miercuri, 21 ianuarie 2015

Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006

3 ianuaeie, 2006: Jurnalul meu a rămas de izbelişte, se face aproape un an de cînd nu mai scriu aici cu oarecare consecvenţă. Un an altfel păgubos, acest 2005, cu ploi, inundaţii, recoltă catastrofală, preţuri la piaţă exorbitante: varza, care anul trecut s-a dat cu 3000, anul ăsta s-a ridicat la 13-15000 şi nu se găsea şi era doar cît pumnul şi aia pufoasă. Am luat totuşi, am umplut butoiul şi să vedem dacă se va mura bine sau… În vara asta cu atîtea belele pe plan local, naţional etc,  Andrei a îngheţat anul de facultate şi s-a angajat la firma de calculatoare a lui Virgil, dînd probă etc., căci noi nu am intervenit în nici un fel, nici măcar nu i-am spus Floricăi. Muncă foarte multă, obositoare, A. vine acasă demolat. Acum are o prietenă fostă colegă de clasă la liceu, s-au revăzut întîmplător la mare şi… De cînd sînt împreună, dorm ori aici ori la ea, dar nu vin acasă decît la ore mici… spre supărarea noastră.
Însă jurnalul a rămas de izbeliște pentru bunul motiv că am lucrat cu Murgeanu cartea noastră de confesiuni. Când scriu pe o anumită temă, nu mai notez în jurnal.
A fost în ţară Gelu, care nici el nu prea era în formă, probleme cu tranzitul intestinal. Gică Şerban s-a operat de vezica biliară şi după o perioadă mai dubioasă acum e foarte bine, activ, cară bagaje pe jos de la gară la garsonieră.
Rezumat: Lidia a dat de două ori spectacolul Blaga- Izvor sonor, prima dată la Podul, apoi la Rotonda Muzeului – cu mare succes – s-au făcut de fiecare dată filmări. Murgeanu a scris excelent în Meridianul Românesc despre spectacolul Lidiei. Dar alte încercări de a da spectacolul prin Institutul Român sau în altă parte au rămas în faşă. În nr. 38 al Rom. Literare, Gh. Grigurcu a scris o pagină despre poezia Lidiei şi despre a mea, cu frumoase aprecieri, care ne-au mers la inimă. La Sălbaticul, cronica lui Geo Vasile în Rom. Lit., cam anapoda şi a lui Murgeanu în Meridianul rom., entuziastă, reluată în Curierul de Vâlcea. Sper să urmeze altele. Încă mai apar cronici despre Veneticii, cea a Dianei Iepure în Chişinău şi a lui D. Botar în Oglinda Romanaţilor-Caracal, reluată se pare în Oglinda literară de la Focşani. La Tîrgul de carte de la Romexpo am avut vreo 15 lansări Vinea, printre care şi Metafizica practică a lui Murgeanu. Şi Cantonul 248 al lui Stoiciu, în colecția Ediții definitive, cu lansare fulminantă. 
Între timp, m-am zbătut în continuare, fără succes deocamdată, pentru noi sponsorizări, cu unele promisiuni ce se amînă mereu… Am terminat de redactat şi acum reiau spre corectare textul unor confesiuni în dialog epistolar cu Murgeanu, cine ştie unde le vom publica, deocamdată sînt mulţumit că am avut prilejul să spun o mulţime de lucruri pe care le ţineam numai pentru mine. Aseară îi telefonez lui Radu Voinescu, să-l felicit pentru premiul Asociaţiei la critică-eseu şi îmi spune că în cîteva zile apare la Libra o carte cu cronicile sale Subiecte, 1, în care mi-a consacrat pagini de analiză serioasă. Mare bucurie! Vorbim despre lansarea ediţiei a II-a a Sigmei, de Ecovoiu, la Polirom.
 Va urma





 Poezia zilei: Ion Lazu

Fotografie
Ion Lazu, 1970


Prea puţin

Sufletele noastre se depun

Pe spinarea aburită a stelelor –
Cine mai crede în asta? şi totuşi
Cât e de frumos şi de drept!

Prea plină e ziua şi locul
De emanaţiile firii noastre,
Întindem cleiul drumului
De la un capăt la altul al faptei.
Privirea nu slăbeşte nici o clipă
Ascunzătorile şi ceţurile bolţii.

Or, prea puţin ne rămâne:
Un pulovăr crud, un cojoc
Până-n călcâie de iarbă verde,
Încopciat cu lacrimi
Şi chiar un frăgar pe sub care
Oamenii trec smulgând un pumn
De frunze stoarse de sânge.

1968, Pocola

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu