Consemnare; La MNLR, o expoziţie Mihai Eminescu în colecţii şi biblioteci particulare
Scriitorul zilei: Artur Enăşescu, n. 19 ianuarie 1889 - d. 4 decembrie 1942
Visătorii
O visători, cu suflet de copii,
Voi paseri, de lumină speriate,
Ce rătăciţi cu genele plecate,
Pe străzi întunecoase şi pustii!
Voi, cu priviri curate de fecioară,
Sfioşi şi singuratici visători,
Ce tremuraţi sub cerul plin de nori,
Şi vântul cel mai gingaş vă doboară!
Ascnşi staţi ziua-n tainice unghere,
Şi mâini de vis v-acopăr ochii grei,
Iar când pe cer s-aprind mii de scântei
Voi răsăriţi… O, suflete stinghere!
Vă prinde luna flori la pălării,
Şi tresăriţi; de-un foşnet blând vi-e frică,
De umbra ce pe ziduri se despică,
Când rătăciţi prin nopţile târzii.
În jurul frunţii voastre, visători!
A nopţii duhuri, tainice, s-adună;
…Întind o scară razele de lună,
Şi gândul vostru suie pân-la nori.
Şi pasul vostru-n cale şovăieşte,
De raze pline, genele se-nchid,
Şi vă treziţi la umbra unui zid,
Când astrul dimineţii licăreşte.
O visători, cu suflet de copii,
Voi, paseri de lumină speriate,
Ce rătăciţi cu genele plecate,
Pe străzi întunecoase şi pustii!
***
Născut la Burdujeni sau la Botoşani, dintr-un tată agent PTT
şi o mamă ce a dispărut prea curând, viitorul poet, prin
firea sa nesupus reglementărilor stricte de convieţuire, a
urmat şcoala primară şi liceul la Botoşani, apoi a plecat la
Paris, unde a audiat cursuri de filosofie,atribuindu-şi apoi
un doctorat în materie. Debutează cu Amor în Convorbiri
critice, 1910, şi lucrează ca redactor la Epoca. Este mobilizat
pe front în prima conflagraţie, ca să amâne confruntarea se
inscrie la o şcoală de subofiţeri,dar nu se califică nici după
repetarea cursului, revenind în armată ca simplu
soldat. Se pierdea prin poieni şi printre flori, cu arma în
mână... Din această perioadă îl descrie Tudor Vianu, care i-a
rămas prieten: necompetitiv, pacifist, îşi umplea cartuşiera cu
manuscrise...(Vianu, Jurnal, 1961). Este chiar perioada maximei
productivităţi poetice, de ex. Balada crucii albe de mesteacăn
este datată:Oituz, iulie 1917. După conflagraţie, continuă să
publice poezii şi colaborează intens cu articole pe teme politice,
dar şi eseuri, cronici literare şi dramatice(de ex. la Patima roşie
de Mihail Sorbul). Indignat că unii puturesă să vadă în carnagiul
războiului un prilej de "purgatoriu al neamurilor", de revigorare
etc, ripostează:"Nimic mai fals!";iar după război lucrurile nu
porniseră pe un făgaş optim, scrie deci poetul: "Se pare că un
geniu răutăcios, prezidând la actele noastre publice, desparte
în chip ostentativ logica faptelor de cea a ideilor şi aceasta
îndeosebi în domeniul politic."
În 1926, lucrând la Universul literar, câştigă cu "Afrodita"
prestigiosul "cel mai bun sonet al anului", cu susţinerea lui
Perpessicius, care îl aprecia foarte mult.
Din această perioadă începe dezagregarea psihică-mentală a poetului,
care ajunge pe drumuri, vagabondând, cerşind.. În 1934 se declară
el însuşi: "fără domiciliu, bolnav, gol şi flămând." Eugen Jebeleanu,
dar şi alţi confraţi apelează la ajutorul statului, ceea ce rămâne
o biată iluzie.Poet ce s-a risipit în boemă, spirit reflexiv,
meditativ, de formulă parnasiană,îi apăruse în timpul vieţii
volumul Pe gânduri, iar postum Revolta zeului.
A închinat imnuri vieţii ("Şi geme ca vie, sub meştere mâini /
Lăuta străbună!"... "Sărută văzduhul cu ochi dilataţi /De-o
sfântă beţie!"),năzuinţelor omului spre o lume ideală, a binelui
şi frumosului ("Şi sângeră văzduhul sub purpura de flori...".
A apărut în selecţii şi antologii ce-i reunesc pe
"marii poeţi mici".O selecţie de Poezii a publicat Mihail Straje
în 1965, cu detalii despre zbuciumata viaţă a poetului..
Cu textele lui A.E n-am luat contact decât ocazional. Îmi făcusem
o anumită părere
nu întru totul conformă cu adevărul, ascultând în anii studenţiei
romanţele Cruce albă şi Riţa, în inegalabila interpretare a
Ioanei Radu. Impresionat de ardoarea versurilor, lesne de memorat,
eram totuşi intrigat de abordarea poetului,romanţioasă.
Am deschis Istoria lui Călinescu, interesat să aflu cum îl văzuse
criticul pe poetul vagant, ce avea să moară la un an după apariţia
Istoriei. Practic ajunseseră simultan la linia de sosire. Şi,
plăcută surpriză (căci uitasem cum stau de fapt lucrurile...):
la indicele de nume văd că lui A. E. i se consacră un articol
pe două pagini! Caut... şi ce văd? În colţul din drapta-jos,
sub numele poetului, o singură frază, în total 40 de cuvinte
amintind de un "pretins doctor în filosofie" despre "un elogiu
la o ţigancă" şi despre "abundente versuri trubadurice", nici
măcar trubadureşti... Urmează coperta cărţii nu ştiu cui, iar
pe cealaltă pagină, o fotografie de grup cu mai mulţi scriitori:
Topârceanu,Hortensia Papadat-Bengescu etc. Şi trei versuri
din Riţa. Doar atât despre poetul damnat Artur Enăşescu. Nu
ne-am aşteptat propriu-zis la mila şi compasiunea divinului
critic pentru destinul tragic al unui poet deoarecare notorietate
în epocă, nici la aprecieri ditirambice pentru poemele sale
intrate de fapt în conştiinţa publică, ci ne-a mirat din nou
lipsa de receptivitate la demersul poetic al unui talent adevărat,
pe cât de nefericit, practic prăbuşit în abisurile demenţei.
Or, nu este poezia mereu ceva la limita cu nefirescul, cu
anormalitatea? E chiar de mirare că neîntrecutul exeget al
"poetului nepereche" nu a mai păstrat în sine o câtime de
caritate... sau tocmai de aceea?
Ion Lazu: Fotografii de autor
Doamne!... Cît mă reprezenta acel Poem, pe cînd am fost adolescent şi tînăr, şi matur.
RăspundețiȘtergereA trebuit să-mbătrînesc, ca să ajung ce niciodată pînă acum n-am fost...
Revin şi plusez: Se pare că Bucovina (eu, născut pe o uliţă, poate tot în Burdujeni, dar înregis-tarat la Suceavă) pe mulţi îi îmbolnăveşte cam de aceleaşi doruri... sirete. Că, dorinţe - mai va!
RăspundețiȘtergere