Scriitorul zilei Gheorghe Schwartz, n. 14 sept. 1945
Poezia zilei: Ion Lazu
Sonetele verii
O pagină de Jurnal, 2003
Fotografii: Florile Lidiei
Lugojan dintr-o familie evreiască, tatăl
funcţionar, mama profesoară de pian, şi-a făcut şcoala primară, gimnaziul şi
liceul în urbea natală (bacalaureat în 1963), după care a urmat Universitatea
clujeană, facultatea de Istorie-Filosofie, secţia Limbă şi literatură română
(licenţa în 1968). Vine la Şcoala specială din Arad, unde va fi profesor, apoi
director; din 1990 lector, apoi profesor universitar la una sau alta dintre
cele 3 universităţi arădene (un doctorat în anul 2000); din 2003 director al
Institutului European.
A debutat în 1969 în Familia cu două proze
scurte şi de atunci încoace a colaborat necontenit la cca 80 de reviste din
ţară şi străinătate. Debut editorial 1972, romanul Martorul. Membru al USR din
1976, iar din 1990 în Consiliul de Conducere al USR, prozatorul a scris vreo 25
de romane sau culegeri de nuvele şi povestiri - în total spre 10.000 de pagini,
căci îndeobşte cărţi de peste 350 pagini...
Încă de la debutul editorial, diferiţi
exegeţi au referit despre prozele sale, vorbind despre una sau alta dintre
calităţile şi înzestrările de prozator ale acestuia, desigur: talent,
înteligenţă artistică, deşteptăciune, imaginaţie, fantastic; l-au considerat
ucenic neascultător, kafkian, prozator ieşit din norme, cu imaginaţie delirantă
- totuşi cu subînţelesul că aceste numeroase virtuţi nu au asigurat încă
producerea capodoperei. Oricum, nu se ştie ce reacţie ar fi avut cobreslaşii
într-ale prozei dacă i-ar fi citit scrierile -, dar mai curând aceasta nu se
întâmplă, măcar la noi -, însă de-ar fi citit aceste exegeze, desigur ar fi
avut motive de îngrijorare, chiar de teroare: Gh. Schwartz ne surclasează fără
probleme!
Fapt este că autorul nu a avut până de
curând decât o cotă medie, totuşi. Nivelul s-a ridicat întrucâtva prin apariţia
ciclului lugojan, cu subiecte din Interbelic, Pietrele,
A treia zi, Spitalul, aceasta din urmă fiind o parabolă ce pleacă de la
rebeliunea legionarilor ca să se încheie într-o notă deznădăjduitoare, în care
legionarii şi evreii ostracizaţi vor colabora... Un salt important
realizează Gh. Schwartz cu ciclul epopeic Cei
o sută, o parabolă a civilizaţiei, privită dinspre evreitate, pornind de la
Căderea Babilonului sub perşi, cu părăsirea Cetăţii şi continuată cu povestea,
pe parcursul a 10 volume, a o sută de generaţii succesive de evrei migratori:
la Alexandria, Atena, Constantinopol, Roma etc, dar până la urmă şi în Dacia
lui Deceneu şi în Sciţia, deci în locuri şi momente care într-un fel sau altul
au făcut istoria - iar ceea ce nu reuşesc să facă sau să influenţeze sau să
inducă protagonişti, aceşti o sută de bărbaţi care reinventează ciclic istoria,
în succesiune paternă, de la o generaţie la alta (căci de fiecare dată este
vorba nu despre personalităţi marcante ale istoriei, ci despre cei din umbra acestora),
va suplini de fiecare dată un dublu al acestora - Scribul ce-i însoţeşte
pretutindeni în această rătăcire prin timp şi istorie. Schimbând după caz cele
mai felurite registre: mit, cronică medievală, dialog, basm, nuvelă fantastică,
paradox şi parabolă, acest ciclu, influenţat de romanul german şi de epopeea
populară, bazat pe apelul la cele mai importante surse clasice, inclusiv Dialogurile platoniciene, este
oricum am lua-o, o întreprindere romanescă fără precedent în literatura română.
N-ar fi de mirare ca odată cu acest ciclu romanesc, singular ca anvergură, ceea
ce păruse un "prea-mult" în scrisul autorului, nesusţinut printr-o
justă echilibrare a construcţiei romaneşti, să îşi obţină de data asta
împlinirea într-o operă durabilă, căci valabilă literar, pe toată întinderea
sa.
În a sa istorie critică, N. Manolescu îl
trece la „Scriitori de dicţionar”. Marian Popa, mai laborios, pe spaţiul unei
coloane şi un sfert, ia la rând titlurile şi se arată doar parţial convins de
prestaţia autorului, inclusiv în privinţa ciclului Cei o sută, apreciată ca probă a unui "maestru al exagerării,
seducător...". Pe când scriitorul de ficţiuni, musai să-şi urmeze
destinul.
Opera literară: Martorul, roman, 1972 ; Ucenicul
vrăjitor, proză scurtă, 1976; Pietrele,
roman, 1978 ; Orele
oraşului Arad (în
colaborare)1978 ; A
treia zi, roman,1980 ; Spitalul,
roman, 1981; Efectul
P., roman,1983; Maximele
minimele, proză scurtă, 1984; Castelul
albastru, proză scurtă, l986; Om
şi lege, roman, 1987; Cei
o sută – Anabasis, roman, 1988 ; Cochilia,
roman, 1992 ; Sirene,
(în colaborare), 1992; Cei
o sută – Ecce homo, roman, 1993 ; Procesul
– O dramă evreiască, roman, 1996; Cei
o sută – Oul de aur, roman, 1998; Paranoia
Schwartz, proză scurtă, 1999; Cei
o sută – Mâna albă, roman, 2000; Teatru (în colaborare) ; Cei o sută – Vara rece, 2004
; Cei o sută – Axa lumii,
2005 ; Culoarul templierilor,
2008, Secretul Florenţa, 2010; Bastonul contelui, 2012 ; Diavolul argintului...
Citeşte mai mult:
http://www.uniuneascriitorilorarad.ro/membri%20usr/arad/schwartz%20gheorghe/schwartz%20gheorghe.htm
http://ro.wikipedia.org/wiki/Gheorghe_Schwartz
http://www.romlit.ro/gheorghe_schwartz_martor_rtcitor_prin_istorie
http://revistacultura.ro/nou/2011/11/gheorghe-schwartz-%E2%80%9Etreziti%E2%80%9C-legionari-initiati/
Alţi scriitori:
Costache Conachi, n. 1778
Geo Bogza, m. 1993
Sonetele verii
Omizi
Omizile-și pornesc migrarea sumbră
Pe-alei, prin iarbă şi-n temutul trafic -
Că au şi ele de-mplinit un grafic
Ce fiecărei specii îi incumbă.
Prin soare clocotind, prin neagra umbră,
Pe mii de fire-n derulare fină –
Un front de mini-tancuri-gelatină
Mereu strivite, care însă umblă...
Au fost un pic de scai pe-o frunză moartă,
Dar au puit, au ros şi-au ars tot dudul
Şi-acum năvală dau. Iar Nordul, Sudul
De groază tremură - și fug din hartă.
Copacii-s goi, grădina toată-i arsă
Şi prin ferestre cad acum în casă.
29 august 2011.
4 bătrâni
Patru bătrâni albiţi, cu şepci cu tot,
Pe-o bancă-nghesuiţi ca-ntr-o nacelă,
Ieri se jurau că nu mai merg la vot,
Azi de femei vorbeau, de daravelă.
Ascunşi de soarele care devoră,
Aceste patru mutre cam suspecte
Pierduţi parcă-n alt veac şi-n altă oră,
Fantome-mi par, vorbind şi albe spectre.
Degeaba-mi spun: E-o bancă oarecare,
Unde cei patru bătrânei se-aburcă –
Poate-i spre Rai o sală de-aşteptare,
Sau către Iad, un drac să-i ia în furcă.
(De unde şi sugestia acelei
Înghesuieli în pântecul nacelei...)
30 august 2011.
Rarul umple carul...
Am scris târziu, am scris cu amânare,
Paralizat de teamă, de sfială.
N-am dat la versuri, la femei năvală,
Mi se păreau o taină mult prea mare.
Apoi am scris, dar fără-nverşunare,
Ci alegând atent şi cu migală
Şi Poeziei dând veşmânt de gală
Să iasă-n lume ca la sărbătoare.
Dar timpul o concluzie impune:
Scriind arar, nu scrii versuri mai bune...
Şi-am dat deci drumul firii ce se-ntrece –
„În zece zile-am scris sonete zece”.
Acum văd clar şi resemnat pot spune:
Scriind mai des, nu scrii versuri mai bune...
21 o2. La Tv reluarea
unei emisiuni a lui Arachelian cu Cornelia Pilat, soţia lui Dinu Pilat. A., din
ce în ce mai bun, avizat, informat, la obiect. O pune să citească vreo două
pasaje din noua ei carte, Ofrande.
Evocarea cercului lor, a procesului Noica-Pilat, cu toţi cei implicaţi – dar nu
ca să se afle că acel proces a fost o înscenare, asta a înţeles toată lumea -
ci prilej ca să-i evoce mai în amănunt pe toţi acei oameni demni, precum Ionel
Teodoreanu, Vasile Voiculescu, I. M. Sadoveanu, dar și zona Dealul Spirii, apoi
demolată; pe Dinu care intra în biserica sf. Spiridon de lîngă Senat (Operetă)
şi se ruga în genunchi; ea specializată în istoria artei, şi-a perfecţionat
stilul descriind tablouri medievale etc. Cartea pentru care s-a făcut procesul
lui Dinu nu era pro-legionară, ci dimpotrivă. Zice, chiar la sfîrşit această
doamnă de mare elevaţie spirituală: Am scris despre aceşti oameni pe care i-am
cunoscut foarte bine. Dar cîţi alţii nu au fost, de mare valoare, despre care
nimeni nu mai vorbește, nu mai ştie…
La prînz, la Rom. literară, nici un şef, îl rog pe
Pascu să mă treacă în calendarul lor; mi se spune că Dimisianu va anunţa cartea
mea la Vitrina literară. Cobor la Luceafărul, Tupan dicta la calculator un text
din agenda lui, îi propun fragmente de jurnal, nu, nu mai publică, mulţi i-au
reproşat că îl publica pe Nedelcovici. E prima rubrică pe care o citeam, zic.
Să-i aduc repede o proză. S-a făcut! Pe coridor Dan Stanca, ochi foarte
inteligenţi, îmi spune că mă are în vedere, dar cartea e foarte voluminoasă:
două într-una, îi spun, ca să coste mai puţin și să nu-l speriem pe onor
cititorul… Un mesaj pe care autorul român îl înţelege foarte bine...
Pe strada Moxa mă văd cu Maria U., venea cu două
plicuri. Zice, cu umor: Duc corespondenţa. Mă ofer să o aştept şi să mai
vorbim, pe drumul spre casă; nu, mai are de stat… Întreabă de Lidia, de Andrei,
de Veneticii. Îi subliniez: Plătit
integral din buzunarul fratelui; ca să înțeleagă cum stau lucrurile, eu
salahorind la Vinea de un deceniu…. Zice: De vină e Ţone, nu v-a trecut pe
lista de subvenţii, în schimb l-a trecut pe Florea Iacob. Probabil insul a
ajuns la Radio pentru un interviu cu romanul scos la Vinea: Scrisori periculoase. Omul nostru se
înfige, deci. Mai vorbim, , însă U. nu mă invită şi pe mine la un interviu, asta e! Zic: Nu,
autorul FI a venit cu 17,5 milioane, are bani, acum şi-a plasat tot tirajul prin
inspectoratele şcolare, e în Minister.. Iar pe lista cererilor de subvenție a
lui Ţone eram primul la proză. Însă în gîndul meu: Oare să mă fi mistificat
N.Ţ. încă o dată?
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu