Pocola, XX. Pasarea din zid, II
(...) Apoi s-a făcut din ce în ce mai cald, era toiul zilei şi în următoarele două ore am mai străbătut cîteva sate pînă să mă întorc acasă. Abia în următorul cătun am cerut o cană cu apă de la o femeie şi am băut-o stînd pe banca de la poartă. Mergeam pe marginea uliţei, (nici o fîntînă la care să te opreşti şi să-ţi astîmperi setea…, fiecare gospodar cu fîntîna lui, baricadată în curte...) - un zid neîntrerupt de la un capăt la altul al satului, aşa l-am perceput, cu tăieturi înalte pentru porţi, de tablă groasă, cenuşie, ghintuite cu flori de nituri. Soarele se înţepenise deasupra, zeu suprem, neîndurător, iar pereţii tuturor caselor, netencuiţi, transformaţi în adevăraţi stupi. În cărămida nearsă (chirpici) erau de văzut puzderie de găuri mici săpate şi tot peretele un zumzet şi un urdiniş, cum nu mi-a mai fost dat să văd – albine sau vreun soi de viespi? Greu de precizat de la distanţa prudenţei - şi o căldură scăpată din frîu, parcă goală de orice urmări – eu singur pe marginea drumului şi în stînga mea zidul împleticit în zumzăieli şi ciuruit pînă la aspectul de fagure livid.
Era prea tîrziu ca să-mi mai prelungesc traseul, aşa că am luat-o spre satul de reşedinţă, drumul chiar asta şi făcea, iar decupajul satului spre care mă îndreptam, cu şcoala într-un capăt şi cu cele două biserici la celălalt, aluneca spre dreapta şi din nou spre stînga, precum un decor de butaforie, dilatîndu-se progresiv cu fiecare curbă a drumului.
Pe arături porumbul mai că nu se vedea, zbaterea acelui joc de vapori numit „apa moţilor” estompa desenul foilor verzi, anemice. Or, eu trebuie să fiu foarte atentla recolte, ca să am ce-i povesti bătrînei mele gazde.
În faţa mea, pe drum, s-a nimerit o căruţă cu scînduri de brad, şi aşa se face că înaintam ca printr-un altar de mireasmă, printr-o trombă densă de răşină, ca un tunel tandru prin care mă angajasem. Priveam scîndurile de aproape, erau atît de uscate sub soarele nemilos, încît am avut senzaţia că dacă aş atinge cu briceagul capătul vreuneia dintre ele, s-ar despica de la sine în două, sărind într-o parte şi-n alta a drumului.
Cînd am ajuns acasă, bătrîna mea gazdă m-a luat imediat în primire să vin la masă. Am lăsat pe scări porthartul, ciocanul şi tot ce mai cărasem cu mine, şi am intrat în bucătăria de vară, păşind cu mare grijă, să nu calc în... strachina de mălai sau, doamne fereşte!, să strivesc vreun pui cu bocancii mei din Planeta uriaşilor. Mîncînd, discutam cu bătrîna, asta devenise un fel de obicei. Bătrîna îmi înşira ce mai făcuse în ziua respectivă, sau ce-i mai trecea prin minte, despre fiicele ei gemene, despre primul ei soţ, care murise după un singur an de căsătorie, tăindu-şi o aluniţă cu briciul; pentru că, îmi dau seama acum, în viaţa unui om sunt, oricît ar părea de ciudat, şi lucruri pe care nu le poate discuta decît cu străinii – sau despre grădină şi orătănii, despre ce mai aveau de lucru la casa cea nouă, cît e de mare oraşul cutare, despre care auzise la difuzor, cum funcţionează un lift etc., dar cel mai mult despre secetă şi recoltă. Fiecare frază o termină cu vobele: “înţeles-aţi ce-am zis?” Vajnica bihoreancă mi-a dibuit meteahna, se străduieşte să-mi explice fiecare cuvînt din graiul locului, pe unele le ştiu deja, însă mă interesează să aud cum le interpetează ea.
Îi spun la rîndu-mi pe unde am hălăduit astăzi şi ea se miră ce mult am mers, probabil e vorba despre sate unde ea, ca localnică, nu a ajuns decît o dată sau de două ori într-o viaţă. Îmi dau cu părerea despre satele acelea şi despre pămînturile pe care le au, îi povestesc despre cocoşul sălbatic şi perechea lui, îi spun că prin grîu am zărit mulţime de potîrnichi. Bătrîna se miră ce-or fi acelea şi apoi singură îşi dă seama: “Aa, pitornice”! Şi eu îmi notez imediat regionalismul. (Un rotacism?)
Azi bătrîna mi se plînge că o dor rău picioarele şi tot corpul, îşi şterge mereu faţa cu zadia. E o bătrînă cu deosebire frumoasă şi voinică, (abia povestea cu aluniţa mă face să înţeleg cum de a ajuns baci Birta să-i stea alături!, luând-o de văduvă, cu doi copii...) îi studiez mereu atitudinile şi mă gîndesc cum să o fotografiez pentru ciclul meu: „Oameni pe care i–am întîlnit”.
(va urma)
ion lazu:Oameni pe care i-am întâlnit...
Grigore Lazu, la 60 de ani. Satul Pârliţi, com. Cireaşov-Olt. |
Ţăranul, oaia neagră... Oteşani-Vâlcea, 1974 |
Părinţii colegului de facultate. Zmeurătu-Vâlcea, 1980. |
Popasul geologului. Oteşani-Vâlcea, 1974. |
Trei într-o curte. Ulmetu-Vâlcea, 1974 |
"Mergeam pe marginea uliţei, (nici o fîntînă la care să te opreşti şi să-ţi astîmperi setea…, fiecare gospodar cu fîntîna lui, baricadată în curte..."
RăspundețiȘtergereAceeaşi impresie şi-n satele/comunele cu gospodari "ajunşi" din Moldova... Învăţătorii, popii, felcerii, crâşmarii şi primarii locului se delimitau de "prostime", închizând fântâna cândva (legiferat, de legi nescrise!) la drum... în curtea lor.
Recunoşteai casa omului sărac şi la locul lui, prin aceea că nu cutezase să încalce porunca străbună: Apa e a oricărui trecător!... Şi, chiar dacă fântânarul afla loc de izvor oriunde în curte, Gospodarul avea obrazul de a lăsa nu numai potecă spre, ci şi loc de popas la fântână.
La Traian, în buricul satului, erau două fântâni de-o parte şi de alta a şoselei DNn : una sleită (curăţată, vie, folosibilă) în curtea unui sătean care trebuia să se îndure, ca să-ţi dea drumul... dacă catadicsea!
Cealaltă, în covrul dinspre drum al fostei Case parohiale orthodoxe. ... Nu mai ştiu din a cui răutate, fântâna "orthodoxă" (cu mult mai gospodărească, mai adâncă, mai freatică) a fost delăsată-n paragină. Dar, cum: dinspre curtea popii, portiţa bătută în cuie; la drum, nefiind portiţă, ţârcovnicii locului îndesaseră o pădure de spini şi mărărcini între intrare şi ghizduri.
O săptămână, ba chiar mai mult, am trudit de unul singur să dau foc rugilor, să repar şi ung vârtejul, să montez lanţ (peste 40 metri!), să pun căldare... Apoi, trei zile şi nopţi legate - cu pauza hranei, somnului pe sponci -, am tot tras singurel apa din părăsita fântână, la vârtej, pe interminabil lanţ, până la Prima Găleată de Limpede!
Nu spun că nici măcar vecinii de gard nu m-au ajutat... Crâşma de peste drum răsuna de chiote şi înjurături la adresa mea...
Recompensa: toţi veneau, ca furii, numai Noaptea, să ia apă de Acolo... Deşi eu nu le îngrădisem accesul necum... Apoi, când s-au prins la coraj, veneau şi ziua, dar nici măcar cu un salut ori muţumesc...
Mai ţin minte că, de atâtea găleţi mâluite, mi se înmlăştinise curtea... Atunci, am făcut straturi pe lângă rigolele şoselei, le-am însămânţat şi le-am udat... Rezultatul: văcarii şi-au tot mânat vacile peste ele, până le-au distrus. De atunci, am înţeles că e mai bine să pun zăvoare şi lacăte dinspre drun către mine.
Ar fi şi restul de comentat, în acelaşi Ton, Bădie Ionule, dar: la ce să ne mai amîrâm şi puţinul ce-l avem de trăit?...
A fost greu, provocator chiar. Am fost tineri şi temerari... Eu, noi, încă îi pomenim!
Ei, pe noi, oare?
Am trei greşeli de tastare, niciuna de suflet.
RăspundețiȘtergereCetitorilor mai atenţi decât mine, Iertare!
M[ tulbură în mod particular această temă a fântânilor... Ca să nu mai spu că, prin fatul căp în primii 10 ani, lucrând la secţia Hidrogeologie, am avut prilejul să cunosc îndeaproape situaţia fântânilor din satele moldoveneşti: am lucrat din 1962 în toată Moldova de la vest de Siret, de la valea Nechit spre sud pînă la Rm Sărat şi apoi de la Păltinoasa-capul câmpului până pe graniţa bucovineană. Şi, prin temă, trebuia să măsurăm nivelul apri din toate fântânile şi să facem pe loc un test cu reactivul kalignost - perfectat în acest scop - de a depista concentraţia de Potasiu K în apele freatice. În ideea că ele dau seamă despre prezenţa unor zăcăminte de sare gemă şi potasiu în Subcarpaţi. În fapt, nefiind decât un test calitativ, iar Potasiu existând în masivele de sare gemăp, de fapt nu am reuşit decât să confirmăm ceea ce deja se ştia, din foraje... Potasiu, necesat în chimie, în agriculktură, ar fi adus mari beneficii. practic am continuat să-l importăm din Germania, unde stratele de K erau de zeci de m... , la noi sub o,5 m, neexploatabile. Dar pentru mine un minunat prilej de a cunoaşte viaţa satului moldovean, starea de fapt etc. Şi de a începe să notez, să fotografiez...
RăspundețiȘtergereComentez mai departe, pe fragmente, altfel nu postează... Deci am putut cunoaşte nemijlocit starea fîântânilor din Moldova subcarpatică. Toate fântânile erau la drum şi deci accesibile oricui din sat ca şi drumeţului. Idem în satele olteneşti unde am copilăîrit. Le descriu ca atare. O scenă tensionată se petrece la fântâna dinspre arie, unde sora mea case din căruţă, pe când Tata trăgea caii la adăpat. Şi, culmea, caii, simţind că fetiţa e sum roată, nu am mai clintit... Sunt destule scene care au ca fundal fântâna de la răscrucea unde locuiam, izvoarele de sub deal etc. Practic, primul drum al Verei este la izvor, cu o vadră de-a gazdei. primul drum al lui grigore erte cu căldările la izvor, ajutând-o pe Vera, pentru prima scaldă după drumul cu căruţa, tocmai de pe malul Nistrului pe cel al Oltului,Însă în Ardeal m-a şocat acest fapt, acolo generalizat: fiecare sătean îşi avea fântâna lui, în spatele porţiik baricadate. Probabil influenţă din împeriul austro-ungar. Care a lăsat influenţe şi în Bucovina aflată sub a lor stăpânire din 1775, îmi pare. Gaazdele din Pocola aveau şi ele fântână în ogradă. Pentru mine, ca hidrogeolog, care trebuia să controlez freaticul, a fost incomodant, frustrant. Iar omeneşte o învăţare de minte: civilizaţia, în loc să-i dea înlesniri omului, îl face mai individualist...
RăspundețiȘtergereTeribilă exterienţa Domniei tale cu fântâna parohială. Subiect de proză, musai de abordat în plin. Devotat, Lazu.
...Fiindcă vorbirăm de moldoveni, să nu uit scena din Veneticii 1, în care Vera, aflată la fântâna de la poartă, îl vede venind pe moldoveanul cu un covor la spinare. Vremea Foametei. Prea trist. A se citi în roman... Şi ca să închei cu fântâna de la poarta noastră, însă accesibilă tuturor, cu precizarea că apa era bună numai pentru gospodărie, iar apă de băut aduceam de la izvorul de sub deal... Ultima oară când am ajuns în Satul Vechi, în drum spre cimitir şi spre şcoală, de mână cu Fiul Andrei, m-am apropiat de fântâna acum fără găleată, fără celebra roată de la un tun din primul război etc şi aruncându-mi privirea în adâncul fântânii, ştiut, am constatat că fântâna care îndestulase atâtea nevoi, secase, nu mai avea fir de apă... Un mâl ursuz, asta era tot ce am putu desluşi la fundul fântânii. Au şi fântânile epoca lor de glorie şi un final oricât de târziu, totdeauna deprimant...
RăspundețiȘtergere