Scriitorul zilei: Marian Popa, n. 15 sept. 1938
Conform prezentării pe care singur şi-o face în Dicţionar de literatură română contemporană, M. P. este copilul din flori al unei spălătorese bucureştence de origină austriacă, Maria Rapolti. Strâmtorat, adolescentul începe o şcoală medie tehnică mecanică pe care o abandonează, făcând diferite munci, de manipulant, macaragiu, frezor şi rabotor; între timp termină liceul seral şi va urma Filologia bucureşteană, absolvită în 1966, fiind reţinut ca asistent la Catedra de literatură universală şi comparată. Un doctorat în 1971, o bursă Humboldt, de studii la Stuttgart, RFG, 1973. În 1983-1984 devine lector la Universitatea din Koln, la sfârşit refuzând întoarcerea în ţară.
Poezia zilei, ion lazu: Sonetele verii
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2003
Fotografii...
Conform prezentării pe care singur şi-o face în Dicţionar de literatură română contemporană, M. P. este copilul din flori al unei spălătorese bucureştence de origină austriacă, Maria Rapolti. Strâmtorat, adolescentul începe o şcoală medie tehnică mecanică pe care o abandonează, făcând diferite munci, de manipulant, macaragiu, frezor şi rabotor; între timp termină liceul seral şi va urma Filologia bucureşteană, absolvită în 1966, fiind reţinut ca asistent la Catedra de literatură universală şi comparată. Un doctorat în 1971, o bursă Humboldt, de studii la Stuttgart, RFG, 1973. În 1983-1984 devine lector la Universitatea din Koln, la sfârşit refuzând întoarcerea în ţară.
Debutase încă în 1965, în Viaţa
studenţească şi publică lucrări de critică şi istorie literară, dar şi
ficţiuni, oarecum în manieră onirică. S-a făcut remarcat în deceniul 7 prin
publicarea deja amintitului Dicţionar...,
în 1971, augmentat (revizuit şi adăugit) într-o ediţie din 1977. Editarea
în 2001 a unei Istorii a
literaturii române de azi pe mâine (titlu
care a scos din sărite pe destui comentatori), în 2 volume, de Marius Tupan la
Ed. Fundaţia Luceafărul, reeditată (revizuită şi augmentată) la Ed. Semne,
2009, considerată pe drept cuvânt de G. Pruteanu drept "cel
mai important eveniment editorial de după 1989", a stârnit nu numai un
enorm interes şi admiraţia scriitorimii noastre, ci şi atacuri la baionetă,
desigur mai întâi din partea criticilor literari care se văzuseră surclasaţi de
un ins răzleţit la Koln, aparent fără a fi păstrat legături organice cu viaţa
literară autohtonă şi care, totuşi, a "înghiţit" pe de-antregul
fenomenul scriptural românesc. În primul grup de asalt, N. Manolescu,
Alex. Ştefănescu, alţi actanţi care supervizează ierarhiile literare la
noi, dar până la urmă şi diversi autori ce s-au considerat ignoraţi,
nedreptăţiţi, frustraţi sub pana mefientă a istoricului răzleţit. Nu au lipsit
atacurile directe privind o demonstrabilă colaborare cu securitatea. Chiar
colaborarea la Săptămâna,
dar şi faptul în sine că autorul Dicţionarului făcuse uz de date îndeobşte secrete,
din dosarele de cadre ale scriitorilor, a încurajat astfel de atacuri.
Este totuşi incontestabilă şi poate în
sine deranjantă tendinţa autorului de a prezenta totul exhaustiv, fără a omite
de pe nesfârşitele-i liste toate semnăturile din presa literară şi nu numai,
scoţând din anonimat inşi complet lipsiţi de vreo valoare literară.
Tabloul mişcării de trupe din comunism i se va fi părut istoricului literar
incomplet, el năzuind să dea o imagine a tuturor punctelor de lumină şi de
întuneric ale tabloului, spre a obţine o imagine panoramică în relief, din mii
şi mii de tonuri şi contraste. I s-a mai reproşat indiscreţia privind viaţa
intimă a autorilor, apartenenţa etnică, înregimentarea, până şi opţiunile
politice, dar şi tonul ironic, mefient, frigiditatea cu care îşi pune în pagină
opiniile critice despre operele discutate. Un amestec incongruent, li s-a
spus acestor portrete şi schiţe de grup. O insaţiabilă dorinţă de a acumula
pagini şi pagini despre autori de tot insignifianţi. Lipsa de căldură, chiar de
plăcere la lectura textelor, care s-ar cuveni să fie indusă şi celui ce
consultă Istoria lui MP. Dar ce acuze nu i se pun în seamă, inclusiv faptul că
a reluat informaţii din Dicţionar -
dar s-ar putea altfel, mai ales despre scriitori care au ieşit din scenă la
sfârşitul anilor 70, nemaiproducând ceva nou?. S-a sustras măcar unul dintre
aceşti acuzatori de la practica preluării unor fragmente din scrierile lor
anterioare, când e vorba despre o materie proteică, în ebuliţie, "de azi
pe mâine", ca să dăm un sens sintagmei în general dezavuate?... Nu li s-au
adus şi celorlalţi autori de Istorii literare - cele 5-6 cazuri demne a fi
luate în consideraţie? E prea lesne să încropeşti un text de rubrică
săptămânală din formulări exclusiv negativiste, incriminatorii.
Şi i se mai impută lui M.P. faptul că
Istoria sa nu cuprinde decât prea puţin material ilustrativ - ar fi vorba în
principal de portretele autorilor; da, sunt destul de puţine, însă mă întreb
care ar fi fost soluţia tipografică, atâta vreme cât textul propriu-zis,
"publicat pe format mare, pe două coloane, cu o literă foarte mică,
aproape ilizibilă", ocupă şi aşa peste 2500 pagini - oricum, pentru
un tronson de doar 45 de ani, un text de cca 3 ori mai voluminos decât pentru
500 de ani de istorie literară...
În ce mă priveşte, Istoria lui Marian Popa
îmi este reperul de bază în însăilările mele de pe blogul personal, la rubrica
Scriitorul zilei. Care se bazează în principal pe informaţiile din Marian Popa,
de pe Google, din Dicţionarele ce le posed, nu toate. De regulă neaduse la zi,
cu informaţii îndoielnice, neconcordante, mai ales cu goluri când vine vorba de
scriitori închişi, persecutaţi politic, plecaţi în exil. Completez informaţiile
culese din sursele amintite, de fiecare dată indicându-le la Citeşte mai mult şi le garnisesc cu impresii de lecturi
personale, cu fragmente de Jurnal, transcriind întersectările mele cu actanţi
ai vieţii literare-culturale; cu citate din Intruşii.Odiseea
plăcilor memoriale (în manuscris), cu fotografii ale caselor unde au
locuit; cu autografe etc, cu poezii, la rubrica Poezia zilei - aşa cum despre scriitorii în viaţă
postez imagini de la lansări, târguri de carte etc.
Opera literară: Homo
fictus, 1968; Dicţionar
de literatură română contemporană, , 1971, ed. 2, , 1977; Modele şi exemple, ,
1971; Camil Petrescu,
, 1972; Călătoriile
epocii romantice, 1972; Comicologia,
, 1975; Forma ca
deformare, 1975; Doina
Doicescu şi Nelu Georgescu, 1977; Călătorie
sprâncenată, , 980; Geschichte
der rumänischen Literatur, tr. Thomas Kleininger, , 1980; Viscolul şi carnavalul,
1980; Podul aerian,
1981; Competenţă şi
performanţă, , 1982; Istoria
literaturii române de azi pe mâine, I – II, , 2001. Ediţia a doua, 2009; Avocatul diavolului. Marian
Popa în dialog cu Marius Tupan, , 2003;
Citeşte mai mult: http://arhivaluceafarulromanesc.wordpress.com/2008/07/14/un-mare-scriitor-roman-ignorat-si-dusmanitmarian-popa/
http://www.romlit.ro/marian_popa_-_istoria_literaturii_romne_de_azi_pe_mine_literatur_i_politic
http://www.observatorcultural.ro/Cazul-Marian-Popa-in-literatura-romana-de-azi-pe-miine*articleID_10284-articles_details.html
http://www.semneartemis.ro/librarie-online-carti/marian-popa-istoria-literaturii-romane-de-azi-pe-maine/product_reviews.php/products_id/57
http://ro.wikipedia.org/wiki/Marian_Popa
Alţi scriitori:
H. Sanielevici, n. 1875
Emil Botta, n. 15 sept. 1912 – d. 24 iulie 1977
Ioan Lăcustă, n. 1948
Paul Sterian, m. 1984
Unde ţi-e Mama?
În ziua asta numai trei sonete?!
Te-ai lenevit? Ţi-a obosit şi mâna?
Te-ai lenevit? Ţi-a obosit şi mâna?
Sau poate a scăzut în sine vâna
Ce inspiraţie-ţi pompa, Poete?
Crezuşi a fi atletul lat în spete
Ce-un Maraton Poetic îl câştigă?
Ori călărind un Pegas strâns în chingă,
Ca vântul să străbaţi sirepe stepe?
Mă întrebam... Dar până să iau seama,
Un ţânc de pe alee a strigat:
Băiatule! Unde îţi este mama
Să bage iute bani în aparat?
Ne complicăm... Ci viaţa-i mult mai simplă:
Vrei cozonac. Dar bună e şi-o jimblă...
30 august 2011.
Stilată, Toamna mi-a trimis o „cartă”,
Precum că din vacanţă-o să revină...
I-am admirat caligrafia fină
Şi m-a uimit din nou cu-nalta-i artă.
Ce irizaţii vii, precum ghiocul
În care o ţigancă, la amiază
Încearcă să ghicească (sau mimează?...)
Care-ţi va fi în dragoste Norocul...
Iar peste-o zi, urmând aceeaşi cale,
Văd zeci şi mii de frunze-ilustrate
Ca-n „n” ediţii false, piratate
Ce piaţa o inundă, ilegale...
Şi rimele, multiplicate tare,
Dau faliment, nemaiavând valoare...
30 august 2011.
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2003
Continuare 21 02: Seara la Cenaclul Euridice:
de jos văd oameni în holul de deasupra, deci nu începuse! Urc, lume
necunoscută, Soviany care se plimbă sumbru de colo colo, din ce în ce mai
pletos, mai sălbatic, pe orice vreme, chiar şi în sala supraîncălzită, el în
aceeaşi haină neagră, imitaţie de piele, probabil nu şi-o scoate în nici o
împrejurare. În hol şi Marius Ianuş, bandajat la mîna dreaptă, care şi el se
face a nu mă cunoaşte. Mereu gata s-o dea pe zîmbete, nu se ştie din ce cauză.
Mă salută de la distanţă Horia Gârbea. Mă îndrept spre el, îl salut pe “şeful”
Marin Mincu, îmi găsesc un loc în sala deja ocupată aproape în întregime. Acolo
şi Alex. Ecovoiu. Cîţiva mai vîrstnici, prof. Mihai Zamfir, restul probabil
studenţi. Nicu se mişcă prin sală. Îi cer textele, nu mai are, iau textul unei
Alexandra Diaconu. Versete. Un fel de jurnal de alcov, încet ca o scurgere
menstruală, poemul acesta umed…facem amor între lumînări care put. Amantul
mort, desigur. Mai trec multe minute, poate un sfert de oră pînă să înceapă
ostilităţile. Mincu se mişcă printre rînduri, de data asta cu fotograful lîngă el, îi indică vreo
cîteva persoane pe care acela trebuie să la pozeze, probabil pentru Suplimentul
Zilei literare. Îmi face şi mie două poze. La uşă mă vede Marian Drăghici: Uite
un om! zice. Îi spun de Veneticii,
să-i aduc un exemplar, ei au la Supliment
critici, Nicolae Oprea ar putea să scrie. Îl atenţionez că nu e doar ce ştie
el, am băgat două volume într-unul, ca să nu-i sperii pe cititori. În faţă,
Horia G. îi ia un interviu lui Soviany amîndoi vorbesc tare. Parcă ar juca în
nişte roluri. În postmodernism poezia se face din orice lucru legat de viaţă,
afirmă S. Da, zic eu, dar dacă viaţa devine poezie, ce se mai alege din viaţă?
Tot el încheie: Nu, postmodernismul nu are nici o legătură cu modernismul.
Protagoniştii iau loc la masă: Ţone, Mincu şi cele
două tinere. MM: Dna Irina Mavrodin se reprogramează peste două săptămîni, acum
citeşte N.Ţone, gazetar, editor şi poet, care, asemenea lui Saşa Pană pe care
atîta îl îndrăgeşte, riscă să fie cunoscut ca editor iar poetul să treacă în
planul secund. Ţ. ne spune că o să citească mai repede, versurile sunt foarte
lungi, depăşesc suflul etc, oricum MM mai zice nu-ş-ce, tăios de felul lui,
încît Ţ. notifică: Dle profesor, pot să nici nu citesc. Deci lectura debutează
oarecum tensionat şi sub acel spectru că poetul riscă să nu fie la înălţimea
editorului. Eu n-aş fi spus asta decît dacă aş fi vrut să dau o turnură
nefavorabilă receptării. Ţone citeşte cam multe poeme, unele îmi sunt
cunoscute, poate majoritatea, normal ar fi fost să se rezume la trei, maxim
patru, fiind şi cam lungi. Citesc şi cele două poetese. Apare în faţă Ianuş, dă
citire unui apel, să contribuim cu ce putem la reluarea revistei Fragmente. Trece paginile prezidiului,
să fie publicate în Ziua literară.
Apoi: Iar despre cei trei poeţi care au citit, nu am de spus decît: E uşor a
scrie versuri, cînd nimic nu ai a spune. Nimic special despre Ţ, editorul meu,
cu care m-am certat. Şi pleacă de la microfon, cu figura lui de scelerat.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu