Scriitorul zilei: Cella Serghi, n. 4 nov. 1907 - d. 19 sept. 1992
Poezia zilei, Ion Lazu (din Sonetele verii)
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2003
Fotografii... Fosile în stația Politehnica, II
Cella Serghi, din câte îmi dau seama cea mai mare
scriitoare ce ne vine din Dobrogea, s-a născut la Constanţa; de la bunicul de
provenienţă bulgară a luat preudonimul Serghi, căci numele de familie era
Marcoff. Acest bunic, sau poate cel dinspre mamă, ceasornicar, era
pasionat de arheologie şi expunea în vitrina atelierului vestigii dezgropate
chiar de dânsul în solul tomitan, urmându-i pe arheologii profesionişti. I-a
transmis viitoarei romanciere intersul pentru vestigii greceşti şi romane,
precum şi dragostea pentru tărâmul dobrogean, pentru Mare în mod esenţial, pe
care a evocat-o necontenit - familia locuia chiar pe Strada Mării. Primele
clase primare la Constanţa, următoarele la Brăila, căci pe vremea războiului
din 1916 familia a fost nevoită să se refugieze, fapt ce a frustrat-o pe micuţa
dobrogeancă. Vine la Bucureşti pentru a se înscrie la Drept, cu licenţa în
1931.
Din totdeauna activă, dornică să cucerească Viaţa,
oarecum în felul Anişoarei Odeanu, dar mult mai sigură de sine, a funcţionat ca
secretară a unui avocat, repede s-a căsătorit cu un inginer cu nume italian,
apoi cu un judecător. Începuse să publice cronici teatrale, sub pseudonim,
foarte bine primite. Dar de fapt scria de pe-atunci la primul ei roman, pe care
în 1936 i l-a dat spre lectură lui Mihail Sebastian, pe care probabil îl
cunoscuse încă la Brăila... Câteva fragmente apar în Revista Fundaţiilor, bine
primite de Al. Rosetti, Camil Petrescu, D. I. Suchianu. Romanul apare la
Fundaţiile Regale, pe banderolă scria: "acest roman a fost recomandat
Editurii de Liviu Rebreanu, Camil Petrescu şi Mihail Sebastian". Nu
se poate imagina pentru acele vremuri o mai decisivă lansare, în trei trepte...
Este vorba despre romanul Pânza
de păianjen, citit cu frenezie în acei ani de toată lumea, citit şi după
război, în epoca sovietizării, şi în continuare după 1989, căci apărut în
peste 10 ediţii, din câte ne dăm seama. Colaborări la cele mai mari reviste ale
vremii: Fundaţiile Regale, Viaţa românească; lecturi la Sburătorul, susţinută de
Camil Petrescu, lăudată de Eugen Lovinescu. Dar deja publica fragmente
din noul său roman, Cad
zidurile. O vreme a locuit la Paris, mereu în centrul atenţiei, citind în
cercurile studenţeşti. Romane cu vădită tentă autobiografică, însă pline de concreteţea
vieţii, cu trăiri sincere, cu prezentarea unor personaje atent reliefate
psihologic. O idee care mi-a dat fiori, căci am simţit-o ca fiind de mare
curaj, pe cât de sinceră în fapt: Aşteptam războiul ca pentru rezolvarea unei
probleme personale (citat din memorie)..
Opera literară (selectiv): Pânza de păianjen, roman
revizuit de autoare în trei ediții succesive (în 1938, 1946 şi 1971); Cad zidurile, 1950,
roman refăcut în 1965 sub titlul "Cartea Mironei" şi în 1972 sub
titlul "Mirona"; Cântecul
uzinei, 1950; Cantemiriştii,
1954; Fetele lui Barotă, 1958, redenumit în ediţia din 1974 Iubiri paralele; Genţiane, 1970; Pe firul de păianjen al
memoriei, 1977; Această
dulce povară, tinereţea, 1983, cu o ediţie a doua revăzută, apărută postum
în 1993. Traduceri: Vă place Brahms? de Françoise Sagan; Casa de hârtie de Françoise Mallet-Joris
ion lazu: Odiseea plăcilor memoriale
5 mai 07: Vreo două ore şi jumătate cu G. Bălăiţă, pornind de la
str. Sf. Constantin, unde identificăm imobilul lui Paul Georgescu, pe
care îl vizita. Intelectual interesant. Pe G. B. l-a apreciat mai mult cu
mintea decât cu inima. Oare nu a stat şi Cella Serghi pe strada asta?, întreb. Nu-mi dă un
răspuns clar. Vrea să afle dacă agreez proza tip Cella Serghi. Da, am şi
cunoscut-o, am stat de câteva ori la aceeaşi masă, la restaurantul
scriitorilor; e o scriitoare, i-am citit cu interes cele două cărţi: Pânza de păianjen şi Cartea
Mironei. Aceşti autori de cărţi mai lesnicioase la lectură atrag în lumea
cititului un număr foarte mare de oameni, care după aceea citesc şi literatură
mai subtilă, zic. Şi mă gândesc chiar la faptul că eu însumi am început cu
lecturi uşoare, întâmplătoare şi m-am ataşat definitiv de literatură. Dar câţi
alţii nu au traversat aceeaşi experienţă! Câţi dintre noi am avut un cicerone
în formarea gustului pentru lectură?
1 iunie 07: Îl sun pe Mircea Micu, întrebând de Petru Vintilă. I se
spunea Milimetru Vintilă, pentru că era scund, ca şi Beniuc, idem Băieşu. P.V. s-a sfârşit de demenţă senilă.
Dar are un fiu, pe Tg. Neamţ, să iau legătura. Dar la Uniune sunt dosare în
camera din stânga, a ungurului, nu se uită nici dracu la ele. Despre cei
plecaţi: unii nu s-au întors din cauza relelor ce li s-au făcut, alţii din
cauza celor făcute de ei. Cella Serghi a locuit la parterul unui bloc din Sf.
Constantin. Ben Corlaciu a murit la Paris. Avusese o căsuţă la
Poiana Ţapului, lângă a lui Corneliu Leu, a făcut parte din aceeaşi grupare cu Geo D. şi cu D. Stelaru, născut
la Liţa-Turnu Măgurele;
2 iunie 07: De dimineaţă vorbesc cu Valeriu Gorunescu,
(la fel ca în cazul Grossu, am dat telefon la un număr mai vechi, practic
neştiind dacă autorul mai este în viaţă sau îmi va răspunde cineva din familie,
atenţionându-mă că... Aşa că am o mică ezitare când îmi răspund aceşti
venerabili, încă supravieţuitori...) a venit mai târziu în Bucureşti, din
Brăila, ceea ce ştiam, iar când îi citesc vreo 12 scriitori de pe lista mea, nu
ştie adresele lor. Cella Serghi venea la şedinţele cenaclului literar
Eminescu pe care l-a condus el timp de 10 ani, însoţită de cineva mai tânăr din
familie.
4 oct. 08: De dimineaţă, telefon de la Valeria Morărescu, încântată de iniţiativa mea, faţă de cei de la UAP,
care la înmormântarea lui D.M. i-au dat un milion, nici nu-i venea să-i
primească, mai generoşi au fost cei de la USR. Însă n-ar vrea ca D.M. să
figureze doar ca scriitor, căci el a fost în primul rând artist plastic,
grafician, pictor, a sculptat statui etc. Ar fi vrut o placă separată, nu
amestecat cu alţii, deşi, ce-i drept, Cella Serghi a fost o scriitoare renumită. Dar D.M.
a fost mai întâi artist plastic, asta e ideea. Iar Magdalena Rădulescu nu
a stat acolo decât 3-4 ani. Mă gândeam: iată câte îi dau prin cap cuiva care
stă şi le cloceşte. În loc să se bucure, începe să departajeze, să dea note, să
excludă pe alţii... Îi spun de cazul Veronica Porumbacu-Steinhardt-Lovendal-Fory
Etterle, ce era să fac? Să-i exclud pe marele Lovendal pentru că n-a
fost scriitor? Sau pe Etterle pentru că a fost actor?! Au să le pună placă
uniunile lor de creaţie? Nici gând, acum şi pururea! Dar nu o conving. Nici cu
povestea plăcilor de la Apolodor, unde sunt înşiraţi 10-12 inşi pe o placă. La
observaţia că D. M. era grafician îi spun că pe placa lui Sadoveanu nu e trecut
decât numele lui şi anii, nici scriitor, nici academician, nici Preşedintele
MAN...; dacă omul s-a făcut cunoscut, nu mai trebuie să menţionezi, chiar asta
înseamnă faima, recunoaşterea publică etc. Dacă numele în sine nu spune nimic,
degeaba toate titlurile... dar doamna insistă. Îi spun că mă mai gândesc şi îi
telefonez peste câteva ore. Dar mă sună tot ea şi-mi spune că sunt un înţelept,
e de acord să-l pun pe placa memorială cu ceilalţi, dar să menţionez artist
plastic. Şi să ne vedem, să-i fac o vizită, să discutăm...
Alţi scriitori:
Ion Agârbiceanu, n. 12
septembrie 1882 - d. 28 mai 1963 .
Victor Ernest Maşek, m. 2002
Emil Manu, n. 9 octombrie 1922 - d. 19
septembrie 2005.
S-au luminat şi frunzele la faţă
Trecând de verdele adânc, din vară
Spre o culoare transparent-solară –
Sau va fi Teama ce le-a prins în
braţe?
În seve,-n fibre şi în clorofilă
E-o-nseninare care se răsfaţă
Şi o paloare-n arbori se agaţă
Şi-o resemnare. Şi o dulce milă.
În păsări e-o nelinişte febrilă
Şi-i o vibrare - şi un dor de ducă
Pe toate dintr-o dată le apucă
Şi orice rezistenţă-i inutilă...
S-au luminat şi frunzele la faţă –
E-o galbenă lingoare, ca de gheaţă.
31 august 2011.
11 martie. Aseară, la Ţone, îi arăt articolul demolator împotriva
lui Marin Mincu. Zice: De ce te bucuri? Pentru că spune exact ce cred eu despre
mofturile literare ale lui M.M. Stabilim să-mi dea restul de tiraj pînă la 200
exemplare, deci iau 14 şi rămîn la el încă o sută. Mă trimite la Lucian, poate obţin să ne preia
o parte din tiraj. Îi las un exemplar cu autograf pentru Mariana Ionescu de la
Universul cărţii. Îl rog să-i dea un exemplar lui Gîrbea. Îmi listează Scrisoarea deschisă dlui Vitalie Ciobanu,
în care de fapt încerc să atrag atenţia asupra Veneticilor. Era acolo un român din Elveţia-Geneva, cumpărase
cartea, spune: Am citit primele pagini şi mi s-a ridicat părul pe braţe. Îşi
amintea ce-i povesteau părinţii, ambii basarabeni de pe lîngă Bălţi. Se
întîmplă să-i cunoască pe colegii mei geologi din Geneva.
Azi dimineaţă primesc
telefon de la Puia, a început cartrea, îi place că povestesc nemaipomenit de frumos; zic:
Prea mă lauzi, tu ai un interes? Da, vrea un exemplar pentru fam. Goliţă, care
atunci nu aveau banii la ei. Tot azi îi răspund Georgetei precum că poate să
vîndă la Pîrliţi şi să cumpere ceva pe litoral, sau la munte. O rog pe Lidia să
ducă la Rom. Lit. articolul.
Va urma
(din Gândirea înceată, în manuscris)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu