CONSTANTIN POPOVICI ȘI SEDUCȚIA MODERNITĂȚII -
Expoziție de grafică și sculptură la Muzeul Național de Artă, (mai-septembrie 2015), III
În zilele următoare voi posta la rubrica Fotografii, imagini de la expoziția Constantin Popovici.
Scriitorul zilei 12 august: Nicuţă Tănase, n. 12 aug. 1924 - d. 15 sept. 1986
Fiul lui Anghel Nicuţă, vânzător ambulant
şi al Anei Moldovan, s-a născut în periferia bucureşteană, a urmat o şcoală de
ucenici, devenind lăcătuş, repartizat la uzina din Avrig, apoi la cea din
Hunedoara. Unde debutează în 1954 cu schiţe satirice şi versuri. Va face Şcoala
de literatură, 1951, şi va colabora la nenumărate ziare şi reviste ale vremii,
începând cu vestita Urzica,
devenind între timp scenarist la Televiziunea română şi redactor la Scânteia, de unde s-a pensionat
medical.
A scris povestiri pentru copii, în stilul
umoristic al lui Şalom Alehem şi al altor autori proletari, traduşi la noi în
stil mare, în anii 50-60. Tradus el însuşi, la acea vreme, în nenumărate limbi
străine. Niciodată ca în acei ani 50-60 nu va fi fost în întreaga lume o nevoie
mai mare de literatură de acest fel (despre copilărie şi adolescenţă), care să
prezinte omul simplu, neajutorat în faţa vitregiei vieţii (în primul rând a
sărăciei, foamei, înapoierii...), totuşi încrezător în om şi dornic să-şi
cucerească un loc onorabil, conform exigenţelor morale de pe-atunci, ocolind
violenţa, necinstea, ticăloşia... Majoritatea scrierilor lui Nicuţă Tănase sunt
la persoana întâi, accentuat autobiografice şi narează peripeţii din lumea
mahalalelor bucureştene şi ale vieţii uzinale, descrise şi de alţi scriitori, precum
Eugen Barbu, Teodor Mazilu, Dumitru Alexandru, de alţi mulţi condeieri
care s-au folosit de amintiri şi observaţii personale spre a prezenta lumea
pestriţă, chiar dubioasă a periferiei, foşgăind de şuţi şi escroci, însă totul
relatat cu umor, cu bonomie, cu uimirea copilului ce deschide ochii asupra
vieţii şi, desigur, pe unde se ivea ocazia, cu "critici" la adresa
vechilor rânduieli capitaliste, a stăpânilor exploatatori şi nemiloşi, dar şi a
metehnelor unor adolescenţi încă neîncadraţi pe drumul noii societăţi
socialiste, în edificare. Aparent adresate copiilor şi tineretului în formare,
povestirile unui Nicuţă Tănase, ca de altfel şi piesa sa Băiat bun dar... cu lipsuri,
care a ţinut afişul ani şi ani, erau citite/vizionate şi de oameni în
toată firea, ocazional sau în căutare de secvenţe umoristice prinse într-un
ambalaj sentimental, fără atenţie specială asupra mesajului moralizator al
textelor.
P.S.: O foarte frumos scrisă evocare
a lecturilor din cărţile lui Nicuţă Tănase, postată la comentariile acestui
autor, este cea a delicatului om şi subtilului poet, prietenul Florin Hălălău -
text pe care vă invit insistent să-l citiţi aici :
http://www.poezie.ro/index.php/article/55544/Un_scriitor_uitat. Desigur vă veţi
simţi tentaţi să intraţi imediat pe blogul său de scriitor. Auguri!
Opera literară: M-am făcut băiat mare, 1954; Muzicuţa cu schimbător,1956;
Acţiunea P. 1500,1957; Cine
a pierdut o verighetă? (în
colaborare cu Silviu Georgescu),1957; Derbedeii, 1957; 1961; Astăzi e ziua mea, 1959; Am fugit de-acasă, 1961; Ce oameni, domnule!, 1962; Băiat bun, dar... cu lipsuri, 1963; Plec la facultate, 1964; Fără minuni, Doamne!, 1967; Cruce de ocazie, 1969; Lume, lume, soro lume!, 1971; Eu şi îngerul meu păzitor - Mitică, 1972; Sus mâinile, domnule scriitor!, 1972; Destăinuirea marilor secrete, 1974; Ghidul superstiţiosului (12 + 1 zodii), cu ilustraţii de Tia Peltz,
1974; Carte de explicare a
viselor, 1975; Răpirea ucenicului nevrăjitor, 1976; Fără înger păzitor sau Cum am ajuns
scriitor, 1977; Un băiat de nădejde (în colaborare cu Virgil
Stoenescu), 1977; Telefonul de
la ora nouăsprezece, 1979; Portrete în aquaforte, 1981; M-am făcut... tată mare, 1984.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Nicu%C8%9B%C4%83_T%C4%83nase
http://jeanbica.blogspot.ro/2009/06/nicuta-tanase-uitatul-mic-scriitor-mare.html
http://www.crispedia.ro/Nicuta_Tanase
Poezia
zilei: Marta Petreu, n. 14 martie 1955
Rugăciunea de dimineață
Eu am
mizat pe poeme. Am mizat
pe cărţi savante deştepte
am mizat pe zeci de alte prostii din hârtie. Zadarnic.
Eu am vrut să am un copil. Şi nici un bărbat
nu şi-a lăsat vie sămânţa rod să crească în mine
Am mizat pe iubire. Nici un bărbat
nu m-a vrut pe mine femeie
(poate soră mamă femeie de casă
poate iarbă de mare poate cârpă de praf)
Am mizat pe câteva lucruri calde ale vieţii. Degeaba
Totdeauna degeaba
Acum mizez pe nimic. Nu-mi mai pasă
În solzii mei de peşte stau ca o spadă de oţel
Liberă sunt: nu am suflet. Nici o speranţă
Nimicul creşte. Creşte nisipul
Creşte lumina. Pielea mea s-a făcut transparentă
ca apa. Văd prin carne oasele mele subţiri
mlădioase ca lemnul de sânger. Îmi văd scheletul
Văd mineralele pure. Calciu. Fosfor
Fier şi magneziu. Argintul din glezne
Peste un secol
voi fi un nor de atomi. Liberi de suflet
Liberi de sens
Domine. Tată. Vreau
niciodată să nu mai am trup. Niciodată
suflare de viaţă
Nu trup de om. Nu destin de femeie. Nimic
Doar nimic.
Un nimic ce nu-şi aminteşte. Fără durere
Domine. Un nimic în nimicul căderii.
pe cărţi savante deştepte
am mizat pe zeci de alte prostii din hârtie. Zadarnic.
Eu am vrut să am un copil. Şi nici un bărbat
nu şi-a lăsat vie sămânţa rod să crească în mine
Am mizat pe iubire. Nici un bărbat
nu m-a vrut pe mine femeie
(poate soră mamă femeie de casă
poate iarbă de mare poate cârpă de praf)
Am mizat pe câteva lucruri calde ale vieţii. Degeaba
Totdeauna degeaba
Acum mizez pe nimic. Nu-mi mai pasă
În solzii mei de peşte stau ca o spadă de oţel
Liberă sunt: nu am suflet. Nici o speranţă
Nimicul creşte. Creşte nisipul
Creşte lumina. Pielea mea s-a făcut transparentă
ca apa. Văd prin carne oasele mele subţiri
mlădioase ca lemnul de sânger. Îmi văd scheletul
Văd mineralele pure. Calciu. Fosfor
Fier şi magneziu. Argintul din glezne
Peste un secol
voi fi un nor de atomi. Liberi de suflet
Liberi de sens
Domine. Tată. Vreau
niciodată să nu mai am trup. Niciodată
suflare de viaţă
Nu trup de om. Nu destin de femeie. Nimic
Doar nimic.
Un nimic ce nu-şi aminteşte. Fără durere
Domine. Un nimic în nimicul căderii.
(preluare de pe
Internet)
Alţi scriitori:
Ion Ghica, n. 1816-22 aprilie 1897
Al. Sahia, 9 oct. 1908 - m. 12 aug.1937
II
Puțini au reușit să se mai expatrieze după 1945,
Cortina de fier politico-ideologică a căzut implacabil, pentru încă 45 de ani,
separând lumea în două lagăre ideologice, politice, economice și militare inamice:
Războiul rece, apoi războiul stelelor, dar tot război! În cazul României efectele
Cortinei au fost desigur mai dure ca oriunde. Strașnic păzită, din greu
antifonată. Să nu mai știm unii de alții, de familiile rămase de izbeliște, de
rude și prieteni, de mersul țării ca atare. Unii aici, desigur ”umăr la umăr / noi mulți la număr”, cărora ni se
promitea fericirea generală, dar nu primeam decât o subzistență cartelată, și
cei puțini dincolo, ”arși de dor”,
vorba lui Saroyan și în imposibilitatea de a ne ajuta cu ceva. Lumi paralele,
care din motive strict politice erau blestemate să nu se întâlnească niciodată.
Scrie poeta Florența Albu: ”Noi vom muri aici / Închiși din toate părțile de
libertate./ Cîmpie, exil dechis în patru vânturi.” Era situația de fapt a
creatorului din România socialist. Totuși, cu intervenții, cu sprijinul
străinătății, unii intelectuali au reușit să obțină viza plecării definitive.
Pe scriitoarea Sanda Stolojan a
salvat-o intervenția președintelui Giscard d-Estaigne, pe altcineva l-a scos
din țară Churchill, sau De Gaulle; pe Peter
Neagoe l-a răscumpărat un frate din Canada; asemenea pe Ionel Jianu, exilat în 1961; pe poetul Dragoș
Vrânceanu l-a scos la lumină vizita în România a unui mare scriitor italian
de stânga, cu care italienistul nostru fusese prieten în perioada studiilor
florentine.
O subliniere specială: creatori români de talie
mondială precum Brâncuși, Enescu,
Celibidache, Perlea, Eliade, Apostu au refuzat să revină în țară, la
oricâte insistențe, regimul comunist repugnându-le organic. Se știe ce și cât a
pierdut din asta națiunea română.
Voi spune câteva cuvinte la obiect despre exilul
scriitorilor, pentru că ei sunt persoane publice, cu tot ce decurge din acest
statut privilegiat; pentru că au trăit cu intensitate specifică artistului
drama înstrăinării; pentru că am depus mărturie scrisă întru aceasta, o
mărturie aflată de-acum la vedere, analizabilă, cuantificabilă. Dar mai întâi
aș vrea să ne gândim o clipă la marele noroc al culturii noastre că la momentul
încheierii războiului, destui scriitori de primă linie precum Ionescu, Eliade,
Cioran și alții de același calibru se aflau în Vest; știind prea bine că toți
cei numiți mai sus, în eventualitatea că s-ar fi aflat în țară, ar fi nimerit
fără excepție în pușcării, în malaxorul detenției comuniste, dirijate la noi
direct de la Moscova, după cum se știe, prin cominterniștii alogeni Pauker, Chișinevski,
Bodnăraș, Nikolski și alții de teapa lor. Te gândești cu strangere de inimă ce
s-ar fi ales de opera acestor personalități creatoare excepționale. De ceastălaltă
parte a Cortinei de Fier, absolut toți colegii de liceu, de generație ai
acestora, scriitori ei înșiși: Noica, Pillat, Paleologu, Steinhardt, Acterian, Sadova etc., etc., au
ajuns în detenția comunistă - și nu oricum, ci în mod ironic, în cazul celor
mai sus citați, pentru delictul de a fi citit între ei cărți de-ale prietenilor
Eliade și Cioran, ajunse în țară pe sub mână…
Va urma
Fotografii din expoziția C. Popovici, III
C. Popovici: Sacrificiu, II |
C. Popovici: Himeră |
C. Popovbici: Îngerul negru |
C. Popovici: Odihnă |
C. Popovici: Proiect |
C. Popovici: Autoportret, 1987 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu