Scriitorul zilei: Dumitru Radu Popescu , n. 19 august 1935
Dintr-o familie de învăţători mehedinţeni,
s-a născut în satul Păuşa-Bihor, a făcut clasele primare la Dănceu-Mehedinţi
(multe dintre prozele cu ţărani, ca şi subiectele de film sunt plasate în zona
respectivă), a terminat liceul la Oradea şi s-a înscris la Medicină, dar după 3
ani a abandonat şi a terminat Filologia clujeană. Debutase cu poezii la Oradea
şi a continuat cu proze scurte, trecând corector la Steaua, apoi redactor la
Tribuna, iar din 1970 redactor-şef. A descins la Bucureşti în 1980 şi a devenit
redactor şef la Contemporanul, iar din 1981 preşedinte al Uniunii Scriitorilor,
detronat de mişcarea din Decembrie 1989. Ascensiunea fără viraje primejdioase
i-a fost asigurată de faptul că în 1968 devenise membru supleant al CC PCR, iar
din 1975 deputat în Marea Adunare Naţională. Evenimentele din '89 l-au obligat
să facă pasul strict necesap înapoi, dar nu mai mult de-atât, căci în timp
devine directorul Editurii Academiei, iar din 1997 membru corespondent al
Academiei.
Cel mai prolific scriitor de după 1944, şi
în orice caz, dacă Nicolae Braban s-ar putea apropia cantitativ, D.R.P este în
mod sigur scriitorul care s-a manifestat în absolut toate domeniile
literaturii, de la poezie, la proza scurtă şi la roman, de la eseu la
publicistică, de la teatru la scenarii de film, D.R.P s-ar putea să fie o
personalitate prea vastă pentru o literatură modest dimensionată, precum cea
românească, în mare parte provincială; nu are relevanţă să ne întrebăm cum ar
fi evoluat D.R.P. într-o literatură curat şi pe deplin europeană. Excedat de
titluri, nici un comentator nu uită să menţioneze prolificitatea autorului, cum
nici faptul că totuşi textele sale sunt inegale, iar ca stil nu doar acroşante,
ci şi deconcertante. De la debutul tatonând toleranţa realismului socialist, în
limite mereu schimbătoare de vigilenţă a cenzurii, pe cât de drastică-sălbatică,
tot pe atât de ezitantă când problemele se complicau peste posibilităţile
dogmaticilor din cultură, D.R.P. a părut să se alinieze grupării de tineri
scriitori precum Fănuş Neagu, Sorin Titel, Nicolae Breban, Nicolae Velea şi
alţii ce nu s-au impus, dar în curînd, cu platforma deja asigurată de cele
câteva volume apărute/premiate, şi-a căutat drumul propriu, în primul rând prin
aprofundarea chiar a unor găselniţe ale epocii, cum ar fi "dumiriţii"
şi "suciţii", însă pe când ceilalţi tineri autori au continuat pe
linia limpezirii mijloacelor, a liricizării etc., dimpotrivă, D.R.P. s-a adâncit
în a descrie, cu mijloacele realismului magic, fără frontiere etc., o realitate
altfel dezamăgitoare şi constrângătoare, descurajantă în sine, găsindu-i laturile
ascunse la prima vedere: ciudăţenia, diformul, violenţa, iraţionalul, precum şi
abominabile deficienţe de caracter ale personajelor aduse în pagină: minciuna,
carierismul, trădarea, cruzimea, crima fratricidă - ce altceva ar fi putut să
reprezinte la modul propriu tot ce se întâmpla în relaţiile interumane ale
colectivizării, ale şantierelor naţionale?! D.R.P. nu a obosit niciodată să
regândească această realitate dezastruoasă şi să o prezinte, apăsând pe bizar,
pe ciudat, pe stranietatea acțiunilor. Nici o altă secţiune a viaţii socialiste
nu s-ar fi pretat mai bine acestui mod de abordare ca aceea a satului în
transformare /în disoluţie, de fapt... Cenzorii n-aveau decât să se minuneze,
să fie derutaţi, în necunoştinţă de cauză propriu-zisă, să-şi spună: la sat
asta e posibil, mai ales că autorul prezintă o ieşire din acest marasm. S-ar
putea susţine că D.R.P. s-a folosit de directivele partidului într-un mod
pervers, dejucând formulele oficiale, dând impresia că slujeşte cauza dar de
fapt, cu viclenie ţărănească, în manieră esopică, arătând limitele, falsul și precaritatea alcătuirilor vremii. A mers şi mai departe, spre comic, spre
liric, dar şi spre mit, împingând discutarea chestiunii "la zi" până
la temele din antichitatea greacă şi din textele biblice. Da, înţelegem,
lucrurile stau aşa de când lumea, vremurile noi nu au adus nici o noutate
într-ale răului din firea umană. (Când tocmai asta ne promisese ideologia
comunistă, nu?). Or, DRP demască, nu-i așa? și critică de pe poziții principiale aceste tare ce persistă pe ici, pe colo, în mersul triumfal spre comunism.
Şi, cum remercase un comentator, unele
piese ale lui D.R.P. s-au putut juca şi după dispariţia de pe scenă a comunismului.
Prolificitatea lui D.R.P. nu este doar un
loc comun al comentatorilor, căci am numărat nu mai puţin de 20 titluri de volume cu proze scurte, dintre care 10 apărute înainte de 1989 şi 11 după aceea; cam la
fel stăm cu romanele: 11 înainte de Decembrie şi 8 după aceea; am spus că şi
piesele i s-au rejucat; mai trebuie doar să adaug că după 1989 i s-au făcut încă 3
filme.
Impresionantă rămâne şi bogăţia de mijloace
puse la lucru în proză precum şi în teatru: dilatarea realului până la
paroxism, la grotesc, stupid, ilogic, excentric, la diform şi halucinaţie, la
sublim şi la tragic; proiecţii vizionare, coexistenţa bizarului şi a
carnavalescului cu realitatea strictă din contemporaneitate, folosirea
alegoricului, a parodicului şi parabolicului. Mai rămâne doar să medităm asupra
destinului unei personalităţi plurimorfe precum D.R.P., strânsă în chingile
comunismului naţional, dar ieşind mereu la bătaie, sub imperativul nevoii
de autoexprimare, încercând să împace şi capra şi varza, jucând rol dublu, de
fapt jucând la două capete, mereu cîştigător. În ideea că vremelniciile trec
iar literatura cată să supravieţuiască...
Opera literară: Fuga, Bucureşti,
1958; Zilele săptămânii, 1959; Umbrela de soare, 1962; Fata de la miazăzi, 1964; Vara oltenilor, 1964; Somnul pământului, 1965; Dor, 1966; Duios Anastasia trecea, 1967; F, 1969; Prea mic pentru un război aşa de
mare, 1969; Aceşti îngeri trişti, 1970; Ploaia albă, 1971; Cei doi din dreptul Ţebei, 1973; Piticul din grădina de vară, 1973; Vânătoarea regală, 1973; Căruţa cu mere, 1974; O bere pentru calul meu,1974; Teatru, 1974; Aceşti îngeri trişti, 1976; Împăratul norilor, 1976; Ploile de dincolo de vreme, 1976; Virgule, 1978; Viaţa şi opera lui Tiron B., vol. I: Iepurele şchiop, 1980, vol. II: Podul de gheaţă, 1982; Leul albastru, prefaţă de Cornel
Ungureanu,1981; Câinele de
fosfor, 1982; 9, postfaţă de Val Condurache,
1982; Rezervaţia de pelicani, 1983; Galaxia Grama, 1984; Oraşul îngerilor,1985; Teatru, I-II, ediţie îngrijită de
Valentin Silvestru, 1985-1987; Moara
de pulbere,1989; Dragostea
e ca şi-o râie, 1994; Dumnezeu în bucătărie, 1994; Mireasa cu gene false, 1994; Truman Capote şi
Nicolae Ţie, 1995; Paolo şi Francesca şi al
treisprezecelea apostol, 1995; Complexul Ofeliei, 1998; B. Stoker şi contele Dracula, 1998; Actori la Curtea prinţului
Hamlet, 1999; Săptămâna de miere, 1999; Dudul lui Shakespeare, 2000; Falca lui Cain, 2001; Călugărul Filippo Lippi şi
călugăriţa Lucrezia Buti, 2001; Puşca lui Caragiale, 2002.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Dumitru_Radu_Popescu
http://www.jurnalul.ro/arte-vizuale/sa-ne-cunoastem-scriitorii-dumitru-radu-popescu-albul-contine-fluor-negrul-nu-143650.htm
http://melidoniumm.wordpress.com/2012/04/20/dumitru-radu-popescu-frana-in-cautarea-adevarului-este-iubirea-interviu-cu-pusa-roth/
Poezia zilei, Ion Lazu:
Suflet extatic
Când printre lacrimi eu mă mir
Că mai exist şi că mi-e bine,
Lingoare sfântă-i pe coline
Şi iarbă grasă-n cimitir
Lumină trează e pe cruci
Şi peste tufe de patlagini,
Miresme-nşiră merii dulci
Eternizând şi-aceste pagini.
Poetul ce-ar mai fi să spună?
Sau să exalte ca o fiară
Când simte un talant de ceară
Către pământ venind din lună
Decât că iar e-n lume toamnă
Cu un cuvânt neînţeles,
Că tot nu ştie ce înseamnă
Ăst văz robit de-un har ales,
Că e lingoare pe coline
Şi iarbă-adâncă-n cimitire
Când printre lacrimi de uimire
El mai există – şi-i e bine...
Ioneşti-Vâlcea, 25 sept. 78
Alţi scriitori:
Tamara Gane, n. 1909
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2007
18 ian. 07. Un film despre viaţa lui Blaga. Lidia, încântată de ideea unui film despre Blaga, pe
baza materialului din Ion Bălu. Câteva scene: Nepotul diplomat Corneliu Blaga,
dat afară din diplomaţie, apoi arestat, după 13 ani de puşcărie află acolo
despre moartea poetului LB.
Atacat
în martie 48, Henry Wald face o paralelă între gândirea lui Blaga şi fascism.
Marele Anonim e văzut în uniformă şi cu diagonală.
La
30 mai 47 către Domniţa: spera să-i apară Hronicul...
Atac
contra editurilor particulare, Vicu Mândra cere radierea lor pentru trecutul
reacţionar.
L.
Blaga: „Am fost eliminat pe rând din spaţiul spiritual la care ţineam cu toată
fiinţa mea. Apoi din literatură, din teatru. Constrângeri grave în redactarea
cursurilor.” Se întreba: ”Ce-am făptuit în acest an?” Coborând pe treptele
Universităţii, seara, are revelaţia că e o coborâre din viaţă în Moarte.
Lucra
la Trilogia cosmologică. Aspecte
antropologice. „Muncesc. Dar nu mai pot tipări nimic.”
Atenţie,
cerchiştii îi negau lui Blaga poezia, teatrul şi mai ales filosofia. I.
Negoiţescu.
Pavel
Apostol: „eclectism molâu – spirit mistic. Al. Roşca: „bolnavi în calea
progrsului”. Cum l-a apărat I.D.Sârbu (Gary), p. 32
Sărbătorirea
în taină a lui Blaga, 60 ani, la Cluj, sufletul acțiunii Teohar Mihadaș. Apare
tânăra cu un buchet de flori. Restaurantul.
Sărbătorirea
la București, pândită de securitate. Inițiatorul a făcut pușcărie.
Marcel
Iureș ar avea datele pentru interpretarea lui Blaga: înalt-deșirat; vocea,
mimica…
Perspectiva
premiului Nobel
Vară
de noiembrie
ID
Sârbu, cel mai inimos adept Blaga. Îl numise ”un atlet al mizeriei”, cel mai
iubit…
Preocuparea
lui Blaga pentru știința de ultimă oră.
Scrie
cu admirație despre Einstein, Brâncuși, Tagore, Rodin, Tolstoi, Li Tai Pe,
Cantemir, Van Gogh, Eliade, Goethe…
Pasternak-Ţvetaeva. Cum poţi să mai crezi despre vreun singur om de carte
din Rusia sovietică precum că a trăit în fericire, când toţi, absolut toţi cei
despre care ştim câte ceva, scriitori, artişti, muzicieni - au fost zdrobiţi de
maşinăria stalinistă?!
N-am
apucat să termin această carte epistolară, mă întrerupeam mereu, prea tulburat:
de numele sfinte Rilke, Tolstoi, Cehov – dar şi de viaţa cuvintelor – aşa cum
notele unei partituri conţin melodia – şi părăseam masa, mă ridicam să fac paşi
prin cameră, ca să-mi treacă tulburarea, emoţia intensă, jalea grea – să pot
ţine iar sub priviri literele acestei cărţi sfâşietoare. N-am terminat-o în
seara asta pentru că pur şi simplu nu vroiam să ies din ea, din vraja ei? Din
magia vieții… Care aş vrea să dureze mereu.
Acesta
nu e doar un roman epistolar de vârf, deja celebru, triumfător, ci ar putea fi,
îl văd a fi un copleşitor film...
Când
B. Pasternak află că Rilke i-a citit poeziile traduse în franceză, plânge în
hohote. Şi nu-l scoate din transă decât Poemul
sfârşitului de Marina Ţvetaeva.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu