Scriitorul zilei: Petru Comarnescu , n.
23 nov. 1905 - d. 27 nov. 1970
(poezii preluate din revista Ramuri)
Ion Lazu - O pagina de jurnal
Dintr-o familie de intelectuali ieşeni,
mama institutoare, tatăl funcţionar, a făcut şcoala primară şi prima parte a
liceului la Iaşi, a continuat la Sf. Sava din Bucureşti, cu bacalaureat în
1924, după care s-a înscris la o şcoală de ofiţeri de artilerie la Craiova,
1924-1925. Va reveni la viaţa civilă, înscriindu-se la Drept, cu licenţa în
1929. Merge în Statele Unite cu o bursă, 1929-1931, şi va obţine un doctorat în
1931 cu o temă despre relaţia dintre Bine şi Frumos, editată în 1933, tradusă
în 1946 în româneşte, cu titlul Kalokagathon.
Iar în fapt, între 1933 şi 1940 a publicat nu mai puţin de patru cărţi despre
Statele Unite, o societate pe care a admirat-o în cunoştinţă de cauză. Va fi
din 1933 inspector la Direcţia teatrelor, redactor la Editura Fundaţiilor
Regale, va ţine rubrica de arte plastice la reviste de renume ale vremii, la
Timpul, la Naţiunea etc., scriind practic despre cei mai importanţi pictori,
sculptori, graficieni.
Cu stil alert, ingenios, avizat, bine
orientat filosofic şi estetic, va stârni numeroase controverse, dintre care una
în legătură cu specificul naţional, alta despre tradiţie ca factor activ,
nicidecum restrictiv în progres, dar şi ca liant al unităţii unei naţiuni. Nu
numai arta are o structură, un sens şi se edifică pe creativitatea umană, ci
aceleaşi trăsături le are şi viaţa socială ca atare. A intrat în dispută cu
Nichifor Crainic şi cu alţi gândirişti, acuzaţi de a nu fi înţeles corect
problema tradiţiei, apoi şi cu avangardiştii, care săpau o prăpastie între ei
şi generaţiile premergătoare. A fost sufletul generaţiei Criterion, sau magul
acesteia, cum l-a numit Mircea Eliade. A scris comprehensiv despre Sadoveanu,
Mateiu Caragiale, Blaga, Barbu, Bacovia, Voiculescu, Pillat, Camil Petrescu,
dar şi despre Eliade şi Sebastian. Mereu în clocotul dezbaterilor de estetică
şi filosofie.
Din 1952 i se ia dreptul de semnătură, va
rămâne însă în miezul vieţii literare, cu ajutorul lui Ionel Jianu, publicând
sub pseudonimul Anton Coman. Doar monografiile unor artişti plastici a putut să
le publice sub nume propriu.
Opera : The Nature of Beauty and Its Relations to
Goodness, Los Angeles, 1931; ediţia (Kalokagathon), traducere de
Ruxandra Oteteleşanu, Bucureşti, 1946; ediţie îngrijită de Dan Grigorescu şi
Florin Toma, introducere de Dan Grigorescu, Bucureşti, 1985; Homo americanus, Bucureşti, 1933; ediţie
îngrijită şi introducere de Eugen Florescu, Bucureşti, 1999; Zgârie-norii New York-ului, Bucureşti, 1933; America văzută de un tânăr de azi, Bucureşti, 1934; Chipurile şi priveliştile Americii, Bucureşti, 1940; Magdalena Rădulescu, Bucureşti, 1946; America. Lume nouă - viaţă nouă.
1930-1941, Bucureşti,
1947; Francise Şirato, Bucureşti, 1954; Octav Băncilă, Bucureşti, 1954; Ştefan Luchian, Bucureşti, 1955; Ştefan Luchian (în colaborare cu Ionel Jianu),
Bucureşti, 1956; Abgar
Baltazar, Bucureşti,
1956; Marius Bunescu, Bucureşti, 1956; Benjamin Franklin, Bucureşti, 1957; Viaţa şi opera lui Rembrandt van
Rijn, Bucureşti, 1957; N. Grigorescu, Bucureşti, 1959; Îndreptar artistic al monumentelor
din nordul Moldovei, Bucureşti,
1961; Ion Jalea, Bucureşti, 1962; N.N. Tonitza, Bucureşti, 1962; Iosif Iser, Bucureşti, 1965; Gh. D. Anghel, Bucureşti, 1966; Ion Sava, prefaţă de Tudor Arghezi,
Bucureşti, 1966; Ion Ţuculescu, Bucureşti, 1967; Temoignages sur Brancusi (în colaborare cu Mircea Eliade şi
Ionel Jianu), Paris, 1967; ediţia (Mărturii despre Brâncuşi), îngrijită, traducere şi prefaţă
de Nina Săndulescu, Târgu Jiu, 2001; Deineka, Bucureşti, 1968; Lascăr Vorel, Bucureşti, 1968; The Romanian and the Universal in
Brancusi's Work, Londra,
1970; Brâncuşi, mit şi metamorfoză în
sculptura contemporană, Bucureşti,
1972; Confluenţe ale artei
universale, Bucureşti,
1972; Scrieri despre teatru, Iaşi, 1977; Chipurile şi priveliştile Europei, vol. I: Italia şi Franţa, vol. II: Elveţia şi Italia, ediţie îngrijită de Traian
Filip, Cluj Napoca, 1980; O'Neill
şi renaşterea tragediei, ediţie
îngrijită de Mircea Filip, introducere de Dan Grigorescu, Cluj Napoca, 1986; Jurnal (1931-1937), prefaţă de Victor Durnea, Iaşi,
1994; Jurnal, I-III, ediţie îngrijită de
Traian Filip, Mircea Filip şi Adrian Munţiu, prefaţă de Dan Grigorescu,
Bucureşti, 2003.
Traduceri din Faulkner, Dreiser, Gertrude
Stein, Wilder, O Neill, mulţi alţi scriitori francezi şi americani, iar din
scriitorii de limbă rusă a tradus în colaborare.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Petru_Comarnescu
http://www.crispedia.ro/Petru_Comarnescu
Ury Benador, n.
1 mai 1895 - d. 23 nov. 1971
Evreu din părţile Bucovinei, născut la
Milişăuţi-Suceava, pe numele său adevărat Simon Schmidt, este prezentat ca
autodidact în Dictionarul Marian Popa. Desigur în sensul că nu a urmat studii
medii şi superioare, eventual în latura filologică. Se cam uită că orice scriitor
autentic este până la urmă un autodidact. Chiar dacă în lumea americană se
practică de la o vreme cu asiduitate Cursurile de scriere literară. Oricum,
inflaţia de maculatură are multe alte cauze. Nu-mi vine în minte nici un nume
de mare scriitor care să fi pornit de la cursurile de scriere literară. Iar
dacă totuşi se va fi întâmplat, "vina" este mai puţin a
dascălului, ea revine tânărului care, simţindu-şi chemarea, s-a îndreptat
către respectiva formă de şcolarizare. Până la urmă, la propriu vorbind, a
învăţa să scrii/să citeşti a fost milenii la rând privilegiul bogaţilor. În
ţinerea departe de carte a omului de rând, chiar de nu ne place s-o
recunoaştem, un mare rol, negativ, va fi avut însăşi biserica. Nici
Biblia, oricât ar părea de ciudat, nu ajungea pe mâna omului obişnuit până
acum vreo 5 secole... La evrei rânduielile sunt altfel - şi poate aici e
de căutat unul dintre ascendentele istorice ale poporului ales: cei de parte
bărbătească au fost obligaţi să înveţe carte.
Viitorul scriitor bucovinean, va fi
ucenicit pe pagină în dugheana părinţilor săi. Însă aici am povestea uimitoare,
auzită chiar din gura venerabilului Pan M. Vizirescu: copil fiind, cu oile pe
câmp, a găsit nişte pagini de ziar pe terasamentul căii ferate, probabil
scăpate din tren. Cum-necum, a prins azbuchea...
Ury Benador a debutat în Viaţa literară din Iaşi, în 1924, iar în 1925 s-a
prezentat cu o piesă de teatru: 5
acte. Abia peste vreun deceniu îi apare romanul Apassionata, 1934 şi tot
atunci, romanul Ghetto veac
XX, despre viaţa comunitară a evreilor bucovineni; ca în următorul an să-i
apară Subiect banal, iar
în 1940, Final grotesc.
Am citit pe la începutul anilor 60 Subiect banal şi Final
grotesc, iar imediat după aceea Gablontz
- magazin universal. Impresie
deosebit de puternică, abordare foarte personală a psihologiei umane. Plonjări
temerare în străfundurile firii umane, scormoniri în bolgiile subconştientului.
Nu are nici o relevanţă dacă aceste curajoase sondaje ale psihologiei omului
sunt urmarea teoriilor lui Freud şi Joung, importantă este doar autenticitatea
observaţiilor psihologice şi construcţia romanescă.
Prea rar mi-a fost dat să mă cutremur
citind despre ascunzişurile şi pornirile terifiante ale omului ca
atare. Într-o astfel de întreprindere literară contează în primul rând
câştigul în cunoaşterea omului şi adia în subsidiar epica, chiar de-ar fi ea
suspectă de gust îndoielnic. Deci nu contează faptul în sine că personajul
masculin îşi împinge partenera spre adulter, ca să-şi justifice neîncrederea de
principiu în devotamentul femeii, ci contează infinita subtilitate a analizei
relaţiei umane a celor doi. Un scriitor născut, iar nu făcut, va conchide
cititorul. Am fost contrariat să aflu că Ury Benador nu era membru al Uniunii
scriitorilor, nu fusese nici înainte de 1944, cu cinci redutabile romane la
activ, dar nu s-a înregimentat nici mai apoi, cînd, ca să folosesc un eufemism,
venise vremea evreilor. a literaţilor de stânga. Dar pe de altă parte, nu am
avut nici o ezitare în a-i pune, pentru merite scriitoriceşti, o placă
memorială în str. Traian nr. 87.
Din: Ion Lazu - Odiseea plăcilor memoriale.
...Îmi dau seama că vor fi mulţi care se
vor bucura de plăci, familiile, bietele neveste, dar se vor găsi şi destui care
să cârtească: ăla scriitor?! A fost un oportunist! De aceea voi stărui ca USR
să-i pună placă memorială şi lui Eugen Barbu, cu care au fost în mare
râcă, dar şi unui Ury Benador, scriitor mai mult decât
onorabil, dar care nici n-a vrut să fie membru USR. Şi apoi: sunt multe cele
150 de plăci proiectate pentru ditamai capitala cu peste 5000 de străzi? O
placă la 33 de străzi...
Am pus o placă memorială pentru Ury
Benador, pe str. Traian, nr. 87, S.III.
Imaginea casei în care a trăit autorul în
ultimii săi ani se află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Alţi scriitori:
Urmuz: Demetru Demetrescu-Buzău, (n. 17 martie 1883, Curtea de Argeș - d. 23 noiembrie 1923, București)
Poezia zilei: Grete Tartler, n. 1948
Poezia zilei: Grete Tartler, n. 1948
Zeiţa
Legată la detectorul de minciuni, recunosc:
Am minţit că zeiţele
au nevoie de accesorii magice
că machiajul adânceşte privirea
şi straiele dezvăluie grandoarea
L’élégance sans nom de l’humaine armature
părăsind tomuri şi prăfuite prescrieri
pentru fericirea la îndemnă, la îndeinimă,
înotând într-un strop de apă:
Ce a câştigat neînţeleptul, ce a pierdut înţeleptul
Dar n-am vorbit celor
pe care nu-i pot salva,
n-am răspuns pădurii
cu miile ei de scrisori, frunze moarte
nu m-am oprit într-un fluier de salcie
am dat brusc de perete uşile-n magazia unui florar
am fost ţintă celor
pe care-i învăţ să tragă cu arcul
Mediteram
Oraş ortodox alb-negru, cu oi.
Clopotele se ţin de bang-uri.
„Cei ce privesc în sus”, anthropoi,
în taverne cinstesc după ranguri.
Ni s-a dat un chip, nu-ntreba ce ascunde.
Destrămarea noastră – doi nori prin geam.
Poetul Karyotakis s-a aruncat în unde.
Iar noi mediteram, mediteram.
Lacul
Îngheţat scânteie lacul. E Sfântul Ion
şi Ioanna pregăteşte masa – bulbii de lotus, ouăle lumii.
Până atunci ne-a trimis să încercăm gheaţa
destul de tare, prin care transpar
rădăcinile ca nişte semne din cartea
pe care încerc să o descifrez .
Şi Geo Bogza a fost în China,
el a adus aceşti lotuşi care au împânzit apa,
încât vara nici barca nu trece.
Acum, cioturi negre prin pagina albă.
Cobor neîncrezătoare,
lumina sub talpă alunecă,
cer sprijin,
sprijin mi-e fiinţa la ceea ce sprijin nu are.
Ioanna deschide fereastra, aburii, focul -
poate hotar, însă leagă ce n-are hotare.
Ne cheamă în casă.
Gustoase sunt zilele care-au rămas,
şi iepurele lunii şi broasca ţestoasă.(poezii preluate din revista Ramuri)
Ion Lazu - O pagina de jurnal
11 februarie 2004. Azi
la ora 12:00 la Filologie pentru doctoratul lui Radu Voinescu, într-o sală
specială hărăzită acestor evenimente. Dintre cunoscuţi, Marin Codreanu şi
Simona Grazia Dima, apoi Florin Constantiniu. Lume nu multă, ocupînd scaunele
de pe trei laturi ale sălii. Apare RV cu profesorul Romul Munteanu, dus de
braţ, practic orb / adus în acestă stare de diabetul d-sale, urmarea atîtor
haiducii… În prezidiu: Ion Toboşaru, Ion Bălu, Zamfira Popescu, RM şi Mircea
Anghelescu, care conduce susţinerea, înlocuindu-l pe Dan Horia Mazilu, absent
motivat. Îi dă cuvîntul doctorandului care spune că acum 10 ani, în spital
fiind, operaţie grea, viaţa în cumpănă, dureri, a înjurat. Şi-a dat pe loc
seama că violenţa verbală există, urîtul există. Estetica frumosului faţă în
faţă cu aceste ieşiri. Cu aceste practici curente, în ofensivă. Trivialul în literatură. Xenofon.
În susţinerea doctorandului, începe RM, un rezumat al
referatului, dovedind: erudiţie, idei noi: l-a convins pe RV să înveţe germana, fără
ea nu poţi fi la cele mai înalte exigenţe în filozofie etc. Apoi Ion Toboşaru,
emphatic-bombastic, în tonul cunoscut; urmează foarte profesionist Ion Bălu, ia
lucrurile în serios, îşi citeşte referatul despre teza de doctorat, structurată
în 5 capitole, analizate pe rînd; apoi prof.univ. Zamfira Popescu, nu tare bătrînă dar
tare urîtă şi cu o bască ridicolă, însă vorbind la obiect. În final, MA, spune
că juriul ar trebui să delibereze separate, dar RM nu se deplasează lesne. Pune
problema dacă să i se dea doctoratul cu summa
cum laude sau magna cum laude.
S-a propus de RM summa, dar el propune magna, e drept că nu a parcurs lucrarea,
însă fapt este că de cînd participă la doctorate nu s-a dat decît magna,
niciodată summa. Ce argument ar fi acesta? Se întoarce spre Toboşaru, acela acceptă magna, apoi acceptă
şi Zamfira P., deci i se dă Magna cum laude. Şoc pentru doctorand, RV roşu rău
la faţă, însă în imposibilitatea de a protesta. Aş fi făcut-o eu, care m-am
ridicat în picioare, indignat de malversaţie, dar ce drept aş fi avut?
Deliberările ar fi trebuit să se desfăşoare numai în comisie… RV: Mulţumiri.
Dedică acest doctorat intelectualilor, care…Asta e tot. Apoi RV îmi spune că e
foarte supărat, summa nu s-a mai dat de la Camil Petrescu încoace, dar o astfel de
lucrare se face o dată la 200 de ani. Îi spun: Din invidie, acest MA te-a
luxat fără milă. Iar Mazilu n-a venit pentru că citise lucrarea şi nu ar fi avut temei
să-i refuze summa. Iar acest MA, auzind niște zvonuri, se teme să nu vină RV la catedra Filologiei.
Apoi, de vorbă cu literaţi din armată, reuniți într-un cenaclu pe care îl conduce de decenii, unde m-au invitat cândva și pe mine, RV mă prezintă
ca mare scriitor, punîndu-mă alături de Buzura, fără ezitare.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu