Alex. Ştefănescu, n. 6 noiembrie 1947
Lugojean doar cu numele, căci părinţii săi, bucovineni
dinspre Suceava, se mutaseră temporar în Banat (poate că viitorului mare critic
literar nu i-a rămas de acolo decât îndemnul cu "Banatu-i fruncea!"),
a făcut şcoala primară şi liceul la Suceava, cu bacalaureatul în 1965, după
care a urmat Filologia bucureşteană, cu licenţa în 1970. Va fi redactor la
revista constănţeană Tomis, apoi la SLAST, la România liberă, la suplimentul Magazin,
iar din 1990 redactor-şef la România
literară, până în 2010. Poate să fi scris şi poezii sau proze scurte în
perioada debutului scriitoricesc, oricum a publicat cronici literare, reunite
în volumul Preludiu, 1977, după care
a editat periodic culegeri de cronici literare (a scris nu mai puţin de 5.000
de articole critice!), unele reunite sub titlul Jurnal critic, altele fiind scrierile diaristice precum Jurnal secret, etc., cu titluri ironice, dacă
nu de-a dreptul comerciale..., dar a scris şi studii de teorie literară, chiar
şi proze scurte. Este autorul unei comedii jucată la Constanţa, apoi şi
la Arad, al unui serial TV şi mai ales este realizatorul unor emisiuni
săptămânale în care discută aspecte ale literaturii române actuale. Dezinhibat,
ingenios în a-şi pune în pagină opiniile despre mersul literaturii noastre, nu
se limitează doar la prezentarea de cărţi şi de autori, cum o fac alţi câţiva
critici literari reputați ai momentului, centraţi pe formula "Vitrina cu
cărţi", ci înscenează diverse modalităţi atractive de a prezenta
literatura, chiar şi pe cea lipsită de valoare estetică. Se pare că vede
mişcarea literară ca pe un spectacol, nu neapărat lipsit de aspecte carnavaleşti,
şi nu uită niciodată să se pună pe sine în mijlocul strădaniilor de a ilustra
atât realizările de marcă dar şi rebuturile, rateurile, tentativele eşuate ale
unor neobosiţi veleitari, aflaţi de când "s-a dat liber la cărţi"
mereu în ofensivă împotriva bunului simţ estetic. Ceea ce reuşea pe vremuri din
plin cenzura politică, lăsând totuşi drum liber formelor propagandistice, nu
reuşeşte nicicum dl. Ştefănescu, mereu copleşit de supraproducţia
subliteraturii actuale. E doar un spectacol din care regizorul-actor principal
îşi urmează cariera literară, de data asta sub formă publicitară.
A scris o importantă Istorie a literaturii române contemporane, acoperind toată perioada rămasă vacantă după 1941, când se încheie Istoria lui Călinescu. Venind după o altă lungă emisiune Un metru cub de cultură, este o realizare performantă, ajunsă în librării cu câţiva ani înaintea Istoriei critice a lui N. Manolescu. Alex. Ştefănescu a avut abilitatea de a-şi prezenta propria istorie a literaturii în cadrul unei emisiuni săptămânale, desfăşurată pe parcursul a trei ani, 2007-2009, făcând un onorabil rating. A continuat cu o emisiune nu la fel de izbutită, Tichia de mărgăritar (care să acopere chelia de talent a veleitarilor, desigur...); din 2011 a continuat cu emisiunea săptămânală Iluminatul public.
A scris o importantă Istorie a literaturii române contemporane, acoperind toată perioada rămasă vacantă după 1941, când se încheie Istoria lui Călinescu. Venind după o altă lungă emisiune Un metru cub de cultură, este o realizare performantă, ajunsă în librării cu câţiva ani înaintea Istoriei critice a lui N. Manolescu. Alex. Ştefănescu a avut abilitatea de a-şi prezenta propria istorie a literaturii în cadrul unei emisiuni săptămânale, desfăşurată pe parcursul a trei ani, 2007-2009, făcând un onorabil rating. A continuat cu o emisiune nu la fel de izbutită, Tichia de mărgăritar (care să acopere chelia de talent a veleitarilor, desigur...); din 2011 a continuat cu emisiunea săptămânală Iluminatul public.
Alex. Ştefănescu, om al cetăţii, dezinhibat, cu un
ascendent indubitabil şi salutar asupra literatului român care mai niciodată nu
face bună impresie la TV, nu este defel "un bărbat adormit în
fotoliu", ci dimpotrivă, unul care disimulează, iar în fapt un observator
atent şi combativ, mereu ingenios şi în mişcare, folosint toate mijloacele de a
se pune în pagina...de pe "sticlă"... De altfel s-a implicat şi în
lupta politică, mai întâi de partea PNŢCD, apoi nu se mai ştie dacă n-a
trecut la altă formaţiune politică, mai competitivă, în dorinţa unui fotoliu de
parlamentar. Va reuşi, nu va reuşi, asta mai puţin contează, cât faptul în sine
că un intelectual de mare rafinament şi cuprindere, înzestrat cum mai rar se
întâmplă şi cu talent literar, se află mereu pe baricadele competiţiei. Printre
altele, însă nu în ultimul rând, trebuie spus că articolele critice ale lui
A.Ş. dovedesc o excepţională aplicare la obiect, impresionând prin subtilitatea
analizei textului, prin expresivitate, prin formulări memorabile. Nu e nicio
surpriză că autorii decupează din cronicile lui A. Ş. paragrafe care să le
ilustreze opera.
Opera literară: Preludiu,
1977 (critică literară); Jurnal de critic,
1980; Tudor Arghezi interpretat de...,
, 1981 (antologie); Între da şi nu,
1982 (critică literară); Dialog în
bibliotecă, 1984 (teorie literară); Introducere
în opera lui Nichita Stănescu, 1986;
Prim-plan (35 de profiluri de
scriitori români contemporani), 1987; Gheaţa
din calorifere şi gheaţa din whisky (jurnal politic, 1990-1995), 1996
– Premiul Uniunii Scriitorilor; Întâmplări, 2000 (proză); Ceva care seamănă cu literatura, 2003 (critică literară)-
Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti; Melania şi ceilalţi, comedie romantică în şapte părţi, 2004; Jurnal secret, 2005; Istoria literaturii române contemporane
(1941-2000), concepţia grafică: Mihaela Şchiopu, fotografii de Ion
Cucu, 2005 - Premiul Uniunii Scriitorilor[1]; Jurnal secret, noi dezvăluiri (ilustraţii de LINU, 2007); „Bărbat adormit în fotoliu. Întâmplări”,
2010, „Cum se fabrică o emoţie”,
2011 (teorie literară); „Cum e să fii femeie”, dialog cu Lia
Faur, 2012; Ioana Revnic: Convorbiri
cu Alex. Ştefănescu, 2013
Al. Mitru, n. 6 nov. 1914 - 19 dec. 1989
Pe Al Mitru îl legăm nemijlocit de Legendele Opimpului, în 2 volume: Zei şi
Eroi, citite cu nesaţ în copilărie, cel mai indicat mijloc de a intra în contact
cu lumea Greciei antice. Fiecare dintre noi are în casă cele două volume format
mare, copertate şi bogat ilustrate. Nu ne-a trebuit mai mult ca să ne
familiarizăm cu mitologia antichităţii greceşti, întărită apoi prin lectura
Metamorfozelor lui Ovidiu. A continuat
pe aceeaşi linie cu Din marile legende ale lumii, 2 volume.
A scris multe alte cărţi de popularizare a
literaturii pentru copii şi tineret. A
tradus literatură adresată celor mici şi tineretului. A scris romane cu teme
istorice din perioada medievală. Aflu că un mare număr de cărţi din
biblioteca scriitorului au fost donate Bibliotecii Judeţene Antim Ivireanu din
Rm. Vâlcea de scriitorul C-tin Mateescu.
I-am pus o placă memorială în str. Colţea
nr. 21, unde a mai locuit şi poeta Florenţa Albu.
Citeşte mai mult: www.crispedia.ro/Alexandru_Mitru
Alţi scriitori:
Simion Stolnicu, n. 1905
Mihai Zamfir, n. 1940
Iustin Panţa, n. 1964
Al. Piru, n. 22 august 1917 - d. 6
noiembrie 1993
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu