SCUZE TUTUROR!!! INTERNETUL nu a funcționat 3 zile!!!
12 nov, Scriitorul zilei, Mircea Nedelciu, n. 12 nov. 1950 - 12 iulie 1999
Viitorul mare dramaturg de talie
universală s-a născut la Slatina, jud. Olt, fiu al unui avocat care a făcut şi
politică naţionlistă şi al fiicei unui inginer francez stabilit la Bucureşti.
În 1912 familia se mută la Paris, unde Eugen Ionescu va face clasele primare.
Tatăl revenise în ţară la începerea războiului. Familia îl va urma abia după
încheierea ostilităţilor, adolescentul se va înscrie la Liceul Sf. Sava,
absolvit în 1928. Din 1929 urmează Literele şi Filosofia, cu licenta în 1932.
Va fi profesor de franceză în Bucureşti şi în provincie. În 1936 se căsătoreşte
cu Rodica Burileanu, iar în 1938, speriat de vehementa mişcare legionară de la
noi, va părăsi ţara. Revine în 1940, dar în 1942 pleacă definitiv. Pe
perioada războiului şi a ocupaţiei naziste, va locui în zona neocupată a
Franţei. După Război, a fost corector într-o editură cu profil administrativ. A
făcut câteva traduceri din literatura română, fără vreun ecou: Pavel Dan, Mihai
Ralea, Urmuz. În 1950 a izbucnit dramaturgia lui Eugen Ionescu la Paris;
împreună cu Samuel Bechet, alt scriitor venit din străinătate, cu Jean Genet şi
cu Arthur Adamov vor revoluţiona arta scenică a secolului.
12 nov, Scriitorul zilei, Mircea Nedelciu, n. 12 nov. 1950 - 12 iulie 1999
Era cât pe ce să scriu aici astăzi despre
Emil Botta, luându-mă după Calendarul din România literară, coincident cu
Dicţionarul lui Marian Popa, 1977, cu alte dicţionare.. Dar în Scrieri I, Emil Botta îngrijite de Ioana
Diaconescu (prefaţă de Al Piru) şi pe Google este indicată data naşterii
15 septembrie... Se mai întâmplă şi cu scriitorii contemporani, putem spera că
lucrurile stau mai bine cu clasicii?...
Dispărut la doar 48 de ani, măcinat de o
leucemie nemiloasă, după ani de suferină, M. N., unul dintre optzeciştii cei
mai proeminenţi, constituiţi într-o falangă la cenaclul Junimea (Crăciun, Ene, Lăcustă, Flora, Stan, Iova - dintre care,
vai nouă!, numai cel din urmă se mai află pe câmpul de bătaie...), am
sentimentul că anume cu Mircea Nedelciu literatura noastră a
pierdut una dintre marile sale şanse de împlinire.
Născut la Fundulea, absolvent în 1973 al
Filologiei, secţia română-franceză, a debutat editorial în 1979 (prozatorii se
afirmă ceva mai anevoie...) cu Aventuri
într-o curte interioară, pe
care am citit-o la vremea cuvenită, carte vădind un stilist, un scriitor sigur
pe mijloacele sale şi intuind temele ce i se potrivesc. Se pare că
nu elabora lesne, cărţile lui sunt puţine, chiar ţinând seama că s-a stins atât
de rapid. În 1983 apare într-o antologie optzecistă Desant, în acelaşi an Cornel Regman îl
selectează în antologia sa Nuvela
românească în deceniul opt. Avea cotă scriitoricească foarte bună, apărea
în antologii româneşti dar şi în străinătate, în 5-6 limbi, ceea ce e de mare
laudă, mai ales având în vedere în ce ani neprielnici se petreceau aceste
lucruri.
M-am reîntâlnit cu acest autor de zile
mari odată cu apariţia romanului accentuat autobiografic, cum mi s-a părut, Zmeura de câmpie, 1984, un text
ce ar face cinste oricărei literaturi europene. În 1987, umblând pe la librăria
Cartea românească spre a recupera exemplare din Capcana de piatră, romanul meu
ce apăruse în acel an, am solicitat un autograf de la M.N. ("Lui Ion Lazu,
cu sinceră stimă colegială, un coş de zmeură de câmp din vara lui 84 în iarna
lui 87, Mircea Nedelciu."), pe atunci încă librar la C. R. (funcţiona acolo
de prin 1982, îl vedeam adesea, în rondurile mele pe acolo, fiind vorba despre
o librărie mai ferită, iar pe de altă parte înţesată cu cărţi bune, care în
centru se epuizau îndată. Ce alt refugiu avea intelectualul român decât
literatura, teatrul, cinematografia, unele expoziţii, saloanele de artă
fotografică. Mereu atent, comunicativ, M.N. se resemnase cu acest post modest
dar sigur, după ce încercase alte slujbe, navete etc. Un bun aranjament, în
fond, cei de la C.R. îl preţuiau şi îl publicau pe măsură ce îşi definitiva
textele. Nu pot spune dacă eu însumi îi dădusem vreo carte cu autograf, dacă mă
citise, măcar fragmentar, fapt este că din vedere ne cunoşteam şi desigur,
mânuind cărţile din librărie avusese în mâini măcar Rămăşagul, şi, cum ziceam, Capcana
de piatră, apărute chiar la C.R. în perioada când el fucţionase la Librăria
editurii.
Oricum, dacă eu în 1987 veneam la el cu o
carte cumpărată în 1984, se putea deduce că am citit-o cu bune impresii, chiar
dacă, timid, nu voi fi apucat să-i spun asta - se deducea din gestul meu.
Şi îmi dau seama o dată în plus ce lucru de preţ este pentru autor să i se
spună acest lucru: "Te-am citit, domnule!" Ce multe
nelinişti/îndoieli/aşteptări rezolvă o frază foarte simplă ca asta, pe cât de
neutră în fond: Te-am citit. Din care s-ar deduce şi doritul: Mi-a plăcut cum
scrii. Credeţi că ar fi vorba de orgoliu aici? Mi-e teamă că e ceva mult mai
profund - şi se referă la ecuaţia fundamentală: scriu pentru a transmite ceva,
pentru a intra în legătură cu alţi oameni, cu sensibilitatea şi conştiinţa lor.
Pentru a obţine confirmări că nu sunt în eroare... Aşa se pun problemele, de
fapt. Iar orgoliile, chiar grandomania Autorului nu sunt decât aspecte
colaterale, care, ce-i drept, bine ar fi să lipsească...
I-am pus o placă memorială, pe strada
Dionisie Lupu, mai la deal de Sadoveanu, pe cealată parte, a lui Radu Petrescu.
O stradă altfel nu chiar lungă, deajuns că pe ea există patru sau mai multe
plăci memoriale. Iar dacă punem la socoteală că la nr. 74 e o placă pe care am
trecut vreo 8 nume de scriitori, calculele se complică...
Soţia mi-a comunicat aprobarea,
(după ce tratase cu colocatarii), în timp ce îşi continua parlamentările cu
partenerii de afaceri. Nici un semn la sugestia mea de a se organiza o
dezvelire a plăcii. Ce-i drept, (nu) trecuseră (decât) 8 -9 ani de la
înmormântare. De multe ori, în acţiunea mea cu plăcile memoriale, am avut
sentimentul că sosisem prea târziu: nimeni nu-şi mai amintea de colocatarul
vizat (de eternitate). Dar în unele cazuri l-am trăit şi pe cel contrariu.
Se cam practică cifrele rotunde, semicentenarul, centenarul. Istoria se
pare că este domeniul numerelor mari...
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Alţi scriitori:
N. Jianu, n. 12 nov.1916 – d. 15 oct.1982
Sergiu Al.-George, m. 1981
13 noiembrie: Gh.
Asachi, n. 1 martie 1788 - d. 13 noiembtie 1869
Primul dintre cei patru copii ai preotului
Lazăr Asachi, cu ascendenţă ardelenească, cu înfăptuiri eclesiastice,
arhimandrit la Iaşi, discipol al lui Veniamin Costachi, traducător din
literatura franceză, viitorul mare cărturar şi ctitor de instituţii culturale
s-a născut la Herţa, actualmente în Ucraina, a făcut colegiul clasic din Lvov,
continuat la Iaşi, după care îşi continuă studiile la Viena, între 1805-1808,
cu învăţarea limbilor clasice, a matematicii şi disciplinelor enciclopedice,
după care pleacă la studii în Italia, peregrinând în nordul peninsulei, dar
ajungând spre sud până la Napoli, Pompei şi efectuând o escaladare a muntelui
Vezuviu, descrisă apoi cu aplicaţie; între 1808 şi 1812 va studia la
Roma, nu doar ştiinţele clasice, matematica, arheologia, geodezia, arhitectura,
dar va fi învăţăcelul unor pictori, sculptori şi arhitecţi, va frecventa
societatea înaltă, cunoscând pe Humboldt, pe alţi mari învăţaţi şi artişti ai
vremii. Italia, arheologia, atmosfera lui Risorgimento îi deşteptaseră
sentimentul naţional, dorinţa de a se dedica naţiunii sale, spre a o ridica la
nivelul naţiunilor înaintate din vestul european. Scrie poeme în italiană, este
răsplătit cu un premiu academic.
Revine în ţară la 1812, tocmai când se
consuma dezastrul aventurii ruseşti a împăratului Napoleon; realităţile
fanariote din ţară ar fi fost să-l descurajeze, însă pragmatismul tânărului
Asachi, dorinţa arzătoare de a pune umărul la edificarea Moldovei îl
mobilizează pentru cele mai îndrăzneţe acţiuni, pe cât de necesare şi salutare.
Temeinica pregătire ştiinţifică, enciclopedismul cunoştinţelor, în artă, în
literatură l-au ajutat să treacă la înfăptuiri în aproape toate domeniile
vieţii sociale: învăţământ, cultură, publicaţii etc.
A pus temeliile învăţământului naţional la
toate nivelurile, înfiinţând o şcoală pentru ingineri hotarnici, cărora
le-a predat matematica, geodezia, arhitectura, între 1813-1818; între 1820 şi
1849 a diriguit învăţământul de toate gradele din Moldova. A înfiinţat şcoala
seminar de la Socola, aducând profesori destoinici din Transilvania, a
organizat prima reprezentaţie de teatru în limba română, în 1816; în 1828 a
înfiinţat şcoala normală, gimnaziul, iar în 1832 un colegiu. În 1830 participă
la redactarea Regulamentului Organic; în 1834 înfiinţează prima şcoală de fete,
în 1841 şcoala de arte şi meşteşuguri, după ce în 1836 înfiinţase Academia
Mihăileană, sprijinit de domnitorul Mihail Sturza, cu secţii de filosofie,
drept şi teologie, după criterii europene. Tot în 1836 a înfiinţat
Conservatorul filarmonic şi dramatic, studenţii dădeau spectacole pe textele
sale originale sau pe adaptări-traduceri; astfel în 1838 se joacă Norma de V. Bellini. În paralel,
organizase Instituţia Albinei, cu tipografie şi editură. Albina românească, cu suplimentul său de literatură şi artă Alăuta românească. Se preocupă de
Înfiinţarea Arhivelor statului, valorificând cunoştinţele acumulate în
cercetarea bibliotecilor din Roma.
Editează calendare, almanahuri, foi
difuzate în lumea rurală. A umplut coloanele publicaţiilor vremii, proprii sau
ale altora, cu articole, cronici, note, dări de seamă, multe nesemnate. În
timp, înfăptuind din aproape în aproape şi pas cu pas un program de ridicare a
conştiinţei naţionale şi de edificare a instituţiilor esenţiale ale unui stat
modern, Gh. Asachi s-a trezit în defazaj cu noii militanţi, viitorii
paşoptişti, apoi cu unionştii. De-ar fi stat de-oparte, n-ar fi pierdut ritmul
vremii, dar stăruinţa în marile-i proiecte, printr-un paradox istoric, l-a
împins la marginea tendinţelor înnoitoare, într-o ţară unde vor prevala formele
fără fond. Într-un curs ce dădea cîştig de cauză unor francezi aflaţi pe val,
Asachi traducea din Dante, Ariosto, Tasso, dar mai ales din Petrarca. Totuşi,
simţind rămânerea sa în urmă, la 81 de ani, dar neabandonând ideea de a fi de
folos culturii naţionale, a mers la Lvov întru recuperarea manuscriselor lui
Ioan Budai Deleanu.
Opera literară: Poezii, Iaşi, 1836; ediţia II
(Culegere de poezii), Iaşi, 1854; ediţia III (Culegere de poezii), Iaşi, 1863;
ediţie îngrijită şi prefaţă de N. Iorga, Vălenii de Munte, 1908; ediţie
îngrijită de D. Murăraşu, Bucureşti, 1945; Fabule alese, Iaşi, 1836; ediţia III
(Fabule versuite), Iaşi, 1844; ediţia IV (Fabule... adăogită cu viaţa lui
Esop), Iaşi, 1862; Dochia şi Traian dupre zicerile populare a românilor cu
itinerarul muntelui Pionu, Iaşi, 1840; Petru Rareş, I-II, Iaşi, 1853-1863;
Ţiganii, Iaşi, 1856; Nouvelles historiques de la Moldo-Roumanie, Iaşi, 1859;
Notiţie biografică, Iaşi, 1863; Elena Dragoş de Moldavia, Iaşi, 1863; Turnul
Butului, Iaşi, 1863; Voichiţa de Românie, Iaşi, 1863; Nuvele istorice a
României, I, ediţia III, Iaşi, 1867; Culegere de fabule, Bucureşti, 1895;
ediţia II, Bucureşti, 1905; Fabule, I-II, Iaşi, 1896; Nuvele istorice,
îngrijită şi prefaţă de P.V. Haneş, Bucureşti, 1915;Dragoş, Bucureşti, 1926;
Mazepa în Moldova, ediţie îngrijită de P.V. Haneş, Bucureşti, 1926; Alexandru
cel Bun, ediţie îngrijită de P.V. Haneş, Bucureşti, 1928; Ruxanda Doamna,
ediţie îngrijită de P.V. Haneş, Bucureşti, 1928; Svidrighelo, ediţie îngrijită
de P.V. Haneş, Bucureşti, 1928; Valea Albă, ediţie îngrijită de P.V. Haneş,
Bucureşti; Bogdan Voievod, ediţie îngrijită de P.V. Haneş, Bucureşti; Scrieri
literare, I-II, îngrijită şi prefaţă de N.A. Ursu, Bucureşti, 1957; Scrieri
alese, Chişinău, 1968; Petru Rareş, îngrijită şi prefaţă de Emil Manu,
Bucureşti, 1970; Opere, I-II, îngrijită şi introducere de N.A. Ursu, Bucureşti,
1973-1981; Alăuta lui Alviru Dachienu, DCM, I; Leucaida lui Alviro
Corintio-Dacico, îngrijită, traducere şi introducere de George Sorescu,
Bucureşti, 1974; ediţia Bucureşti, 1991; Opere, I-II, îngrijită şi prefaţă de
F. Levit, Chişinău, 1991; Ruxanda Doamna, postfaţă de Dan Horia Mazilu,
Bucureşti, 1992.Traduceri: Ivan Kaidanov, Istoria imperiii rosiene, I-II, Iaşi,
1832-1833; F. Romani, Norma, Iaşi, 1838; August von Kotzebue, Fiul pierdut,
Iaşi, 1839, Pedagogul, Iaşi,1839; Florian, Mirul şi Hloe, Iaşi, 1850.
Dumitru Stăniloae, n.
13 nov. 1903 - d. 5 oct. 1993
Teolog, scriitor, jurnalist, unul dintre
cei mai cunoscuţi dogmatici ai ortodoxiei secolului XX. Născut la Vlădeni,
judeţul Braşov, îşi desăvârşeşte studiile teologice la Atena, Munchen şi
Berlin. Ajunge până la demnitatea de rector al Institutului teologic din Sibiu,
după care în 1947 este chemat la Bucureşti. Între anii 1958-1963 face detenţie
politică, implicat în grupul Rugul
Aprins. Lucrează 45 de ani la traducerea Filocaliei
sfintelor nevoinţe ale desăvârşirii. A locuit în str. fostă Cernica,
devenită D. Stăniloae, la nr. 6. Pe frontispiciu se află o placă memorială:
"În această casă au locuit între anii 1975-1993 Părintele profesor Dr. Dumitru
Stăniloae cu soţia sa Maria. S-a pus această placă comemorativă spre cinstirea
memoriei marelui teolog şi mentor al spiritualităţii ortodoxe române. Asociaţia
de locatari."
Ar fi de glosat chiar pe marginea acestui
text. Deci nu Patriarhia cea prea-bogată, nu Institutul de teologie, ci pur şi
simplu colocatarii faimosului teolog. Primit cu înalte onoruri în marile
oraşe ale Europei: Paris, Londra, Berlin, Atena, Roma..., premiat, medaliat,
firitisit, devenit membru de onoare al unor academii.
D. Stăniloae se află pe lista celor 403
scriitori arestaţi de regimul comunist. Proiectul unui monument, iniţiat de
mine şi adoptat de U.S.R. încă în 2008 a rămas din păcate în stadiul de
proiect, nefinalizat din cauza Crizei. Mi se sugerează că s-a dorit ridicarea
monumentului, numai că... am ratat momentul. Da, pentru că în Consiliu nu s-a
dus o luptă aprigă, până la anihilarea oricărei opoziţii. Care a existat. Acum,
e prea târziu, se consideră. Nu sunt de acord.
L-am citit intens pe Stăniloae, în paralel
cu Eminescu, într-un târziu de noiembrie 1996, la Câmpulung Moldovenesc, în
aşteptarea de săptămâni a unui camion cu care să transport la Bucureşti
blocurile de lidiene prelevate din zonă. (Este vorba despre o rocă foarte
rară, cea pe care bijutierii şi Băncile o utilizează pentru a stabili caratele
aurului. A fost prima acţiune de acest gen la noi. Întreprinderea a vândut pe
bani buni plăcuţele negre Băncii Naţionale. Eu m-am ales cu ceea ce nu se
cântăreşte în bani: gloria. Puţin lucru e ăsta?).
Gazda mea, văduvă de decenii, cu un fiu
autist, (venind şi plecând şi acum venind din nou, căci îl înghesuia Iarna), la
cei aproape 80 de ani ai ei, continua să bată străzile urbei la orice oră din
zi sau noapte, chemată să facă injecţii cine ştie cărui om la ananghie.
Diabetici, canceroşi, cardiaci... Afară, un frig năpraznic. Îmi dăduse camera
cea mai călduroasă. Citeam în transă, ca naufragiat în mijlocul Oceanului
indiferenţei generale. O surprindeam adesea pe bătrână în genunchi, rugându-se.
Într-o smerenie deplină. Am înţeles că se ruga nu pentru ea anume, ci pentru
oameni în general, pentru bunul mers al vieţii. Deci şi pentru mine. Bătrâna cu
rugăciunile ei smerite, invidiată de un Petre Ţuţea, eu cu Filocaliile. Cu Eminescu.. „de vrei
s-asculţi un aspru cânt din vechea-mi arfă...”. Ceea ce se apropie de
rugăciunea ca atare.
Norocul acesta l-am avut de mai multe ori
în nesfârşitele mele campanii geologice. La Tazlăul Mare, în chiar prima mea
campanie, multe neştiind încă, bătrânul găzdac Ion Ţuţuianu, o prăjină de om,
la apusul soarelui se prăbuşea în genunchi, bătea mătănii, îl vedeam cu braţele
ciolănoase ridicate spre icoană, a rugă sfâşietoare. Da, în straturile
necunoscute ale poporului există astfel de oameni, există pornirea spre
credinţa nereţinută în Domnul Dumnezeu. Într-un fel mai greu de explicat, acest
simplu fapt mi-a indus încredere în om şi în lume. Mi-a inculcat convingerea că
atâta devoţiune nu se poate spulbera în zadar...
Placa memorială de pe fațada casei unde a
locuit D. Stăniloae, fosta str. Cernica, nr. 6, S.II, zona Pța Rosetti.
Imaginea casei în care a trăit autorul se află și în albumul Literaturile Bucureștiului, MNLR, 2009
Eugen Ionescu, n. 28 martie 1909 - d. 13 nov. 1994
Debutase timpuriu, în revista liceului, cu
poezii, a continuat cu cronici literare şi de artă plastică, cu versuri şi
eseuri, publicate în Bilete de papagal,
apoi şi în alte mari reviste literare ale vremii. În 1931 îi apare volumul de
versuri: Elegii pentru fiinţe mici,
care face o impresie nu neapărat favorabilă, lipsite de mari virtuţi
stilistice, poezii ce par neserioase, în ton de măscărici, scrise pentru un
teatru de butaforie. Un impact cu totul diferit, produce, în 1934, apariţia
volumului de cronici, eseuri şi articole de critică literară Nu, menit să scandalizeze prin
atitudinea nonşalantă, ireverenţioasă, negativistă, de contestare a aproape
tuturor numelor mari din literatura momentului: Arghezi, Barbu, Hortensia
Papadat Bengescu, Camil Petrescu, dar şi a corifeilor din critica literară, începând
cu Ibrăileanu şi încheind cu G. Călinescu. Practic, din contestările deavalma
ale mai tuturor scriitorilor vremii, nu se deduce clar ce ar pune în loc
eseistul, poate tot operele care au rezistat timpului, iar nicidecum
producţiile congenerilor avangardişti, în ofensivă la acel moment. Dar nici pe
ale colegilor de generaţie criterionistă: Eliade, Cioran, Comarnescu. Printre
altele, este negată valabilitatea actului critic în sine, sunt produse două
cronici literare foarte iscusit conduse, ajungând la concluzii diametral opuse,
despre aceeaşi carte: romanul Maitreyi al lui Mircea Eliade.
Însă abia după Război, la Paris, în 1950
se declanşează revizuirea teatrului contemporan, cu Cântăreaţa cheală, Lecţia, Scaunele, prima dintre acestea ţinând
afişul vreme de 4 decenii, fapt neegalat vreodată, de o altă piesă. Încununarea
dramaturgiei ionesciene a fost cu Rinocerii,
jucată apoi pe scene din întreaga lume, mai puţin la Moscova, căci sovieticii,
percepând adresarea împotriva oricărui tip de dictatură, nu doar cea fascistă,
au cerut câteva modificări pe care autorul nu le-a acceptat, iar piesa intrată
în repetiţii nu s-a mai jucat. Este un mesaj clar, puternic şi fără vreun
echivoc împotriva violenţei, a extremismului, a ideologiilor de orice fel, care
mancurtizeară oameni, populaţii. Experienţa românească, ascensiunea
extremismului legionar, dar până la urmă şi exemplul propriului tată, devenit
subprefect în acele împrejurări, l-au marcat pentru totdeauna pe dramaturg.
Însă trebuie subliniat că problematica rinocerizării era considerată la cel mai
înalt nivel, oarecum abstractizată. Fapt este că Ionesco a rămas în bune
relaţii cu Cioran, cu Eliade, cu alţi actanţi români de dreapta, exilaţi în
Franţa- Nu doar atât, dar nu a deconspirat în niciun fel trecutul verde al
congenerilor săi, cu care s-a revăzut până în ultimii ani de viaţă.
Opera
literară: • Elegii pentru
fiinţe mici, Craiova, 1931; ediţia Bucureşti, 1932; ediţie îngrijită şi
introducere de Nicolae Florescu, Bucureşti, 1990; Nu, Bucureşti, 1934;
ediţia Bucureşti, 1991; ediţia (Non), traducere de Marie-France lonesco,
prefaţă de Eugen Simion, postfaţă de Dina Gregori, Paris, 1986; Theatre,
I-VII, Paris, 1954-1981; La Photo du colonel, Paris, 1962; Notes et
contre-notes, Paris, 1962; ediţia (Note şi contranote), traducere de Ion Pop,
Bucureşti, 1992; Entre la vie et le reve. Entretiens avec Claude
Bonnefoy, Paris, 1966; ediţia (Între viaţă şi vis. Convorbiri cu Claude
Bonnefoy), traducere de Simona Cioculescu, Bucureşti, 1999; Journal en miettes,
Paris, 1967; ediţia (Jurnal în fărâme), traducere de Irina Bădescu, Bucureşti,
1992; Present passe, passe present, Paris, 1968; ediţia (Prezent trecut,
trecut prezent), traducere de Simona Cioculescu, Bucureşti, 1993; Teatru,
I-II, prefaţă de B. Elvin, Bucureşti, 1968; Decouvertes, Geneva,
1969; Teatru, I-II, ediţie îngrijită şi prefaţă de Gelu Ionescu,
Bucureşti, 1970; Le Solitaire, Paris, 1973; ediţia (Însinguratul),
traducere de Rodica Chiriacescu, Bucureşti, 1990; Antidotes, Paris, 1977;
ediţia (Antidoturi), traducere de Marina Dimov, Bucureşti, 1993; Un Homme
en question, Paris, 1979; ediţia (Sub semnul întrebării), traducere de Natalia
Cernăuţeanu, Bucureşti, 1994; La Hugoliade. La vie grotesque et tragique
de Victor Hugo, traducere de Dragomir Costineanu, postfaţă Gelu Ionescu, Paris,
1982; Le Blanc et le noir, Paris, 1985; La Quete intermittente,
Paris, 1987; ediţia (Căutarea intermitentă), traducere de Barbu Cioculescu,
Bucureşti, 1994; Eu, ediţie îngrijită de Mariana Vartic, prefaţă de Gelu Ionescu,
postfaţă Ion Vartic, Cluj Napoca, 1990; Theatre complet, ediţie îngrijită
de Emmanuel Jacquart, Paris, 1990; Război cu toată lumea, I-II, ediţie
îngrijită de Mariana Vartic şi Aurel Sasu, Bucureşti, 1992; Teatru, I-V,
traducere de Dan C. Mihăilescu, Bucureşti, 1994-1998; Viitorul e
maculatură, traducere de Vlad Zografi, Bucureşti, 1999; Teatru, I-III,
traducere de Vlad Russo şi Vlad Zografi, Bucureşti, 2003.
Alţi scriitori:
Dimitrie Anghel, m. 1914
Georgeta Horodincă, n. 1930
Ioana
Crăciunescu, n. 1950
Romulus
Cioflec, n. 23 martie 1868 - d.
13 noiembrie 1955.
Eta
Boeriu, n. 23 februarie 1923 - d.
13 noiembrie 1984
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu