Primul născut dintre cei 14 copii ai unui învăţător şi
al unei tinere din Beclean, admiratoare de teatru. Se vede că acestă iubire
pentru spectacol i s-a transmis fiului, care a avut esenţiale legături cu lumea
teatrală: la 13 ani se îndrăgosteşte la culme de o actriţă unguroaică, aflată
cu trupa în turneu transilvănean; se va căsători cu o actriţă; va face cronică
teatrală, mai ales la începutul carierei şi va scrie numeroase piese de teatru;
va fi în câteva rînduri director al Naţionalului din Bucureşti etc.
S-a născut la Târlişua, dar după 4 ani
familia se mută la Maieru, unde viitorul scriitor a trăit miracolul copilăriei,
adeseori evocat în scrierile sale, până spre sfârşitul vieţii. În 1891 începe
şcoala primară, în 1895 va învăţa la gimnaziul grăniceresc de la Năsăud, apoi
la Bistriţa. În 1898, îndrăgostit, va scrie "prima şi ultima poezie".
În 1900 urmează şcoala de honvezi, iar între 1903 şi 1906 Academia militară
Ludoviceum din Budapesta, la sfârşitul căreia va fi sublocotenent la Gyula.
După numai 4 ani, demisionează şi revine la Prislop, spre disperarea familiei,
care s-ar fi aşteptat la un ajutor din partea ofiţerului. Va fi funcţionar la
Vărarea. La cererea de extrădare din partea Ungariei, este arestat, face
detenţie la Văcăreşti, apoi la Gyula, eliberat după 6 luni, considerându-se că
şi-a ispăşit pedeapsa.
Încă din şcoala militară, dar mai intens
în anii de la Gyula se dedică cititului metodic din mari scriitori europeni,
inclusiv din marii ruşi, va face conspecte, traduceri, adaptări, mereu
preocupat să-şi însuşească meşteşugul scrisului performant. Stăpânea la
perfecţiune limbile maghiară, germană şi franceză, în care a scris în mod
curent. De la una dintre surori află despre o crimă petrecută la Prislop şi
începe să scrie la tema viitorului roman Ion...
După detenţie, vine la Bucureşti, fără
mijloace materiale, trăind din mai nimic şi străduindu-se să pătrundă în lumea
literară-culturală a capitalei. Îl vizitase pe Coşbuc, văzut cândva, în
copilărie, căci tatăl său fusese prieten cu Poetul. Îi scrie lui Mihail
Dragomirescu, acesta îi va publica prima povestire Volbura, în Convorbiri
critice, 1909. Va fi redactor la Ordinea,
secretar de redacţie la Convorbiri
critice, posturi mai curând onorifice. Împreună cu Mihail Sorbul, cumnatul
său, înfiinţează în 1910, revista Scena;
scrie la Rampa, sub
directoratul lui Emil Gârleanu.
Scrie cronici teatrale, traduce din
maghiară propriile scrieri, dar şi pe ale confratelui I. Gyula, cu care
ucenicise într-ale scrisului. Publică în diferite reviste de prin ţară prozele
sale scurte, uneori doar cu mici modificări, sau cu titlul schimbat - din
nevoia de bani, de afirmare...Prozele scurte le adună în volume, schimbând
uneori doar numele povestirilor şi ordinea din sumar. În 1911 îl găsim secretar
literar la Teatrul din Craiova. Acolo se prezintă Fanny Rădulescu, actriţa care
începea o carieră dramatică. Cei doi se căsătoresc, Rebreanu o adoptă pe fiica
actriţei, Puia Florica. Nu după mult, actriţei i se reziliază contractul,
greutăţile materiale sunt apăsătoare. Abia în 1912 lui Rebreanu îi apare o
culegere de proze scurte la Orăştie: Frământări. În 1916 apare culegerea Golanii, cu prefaţa lui Mihail Dragomirescu.
În 1916, pe vreme de război, fratele Emil,
ofiţer în armata austro-ungară, încearcă să treacă graniţa, la Ghimeş, este
capturat, judecat pentru dezertare, spionaj şi spânzurat. Scriitorul însuşi,
rămas în Bucureşti pe vremea ocupaţiei germane şi colaborând la reviste
germane, se ascunde, căci nu renunţase la cetăţenia imperială şi era considerat
ca s-a sustras mobilizării. Este totuşi arestat în 1918, de germani, dar
reuşeşte să evadeze. Ajuns la Iaşi, este tratat cu suspiciune, ca posibil
colaboraţionist şi spion. (Un destin de roman senzaţional, din cauza vremurilor
amarnice, iar nicidecum din cauza firii aventuriste a scriitorului, mai curînd
rezervat, cu ceva nemţesc în comportament...). Toate aceste frământări şi
amarăciuni îşi vor găsi locul în romanul Calvarul, 1919. Tot în 1919 apare culegerea Răfuiala. Are loc premiera
comediei Cadrilul, la Naţionalul din Bucureşti.
Rebreanu intră în cercul Sburătorului, îi va da lui
Eugen Lovinescu spre lectură manuscrisul Ion;
romanul, la care lucrase aproape 10 ani, va apărea în 1920, întâmpinat elogios
de Lovinescu şi Vianu. În următoarele două decenii Ion va cunoaşte nu mai puţin de 9
reeditări. Autorul este considerat ctitorul romanului românesc contemporan. Mai
toate prozele scrise până atunci, din viaţa satului, cu toate că nu i-au
asigurat notorietatea lui Rebreanu, pregătiseră apariţia capodoperei. La doi
ani după Ion, apare Pădurea spânzuraţilor, altă
capodoperă. Pregătită şi aceasta de scrierile despre război ale lui Rebreanu.
Poate una dintre paginile cele mai
emoţionante din literatura română este cea în care, în Jurnal, Rebreanu notează cum a început să
scrie romanul, după pregătiri şi aşteptări chinuitoare, sterile. Nopţi
nedormite, în aşteptare, la masa de lucru. O bătaie în geam. Nimeni. Şi-a dat
seama că era sufletul fratelui său, care îl căuta. A plecat la Ghimiş, să vadă
mormântul fratelui spânzurat, să-l reînhumeze dincoace de graniţă, pe pământ
românesc. După care scrierea a venit ca de la sine... Au urmat Adam şi Eva, 1925, pe un motiv
de metempsihoză, Ciuleandra, 1927, Crăişorul, 1929 şi în 1932 marele roman Răscoala, în două volume,
despre tulburările ţărăneşti de la 1907. Făcuse investigaţii în satele din zona
Valea Mare, unde îşi cumpărase o proprietate, discutase cu supravieţuitorii
răscoalei din 1907, îşi însuşise limba lor, modul de abordare, comportamentul
în probleme ale obştei. Ca de fiecare dată, în toate schiţele, povestirile dar
şi în romanele sale, pusese la temelia scrierii acestei uriaşe fresce a vieţii
rurale cunoaşterea în profunzime a problemei, nu doar impresii de turist; o
observaţie amănunţită a oamenilor, scenelor, destinelor, redarea veristă,
obiectivă a realităţilor, a relaţiilor dintre personaje, fără înflorituri, fără
părtinire, chiar şi în prezentarea romanului de familie al clanului Herdelea,
cu personaje care traversează toate aceste romane ale autorului.
Începe să ducă o viaţă înlesnită,
continuând să publice, să-şi ţină Jurnalul, (apărut abia în 1984, în două volume.
Cu intervenţii neavenite pe text ale Puiei Florica). Direcor al T.N.B., în anii
1928-1929. Jar, 1934; Gorila, I, II, 1938; Amândoi, 1940, romane care nu mai au receptarea
entuziastă a precedentelor scrieri. Ales membru al Academiei Române, la recomandarea
lui Iorga: Discursul de recepţie: Lauda
ţăranului român, 1940. Între 1941-1944 editează ziarul Viaţa, de orientare pro-antonesciană. Se
bucură de mari onoruri, participă la întâlniri în marile oraşe europene. De
aici volumul Metropole . Boala de plămâni evoluează
devastator, se retrage la Valea Mare. Moare pe 1 septembrie 1944. Circulă o
versiune potrivit căreia, la iminenţa venirii trupelor sovietice, s-ar fi
sinucis... Oricum, şi fără aceste versiuni, întreţinute chiar de faptul că
despre Rebreanu nu s-a putut vorbi şi scrie vreme de aproape două decenii,
marele romancier Liviu Rebreanu intrase deja în legendă.
Opera literară: Frământări, 1912; Golanii, introducere de Mihail
Dragomirescu, 1916; Mărturisire, 1916; Calvarul,1919; Cadrilul, 1919; Răscoala moţilor, 1919; Răfuiala, 1919; Ion, I-II, 1920; Catastrofa, 1921; Hora morţii, 1921; Norocul, 1921; Nuvele şi schiţe, 1921; Pădurea spânzuraţilor, 1922; Plicul, 1923; Trei nuvele, 1924; Adam şi Eva, 1925; Apostolii, 1926; Cântecul lebedei, 1927; Cuibul visurilor, 1927; Ciuleandra,1927; Cântecul iubirii, 1928; Crăişorul, 1929; Metropole, 1931; Iţic Ştrul, dezertor, 1932; Răscoala, I-II, 1932; Jar, 1934; Trei povestiri, 1936; Oameni de pe Someş, cu desene de Lena
Constante, 1936; Calea
sufletului, 1936; Gorila, I-II, 1938; Amândoi, 1940; Lauda ţăranului român, 1940; Amalgam, 1943; Nuvele, 1946; Nuvele, 1954; Opere alese, I-V, ediţie îngrijită de
Nicolae Liu, introducere de Ov. S. Crohmălniceanu, 1959-1961; Opere, vol. I-III, ediţie îngrijită de
Niculae Gheran şi Nicolae Liu, introducere de Al. Piru, 1968, vol.
IV-XXII, ediţie îngrijită de Niculae Gheran, 1970-2003; Caiete, I, ediţie îngrijită de Niculae
Gheran, Cluj Napoca, 1974; Amalgam, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Mircea Muthu, Cluj Napoca, 1976; Jurnal, I-II, ediţie îngrijită de Puia
Florica Rebreanu şi Niculae Gheran, 1984; Opere, I-III, ediţie îngrijită de
Mircea Coloşenco şi Ilderim Rebreanu, introducere de Eugen Simion, 2001..
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Liviu_Rebreanu
Nicolae Manolescu, n. 1939
O filă de jurnal, 23 martie 2010: Câteva lucruri despre memoriile lui
Nicolae Manolescu, carte achiziționată zilele trecute la Brașov și citită cu
interes (Viață și cărți. Amintirile unui
cititor de cursă lungă, 2009, ed. Paralela 45, 420 pagini) Una dintre
ultimele propoziţii ale cărţii: ”Eu nu sunt scriitor”. Şi reiese convingerea lui
NM că a fost predestinat să fie critic. Îi place să citească, asta fiind
suprema plăcere – şi se declară hedonist. Iar după plăcerea lecturii vine
plăcerea de a scrie. Şi a scris preţ de vreo 50 de volume numai de critică. Îi
plac cărţile (ca piese finite, cu cap și coadă…), cu oamenii nu comunică bine.
Citind, realizează un dialog de idei cu cartea. Îl interesează personajul din
carte, nu autorul. Don Quijote nu Cervantes, căruia abia dacă îi scrie numele,
dând la nesfârşit cu Quijote şi Sanzo. Nu-l interesează Ibrăileanu ca om, ca
persoană reală, ci Codrescu din Adela, iar Adela ca atare mai mult decât
Codrescu. Nu-l interesează persoana lui Camil, ci Personajul din Danton etc.
Desigur pentru bunul motiv că personajul este o construcţie coerentă,
descifrabilă până la urmă, și analizabilă în aceste limite. Pe când persoana de
lângă tine este incoerentă, incomprehensibilă, enigmatică, ilogică. Îți cere
multă bunăvoință ca să o descifrezi cât de cât, pe când personajul cărții este
logic, decriptabil, ca o ecuație simplă sau mai complicată, dar pentru care
preexistă scheme de rezolvare. Criticul ar fi, ne dăm seama, un fel de
rezolvitor, termen folosit în matematica cu scop didactic. Nu este atras de
credinţă, mistere, ezoterism. Este o fire fericită, asta nu înseamnă că a şi
fost fericit prea des. A fi fericit înseamnă să iubeşti, să fii iubit, să
trăieşti la maximă intensitate sentimentul, bucuria clipei, fără rest, până la
ultimele firimituri. Să uiţi de tine în preaplinul trăirii acestui sentiment,
iar în clipa următoare să realizezi: eu sunt cel care este fericit acum!
Jubilaţia de a te şti împlinit. NM are o parte feminină a firii sale. I-a
dispreţuit pe colegii macho, care se lăudau cu numeroase cuceriri. Lui i-a
plăcut să fie cucerit, prin tandraţe, cum altfel. Făcând această menționare,
înțelegem de ce a adus în discuție latura feminină a firii sale. Nutrește
speranța să fie învăluit de parteneră, oarecum protejat, să i se ia sarcinile
zilei. Înşiră vreo cinci căsătorii legale sau tacite, cu femei din ce în ce mai
tinere. Un fiu la 27 de ani, pe când se socoteşte a fi fost un idiot. Acel fiu
a făcut geologia. (N-am idee. Să văd ce e cu el.) A urmat, după 10 ani,
despărţirea, legătura prelungită cu Dana Dumitriu; cu ea la Breaza, simţindu-se
fericit, vede de pe balcom blocurile din Câmpina, unde o ştia pe precedenta, cu
fiul lor, se posomorăşte; pleacă la fosta, dar tot posomorât, până ce aceea îi
pune geamantanul în faţa uşii. Zice NM: am nefericit-o pentru toată viaţa. (Și
încep să nu mai cred în vocația lui de fericire). A treia, o fostă studentă, la
naştere copilul moare. Iar despărţire. Altă tentativă, altă despărţire şi în
fine acum, are o fetiţă de 7 ani şi o soţie tinerică, întreprinzătoare, care
preia toate hangaralele zilei şi îi lasă timp pentru ale lui: femeia femeii
sale. Dar nu e la fel cu orice om al creativității?). Se consideră un
leneş-comod, dar care s-a ţinut de scris, cum-necum. Totuşi, moral. I-a
respectat pe cei care şi-au câştigat pâinea zilei. S-a speriat de banii veniţi
fără muncă. A predat toată viaţa la universitate, fiind din părinţi profesori -,
dar nu spune un singur cuvânt despre aceasta activitate de-o viaţă, dacă i-a
plăcut, dacă a avut vreo satisfacţie, discipoli, admiratori.
Marcat de arestarea ambilor părinţi,
crede că dacă n-ar fi avut doar 12 ani ci mai mult, drama l-ar fi afectat mai
profund. A avut cam experienţele mele de învățământ: ambii am intrat la
facultate în 56, el dat afară în toamna lui 58, revine peste doi ani şi termină
după mine, ajuns la potou fără poticneli. O explicație de ce nu ne-am cunoscut
pe atunci, căci cu colegii de serie filologi am făcut o convocare de două luni
la Caransebeș: Ilie Constantin, Al. Racoviceanu, alții. Tracsările cu dosarul
lui mi-au devenit cunoscute: Oţetea, Livescu, descoperirea faptului că insul de
la cadre făcuse o falsă anchetă, înfundându-l, când în realitate tatăl lui nu
fusese gardist sau legionar, ci intrase în 46 în partidul lui Titel Petrescu.
Nu a marşat pe stalinism, a refuzat să fie reprimit în UTC, iar în partid nu a
intrat deloc. (Idem subsemnatul). Ca noi toţi, era convins că lagărul socialist
este indestructibil, iar intelectualul nbevoit să se strecoare cu cât mai
puţine compromisuri, rezistând prin cultură. Nu scria articole de laudă, se
dădea bolnav. Uneori primea telefoane de sus să scrie despre orice, absenţa lui
din presă era considerată un semn rău pentru regim, interpretabil la Europa
liberă etc. Deci n-ar fi vorbă în vânt că anumite semnături acreditau regimul… În
fapt, puţini prieteni de cursă lungă, iar despre Mircea Ciobanu, care mi-l
aducea mereu în discuție, nici un cuvânt; nici despre Zaciu, care îl semnalează
în jurnalul său la fiecare descindere în Capitală. Despre Ivasiuc, primul lui
prieten, un povestitor frenetic, care se plictisea să scrie, romanele ieşeau
mai slabe, Saşa se mira: Dar îţi plăcuse! Însă NM nu scria cronici neapărat
favorabile pentru prietenul lui cel mai bun. E ceva aici, o înaltă etică. L-a
căutat la Morga, după cutremur, cu Breban şi încă cineva. I-a condus la gară pe
Tudoran, pe Nedelcovici. Prima noapte de revoluţie a dormit la Ţoiu, a doua la
Zigu. Îl vizita pe Gogu Rădulescu. L-a scos din Televiziune, unde venise să
transmită un mesaj către ţară, ca dealtfel destui alţi foşti în Biroul politic
CC, l-a scos de acolo cu ajutorul lui Caramitru. Iar până în Decembrie, un Valeriu
Cristea îl acuza că nu e solidar cu ei sustrăgându-se de la numerele omagiale,
îi lăsa adică să se compromită numai ei.
Nu ne spune ce crede că s-ar fi
întâmplat cu revista dacă toţi ar fi refuzat să scrie osanale. Iar după
revoluţie, Valeriu Cristea i-a declarat că îl iubeşte pe Iliescu, textual. Alt
prieten, Dorin Tudoran, fost student de care nu-şi mai amintea. Însă mitoman şi
acesta, îşi însuşeşte întâmplări pe care i le-ai povestit chiar tu. La fel şi
Ivasiuc. Zigu, alt prieten, cel care l-a îmboldit să scrie Istoria critică.
Săritor în orice împrejurare. Lui Breban îi face un portret nu prea măgulitor,
idem lui Buzura, pe care îl discută doar ca scriitor de mare curaj, în
împrejurările de atunci. Iar despre ceilalţi cu care se vedea, mai puţin, nici
despre Zaciu măcar, cu atât mai puțin despre Blandiana. Despre Bujor, că l-a
propus pentru o bursă în Canada, drept care Americanii, cerându-le viză, l-au
cadorisit şi ei cu o bursă, alegându-se cu mulţi cunoscuţi în sfera
universitară.
S-a întâlnit cu Cioran, cu Eliade, cu
Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, ultimilor doi le face porterete destul de
obiective, pe cât de disjuncte, sugerând că erau foarte diferiţi şi în
tensiune, murind amândoi după boli grele, aproape nemairecunoscându-se între
ei. Trist. NM prezintă lucrurile cât se poate de credibil. Explică de ce s-a
supărat Goma pe toţi de la România literară, că l-au abandonat să fie expulzat.
Prieten şi cu Ioana Orlea şi Rodica Iulian, cele două au fost excluse din
Uniune pentru motivul formal că nu-şi achitaseră cotizaţia, iar nu pentru că
rămăseseră de ani buni în străinătate. Regimul ştergea urmele, păstra
aparenţele, voia să nu intre în gura Vestului. La noi nu era ca la Cehi, Havel
avea maşină de scris în celulă, comunica cu exteriorul. Cuvinte simţite despre
deţinuţii politici. Coposu era iscusit negociator, dar autoritar şi nu avea
oameni. Noi toţi, trăitori în epoca roșie, inclusiv foştii politicieni
manişti-brătienişti am fost marcaţi de perioada comunistă. Blandiana a luat
distanţă abia când el a devenit preşedinte PAC. (Recomand a se citi, în
contrapartidă, memoriile Anei Blandiana) Alegerea lui Emil a fost proastă. Dar
NM crede că nici el nu s-ar fi descurcat. Nedumerire: Păi atunci de ce a
devenit preşedinte PAC, de ce a candidat la preşedinţia ţării? Mergi la hazard?
Vorba lui NM însuşi, am minţit prin
omisiune. Deci nici măcar nu-i numeşte pe atâţia dintre apropiaţii lui. Pe
Agopian pentru că între timp au devenit duşmani declaraţi. Pe Alex nu-l
menţionează, nici pe Constanţa Buzea, după 3 decenii în aceeași redacție, ori
pe Ileana Mălăncioiu. Despre Alecu, că a recunoscut turnătoria, nu şi faptul că
lua bani pentru asta.
Cartea e cam uscată, fără amănunte de
viață; nu aflăm nimic despre atmosfera din redacţia Contemporanului, unde a
debutat sub pulpana lui Ivaşcu, nici din cea de la România literară, unde a
fost coleg ani şi ani cu persoane remarcabile: Raicu, Titel, Horea, Ţoiu,
Simion, câţi alţii, nici de la catedra facultăţii. (Ce-i drept, textele din
Istoria critică referitoare la Titel și la Mircea Ciobanu sunt cele mai
echilibrate) Acea idee că amănuntele nu contează, numai conceptele,
atitudinile, opţiunile. Când din lectură fiecare rămâne cu impresii fulgurante,
cu scene fugare, anecdotice etc.
Sigur, NM nu vrea să lase impresia că
se automenajază, că se pune cu dinadins într-o lumină favorabilă, exemplară.
Ceva meserie a învățat de la marii scriitori. Copil mic, omora şobolani în
pivniţă, luându-i de coadă şi pleznindu-i de zid.
Sunt unele inadvertenţe sau păreri
eronate; de exemplu, NM are părerea că nodulii sunt ”acele mici defecte de
creştere, asemănătoare negilor de pe piele”. El ortografiază: inflamaţie
faringială Vezi-bine consecutivă unei sinuzite), o avea mai mereu, inclusiv pe
când citea Peştele în apă de Llosa,
visând să scrie cândva o astfel de carte. Crede a fi surprins în ce-l priveşte
„o legătură între boală şi lectură”, una emoţională. Bolnav, citea, lipsind de
la şcoală dar şi de la joacă, una dintre patimile copilului NM. Zice: (p.25)
...”era grădina cam cât un stadion de fotbal, poate ceva mai lat,
învecinându-se în spate cu casele...”, deci terenul de fotbal fiind standard,
grădina (subiectul tuturor propoziiţiilor) este sau nu mai lată. P.26.
O scenă tipic de copilărie, ambiguă,
cea în care monseniorul îi cadoriseşte o bilă mare de sticlă colorată. Altă
stângăcie, pe care un prozator nu şi-o
poate permite: „Acei câţiva metri urmau de învins” (de cucerit, desigur).
Altfel secvenţa cuceririi nucului este remarcabilă, încheindu-se cu strigătul
de uimire: „Văd Oltul, văd Oltul!”,p.28-29.
La 12 ani editează o revistă
olografă, Familia, imitându-l pe... Lenin! De fapt învăţase literele pe
negândite: „Obişnuiam să silabisesc tot ce vedeam pe pereţii clădirilor. Şi
astăzi citesc tot ce-mi cade sub ochi”.
Se poate psihanaliza. Timotei Cipariu învăţase citind Alixăndria. Idem
Heliade Rădulescu. De foarte mic, are cărţile sale, numerotate, asemănându-se
într-asta cu Sartre, p.37., locuind în „Arcadia lecturii” p.38, unde „se moare
de plăcere”. Primele lecturi: Cuore, Jules Verne, Mark Twain, Ivanhoe. Dar şi
Turgheniev, cu Ape de primăvară, deodată cu Soldatul de plumb.
Povesteşte că printr-un capriciu îşi
aminteşte trucul prin care o bătrână îl descoperă pe Huck deghizat în haine de
fată. Trucul cu băgatul aţei în ac. Tot printr-un capriciu, noi ne amintim că
aceasta a fost doar bănuiala bătrânei, însă decisivă a fost proba cu ghemul
aruncat spre Huck, care şi-a apropiat genunchii. O fată-femeie i-ar fi
depărtat, bazându-se pe poală, pe când un băiat-bărbat își strânge picioarele, are
teama că va scăpa pe jos obiectul pe care ar trebui să-l prindă. P.40. Dar
poate nu merită să merg mai departe cu aceste însemnari pe cartea citită. NM
are arhive cu nemiluita, mai întâi a păstrat încercările sale literare din
copilărie, din liceu, parte dintre cărţile pe care le-a frecventat. Atras şi de
aspecte ale ştiinţei popularizate, citea cărţi apărute la Camille Flamarion,
astronom francez şi asiduu popularizator al ştiinţei, fascicole nimerite şi în
mâinile mele, tot în adolescenţă. „De atunci n-am mai putut privi cerul nopţii
fără o anumită anxietate”, spune NM. Necazurile clipei, sub această idee a
distanţelor nesfârşite dintre lumi, „proiectate la scară cosmică, îşi pierdeau
orice greutate. Trăiam într-un fel de inponderabilitate sufletească.” ”Nu mă
simţeam fericit, ci plin de o încordare, care însă nu mă obosea.”p.45.
Precizează că nivelul de popularizare este singurul la care are acces. Amicul meu
C. ar strâmba rău din nas. Mie mi se pare onorabil, NM părându-mi-se cu un cap
mai sus faţă de scriitorul obişnuit, cu penibile inhibiţii la cifre, la
matematică, la tehnică și la tot ce ține de practică. Şi iată la pagina
următoare o frază care pare calchiată după o aserţiune a mea din Veneticii,
semn că avem, eu şi NM mici tronsoane de similitudine a gândirii, căci nu se
pune problema că eu, prin 97-98 când scriam acele texte îl avusesem sub ochi pe
cel al lui NM, poate nici nu-l scrisese – sau că el m-ar fi citit, din 2002, când
a apărul prima versiune Veneticii şi
până astăzi, la a patra ediție. Zice NM: p.46: ”Întrebările fără răspuns ne
îmbogăţesc uneori la fel de mult ca şi cele la care am obţinut un răspuns.” Eu
spuneam cam aşa: ”Ne leagă într-o familie atât lucrurile despre care se
vorbeşte ca şi cele asupra cărora se păstrează tăcere.”
Notând: ”Nu cred în zodiacuri şi nici
mistic nu sunt”, NM relatează o întâmplare tulburătoare: evocându-l pe
„neuitatul său prieten Ivasiuc, cu
Păsările sale, despre care autorul îi relatase cum l-a impresionat un stol
de pescăruşi pe Dunăre, când a ieşi de la Radio, pe deasupra lui s-a iscat şi a
ţipat insistent un asemenea stol de pescăruşi, rătăcit dinspre Dâmboviţa. O
coincidenţă care i-a reţinut atenţia. Imitându-l pe Jules Verne, cu a sa Insula
misterioasă, carte care l-a marcat ca nicio alta, ştergându-i-le din memorie pe
celelalte citite, NM a început să publice în foileton un roman, desigur nedus
până la capăt. După un șir impresionant de exegeze, Nicolae Manolescu vine cu o
carte de memorialistică. Nicidecum de
ficțiune, domeniu pentru care nu se știe
competitiv. Or, în literatură nu se știe niciodată, dacă nu încerci. Garabet
Ibrăileanu a rămas în conștiința cititorului român prin romanul Adela, publicat
cu 3 ani înainte de moarte. G. Călinescu a fost viu în vremea comunismului prin
marile lui romane. Enigma Otiliei, Bietul Ioanide, Scrinul negru. Oricum ar sta
lucrurile, în Istoria sa critică, NM nu acordă nicicum atenția cuvenită
sectorului memorialistic, privit cu surprinzătoare mefiență.
Alţi scriitori:
Aron Pumnul, n. 1818
Nina Cassian, n. 1924
Nicolae Iorga, n. 6 iunie
1871- d. 27 noiembrie 1940.
Irina Petraş, n. 1947
Petru Comarnescu, n. 23 nov.1905 - m. 27 nov. 1970
Victor Eftimiu, n. 24 ianuarie 1889 - d. 27
noiembrie 1972
George Almosnino, n. 17 iulie
1936, d. 24 noiembrie 1994
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2004
25 august. Dacă tot aşa cum ideea de Naţiune-Patrie ne aduce în suflet o teribilă
tulburare iar în ochi lacrimi fierbinţi de devoţiune, de ataşament, am fi
sensibilizaţi din pruncie la idea de dreptate, atunci ar mai exista atîta
încrîncenare în lupta cu semenii noştri?, ne-am mai smulge unul altuia cu atîta
ferocitate bucătura de la gură?
Dezamăgit rău de Cărtărescu –Orbitor 2 – se autopastişază, se calchiază, se reia şi se repetă la
modul strident, rudimentar, aşa încît data trecută (am scris o cronică aărută pe 8 pagini în Viața românească), îmi stîrnise entuziasmul la
maximum pentru universul lui straniu, pentru procedeele psihedelice, poate –
iar acum nu mi se pare decît un biet grafoman, chinuit de idea că trebuie să
scrie mai departe, orice, ca să nu dispere, ca să aibă fanii lui încă un
subiect de admiraţie…orbitoare-oarbă!
În schimb citesc cu interes Preda-Jurnal intim şi atelier de creaţie, atent mai ales la evenimentele
istorice de pe vremea lui Antonescu. Morometele e scîrbit rău de legionari, de Hitler. Iar
Eugen Barbu, dimpotrivă, scandalizat de întoarcerea armelor la 23 august, îl înjură
birjăreşte de mamă pe regale Mihai, pentru a-l fi arestat pe Antonescu,
credincios pînă în ultima clipă marelui Hitler! Romul Munteanu l-a băgat la
închisoare pe un profesor universitar – să aflu despre cine e vorba. Petru
Dumitriu a scris foarte elogios despre debutul în proză al lui Preda, Întîlnirea din pămînturi, cu
sensibilitate şi aplicaţie. Apoi s-au invidiat-concurat unul pe altul. Ciudat
şi simptomatic: P.D. nu i-a citit Moromeţii
lui Preda, doar s-a uitat prin roman şi atît. Probabil de teamă să nu-l inhibe?
Nu avem disponibilitate pentru colegii de viaţă literară, nici măcar pentru cei
din prima linie… Iar Aurora Cornu nu a citit Risipitorii, deşi ştia că acolo e vorba despre ea… Ciudat de tot! Să fie forme de eludare a realităţii?
Lidia îmi spune astă seară, revenind de la Nicola – şi
după ce se întîlnise la prînz cu Carmen Trocan, aceea într-o criză de isterie
anti-Herbalife: Multe aş fi vrut să fie altfel în viaţa mea, în afară de un
singur lucru: căsătoria noastră! În fine, recunoaşte verbal ceea ce era evident
de altfel în comportarea ei. Tot ea, gîndindu-se probabil la cele două cu care se văzuse,
exclamă: Ce bine, ce noroc e să fii om normal!
Ieri şi azi am recitit partea a doua a Veneticilor şi am scos cam 950 de
rînduri, echivalentul a cca 25 de pagini. Fac inclusiv cîteva mici retuşuri de
stil. Foarte impresionat de marele angajament uman, îmi pare că de mult n-am
mai citit un text atît de dens. Încep să mă mir de mine însumi, ciudat!, căci pe
vremea cînd redactam textul nu mi se părea decît că dau drumul unor izvoare
ascunse din mine. Găsesc zeci de pagini la rînd la cel mai înalt nivel, cu
observaţia că la alţii mă frapează “ieşirile” şi sclipirile geniale, iar la
mine mă impresionează cuminţenia, înţelepciunea, înţelegerea, generozitatea
mesajului. M-aş gîndi serios la o variantă care să fie tradusă în străinătate.
Dar cum?!
Eu nu numesc asta talent în cazul meu, ci dorinţă imperioasă de a
pune ordine în haosul uman, în amintiri, sentimente, opţiuni, stări de spirit –
un efort stăruitor de a organiza lumea evenimenţială dar şi pe cea lăuntrică.
N-ar fi mai bine să amîn Sălbaticul încă vreun an, spre justa receptare a Veneticilor? Cam cum face Ecovoiu cu Sigma…
Sălbaticul: Acest paradox al vremurilor comuniste: un specialist care vrea
să se afirme, însă fiind considerat “duşman al poporului” este obstrucţionat de
la început pînă la sfîrşit. De fapt, un dublu paradox: de ce voia să se afirme
prin rezultate de excepţie - şi implicit să pună umărul la propăşirea economiei - dacă îi dispreţuia din adîncul inimii? – şi de ce nu-l lăsau, totuşi, dacă
aveau nevoie de aportul lui la economia socialistă?
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu