Scriitorul zilei: I.L. Caragiale
http://ilazu.blogspot.ro/2014/01/scriitorul-zilei-poezia-zilei-o-pagina_30.html
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006
Poezia zilei: Ileana Mălăncioiu
http://ilazu.blogspot.ro/2014/01/scriitorul-zilei-poezia-zilei-o-pagina_30.html
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006
17 ianuarie. Duc discheta cu poeziile Lidiei şi prozele mele
inedite plus o parte din dialogul cu Murgeanu la Luceafărul. Tupan promite. Spune că nu mai are nici un semn de la
Mircea Popa, care s-a mutat de la adresă. Îi las la poartă Sălbaticul lui Dinu Patriciu, unde e vorba şi despre tatăl său,
profesorul univ. Valeriu P., de Geotehnică. La o librărie dinspre Piaţa
Victoriei mă uit în Dicţionarul Acaemiei
L-O şi văd că m-au omis din nou, după modelul Zaciu. În schimb atîtea nume
despre care nu se ştie nimic: o colaborare, o traducere în grup. Ce ar fi
trebuit să mai fac în afară de a-mi fi scris cărţile? Probabil că totuşi am
făcut o greşeală iremediabilă. Îmi zic, în glumă: N-am intrat în Dicţionarul
Academiei, am să intru direct în Academie. O glumă proastă, jalnică…
În culpabilizarea evreului minoritar, majoritarul
culpabilizează o parte din fiinţa sa, îmi zic, acea parte nesuferită, răul din
noi…; în desolidarizarea de evreu, majoritarul se desolidarizează de partea
neiubită din sine însuşi; în acceptarea exterminării evreului, omul european
încearcă inconştient să exorcizeze partea pe care ar vrea s-o repudieze, s-o
extirpe din el însuşi. Aşa intuiesc. Insul social dă curs acestui imbold
obscur, iar restul îl face egoismul din totdeauna, dorinţa de a-l înlătura pe
concurent; recompensa stînd chiar în faptul că a reuşit să-l scoată din luptă,
că ai rămas singur, cu „spaţiul vital” curăţat de indivizi concurenţi. Ca la
oricare altă specie animală.
Dar de ce se resemnează de la început evreul în a fi
victimă? Victima discriminării, a vorbei piezişe, a batjocrii şi umilirii, a
ghetoizării, a exterminării? El aşteaptă acasă, cu ai lui, să fie luat şi dus
ca vita la tăiere – poate amăgindu-se că nu va fi aşa de rău, că doar îi strămută, că îi duc la muncă forțată – s-a mai strămutat, a mai făcut
corvoadă... Familia lui a rezistat, neamul lui hăituit a reuşit să dăinuiască. Resemnare?
Fascinaţia violenţei? Sentimentul obscur al vionvăției istorice? Sau și o
încredere funciară în puterea vieţii…
Și încă un aspect: evreul se știe diferit de restul
națiunilor, el s-a născut și s-a format într-o ambianță care a cultivat
diferența pe toate planurile și laturile. Diferența pe care a perceput-o ca pe
un merit – și care acum se dovedește că a lucrat împotriva lui. Reversul
medaliei.
Va urma
Altfel cum
Îngropată-n mirosul de trandafir din luminoasa dimineaţă culegeam petale ca vişina putredă şi le puneam în mâna bunicii în care se făceau dulceaţă. Dulcea mea lumină şi mântuitoare firul nădejdii n-a fost rupt cât pluteşte încă galbena miere în care stau petalele-aruncate de mâna ei închisă dedesubt. Nu putem fi cu totul despărţiţi de cei plecaţi dintre noi altfel cum ar fi putrezit ulucile acestui cimitir de ţară unde florile sunt mai înalte decât crucile.Din volumul „Peste zona interzisă”, 1979
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu