Scriitorul zilei: Pavel Dan și Gellu Naum
Pavel Dan, n. 3 sept. 1907 - d. 2 aug.
1937
Fiu de ţărani săraci (Simion şi Maria), s-a născut la Triteni-jud. Cluj, a făcut liceul la Turda, ultima clasă la Tulcea şi bacalaureatul la Ismail, 1927, înscriindu-se la Filologia clujeană, 1927-1931, unde a participat la cenaclul lui Victor Papilian. Un an (1931) a fost bibliotecar şi pedagog la Turda, din 1932 suplinitor de greacă şi latină la Liceul Sf. Vasile din Blaj. În 1934 se căsătoreşte şi va avea un copil, viitorul profesor şi scriitor Sergiu Pavel Dan, editor al operei paterne. În 1935 este operat de cancer la Colţea, va face călătorii în străinătate, la Viena, internat la spitale, apoi la cel din Cluj. În 2 august 1937, cu o lună înainte de a fi împlinit 30 de ani, decedează la Cluj. Primul lui volum de nuvele şi povestiri, Urcan bătrânul, va apărea la Editura Fundaţiei Regale, un an mai târziu, în septembrie 1938.
Debutase în 1930 cu note de lectură la Garabet
Ibrăileanu, apoi colaborase la revista Fire
de tort, de el fondată, ca licean. Proiectatele romane ale adolescenţei: Mizerie şi Logodnica nu s-au finalizat, cum nici romanul Ospăţul diavolului, aşa cum cu
ardoare dorise autorul, hotărât să facă totul pentru a urca pe cele mai înalte
culmi ale creaţiei. A dus întru aceasta o frenetică activitate scriitoricească,
de nuvelist, completată cu studii critice pe diverse teme literare-culturale.
Scrisă în 1933, cu titlul iniţial Poveste ţărănească,
nuvela Urcan bătrânul va face parte dintr-o suită în
care neamul Urcanilor este urmărit în diverse ipostaze, inclusiv înmormântarea
bătrânului. Unul dintre cei mai puternici prozatori ardeleni, plasat în
continuarea lui Ion Slavici, a lui Liviu Rebreanu, din aceeaşi generaţie cu mai
norocosul Ion Agârbiceanu (care va rosti necrologul celui prea repede
răpit literaturii noastre), Pavel Dan se individualizează printr-o abordare de
mare originalitate, în care realitatea este continuată în supranatural;
trecerea de la scenele comune de viaţă la vis, la fantastic, la atmosfera de
basm-baladă-descântec se face cu ingeniozitate, iar stilul autorului, îmbinare
unică a unui limbaj ardelenesc bine marcat, de precizie a detaliului şi de
lirism, de amănunt şi invenţie sunt dovada unei înzestrări excepţionale; o
foarte puternică promisiune şi un gol nemaiacoperit de urmaşi. Ce-i drept şi de
remarcat, toţi exegeţii de anvergură aparţinând Ardealului i-au acordat o
atenţie specială, au editat opera, au prefaţat-o, au scris monografii,
asigurându-i o pe deplin meritată postumitate. După G. Călinescu, care îi
acordă o coloană în Istoria sa, perceput laudativ, Ion Chinezu, îl
editează în 1943, în 1944, apoi în 1956 şi 1960; Cornel Regman, în 1965; Sergiu
Pavel Dan îi publică Jurnalul în 1974. Monografii au semnat: Monica
Lazăr, Ion Vlad, Constantin Cubleşan; Nicoale Balotă îl vede un rapsod al
Câmpiei ardelene dar şi un judecător lucid al acesteia. Istoriile literare
dinspre sfârşitul secolului XX îi acordă atenţie specială: Ion Rotaru, Al.
Piru, Ion Negoiţescu, în schimb Marian Popa îl citează o singură dată, iar N.
Manolescu de două ori, o dată pentru studiul lui Ion Chineză, a doua oară
la "Scriitori de dicţionar"..
A fost tradus în franceză, în 1965, de Gabrielle
Catorini şi Eugen Ionescu, care a scris şi prefaţa, semnalând un
"realism... saturat de fantastic". Tradus şi în maghiară, 1959, 1969,
1988, în rusă, 1963, în germană 1963 şi 1973, în engleză, 2002.
În vara lui 1991, când am lucrat în zona
confluenţei Târnavelor, în Blaj treceam adesea pe o stradă ce cobora spre
Târnava şi la începutul cărei, pe partea stângă se afla o casă simplă,
sătească, fără etaj deci, pe al cărei perete dinspre stradă vedeam placa
memorială a lui Pavel Dan. O priveam cu jale nevindecată, gândindu-mă la
nedreapta secerare a unui destin de posibil mare scriitor. Mă gândeam că nici
Rebreanu, cu 20 de ani mai vârstnic, nu dăduse până la vârsta de 30 de ani
decât volumul de proze scurte Frământări,
iar romanul Ion abia la 35 de ani.
Pavel Dan, spre paguba literelor româneşti, a fost scos din joc de mâna maşteră
a destinului, înainte să-şi fi scris Opera...
Poezia zilei: Gellu Naum, n 1 august 1915
Athanor
(Dintr-un străvechi
gest ars
de patru mii de ani)
Foşnet al cenuşii memorie stinsă a focului
de patru mii de ani)
Foşnet al cenuşii memorie stinsă a focului
peste tatuajele de calcar
cămăşi de apă limpezi între nisipuri
viermi vegetali ocolind pietricelele
dar toate acestea se petreceau sub o pătlagină
şi într-o bună zi el a ieşit să vadă
deasupra noi şedeam lângă araci
şi cârlionţii ni se întindeau spre ei
prin ceaţă umblau păsările ameninţătoare ale somnului
noi ne feream pe cât puteam
şi el ne rezemă cu ochii
O poezie de Gellu Naum, preluată de pe blogul lui DAD:
Acolo lângă mal
O poezie de Gellu Naum, preluată de pe blogul lui DAD:
Acolo lângă mal
Acolo lângă mal sub mănăstire
o fată îi ardea şuturi unuia cu pălărie gri
eu m-am oprit Habar n-aveam de ce
(poate nefericita mea nevoie de-a reintra în cauzalităţi pierdute)
ea m-a simţit şi s-a întors spre mine Avea o geantă extraordinară
Mă jerpelitule mi-a zis ce te holbezi aşa Nu vezi că facem dragoste
Eu m-am întins pe iarbă Luceam pe dinăuntru
ăla scâncea zicea Te rog goneşte-l
Aş fi putut să le răspund urât sau chiar să le înec motocicleta
pesemne însă că luceam atât de tare
că ochii lor au început să lăcrimeze
şi fata ca un fluture s-a înălţat de la pământ Plutea spre mine
venea ca o mireasă oarbă ca un cireş ceva în genul ăsta
oricum mi-era egal Pluteam şi eu
cerul se ridica din ce în ce mai sus
ăla scâncea zicea Te rog goneşte-l
o fată îi ardea şuturi unuia cu pălărie gri
eu m-am oprit Habar n-aveam de ce
(poate nefericita mea nevoie de-a reintra în cauzalităţi pierdute)
ea m-a simţit şi s-a întors spre mine Avea o geantă extraordinară
Mă jerpelitule mi-a zis ce te holbezi aşa Nu vezi că facem dragoste
Eu m-am întins pe iarbă Luceam pe dinăuntru
ăla scâncea zicea Te rog goneşte-l
Aş fi putut să le răspund urât sau chiar să le înec motocicleta
pesemne însă că luceam atât de tare
că ochii lor au început să lăcrimeze
şi fata ca un fluture s-a înălţat de la pământ Plutea spre mine
venea ca o mireasă oarbă ca un cireş ceva în genul ăsta
oricum mi-era egal Pluteam şi eu
cerul se ridica din ce în ce mai sus
ăla scâncea zicea Te rog goneşte-l
Alţi scriitori:
Cornel Bozbici, n. 1928
Al. Văduva, n. 1948
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
27 nov. Pe-acasă. Zi ceţoasă, vreme închisă, fără pic de
lumină. Viaţă scur(s)tă.
5 dec. Noaptea, vise cu nemiluita, unul cu C. la o
întrunire, stînd pe marginea sălii, de vorbă cu o pereche în vîrstă. Discuţia
lor se prelungea, programul nu putea să înceapă, eu i-am făcut semn, cei trei
s-au potolit, s-au şi despărţit, C. rămas singur, nu mai semăna cu cel ştiut, ci
îmbîtrînit, chelit şi cu faţa plină de furuncule.
Dimineaţă, vreme însorită, totuşi plec abia la 13; un
schimb de ştafete cu Oana, apoi trec să iau cd-ul de la Bobi, cu fotografiile
de la Amurg violet; fac un print după
ofertele de editare- reeditare, la chioşc răsfoiesc ultimele numere din cîteva
reviste, VR nu a apărut. La Copyro nu mi s-a aprobat bursa... Trec să-mi
recuperez Himera de la Corint, nu e
acolo Gabriel C. Enache, îi las oferta cu celelalte editări-reeditări şi
telefonul ca să mă contacteze. Revin acasă, o găsesc pe basarabeanca Valentina,
din cartier, îi adusese Lidiei veşti bune privind posibilitatea unei pensionări
înainte de vîrstă. Lidia bucuroasă că va avea şi ea un cîştig cît de mic, o
pensioară lunară. Basarabeanca cea inimoasă ne spune diverse întîmplări
paranormale din viaţa ei şi a familiei, dar şi din a altor basarabence. Fiul a
tras-o în România, acolo avea o poziţie foarte bună, acum vrea să plece în
Hawaii. Soţul a rămas acolo. Nu-şi pot vinde casa şi să cumpere aici, deşi are
toate actele în regulă. S-ar părea că tot ce face ea este predestinat. Acum
fiul ei şi-a găsit prin concurs un loc de muncă în Hawaii.
Vedem pozele de la Tinerimea română, cînd vine Andrei
o să trimitem una pentru biblioteca Argeş. Vulturescu se arată încîntat de un
recital Bacovia în aprilie, după Paşti; Gârbea nu-mi răspunde nimic concret.
Mîine ar fi să merg la lansarea Jurnalului lui G. Macovescu 1952-1980.
Ieri am expediat în Toscana Veneticii pentru Georgeta şi DVD-ul Bacovia pentru Ileana Costea. Din păcate, abia spre seară am găsit
înregistrarea de la Blaj, ar fi fost bine să i-o trimit şi pe aceea, căci e de
cea mai bună calitate.
La culcare, citim din Viaţa lui Blaga, de Ion Bălu, foarte documentată. Blaga, un mare
domn, totdeauna. Cornelia i s-a devotat, l-a scutit de orice servitute, numai
să-şi edifice opera. Inclusiv a închis ochii la flirturile poetului. Zicea:
Creaţia primează în faţa moralei. Însă a fost rezervată, nu ieşea în societate
ca să nu întîmpine priviri ironice. Îi sorta materialele, le data, le punea în
plicuri; bătea cu mare grijă la maşină tot ce redacta Poetul. Ataşat cultural
şi ambasador, trăiau tare modest, ca să-i facă zestre fetei, o casă cu 22
camere la Vatra Dornei, din care să scoată chirii. A venit războiul, clădirea a
fost bombardată. O investiţie rea, din cauza războiului. Cu reforma
învăţămîntului din primăvara ’48 i s-a desfiinţat catedra, a trecut la
Institutul de filosofie, acolo după numai trei luni... iar Zaharia Stancu,
chestionat ca Director al T. Naţional, răspunde la cele trei întrebări şi
adaugă: Cred că nici poeziile nici opera filosofică sau dramatică nu pot fi
republicate.
Ieri Gh. Istrate la telefon îmi spune că nu putem ieşi
la o lectură publică cu Sonetele, ele
sunt valabile doar între noi... Nemulţumit de propria-i prestaţie, sau de
întreaga lucrare? Sau probabil se gîndeşte ca la anul să organizeze singur o
lectură la Buzău şi să nu împartă banii cu mine şi Murgeanu.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu