21 noiembrie: Anghel
Dumbrăveanu, n. 21 nov. 1933
- d. mai 2013
De felul lui din Dobroteasa, o
comună din nordul judeţului Olt (numele la naştere A. Bacşiş), a făcut
gimnaziul la Radu Greceanu din Slatina, 1946-1949 şi a urmat o şcoală
pedagogică din Timişoara, absolvită în 1953, când devine redactor la revista Scrisul bănăţean / Orizont, unde
activează până în 1990. Între timp absolvise Filologia din Timişoara,
1963-1968, iar din 1969 devenise secretarul Asociaţiei Scriitorilor din Banat. După 1990 a fost câţiva ani director în
Ministerul Culturii, iar din 1995 redactor, apoi redactor-şef al revistei Rostirea românească.
Cu un debut tipic de poet, a redactat încă
din liceu o revistă, rămasă în manuscris; au urmat poezii răspunzând comenzii
sociale, deci realismului socialist. Producţii rămase în afara volumelor,
debutul editorial amânat până în 1961, cu Fluviile
visează oceanul, în colecţia Luceafărul .Dar abia cu Iluminările
mării, 1967 şi Oase de corăbii, 1968 se fixează pe făgaşul unei lirici
elevate, singulare, atentă la amănuntul de viaţă diurnă şi totodată la ceea ce
este etern, durabil, general uman. Cu vocaţia călătoriilor şi a prieteniilor
literare, a fost tradus în multe limbi străine, a tradus la rându-i din importanţi
poeţi contemporani ai Europei, iar impresiile din străine meleaguri şi-au făcut
loc în prozele sale.
Opera literară: Fluviile visează oceanul, prefaţă
de Ion Bănuţă, Bucureşti, 1961; Pământul
şi fructele, Bucureşti,
1964; Iluminările mării, Bucureşti, 1967; Oase de corăbii, Bucureşti, 1968; Delte, Bucureşti, 1969; Faţa străină a nopţii, Bucureşti, 1971; Poeme de dragoste, cu un medalion de Nichita
Stănescu, Bucureşti, 1972; Singurătatea
amiezii, Timişoara,
1973; Enigma orhideii - Das
Geheimnis der Orchidee, ediţie
bilingvă, traducere de Irene Mokka şi Horst Fassel, Timişoara, 1976; Chemarea mărilor, Cluj Napoca, 1976; Piatra de încercare, Bucureşti, 1976; Diligenta de seară, Bucureşti, 1978; Poeme, prefaţă de Mircea Tomuş,
Bucureşti, 1979; Intrarea în cetate.
Timişoara - poeme şi privelişti (în
colaborare cu Iosif Costinaş), Timişoara, 1980; Cuvinte magice - Magic Words, ediţie bilingvă, traducere de
Irina Grigorescu, introducere de Cornel Ungureanu, Cluj Napoca, 1981; Tematica umbrei, Bucureşti, 1982; Iarna imperială, prefaţă de Marcel Corniş-Pop,
Bucureşti, 1986; Fonetica
astrelor, Timişoara,
1986; Călătorie neterminată, Bucureşti, 1986; Curtea retorilor, Bucureşti, 1989; Capcane şi visuri, Timişoara, 1990; Predica focului, Cluj Napoca, 1993; Dragoste şi iarnă, Timişoara, 1995; Diamantul de întuneric, Ceraşu-Prahova, 1997; Războiul estetic, postfaţă Crişu Dascălu,
Bucureşti, 1998; Begoniile de
la mansardă, Timişoara,
2002; Ceva pentru care merită
să pierzi o corabie, îngrijită
şi introducere de Alexandru Ruja, Timişoara, 2003; Fenomenul Nichita Stănescu, Timişoara, 2003.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Anghel_Dumbraveanu
Constantin Crişan, n. 21 nov. 1939 - d. 30 oct. 1996
Născut la Tg. Neamţ, din numeroasa familie
a inginerului geodez Aurel Crişan, termină liceul Petru Rareş din Piatra Neamţ
şi Filologia la Iaşi, 1960. Îşi va lua doctoratul în 1974, exact la vârsta
când un cercetător de vocaţie trebuie să se desprindă din masa celor obişnuiţi.
Şi, într-adevăr, prin calităţile sale intelectuale şi prin propensiunea spre
marile teme, C. C. era un ins ce ieşea din rînd. Profesor, colaborator la
Institutul pentru Relaţii Culturale cu Străinătatea, la Radio şi Televiziune,
editor, traducător, a debutat cu Literatura
română în lume, coautor Victor Crăciun; apoi în 1970, a editat în franceză
şi engleză 11 elegii de Nichita Stănescu. În 1972
publică Ieşirea din metaforă,
studiu despre mari scriitori români: Blaga, Bacovia, Preda, Stancu, dar şi
Nichita, Blandiana, Baltag.
A tradus poeţi precum Nichita, Dinescu,
Anta Raluca Buzinski şi a publicat în străinătate nenumărate exegeze
despre scriitori români. În 1977 şi 1978 scoate două volume de eseuri despre
sociologia literaturii; în 1980 Conversaţii
de bunăvoinţă. Eseuri despre adevăruri uitate, iar în 1996 Eseu despre moartea viguroasă;
în 1999 Eminescu versus
Dumnezeu, cu o prefaţă de Zoe Dumitrescu Buşulenga. La aceste ultime două
cărţi i-am fost redactor pe când lucram la editura Vinea. Din păcate cea de a
doua carte i-a apărut postum. Inima autorului, ca organ anatomic, s-a opus
suprasolicitărilor.
Bine informat despre ultimele dezbateri
din exegeza europeană, traducător al unora dintre eseiştii de marcă ai
contemporaneităţii, specializat în poetică, stilistică, sociologia culturii şi
literatură comparată, Constantin Crişan era un intelectual de nebănuite
resurse, om cu minte sclipitoare, genialoidă, ins soficticat, peremptoriu,
vehement în opinii. L-am urmărit în divere ieşiri publice, la Sala
Dalles, la Muzeul Literaturii, în alte împrejurări. Un ins sclipitor, însă nu
lesne de suportat pe termen lung. Din păcate pentru literatura
noastră, cardiac fiind, ne-a părăsit la doar 57 de ani, operaţia pe cord la
clinica din Tg. Mureş, în care prietenii îşi puseseră speranţele, nu a
reuşit să-l salveze.
A locuit în blocul scriitorilor din str.
Apolodor nr.13-15. Când am fixat cele două lungi plăci memoriale la intrările
blocului, numele său a apărut pe una dintre ele, împreună cu alţi 11 scriitori.
Iar la numărul 9 pe aceeaşi str. Apolodor, s-a aflat casa unde a locuit unul
dintre scriitorii preferaţi ai lui Constantin Crişan: Urmuz, actualmente loc
viran; demersurile mele pentru obţinerea aprobării unei plăci memoriale s-au
blocat în sertarele celor de la primărie...
Citește mai mult:
Imaginea casei în care a trăit autorul se
află și în albumul Literaturile
Bucureștiului, MNLR, 2009.
Poezia zilei: Anghel Dumbraveanu
Fântânile Serbiei
Lui Nichita Stanescu, Petre Stoica, Adam Puslojici, Srba Ignjatovici
suntem la masa aproape toti
petre adapostit în barba lui de iarba uscata
nichita uitându-se la înger cu doua pete de cer
adam care tocmai l-a încuiat pe dumnezeu într-o garsoniera
si srba uimit de tacerea si întelepciunea propriului vis
iar eu în loc sa ma plâng ca-mi scufundara corabiile
în strâmtoarea blestemata a zilei
îmi amintesc cum alergam dupa soare cu cercul
totul ar fi bine
cugeta unul
daca ne-am mai putea vedea
la un secol odata
o bucata de brânză mai cântă pasarea
în muntii carpati
un ardei si-o ceapa mai scoate ciutura
din fântânile serbiei
un lautar si-o bardaca de vin
mai putem cumpara
punând vers de la vers
chiar daca luna nu ne mai saruta pe gura
când ne-ntoarcem spre dimineata
din patul vreunui cântec mirosind a femeie
masa e-ntinsa pe fluviu
si nu ne vedem între noi
ce bine-ar fi cugeta unul
daca ne-am mai putea întâlni
chiar asa
la un secol odata
suntem la masa aproape toti
petre adapostit în barba lui de iarba uscata
nichita uitându-se la înger cu doua pete de cer
adam care tocmai l-a încuiat pe dumnezeu într-o garsoniera
si srba uimit de tacerea si întelepciunea propriului vis
iar eu în loc sa ma plâng ca-mi scufundara corabiile
în strâmtoarea blestemata a zilei
îmi amintesc cum alergam dupa soare cu cercul
totul ar fi bine
cugeta unul
daca ne-am mai putea vedea
la un secol odata
o bucata de brânză mai cântă pasarea
în muntii carpati
un ardei si-o ceapa mai scoate ciutura
din fântânile serbiei
un lautar si-o bardaca de vin
mai putem cumpara
punând vers de la vers
chiar daca luna nu ne mai saruta pe gura
când ne-ntoarcem spre dimineata
din patul vreunui cântec mirosind a femeie
masa e-ntinsa pe fluviu
si nu ne vedem între noi
ce bine-ar fi cugeta unul
daca ne-am mai putea întâlni
chiar asa
la un secol odata
Niciodată uitarea
Intre noi sunt
zapezi si nisipuri.
Maine, poate pustiuri, oceane.
Niciodata uitarea.
Sub icoana ta imi incep ziua.
Aripa mea creste din umarul tau.
M-au inchinat marii, aprig si pur,
Sa fiu si sa nu fiu invins.
Intre noi sunt zapezi si nisipuri.
Maine, poate cerul cazut.
Dar bucuria de-a traversa noaptea,
Sa-ti ies inainte pe celalalt tarm,
Unde niciodata uitarea ...
Maine, poate pustiuri, oceane.
Niciodata uitarea.
Sub icoana ta imi incep ziua.
Aripa mea creste din umarul tau.
M-au inchinat marii, aprig si pur,
Sa fiu si sa nu fiu invins.
Intre noi sunt zapezi si nisipuri.
Maine, poate cerul cazut.
Dar bucuria de-a traversa noaptea,
Sa-ti ies inainte pe celalalt tarm,
Unde niciodata uitarea ...
Cum raza serii
Sînt si aici
si-n alta parte
si fericit si trist, si rau si bun,
cum viata-nseamna si putina moarte,
cum întelept si cum nebun.
Iau barca si ma urc în cer,
si în pamînt, si-n flori, si nicaurea,
cum raza serii într-un giuvaer
si cum ecoul colindînd padurea.
Sa ma astepti pe-acelasi mal
unde-am sa ies mereu din ape,
cum fluxul largului egal,
cum si departe, si aproape.
si fericit si trist, si rau si bun,
cum viata-nseamna si putina moarte,
cum întelept si cum nebun.
Iau barca si ma urc în cer,
si în pamînt, si-n flori, si nicaurea,
cum raza serii într-un giuvaer
si cum ecoul colindînd padurea.
Sa ma astepti pe-acelasi mal
unde-am sa ies mereu din ape,
cum fluxul largului egal,
cum si departe, si aproape.
Alţi scriitori:
Eugen Todoran, n. 1918
Aurel Dumitraşcu, n. 21 noiembrie 1955 - d.
16 septembrie 1990
I. Valerian, n. 1 august
1895 - d. 21 noiembrie 1980
Ion Lazu - O pagină de jurnal 2003
10 oct. Alaltăieri mă întîlnesc cu dna Maria Zberea, îi dau o
declaraţie notarială pentru Anatol, care nici nu sunt convins că ar avea
dreptul prevăzut în legea 189, întrucît el s-a întors din armată abia în mai
‘45, or legea se referă la refugiul de pînă la 6 martie ‘45. Dar nu eu decid. Notara
întîrziind, dna Z. are timp să-mi povestească tragedia fam. Zberea; el notar la
Cetatea Albă, este pîrît în ‘40 de o vecină căreia îi reproşa că aruncă zoaiele
pe florile lor, vine o patrulă şi îi ridică pe Gh. Zberea şi pe fiul Anatolie,
îi scoate la marginea oraşului, acolo, profitînd de întîlnirea întîmplătoare cu
cineva, tatăl îi strecoară fiului: Fugi, Tolea, salvează-te! Şi Anatol a reuşit
să fugă. Ce va fi fost în sufletul lui? Dar în al tatălui care ştia că peste
cîteva minute va fi împuşcat… Zberea Ecaterina s-a refugiat cu doi dintre cei
trei copii, Anatol fiind pe front, întîi în est, apoi în vest. Ca şi Ion
Drăghindă, alt basarabean, a cărui poveste din păcate nu am avut abilitatea să
o aflu chiar de la sursă. Mare păcat. Dar însuşi faptul că ne ascundeam unii de
alţii nu este unul dintre capetele de acuzare din Veneticii? Dnei Maria Z., foarte stresată de faptul că mă blocase
la notariat, cerîndu-şi mereu scuze etc, îi spun ca să o liniştesc că eu îi
ştiu pe ei de pe cînd eram student şi stăteau pe Petru Maior, iar eu pe
Costache Marinescu. Se miră: Deci vecin cu Drăghici Iancu? Da. Şi-mi spune că
Anatol a făcut prima ieşire pe teren la Comăneşti chiar cu Iancu D.; dar pe
cînd Anatol era un coleg deschis, amical, acest D. era foarte ascuns, nu voia
să se ştie ce scrie în carnet; iar pentru că îşi dorise un băiat, sau din alt
motiv poate, nu s-a purtat părinteşte cu fiica sa, care de aceea acum nu vrea
să ştie de el. Iată o latură pe care nu i-o ştiam, poate i-am intuit-o cumva.
Dna Z. spune textual: E cam ciudat. Tot ea îşi mărturiseşte amărăciunea că
unica ei fată, nora lui Eugen Bălaşa, nu poate să aibă copii, spre mîhnirea
socrilor, a soţului. De Anatol spune că luase la rînd toate bisericile din
Bucureşti, îşi notase anul ctitoriei, cine le-a pictat etc. Era pasionat de
istorie, de pictură; pare o femeie care l-a admirat şi i s-a devotat fără
rezerve. De altfel era celebră ca gospodină, pregătea minunate prăjituri pentru
agapele onomastice de la slujbă. Zice: Securiştii au interpretat asta ca pe o
sfidare. Şi că Anatol îi vorbea cu mare entuziasm despre mine. Fericitul de
Anatol, să trăiască o viaţă lîngă o femeie devotată, iubitoare, care îl admiră
ca om!
Poate ar trebui ca toate astea să fie integrate în
textul Gherasie, Iancu şi Anatol fiind dintre acei geologi pe pare G. îi
ironiza în diatribele sale. Nu cumva soţiile noastre ne fac să fim atît de
diferiţi, pînă la urmă? Şi cealaltă idee: ce nu-ţi fac colegii-amicii-inamicii,
îţi faci singur, deservindu-te, iar restul îl face timpul, boala, bătrîneţea…Îi
arăt Mariei Z. pasajul despre Iancu D. din Veneticii,
promite să cumpere romanul luna viitoare, stă rău cu banii, abia scăpată
dintr-un sechestru cu acea căsuţă din Petru Maior. Se duce săptămînal la cimitir, tocmai în
Pantelimon, cu 3 tramvaie, o zi întreagă, se întoarce zdrobită… Pe cînd
nomenklaturişiii… Îmi arată o mapă cu acte vechi ale familiei Zberea, spune: O
iarnă întreagă le-am studiat…
Ieri d.m. mă văd la chioşcul Muzeului cu Octavian
Soviany, îmi spune că a scris cronica despre Veneticii, i-a făcut impresia unei cărţi temeinic scrisă, de
substanţă, ar vrea ca mesajul romanului meu să ajungă la cititori. A aranjat cu
Tupan să o publice la Luceafărul, o să mă anunţe prin Ţone. Nu-i mai spun că a
apărut o cronică îngrozitoare despre Nicolae
Magnificul, de Mihai Iovănel intitulată chiar aşa: Ariergarda poeziei şi
avangarda prostului gust. Şi tot aşa pe cîteva coloane. Nedrept. Trebuie că i-a
căzut foarte rău lui N.Ţ. Mai aştept o zi-două, să-i mai treacă supărarea.
Miercuri la Euridice a citit D.
Ţepeneag, am uitat să-l întreb pe Soviany dacă a fost. L-am întrebat dacă a
fost în ‘95 la Llosa, nu a fost, păcat îi spun, o personalitate fascinantă;
apariţie idem în filmul documentar despre Malreaux; alt film de aceeaşi natură,
despre Albert Camus.
M-am întrerupt din lectura Izverna ca să mă pun la
punct cu Istoria grecilor de
Montanelli, scrisă cu o vervă delectabilă. Citesc pe unde apuc, încîntat, cu o
mirare nouă. La librăria Volga văd o casetă video Atena, costă 350 mii şi
durează 40 minute.
Îl visez pe Cornel Popescu, urcînd scările, elegant,
îl întreb dacă ştie de cartea mea. I-o arăt, zice că vrea să o citească.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu