Ion Lazu: O pagină de jurnal, 2005
... Scriitorul e om singuratic prin fire. Sigur că are
puseuri de verbiaj, căci are nostalgia comunicării directe şi totale, însă
tentativele lui ardente nu au dat rezultat niciodată, chiar cînd partenerul de
discuţie este el însuşi scriitor. În pofia legendelor cu prieteniile literare,
scriitorii duc existenţe paralele, nu se citesc între ei, ci se întîlnesc doar
cînd vor să se deconecteze de la scris, să se relaxeze; sunt relaţii tampon.
Poezia zilei, Ion Lazu
Alt aspect ciudat: nu i-am văzut pe scriitori la
şedinţele comemorative ale confraţilor de la Aula Academiei, precum nu-i văd la
concerte, la teatru, la vernisaje, în librării, în expoziţii. E purul adevăr,
dureros dar adevărat. În fapt, scriitorul e prea hăituit de propria meserie,
cea mai grea din lume, fapt care explică de ce adevăratele izbînzi nu sunt
regula ci excepţia de la regulă…
Tributul
scribului este scrisul său. El nu
reuşeşte, vai, să facă faţă deodată la aceste două solicitări exclusiviste: să
trăiască de-a rîndul propria viaţă, răspunzînd punct cu punct îndatoririlor de
familie şi de societate şi totodată să-şi scrie cărţile. Un hăituit, care
jinduieşte după un răgaz de linişte şi împăcare cu sine şi cu lumea. Totuşi, o
precizare: s-a vorbit despre chinul de a scrie. Nu este un chin, ci o mare
bucurie, de nimic egalată. Chinuitoare este starea de incertitudine-aşteptare-amînare-pregătire-nelinişte-indecizie
în a ataca un subiect sau altul şi neîncrederea în forţele proprii şi în şansa
reuşitei.
Critica literară este un lucru atît de uşor! Un om
este inanalizabil, estimezi, interpretezi, aproximezi, faci similitudini,
înaintezi în înţelegerea sa ca pe o pojghiţă de ghiaţă; pe cînd un roman îţi
prezintă, la prima sau la a doua lectură absolut toate datele pentru o corectă
estimare; imponderabilele s-au exclus, le-a dat de-o parte autorul! Trebuie
doar să analizezi corect datele ce ţi-au fost supuse atenţiei, ca o operaţie
matematică. În critica literară, cu puţină atenţie şi cu răbdare şi bună
credinţă, s-ar putea obţine minuni de precizie (vorba lui Paul Zarifopol)! Însă
criticii noştri actuali, câți mai funcționează, citesc pe deasupra, vor să fie
mereu prezenţi cu articole, 2-4 cronici pe săptămînă… De unde atîta artă
inefabilă, vorba lui Călinescu? Ar trebui să fie vorba, pînă una alta, de
rigoare, de precizie – atîta timp cît absolut toate datele problemei preexistă
în textul autorului.
Mi-ar plăcea să fiu critic literar, însă nu am destul
timp pentru asta. Nici dotarea specială. Citesc încet, gîndesc greu. Mă
mobilizez anevoie. Lectura unui roman durează la mine cam 2 săptămîni, iau
note, redactarea materialului mi-ar mai lua încă 2 săptămîni. Aşa cum am făcut
cu Orbitor I – au rezultat cam 25
pagini dactilo. Un eseu? Nu am luat nici un ban pe textul acela, publicat în Viaţa
Rom.
De fapt, după ’89 am scris în presă, la început, însă
nu am luat drepturile cuvenite. Însă, vorba lui Geo Vasile, trebuie să ne
completăm pensia…
Va urma
Poezia zilei, Ion Lazu
Rug
Toată noaptea mi-aş ţine capul
Pe cea mai rece piatră,
Căci perna pe care îl pun
Se-ncinge ca o vatră.
Toată noaptea îmi vine să fug
Din mine ca dintr-un stat
Lăsându-mi trupul pe rug
Ca un copac uscat.
Dimineaţa mă bucur că încă sânt
Dar mă tem de ce spuneam în vis.
Şi mă doare orice cuvânt
Ca un rai interzis.
1967
1967
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu