Scriitorul zilei: 30 august: Al. Protopopescu, n. 30 aug. 1942 - d. 20 oct. 1994
Fiu al unui profesor din Fălticeni,
termină liceul în 1960, Filologia ieşeană în 1965 şi va fi preparator la
Institutul Pedagogic din Constanţa, iar după 2 ani, redactor la nou înfiinţata
revistă Tomis, 1967-1974, după care
va fi bibliotecar la biblioteca judeţeană Constanţa şi câţiva ani profesor.
Eliminarea de la revista Tomis l-a marcat pe fragilul poet, care s-a dedat unei
vieţi dezordonate, sfârşind prematur, printre declasaţii boemei bucureştene,
1994. În 1978 îşi luase un doctorat în filologie cu Romanul psihologic
românesc, dovedind remarcabile calităţi de interpret al fenomenului literar.
A debutat cu poezii în Iaşul literar, 1960, iar în
volum cu Exilul imaginar,
1968, după care s-a desfăşurat mai ales în critică literară şi eseistică. Volumul şi esenţa, 1973, adună mare
parte din cronicile literare privind literatura momentului. Serialul de dialog
cu Cornel Regman a apărut în Tomis şi a fost reluat de mai vârstnicul critic
într-un volum ulterior.
Alex. Ştefănescu priveşte cu
interes, deşi oarecum amuzat prestaţia poetică a lui A. P., găsindu-i „graţie
şi bravadă", ceva între Labiş şi Dinescu; cronicile literare i se par
compozite, nesigure ca abordare exegetică, impresionat totuşi de secţiunea
despre Istoria Ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir, vădind neaşteptate
resurse interpretative. Performant i se arată a fi studiul monografic
despre romanul psihologic românesc. Marian Popa îl numeşte poet graţios
zvăpăiat şi nu ia în serios decât prestaţia din studiul monografic, cu bune
analize pentru autori ca Rebreanu, Camil Petrescu, H. P. Bengescu, Gib
Mihăescu, Anton Holban, Eliade, M. Bleker, Mihail Sebastiasn, Felix Aderca. În
Istoria sa, N. Manolescu îl citează cu temei în privinţa lui M. Bleker, a lui
Gib Mihăescu şi a lui Al. Ivasiuc.
Citeşte mai mult: http://www.romlit.ro/alexandru_protopopescu
Poezia zilei, Al. Protopopescu
Întoarcerea
Acum se bat la maşină poeziile mele
Şi toate dactilografele tinere visează,
Eu mă întorc bătrân călcând pe pământ
Umbra unui rotitor băiat în ipostază.
Acum urăsc puţin înfăţişarea pe care-o
port,
Desenu-absurd şi vechi de pe sacou
Şi-n somn ating fereastra părintească de
susţinere,
Cu chipul iluzoriu de erou...
Mă trage luna-n munţii mei să mă ridic,
Nu mă potrivesc cu oamenii de lângă mare,
Nu mă potrivesc cu viclenia de a prinde
peşti
Fiindcă nu mă potrivesc cu nimic.
Ajung acasă singur în crucea dimineţii,
Zărind cum ard pe faţa pământului
bostanii,
Dar nu pot adormi, cobor în curte
Şi prind sticleţi cu vălul de mireasă-al
mamii...
Adaos
Eu care mişc în toamnă această apă
fumurie,
De o voinţă oarbă adus şi-ntunecat
La paznicul de lacuri noaptea sub
fereastră,
Visez o flacără la gura puştii de vânat.
Afară viscolu-mi smuceşte din pripoane
barca,
Păzeşte-o, Doamne, răstignită de pământ,
Să se trezească dimineaţa şi să plece
Copilul roş’ pe care-l port în gând.
Încolo nu mai are importanţă
Deliru-acesta înstelat venind,
Eu voi muri în pata de lumină
Pe care-o lasă luna răsărind.
(Ambele poezii sunt preluate prin de-acum
celebra tehnică copy-paste din articolul lui Alex. Ştefănescu din Rom. lit.)
N.B.: Pe scriitorul de astăzi l-am
întâlnit în compania lui Cornel Regman, probabil întâlnirea este relatată în Scene din viaţa literară, 2007. Peste
ani, am pus o placă memorială pentru câţiva scriitori, toţi dispăruţi prea
curând, printre care şi Al. Protopopescu.
Alţi scriitori:
Augustin Z. N. Pop, n. 1910
D. Matală, n. 1936
Gelu Vlaşin, n. 1966
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2007
O
gafă, sau pe-aproape. Sun la Jean Grossu, îmi răspunde soţia şi mi-l dă pe
marele traducător. La pat, cu hipertensiune. Aşteaptă să-i iasă la Târg vreo
şapte cărţi. Adică nu degeaba s-a străduit, iată rezultatele, e încă în frunte.
Îl întreb pe rînd, cu lista în faţă, despre vreo 12 scriitori, toți din
generația lui; i-a cunoscut, a lucrat cu ei, aveau soţii frumoase; Cella Serghi
se plimba prin Cişmigiu cu tinerei, locuia prin Sf. Constantin, avea soţ un
profesor, nu-i ştie numele. Şi aşa despre toţi. Dar dvs câţi ani aveţi?, mă
întreabă. Eu nu m-am învârtit printre scriitori, am avut altă profesiune. Mi-am
scris cărţile şi asta a fost tot. Aveţi vreo carte la târg? N-am.
Merg
să mă dumiresc ce e cu Mihail
Dragomirescu, adresa este pe o alee identificată pe planurile vechi, acum
probabil Călţuna 17. Din aproape în aproape, ajung la capătul unei străzi
înfundate, chiar acolo este nr. 17 . De la poartă mi se dă telefonul
proprietăresei, Magda Agopian, care în final refuză aprobarea. Ce-mi spune?
Tânăra soţie a lui MD, cu 40 de ani mai tânără decât maestrul, a vândut casa
tatălui acestei dne MA, a plecat la Paris şi după un an a murit de ftizie.
Lumea e snoabă, nu vrea case vechi. Aici s-a filmat Cu mâinile curate şi
majoritatea secvenţelor din Craii de Curtea Veche. Probabil doamna se gândeşte
că dacă vom fixa placa, nu vor mai veni alţii să filmeze aici...
2 iunie 07. Aseară I. Cristoiu îi ia un interviu lui Adr.
Păunescu despre Flacăra de pe vremuri. I s-a dat voie să o scoată, după vreun
an de şomaj, îşi dăduse demisia de la România literară, ca să împace lucrurile.
Toţi dăduseră în el, şi încă cum! El n-a dat niciodată în nimeni. I-a fost
milă. Spune Dzeu să-l ierte de cel putin 4 ori, când a venit vorba de Geo
Dumitrescu, de Niculae Stoian, de alţii. Dacă îl consider basarabean, atunci
noi doi suntem cum nu se poate mai diferiţi ca fire, de pus pe două coloane, şi
asemănători doar în ce priveşte mila şi neagresivitatea – dacă asaltul lui fără
istov nu e tot o formă de agresiune.
Merg
în Piaţa Filantropiei, identific blocul lui Emil Manu, în curtea din spate dau de un tânăr, este administrator,
va acorda tot sprijinul, îmi dă telefonul mobil.
Va urma
Globul pământesc de la intrarea parcului IOR...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu