Scriitorul zilei: Gh. Șincai, n. 28 febr. 1754 - d. 2 nov. 1816
Dintr-o familie de ţarani provenită din
Şinca Veche, Braşov, s-a născut la Râciul de Cîmpie, actualmente com. Şincai,
Tg. Mureş. Eminent elev, a învăţat în limba maghiară la colegiul reformat din
Tg. Mureş, apoi la Bistriţa, la Cluj şi la Blaj, continuându-şi studiile, de
data asta împreună cu Samuil Micu, nepotul episcopului Inocenţiu Micu-Klein,
la Viena şi la Roma; datorită pregătirii sale excepţionale, a devenit
bibliotecarul Colegiului respectiv din Roma, cu acces nelimitat la orice
document din bibliotecă, drept care a copiat şi transcris cu maximă acribie,
din biblioteca romană dar şi la Viena şi Budapesta nenumărate referiri la
istoria românilor - un aport inestimabil, la acea vreme, necesar deşteptării
conştiinţei naţionale. Din 1784 a devenit director general al şcolilor
româneşti din toată Transilvania, înfiinţând nu mai puţin de 300 şcoli
confesionale. Împreună cu prietenul Samuil Micu a redactat şi editat la Viena,
în 1780, prima gramatică tipărită a limbii române, faimoasa Elemanta lingue daco-romaniae sive valachicae.. Tot el a editat cărţi
şcolare precum Abecedarul, Gramatica, Aritmetica, Catehismul, puse la
dispoziţia şcolarilor, redactate în termeni adecvaţi înţelegerii elevilor.
practic a introdus în învăţământ termenii de bază ai studierii materiilor
şcolare.
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
Fotografii...
Citeşte mai mult: Dionis Popa, Gheorghe Şincai, Blaj, 1944
Dicţionarul literaturii române de la
origini până la 1900, Bucureşti, Editura Academiei, 1979;
Serafim Duicu, Pe urmele lui Gheorghe
Şincai, Bucureşti, Editura Sport-Turism, 1983;
Mircea M. Tomuş, Gheorghe Şincai - viaţa
şi opera, Bucureşti, Editura Minerva, 1994;
Ioan Chindriş, Poezia lui Gheorghe Şincai,
în vol. Cultură şi societate în contextul Şcolii Ardelene, Cluj-Napoca, 2001,
p. 179-212.;
Ioan Chindriş, Istoricul Gheorghe Şincai,
în "Astra blăjeană", IX, 2004, nr. 1(30), p. 5.
Poezia zilei, Anton Pann, m. 2 nov.1854
Despre
cusururi sau urâciuni
Povestea vorbii
Spun c-a fost odată un crai oarecare
Ce avea din fire un nas foarte mare;
El îşi vedea bine cusurul ce-l are,
Dar tot gândea cum că poate i să pare.
Supuşii şi alţii, carii întrebase,
Că îi şade bine îl încredinţase.
Căci cine-ndrăzneşte la unul mai mare
Să-i spuie de faţă cusurul ce-l are?
Tot pe acea vreme ş-în acea cetate
Era ş-o cocoană gheboasă în spate,
Ce o amăgise lingăii să crează
Că ea e în lume cea dintâie rază,
Cu poezii, versuri o încorunase
Ş-a se ţine zână o înfumurase.
Aceasta se duse la craiul odată,
Cu alt oarecine având judecată,
Şi văzând că craiul hatâr ei nu-i face
Să vorbească-n parte-i după cum îi place,
Prerumpând cuvântul, zise cu mirare:
- Va-a-ai de mine, ce nas ai mare!
Pe craiul cu astă vorbă îl împunse,
Dar deocamdată nimic nu răspunse.
Ea însă părându-i că nu auzise
Între alte vorbe iară îi mai zise.
Craiul şi aceasta o-nghiţi cu noduri,
Ea nu-nceta însă de a-i da iar bolduri
Şi mai zise iarăşi: - Ce ciudat îmi pare!
N-am mai văzut încă astfel de nas mare!
Se înăspri craiul şi zise: - Cocoană!
Ştii că eşti cu totul ciudată persoană!
Ce îmi tot spui mie că-mi e nasul mare
Şi nu-ţi vezi cocoaşa ce-o porţi în
spinare?
Cusurul ce mare nu ţi-l simţi din spate
Şi-l judeci p-al altui, el ţ-e greutate.
Plecând ea să meargă şi ieşind în tindă,
Zise craiul iară, privind în oglindă:
- Nu a fost minciună ce a zis neştine
Că greu se cunoaşte cineva pe sine!
Alţi scriitori:
Iulia Hasdeu, n. 1869
Cincinat Pavelescu, n. 1972
Laurenţiu Fulga, n. 2 nov. 1911 - d. 16 nov.
1984
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
30 iulie.
Mă văd la intersecţia Calea Călăraşi-bulevardul Dacia cu Damian Crăşmaru, îl
salut, vine spre mine, îi spun că l-am auzit de curînd la Radio împreună cu Carmen
Stănescu, intervievaţi de Viorica Ghiţă Teodorescu, o reporteră specială, care
a trăit printre scriitori şi artişti şi ştie să intre în universul lor, să pună
accente, întrebări provocatoare de răspunsuri sincere, spontane. Da, zice, a
lansat o carte, eram şi eu pe-acolo… o carte e altceva. Spectacolele sunt
trecătoare. Dar, zic, acum sunt mijloace de înregistrare pe peliculă, se pot
păstra vreme îndelungată…A, zice, nu e de loc acelaşi lucru. Am revăzut filme
celebre, n-am mai înţeles de ce-mi plăcuseră, în ce constă arta lor. Aşa e,
confirm, şi eu fusesem un admirator entuziast al filmelor lui Antonioni, le-am
revăzut acum cîţiva ani şi m-am foarte mirat ce anume va fi putut să-mi placă
în acea monotonie şi înţepeneală şi preumblare prin camera goală.
Zice: Un evreu deştept, unul dintre cei 2-3 oameni
care m-au impresionat prin rafinamentul lor, îmi dă telefon să mă uit la un
film cu Marlene Dietrich. M-am uitat cu mare atenţie şi la sfîrşit m-am întrebat:
Oare are această MD vreun pic de talent, o frumuseţe cît de cît? Absolut nici
un pic de talent, asta nu avea talent nici să-şi dea jos chiloţii de pe ea.
Zic: Cîndva, la începutul carierei mele de geolog am dat la radio un interviu
Violetei Andrei, interviul meu a venit imediat după al dv., care vorbeaţi
despre meseria de actor, asta prin anii 62-63, cred. Nu pare să-și amintească...El stă pe Bdul Dacia, îi
trec zilnic prin faţa ferestrei opt mii de autoturisme. Zic: Flanez adesea pe
Dacia, mă uit cu admiraţie la clădiri, la vile, îi fericesc pe cei care trăiau
acolo înainte de război. Da, vile foarte frumoase. Dar a existat această
nebunie a lui Ceauşescu, să facă din Bucureşti o metropolă, asta ar însemna
peste 3 milioane de locuitori. Aici s-au pripăşit ţiganii, suntem un oraş plin
de ţigănime, de oameni urîţi, ca ăsta care trece prin spatele dumitale,
nespălat. Zic:. Păi nu au lichidat groapa Floreasca şi i-au mutat pe ţigani în
blocurile din faţa Sălii Palatului? Nu ne duceau pe noi, studenţi sau deja
ingineri, să cărăm parchetul, să rînim molozul? Da, zice, eu am fost membru de
partid, dar lucrurile astea le spuneam în şedinţe, nu-mi era teamă. Această
viermuială de oameni. Nu ni se spune în tinereţe ce e viaţa, ce să facem pentru
a deveni oameni în adevăratul înţeles al cuvîntului. Eu am avut profesori
foarte buni, mă apreciau, mă luau la ei acasă, colegii erau foarte invidioşi,
însă acei oameni nu mi-au spus, din reţinere, din delicateţe, din cine ştie ce
prejudecăţi, cum să abordez viaţa, cum să mă blindez împotriva marilor lovituri
şi deziluzii. Viaţa nu înseamnă doar să-ţi iei nevastă, să faci copii, să
mănînci, papa-caca… Merg pe strada asta, calea Călăraşi, era acum zece ani o
viaţă fadă, acum s-a umplut de magazine. Eu trec şi mă uit, asta e meseria mea,
nu? Şi văd că angajază numai fete tinere. Fetele de azi sunt frumoase, nu zic,
sunt apetisante, îi văd pe patroni cum le pun să şteargă geamurile de sus şi ei
se uită la fundul lor, de sub scară. Multe familii s-au destrămat dintr-asta…
Şi, zic eu, multe firme au dat faliment tot din asta, tinerele respective nu au
nici o chemare pentru negoţ. Aici poţi da faliment cu atîta frumuseţe, însă
fără talent de negustor.
Zic: Poate din delicateţe, poate din resemnare, poate
convinşi că ei înşişi nu pot reprezenta un model, ci mai curînd o pildă de eşec,
acei bravi profesori nu v-au dat îndrumări… A trebuit să luăm totul pe cont
propriu, de la capăt. Dar, zic, mi se pare că ni s-a dat încă din adolescenţă
tot setul de mijloace pentru a decela singuri care trebuie să fie atitudinea
justă, să ne alegem modul de conduită care să ne convină, un mod care să fie şi demn şi
uman. Iar aceşti oameni insipizi, gregari, ce ne înconjoară şi ne sufocă în
astă urbe fioroasă, nu sunt decît mîlul din care au apărut întotdeauna oameni
ca Brâncuşi, ca Marin Preda, etc. Nu putem fi toţi exemplari, elită. I se pare
că a venit vîrsta cînd nu-şi mai poate face planuri de viitor. L-a întrebat o
tînără reporteră ce planuri de viitor are. Şi el: Dumneata cîţi ani ai? 24?
Să-ţi spun ce planuri am pentru următorii 10 ani? Poate pentru un singur an!
Dacă mă întrebai acum 30 de ani, ţi-aş fi vorbit despre planurile mele pe
treizeci de ani, dar acum… Eu: Viitorul e singur, cum spunea prietenul meu
Ludovic Antal. Şi îl aduce în discuţie pe Cioran, asta legat de tema morţii, de
spectrul finalului, care pe C. l-a înspăimîntat încă de tînăr. La 26 de ani
vorbea cu fior despre teama de moarte, de dispariţia inevitabilă. Eu, zic, îl
citesc mai mult ca pe un poet cu minunate intuiţii, ideile lui filosofice nu
prea contează pentru mine. A fost obsedat de moarte, dar pot susţine că mai
mult decît de frica morţii îi era teamă de muncă. Un om care ar fi făcut orice
numai să nu-l pui la treabă. Tresare, zice: Asta e o idee foarte inteligentă.
Şi adevărată, din păcate, zic. Ştiţi că unele persoane se prostituează numai şi
numai din cauză că le e imposibil să se scoale la 5-6 dimineaţa ca să poată fi
la program? Da, ştie. Pe vremuri a vrut să pună în scenă o piesă a unui rus, Ş., se chema Prea multă minte strică, dar nu a reuşit, nu l-au lăsat. Zic: Am
văzut acest film, e unul dintre primele filme văzute de mine, prin anii
‘52-‘53, îmi pare...
Şi tot aşa, ne îndemnăm la vorbă, ne despărţim de vreo
3-4 ori şi apoi reluăm discuţia, fiecare mai are de adăugat ceva… Ce-ar fi să
scot eu o carte cu acest actor, persoană atît de agreabilă şi comunicativă?
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu