Scriitorul zilei: Cornel Ungureanu, n. 3 august 1943
C.U. îmbină în mod personal critica
literară propriu-zisă cu istoria literară şi cu referiri la persoana autorului
studiat - un stil foarte personal, care îl individualizează în peisajul
criticii româneşti. Este interesat şi de literatura din ţările învecinate, cele
din Europa centrală: Hasek, Vasko Popa etc, iar studiile sale apar în reviste
din Germania, Ungaria, Jugoslavia. Doar un pas şi vom avea exegeze privind
literatura exilului românesc. Criticul literar este laborios, neobosit în
abordarea unor noi sectoare de investigaţie. Nu sunt de neglijat intenţiile de
sinteză privind literatura contemporană, dar nici cele privindu-i pe
interbelici: Pillat, Voiculescu, Blaga, Hortensia Papadat-Bengescu. Se
întoarce apoi spre aspecte privind geografia literară a provinciilor româneşti,
începând desigur cu Banatul, prilej pentru a-i urmări pe scriitorii ce au
migrat prin zonă. Mereu foarte personal, îmbinând într-o formulă aparte
observaţia critică strictă privind textul abordat cu notaţia eseistică, C. U. a
surprins plăcut cu jurnalul său dintr-o călătorie în Tibet, scris abrupt,
sincer, cu umor şi bun-simţ. Unele dintre cărţile sale dau de înţeles proiecte
vaste şi nu puţine la număr, pe care criticul pare a le avea în vedere, spre a
le finaliza în lucrări de sinteză, monografii, istorii...
Interesant cum este receptat Cornel
Ungureanu în cele două Istorii pe care le tot consult la întocmirea
acestei rubrici. Marian Popa îi acordă lui C. U. ceva mai mult de o jumătate de
coloană şi îl consideră "leal faţă de carte şi de autor...scriind clar şi
fără aroganţă terminologică..." (p. 1037), pe când N. Manolescu, la
celălalt pol, îi acordă cam 3 pagini, însă pentru a-i amenda demersul critic,
începând cu schimbarea din 1990; îl amendează pentru partizanatul cu care îi
eludează lui Mircea Eliade afilierea la legionarism, încercând să-l disculpe şi
pe Nae Ionescu, de altfel cu susţineri ce se anulează între ele; undeva îl
elogiază pe Sebastian, apoi îi amendează Jurnalul, iar despre
"accidentul" gestionat de Comintern, N. M. găseşte că e o
susţinere hazardată şi fără sens; în Istoria
secretă a literaturii române, C. U. ar fi intenţionat să scoată la lumină
opere şi nume de scriitori dintr-un motiv sau altul rămase în umbră şi uitare,
însă se întâmplă că scapă din vedere cutare şi cutare operă sau autor
important, în schimb acordă atenţie unor lucrări absolut nesemnificative. Etc.
Ca să vezi...criticii între ei...
Opera literară: La
umbra cărţilor în floare, o panoramă a foiletonului critic românesc. 1975; Proză şi reflexivitate, 1977;
Contextul operei, 1979; Imediata noastră apropiere,
vol. I, 1980;Proza românească de azi, vol. I: Cucerirea
tradiţiei, 1985; Imediata noastră apropiere ,
vol. I, 1980; Imediata noastră apropiere,
vol. II, 1990; Mircea
Eliade şi literatura exilului, 1995; La vest de Eden. O introducere în literatura exilului, 1995; A
muri în Tibet, 1998; Fragmente despre teatru,
1998; Introducere în
viaţa şi opera lui Petru E. Oance, poet, jurnalist şi sculptor, 1999; La vest de Eden. O
introducere în literatura exilului, vol. II, 2001; Despre regi, saltimbanci şi
maimuţe , 2001, 2003, 2004; Mitteleuropa periferiilor, 2002; Ioan Slavici, monografie,
2002; Geografie
literară, 2002; Geografia
literaturii române, azi. vol. I Muntenia, 2003; Octavian Goga, monografie,
2003; Europa Centrală, 2004; Geografia literaturii române, azi. vol. IV Banatul, 2005; Sorin Titel, 2005; Istoria secretă a literaturii române, 2007...
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Cornel_Ungureanu
http://www.autorii.com/scriitori/cornel-ungureanu/index.php
Alţi scriitori:
Aurel Turcuş, n. 1943
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2006
6 decembrie. De la o anumită vîrstă, citeşti cu interes dar uiţi
repede ce-ai citit. Poate pentru că acele lucruri nu te mai pot schimba – vei
rămîne cel ce ai fost şi înainte de lectură – şi atunci de ce să-ţi mai încarci
memoria cu lucruri nefolositoare?! În tinereţe era cu totul altfel, simțeai că
acele noutăţi, reflecţii, idei te vor influenţa profund, te pot schimba.
Cărţile citite cîndva sunt asemenea munţilor pe care
i-ai urcat, pe vremuri. O nouă lectură a acelor cărţi are ceva dintr-o excursie
pe trasee unde ai fost în tinereţe – şi din care unele lucruri ţi le aminteşti
cu mare claritate, iar cele mai multe te nedumeresc, te surprind, îţi sunt
necunoscute, uitate. Am fost eu pe aici? Unde-mi erau ochii?!
7 dec. Epitaf.
Trezeşte-l
din somn pe duşman –
De tihnă să
n-aibă parte;
Iar pe omul
iubit, dacă poţi
Trezeşte-l
din moarte!
Ion Lazu
Va urma
Fotografii. Chipuri împietrite la malul Mării, V.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu