Noi suntem stelele...
Vă spun şi vă spun că există, din prima clipă a zorilor
şi mereu peste zi, dar mai ales noaptea – de la un capăt
la altul al auzului, în toate ungherele aerului – venind dinspre
lucruri, dinspre fiinţe şi gânduri: un fel de început de scâncet
de copil nou-născut, părăsit,
care ar trebui să vă răsucească
inima-n piept, de îngrijorare; vă spun şi vă spun că îl aud
de câte ori sunt atent cu dinadins, dar şi în clipele de pierdere –
un scâncet cu sursa aici, foarte aproape: în iarbă, în şanţ,
după gard – un scâncet care mă umple de-ngrijorare şi duioşie;
vă spun şi vă spun şi ridic un deget anume când treceţi pe lângă mine –
dar nu-l şi nu-l auziţi: scâncetul de copil nou-născut, părăsit,
nealăptat, pe care mie nu mi-l mai puteţi scoate din timpane
nici cu vârful briceagului.
(din volumul Cuvinte lângă zid, 1999)
Scriitorul zilei: Ion Zamfirescu, n. 7 august 1907 - d. 31 dec.2001
http://www.caslam.ro/docs/Ion%20Zamfirescu%20-%20ultimul%20maiorescian.pdf
I-am pus o placă memorială pe str. Henri Coandă nr. 44, cele două imobile fiind spate în spate.
ion lazu
Vă spun şi vă spun
Vă spun şi vă spun că există, din prima clipă a zorilor
şi mereu peste zi, dar mai ales noaptea – de la un capăt
la altul al auzului, în toate ungherele aerului – venind dinspre
lucruri, dinspre fiinţe şi gânduri: un fel de început de scâncet
de copil nou-născut, părăsit,
care ar trebui să vă răsucească
inima-n piept, de îngrijorare; vă spun şi vă spun că îl aud
de câte ori sunt atent cu dinadins, dar şi în clipele de pierdere –
un scâncet cu sursa aici, foarte aproape: în iarbă, în şanţ,
după gard – un scâncet care mă umple de-ngrijorare şi duioşie;
vă spun şi vă spun şi ridic un deget anume când treceţi pe lângă mine –
dar nu-l şi nu-l auziţi: scâncetul de copil nou-născut, părăsit,
nealăptat, pe care mie nu mi-l mai puteţi scoate din timpane
nici cu vârful briceagului.
(din volumul Cuvinte lângă zid, 1999)
Scriitorul zilei: Ion Zamfirescu, n. 7 august 1907 - d. 31 dec.2001
Născut la Craiova, face şcoala primară şi liceul Fraţii Buzeşti, apoi se înscrie la Litere şi Filosofie în Bucureşti, absolvind în 1929; îşi ia doctoratul în filosofie în 1931, specializându-se în filosofia culturii şi în filosofia istoriei. O vreme fusese profesor la liceele Sf. Sava, Gh. Lazăr şi Mihai Viteazul, apoi profesor universitar. La reforma învăţământului din 1 dec. 1948 rămâne şomer. Cu greu este admis ca suplinitor, în suburbie. În perioada stalinismului acut, redevine profesor de liceu, până în 1960, când prin concurs accede din nou la învăţământul universitar, la catedra de literatură comparată, până la pensionare, în 1968.
Spirit enciclopedist, pe linia Maiorescu, Iorga, Gusti, aparţinând generaţiei din care s-au remarcat Dan Botta, Eliade, Noica, Cioran, Vulcănescu, preocupat de câteva aspecte fundamentale ale cunoaşterii omului şi a istoriei filosofiei şi culturii, deşi, mai cunoscut ultimei generaţii ca istoric al teatrului universal şi naţional, Ion Zamfirescu nu s-a considerat un creator de filosofie, ci un cercetător dublat de un militant pentru difuzarea în mase a culturii, filosofiei, istoriei. O declară singur:.." să ajut oamenilor de a se cunoaşte pe ei înşişi. Am pus în aceasta stăruinţă, credinţă şi dragoste". Despre români, ca naţiune: "Condiţiile istorice nu ne-au îngăduit până acum realizarea unei mari civilizaţii materiale, dar în schimb ne-au prilejuit o adâncire deosebit de fină şi de nuanţată a realităţii noastre sufleteşti. Pentru aceasta se cere un simţ intuitiv special, o iniţiere caracteristică, în stare să străbată în substraturile vieţii noastre sufleteşti."
Autor a nu mai puţin de 8 monografii, începând cu cea a liceului la care predase: Gh. Lazăr, Ion Zamfirescu a participat la campaniile de etnografie-sociologie ale prof. Dimitrie Gusti, cu care şi-a luat şi doctoratul, în 1931; bursier la Geneva, la recomandarea lui Tudor Vianu; predă la clasa specială unde învăţa Regele Mihai. După activitate în învăţământul liceal, din 1943 este titular al catedrei de Filosofia culturii la Universitatea Bucureşti, concurând cu C. Noica - la Cluj aceeaşi catedră era onorată de Blaga. Elemente de estetică, 1935, Spiritualităţi româneşti, 1936, Orozonturi filosofice, 1942, Destinul personalităţii, 1942, Breviar de psihologie, 1947 sunt cîteva dintre lucrările Profesorului. Între 1947 şi 1965 nu are drept de publicare, o pierdere mare pentru cultura noastră.Revine cu lucrări fundamentale: Istoria universală a teatrului, în 3 volume 1958-1968, Panorama dramaturgiei universale, 1973, Drama universală şi naţională, 1976.. şi seria dedicată dramaturgiei continuă cu alte titluri. Oameni pe care i-am întâlnit, 1987, Pagini memorialistice, 1995. Opera sa filosofică este reeditată sub îngrijirea lui marin Diaconu: Scrieri folozocice, în 2 volume, 2005.
Cititi mai mult:http://www.caslam.ro/docs/Ion%20Zamfirescu%20-%20ultimul%20maiorescian.pdf
I-am pus o placă memorială pe str. Henri Coandă nr. 44, cele două imobile fiind spate în spate.
Confesiunea poematică e prea tumultuoasă pentru mine şi-mi aduce aminte de un poet belg la mare modă în şi după rezbel. Am pe undeva ciorna traducerii impetuoasei sale declaraţii, ca un torent iscat din intempestiva desprimăvărare. Roata, alte unelte primordiale au putut apărea istoric în mai multe locuri din lume, fără de înscriere la OSIM. La fel, două simţiri gemene pot descrie aceleaşi trăiri în registre congruente, fără ca despicătorii de fir în patru să latre a "plagiat". Doar modernismul a introdus la noi (iar la frînci romanticii) prezumţia de plagiat. Şi abia aştept când se va găsi un nebun să înregistreze la drept de autor primele 1000, 1500 vorbe din lexicul de bază al limbii materne, ca să văd subt ce pretext o va face. Şi să am de ce rîde.
RăspundețiȘtergereUn mai clar şi mai la obiect istoric al teatrului, ca la Ion Zamfirescu, n-am aflat nici la antecesorii săi străini, nici la imitatorii săi neaoşi. Chiar de a fost o compilaţie, a fost una măiestru adaptată la spiritualitatea noastră de-atunci.
Pe cînd Istoria lui Călinescu se risipea, citindu-se palimpsestic prin paginile Istoriei literare a Academiei, Istoria teatrului a lui IZ, ca şi Dramaturgia sa, mi-au permis primul zbor de şoim peste cultura ce ne-a precedat în lume, ca şi de locul de loc modest al culturii noastre în cultura mediterană. Nu spun cultură universală, pînă cînd nu se va recunoaşte că mai tot ce s-a dat pînă acum ca "universal", n-a fost decît europo-centrist, cu vagi extinderi în afara acestui areal... La care, de ce să n-o recunoaştem, ne-au ajutat masiv şi istoriile literare ale urssului, acel conglomerat masiv de culturi neeuropene, cu terminus în Kamceatka.