţi la intrigi şi deriziuni -, atitudinea
coparticipativă, solicitudinea şi până la urmă generozitatea lui C.R., dincolo
de urbanitatea lui ca de pe altă lume, parcă inventată anume, mă răscumpăra de
toate amărăciunile pe care mi le pricinuiau contactele cu lumea literară. Iar
faimoasele calambururi ale criticului, unele savuroase, toate foarte ascuţite,
memorabile, reluate de convivi, devenite un fel de folklor al breslei, puneau
un accent cu deosebire uman prestaţiei lui C.R. şi făceau sarea şi piperul
întâlnirilor cu domnia-sa. Abia după Decembrie a avut îndrazneala să le adune
într-un volum, altfel bine primit, azi intruvabil – căci „reflexiile şi
reflexele” respective erau pentru acele vremuri un fel de a te juca cu focul.
Ele atrăgeau atenţia asupra altei laturi mai greu de sesizat a firii sale cu
multe faţete: caracterul ludic, plăcerea jocului lexical, care a răzbătut până
şi în titlul uneia dintre culegerile sale de critice: Cică nişte cronicari...
Iar pamfletele sale, care îl făcuseră de temut printre confraţi, dincolo de
afirmarea opiniilor personale, diferite de ale preopinentului, ţineau să
instituie o relativizare a lucrurilor, acreditând ideea că nici o interpretare,
oricât de la obiect, nu trebuie considerată ca ultima şi infailibilă, exclusivă
şi bătută în cuie.
Având personalitate, C.R, era un om
surprinzător, nu lesne de dibuit, interesant şi delectabil în atitudinile sale
inedite. Cronicile sale erau însă limpezi, tranşante, nu trăgeau în mai multe
părţi, cum se mai obişnuieşte. Prezent în presa literară, nu se grăbea să-şi
adune cronicile în volum, o făcea destul de rar şi cu acribie, titlul Selecţie
din selecţie fiind edificator în acest sens. S-a ocupat şi de lucrări de tip
monografic, dând la început prioritate scriitorilor ardeleni: Pavel Dan, Ion
Agârbiceanu, dar extinzându-şi apoi aria de investigaţie.
Un context mai mult decât onorant pentru
mine, întâlnirile cu C.R. şi prietenii săi. Aşa se face că la un moment dat,
însă de fapt foarte târziu, după cunoştinţă de un deceniu cu Cornel Regman, am
îndrăznit să-i înmânez manuscrisul volumului meu de poezii, depus cu ani în
urmă la Eminescu şi care era amânat la nesfârşit. Mai întâi sub un pretext
destul de plauzibil: nu puteai să apari cu două cărţi în acelaşi an, la aceeaşi
editură...Ce se întâmplă? La vreun an după depunerea poeziilor, în aşteptarea
apariţiei volumului în care îmi pusesem toate nădejdile mele de poet, am
început să scriu proze scurte şi chiar am depus, la aceeaşi editură, căci nu
prea aveai de ales, un volum de proze care a fost bine primit în redacţie şi a
apărut în anul următor: Ningea în ochii ei albaştri, 1970. În 1971 mi-a apărut
o nouă carte de proză, micul roman Despre vii, numai bine. Mă resemnam cu
amânarea apariţiei poeziilor. După care lucrurile au... îngheţat: nimic din ce
duceam la redacţii nu părea să mai răspundă exigenţelor. Cauza acestei
răsturnări de situaţie am aflat-o doar din întâmplare: la Europa Liberă se
vorbise elogios despre curajul cu care descriam realităţile din ţară. Abia în
1978 mi-a apărut la Cartea Românească, graţie curajului lui Mircea Ciobanu,
cartea de povestiri Blana de viezure. Însă cei de la Eminescu păreau să nu mă
fi scos de pe lista neagră. A venit însă, în mod salutar, referatul pozitiv al
lui Cornel Regman şi aşa se face că în 1981, după aşteptare de 13 ani, apărea
volumul de poezii, numit de aceea Muzeul Poetului. Se făceau trimiteri la
Arghezi, la Blaga. Iar regretul meu, dacă este să vorbesc şi despre un regret
într-o poveste cu final fericit, este că acel text decisiv pentru soarta
poeziilor mele nu a apărut şi în revistă, autorul, din motive care îmi scapă,
nu l-a publicat, cum se obişnuia în astfel de cazuri.
Nu l-am căutat niciodată la redacţia
Vieţii Româneşti, unde ştiam că lucrează, aveam pudoarea să nu abuzez de
simpatia pe care mi-o arătase. Îl întâlneam însă pe critic uneori prin Piaţa
Romană sau pe bulevardul Dacia, căci am înţeles că făcea perpedes drumul din
strada Galaţi până la redacţie. Probabil inima îi îi făcea feste şi se impunea
mişcarea pe jos... A fost nevoie în ultimă instanţă de o intervenţie pe cord
deschis – cu care ocazie C.R., transilvănean de pe Târnave, s-a dat pe mâna
unor medici în care avea mare încredere, din Tg. Mureş. Operaţia a reuşit, iar
C.R., recunoscător acelor mari specialişti, îi lăuda cu toate ocaziile.
Afinităţi elective, li s-a spus. De aceea
nu am temeiuri să regret că am ratat destule ocazii de a mă apropia de unii
scriitori importanţi ai vremii, pentru simplul fapt că nu aveam o bază comună
de idei, aspiraţii, opţiuni, spre a ne înţelege şi apropia sufleteşte.. Pot
însă spune că regret faptul că nu am avut curajul să mă apropii mai mult de
Cornel Regman, care cred că ar fi agreat aceasta, fiind un om dornic de
comuniune spirituală, în căutare de prieteni devotaţi, după ce împrejurări
vitrege îl văduviseră de compania cerchiştilor. Spre sfârşitul cunoştinţei
noastre, numărul cărţilor mele crescuse în mod decent, iar diferenţa de vârstă
dintre actanţi se atenuase ea însăşi, prin acea împrejurare a vieţii care ne
face să fim tineri fiecare pe cont propriu şi să ni se pară că îmbătrânim
împreună cu toţi cei din jurul nostru... Totuşi, un fel de meschinărie
sufletească greu de escamotat din parte-mi, dacă nu pur şi simplu lipsa mea de
aplomb în abordarea relaţiilor cu semenii, m-au menţinut în rezervă. Cândva, în
primii ani de după revoluţie, militând din toată inima pentru revenirea
Basarabiei şi Bucovinei la Patria mumă, am avut bucuria şi surpriza să-l urmez,
din mijlocul demonstranţilor pe Cornel Regman aflat împreună cu Corneliu Coposu
şi alţi câţiva militanţi de elită, în cuşca grupului Ilaşcu. Regretând o
posibilă prietenie, păstrez toate prerogativele celui care crede că ar fi
putut-o obţine.
C.R. a fost, ştiu asta, omul unor mari
prietenii, în primul rând cu cerchiştii, cu Ion Negoiţescu, Nicolae Balotă,
Ştefan Augustin Doinaş, I.D. Sârbu, Radu şi Dominic Stanca, Eta Boeriu etc.,
cărora le-a făcut proba unui devotament exemplar, în împrejurările cumplite ale
prigoanei împotriva intelectualităţii, din primele două decenii de după război.
Dar şi cu Dragoş Vrânceanu, cu alţii pe care i-am amintit mai sus. A păstrat
legătura cu Lucian Blaga, participând la toate întâlnirile cu marele poet
ostracizat, de câte ori acesta descindea în Bucureşti, deşi toate mişcările
Poetului erau atent supravegheate de Oblonita instituţie. Cândva, după o
reuniune comemorativă Lucian Blaga, (Cornel Regman a conferenţiat despre verbul
în poezia lui Blaga, subliniind că poetul a ales în mod programatic formele
vorbirii obişnuite, mai expresive, iar nicidecum termeni neologistici sau
sofisticaţi), ne-am regăsit simpatetic, pe trotuarul din faţa Conservatorului
de pe Ştirbei Vodă cu Zorina şi Cornel Regman, Bianca şi Nicolae Balotă, Cezar
Baltag şi Lidia Lazu şi, înainte să ne risipim care încotro, pe străzile din
preajma Cişmigiului, am adăstat un scurt răgaz, sub taina serii împrimăvărate,
cu spiritele încălzite la lumina evocărilor care îl priviseră pe poetul Nebănuitelor trepte...
Alţi scriitori:
Jean Bart, n. 28 noiembrie 1874 - d.
12 mai 1933
Dan Tărchilă, n. 1923
T. T. Coşovei, n. 1954 – d. 2014
Dimitrie Stelaru, m. 1971
Martha Bibescu, n. 28 ianuarie 1889 -d. 28 noiembrie 1973.
Ioana Postelnicu, n. 18 martie
1910 - d. 28 noiembrie 2004.
Poezia zilei: Virgil Diaconu, n. 28 nov. 1948
Trandafir negru
Ea este dezvelită chiar de trupul ei.
O femeie în care cobori seară de seară.
Seară de seară în adâncul nopții,
În adâncul acestui trandafir.
În adâncul acestui trandafir.,
Care te închide în petalele lui.
Desigur, eu vorbesc
Din îmbrățișarea trandafirului negru.
Care petală a strigat că nu sunt aevea?
(din
Secol, 2011)
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2004
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2004
26 08.
De cînd mă ştiu ca ins care se raportează la sine, a trebuit să mă gîndesc la
prima mea copilărie ca la ceva definitiv pierdut - căci nu puteam evita gîndul
la Cioburciu – un sat nu doar părăsit pe nepusă masă, când nu aveam decât 4 ani
și două luni, dar despre care ştiam cu precizie că la scurt timp după ce-l
părăseam a fost ras de pe faţa pămîntului, încît nu mai rămăseseră în picioare
decît trei case, biserica fiind una dintre ele, însă fără turnul clopitniţei,
spre care trăseseră cu îndîrjire de peste Nistru sovieticii atei. Un sat a
cărui vatră noii stăpîni au avut grijă să o strămute, să tragă noi uliţe, să
schimbe locul şcolii, al primăriei; biserica să o transforme în deposit; şi mai
ales să aducă în localitate oameni din fundul Rusiei, seminţii asiatice, cum li
s-a spus. Şi să schimbe numele istoric de Cioburciu. Şi, cu toate aceste
siluiri ale istoriei, în mintea mea lucrurile se aşezaseră atît de temeinic şi
cu maximă precizie, încît atunci cînd a fost să revin în satul natal, în ultima
zi a lui martie ’90, după revoluţie, cu o limuzină pe care mi-o pusese la
dispoziţie Uniunea Scriitorilor din Basarabia, aducând un mare pachet de cărţi
româneşti pentru copiii de la şcoala comunală, la un moment dat i-am spus
şoferului: Acum trebuie s-o cotiţi spre stînga. Omul a virat la stînga, după
indicaţiile mele şi am parcurs cu inima zvîcnind cei doi km spre est, pînă
platoul s-a terminat dintr-o dată, însă eu ştiam că acolo, jos, se află lunca
largă a Nistrului. Ne aflam în locul numit “la Mori” – dar nici urmă de moară;
ne aflam în locul unde se înălţa cîndva crucea locotenentului Aurel Micu, prima
victimă a armatei române care ajunsese la Nistru – dar nici urmă de vreo cruce!
Ne aflam unde fusese casa lui Mitea, reclădită de consăteni, după un incendiu,
însă nici urmă de vreo casă. Şoseaua a făcut o curbă strînsă la dreapta, pe
buza dealului şi am început să coborîm abrupt spre satul natal, un drum
prăvălatic, dificil, nisipos, o continuă corvoadă pentru localnicii care se
resemnaseră să-şi ducă viaţa la poalele versantului, pe malul fabulosului
fluviu. Era chiar drumul pe care îl parcursesem în sens invers, în seara
fatidică de 13 martie 1944, deci cu 46 de ani în urmă, cînd Tata ne-a dus cu
căruţa la gara Căuşani, la plecarea nostră în refugiu. Spre a doua noastră
viaţă pe acest pămînt…
Domnule, îmi spun, recunoştinţa nu se pretinde, în
asta stă nobleţea ei, dar nici nu se declară – recunoştinţa e la polul opus al
făţărniciei, este un sentiment eminamente sincer. Ea trebuie să reiasă numai
din comportamentul faţă de binefăcătorul tău, dar să vină şi din solicitudine,
din implicare. Iar nerecunoştinţa e nesimţire, e să te zburleşti la
binefăcătorul tău: Ce pretenţii ai de la mine?! La drept vorbind, nu sunt multe
alte sentimente din care să-ţi poţi face o idée foarte exactă şi rapidă despre
valoarea umană a cuiva. Mai în detaliu privind lucrurile, recunoştinţa începe
cu a fi politicos, prevenitor; cu a spune “mulţumesc”, fără ezitare. Iar să
trînteşti uşa în faţă celui care te-a ajutat la greu înseamnă să deschizi larg cealaltă
uşă, a iadului. A iadului de pe acest pămînt. Căci s-a văzut: Diavolul şi-a
făcut mutaţia definitivă din Tartar aici pe pămînt, printre noi…
Nici astăzi nu pot spune dacă m-au impresionat mai
mult pateticele evocări ale Tatei, pline de acuzaţii împotriva vremilor
nemiloase și a oamenilor ostili - sau poate totuşi mi-a impus pînă la urmă
tăcerea rănită, și distanța demnă, a Mamei…
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu