Noi suntem stelele...
O, ce ninsoare confuză
A fost în pădure să cadă!
Venea prin crengi duium de zăpadă
Venea şi mai multă frunză...
Şi un asediu cum nu mai ştiu
Fu să se strângă în preajma mea –
Neaua de frunză şi frunza de nea
Se-agăţau – ca să cadă cât mai târziu...
Capul pe spate-l dădui, să aştept
Surparea acestui dezastru înalt –
S-au umplut orbitele de alb
Şi rugină adunai pe piept...
Spulberul ăsta de nea şi frunză
A fost gata conturul să-mi fure –
M-a încolţit în pădure
Ninsoarea cea mai confuză.
1988, Bocşa Montană
(din volumul Poemul de dimineaţă, 1996)
Scriitorul zilei: Tristan Tzara, n. 16 aprilie 1896 - d. 25 decembrie 1963
Sufletul bătrân, iubito, flori de vară vrei să pară
Păsările stau în colivii închise iarna
Te iubesc cum cheamă dealul trupul văii primitoare
Sau pământul cum iubeşte ploaia deasă şi roditoare
Te aştept în fiece seară la fereastră deşirând mărgelele
Aşezând cărţile, recitându-mi versurile
Şi mă bucur când în curte latră câinii latră câinii
Şi când vii să stai la mine până mâine până mâine
Sufletul meu fericit e ca odaia noastră caldă
Când ştiu că afară ninge şi că strada-i albă.
***
ion lazu
Valea Ineţului
O, ce ninsoare confuză
A fost în pădure să cadă!
Venea prin crengi duium de zăpadă
Venea şi mai multă frunză...
Şi un asediu cum nu mai ştiu
Fu să se strângă în preajma mea –
Neaua de frunză şi frunza de nea
Se-agăţau – ca să cadă cât mai târziu...
Capul pe spate-l dădui, să aştept
Surparea acestui dezastru înalt –
S-au umplut orbitele de alb
Şi rugină adunai pe piept...
Spulberul ăsta de nea şi frunză
A fost gata conturul să-mi fure –
M-a încolţit în pădure
Ninsoarea cea mai confuză.
1988, Bocşa Montană
(din volumul Poemul de dimineaţă, 1996)
Scriitorul zilei: Tristan Tzara, n. 16 aprilie 1896 - d. 25 decembrie 1963
Tristan Tzara: Elegie.
Sufletul bătrân, iubito, flori de vară vrei să pară
Păsările stau în colivii închise iarna
Te iubesc cum cheamă dealul trupul văii primitoare
Sau pământul cum iubeşte ploaia deasă şi roditoare
Te aştept în fiece seară la fereastră deşirând mărgelele
Aşezând cărţile, recitându-mi versurile
Şi mă bucur când în curte latră câinii latră câinii
Şi când vii să stai la mine până mâine până mâine
Sufletul meu fericit e ca odaia noastră caldă
Când ştiu că afară ninge şi că strada-i albă.
***
Poet român evreu (tatăl său ocupându-se cu exploatarea pădurilor din Carpaţii răsăriteni), născut la Moineşti (există în oraşul respectiv un monument al poetului), pe numele său adevărat Samuel Rosenstock, încă de pe vremea liceului T.Tzara înfiinţează o revistă Simbol, împreună cu prietenii săi Marcel Iancu şi Ion Vinea, ajutaţi de Iosif Iser şi încurajaţi de însuşi Al. Macedonski. Până să ajungă la pseudonimul care îl va face faimos, trecuse prin câteva stadii intermediare, unul fiind S. Samyro. În faţa iminenţei războiului, tânărul recrutabil se refugiază în 1915 la Zurick, unde împreună cu alţi tineri literaţi evrei iniţiază mişcarea Dada, la o masă din Cabaretul Voltaire, fapt prea adesea reamintit, ca legenda să nu-şi fi pierdut din farmec.
Poate nu lipsit de semnificaţie ar fi amănuntul că la masa vecină a Cabaretului se adunau câţiva anarhişti ruşi, de asemenea evrei, printre care Lenin, Troţki şi Zinoviev, nicidecum puşi pe activităţi pozitive, ci pe conspiraţii; vor fi retrimişi în Rusia, cu toate restricţiile frontului, într-un vagon blindat şi cu importante sume provenind din vistieria nemţească, bine păziţi de serviciile secrete germane şi cu însărcinarea precisă de a dinamita structurile la vârf ale inamicului Germaniei: Imperiul ţarist rus. Ceea ce s-a numit mai apoi Asaltul palatului de iarnă, etc. La cealaltă masă a cabaretului Voltaire, acelaşi fel de tineri evrei nihilişti-negativişti, plănuiesc să dinamiteze structurile culturii burgheze europene şi nu numai, considerate stagnante, închistate, false şi desigur deja expirate -, pentru a instaura o nouă ordine în republica artelor. Vizate în primul rând erau pictura şi literatura. De filosofie se ocupaseră Marx şi Engels... De punerea ideilor revoluţionare în practica socială, cum deja am văzut, se vor ocupa Lenin şi Troţki, acesta din urmă înlocuit diversionist cu Stalin.
În privinţa resetării artistice, existaseră înainte de Zurick unele manifestări în pictură şi sculptură, dar şi în literatura ca atare. Un Marinetti ar fi de citat ca exemplu. Se face mult tam-tam, se iniţiază provocări la nivelul artelor vizuale, idem în domeniul literar. Dadaismul ar fi scoaterea din pălărie a cuvintelor, pentru că poezia nu mai trebuie să aibă nici structură, nici mesaj, nimic. Să-l şocheze pe cititor, contrazicându-i la tot pasul aşteptările. Manifeste dadaiste, adeziuni din alte centre europene, ba şi sud-americane. Tristan Tzara, ca principal promotor, foarte vocal şi inventiv, publică volum după volum. De fiecare dată cu ilustraţii de graficieni ce vor face epocă: Hans Arp, Francis Picabia, Joan Miro, Paul Klee, Pablo Picasso, Vasilli Kandinsky, Henri Matisse, mulţi alţii, încât nu se mai poate preciza cine pe cine a lansat, cine a fost tras după învingător... Oricum, Aventurile domnului Antipyrin, 1916, urmată de Douăzeci şi cinci de poeme, 1918 şi de cele Şapte manifeste Dada, 1924, fundamentează curentul dadaist; dar s-a putut susţine Nicolae Tzone) că încă din România Tristan Tzara îşi pusese la punct mijloacele de expresie pe care le va trimite la lucru în câmpia pestriţă a Dadaismului.
Problema nu este că s-ar putea scrie cu adevărat poezie folosind propunerile dadaiste, chiar risipind oricâtă ingeniozitate; ci problema este că în pofida preceptelor teoretice ale dadaismului, esenţialmente destructurante, vocaţia reală a autorului cată să regăsească fiorul inefabil al poeziei, dacă talentul există. Este chiar cazul poeziei lui Tzara, care nu se supune decât aparent manifestului dadaist şi rămâne valabilă, dacă aceasta se întâmplă, anume prin dejucarea regulii impuse.
În 1919 Tristan Tzara îşi mută cartierul general insurecţionist la Paris, pentru a da o deschidere mondială mişcarii puse deja pe picioare. Se regrupează cu Andre Breton, Louis Aragon şi alţii; mai târziu se va susţine că deja dadaismul era în pierdere de viteză. De prin 1929 Tzara se raliază Suprarealismului. Mereu prezent pe piaţa literară, cu texte, eseuri în care încearcă să recicleze marxismul. În vremea războiului, T.T. luptă în Rezistenţă, în 1947 simte nevoia să se legitimeze politic, înscriindu-se în PCF, unde îşi caută un loc vocal; totuşi, demisionează în 1956, protestând astfel împotriva măsurilor sovietice represive din Ungaria.
Imediat după război avusese o descindere în Bucureşti, primit triumfal de comilitonii grupului românesc avangardist-suprarealist. Chiar şi fără Tzara, care se ilustrase în occident, atrăgând după sine şi alţi literaţi şi pictori de aceeaşi etnie, mişcarea avangardistă din România se dovedise redutabilă, competitivă. Arghezi, Urmuz, dar şi Vinea, Pană, Voronca, Fundoianu, Aderca, Roll, Bogza, Naum, mulţi alţii îşi făcuseră un nume vestit, deşi nu neapărat şi o operă.
În cei 10 ani de colaborare a mea la editura Vinea, N. Tzone a râvnit multe. Cumpărase drepturile de editare în româneşte a intagralei Tzara (inclusiv teatru, compoziţii, desene, iconografie). Nu s-a putut trece la editarea propriu-zisă. Am scos Douăzeci şi cinci de poeme şi încă unul, în 1998.
ion lazu: Biserici din Câmpina.
Pe cînd am tras o fuguţă la Braşov pentru o întîlnire nu din pricina mea ratată, la intrarea-n Moineşti pe dreapta am zărit străfulgerat însemnele edililor pentru nemurirea poetului. Cartierul - ceva între sat şi mahala, dar şcoala se numea Tristan Tzara.
RăspundețiȘtergereAtunci am regretat prima dată că "ratele" nu mai circulă calm-hurducat, ci nărăvaş galopat, cu şoferi ca loviţi de streche. Şi-am mai regretat că nu mai posed nimic din temeritatea juneţii cînd băteam cu semicursiera coclaurii moldavi.
Nici Cîmpina n-am vizitat-o, decît ce s-a putut zări din tren: deci, mai nimic!... Dar aceste fotografii (a treia serie?), Castelul Haşdeu. Casa Grigorescu ar trebui să-mi motiveze ambiţul de pelerin. Poate, la vară!
Elegiac pastel lazian, aşa cum numai liricii săgetaţi de o clipă din splendoarea Naturii pot tran-spune-n cuvinte. Am spus cuvinte, dar nu: sunt supracuvinte!
Prietene poet Culai ot Keatra, eu dimpotrivă, am lucrat în zona Moineştiului câţiva ani la rând: de la Chilii, de la vreo 10 km în sus, pe Tazlăul Sărat, ori de la Măgireşti, şa doar 6 km spre est, unde ne stabilisem, în tot timpul campaniilor am frecventat Moineştii ca pe singurul loc de unde ne puteam face aprovizionarea, cât de cât (erau şi nişte târguri, pe la nu-ş-ce sfinţi - dar şi, de două ori pe lună, pentru a ne ridica salariile. Ca să nu spun că, mulţumită bravei Poşte române, în unele cazuri trebuia să facem două-trei drumuri (aţi bănuit corect: pe jos, dus-întors), căci, cică, banii nu sosiseră. Culmea!, noi înşine optasem pentru oficiul poştal Moineşti, căci în campaniile precedente poştaşii comunali foloseau salariile noastre ca să ridice ştacheta la nunţi... Că doar trăiam şi pe-atunci în România...
RăspundețiȘtergereDa, un tîrguşor provincial, părăginit, cu doar câteva străzi, (poate cu ceva mai răsărit decât Comăneştii, la 20 km mai spre vest, acela un biet centru minier de cărbuni, sinistru...), de va fi fost altădată mai prosper, acum doar cu sediul Schelei de extracţie petrol, unde clacaseră vreo doi colegi de facultate, pe bază de medii mai modeste.
Însă, nici pomeneală de Tristan Tzara, nici ca nume, darmite monument... Evreu, ce-i drept, şi pe deasupra comunist, dar plasat taman la Paris, nepatriotic! - deci nu se putea vorbi de bine, pe-atunci... A trebuit să mai treacă o vreme. Nici nu auzisem de T.T ca mare sau mai mijlociu poet... Abia mai târziu, la editura Vinea, aflând multe despre Tzara, am refăcut traseie prin Subcarpaţii Moldovei, pe la cabanele forestiere, unde în afară de noi, geologii, nu erau de văzut decât ţapinari. Or, Tristan şi cu alt prieten de liceu, poate Vinea, şi-au petrecut o vară la o astfel de înjghebare forestieră, pe Tazlău sau Tarcău...
Un gând bun, Lazu
Amice Culai, cu Câmpina este altă poveste... Dacă nu ai fost în acel oraş ca pieton, ci doar cu trenul ai trecut, nu prea ai cum să-ţi fi făcut o imagine, cât de cât. De ce? Linia ferată urmează lunca Prahovei, pe când Câmpina este plasată sus de tot, pe o treaptă înaltă de relief, precum pe un platou. Şi e prima dată când şoseaua însoţitoare căii ferate, venind dinspre Ploieşti şi urcând spre Sinaia,se desprinde şi cu câteva serpentine urcă pe terasa înaltă. Va coborâ din nou, în sus de oraş, căci relieful nu permite...(La Brănelti, unde căzu Vlaicu, bre! Acolo e oraşul, unul chiar răsărit - şi, mai de laudă, cu ceva tradiţii culturale de primă mână. Liceu, Castelul Iulia Hasdeu, Casa memorială Nicolae Grigorescu etc; dar şi acest complex bisericesc-parohial, Sf. Nicolae, din cartierul sudic, zis Slobozia. Am scris pe blog despre acest aşezământ, unul dintre cele mai frumoase din ţară, luând şi premiul I pentru restaurare pe anul 2008. Dar interesant este că în incintă au fost găsite, din pură întâmplare, două, (acum sunt deja vreo 35!) de morminte paleolitice, schelete îngropate la 40 cm, sub formă de foetus... cu "doar" 5 mii de ani în urmă.. E de vorbit. Caută pe google. Iar dacă nu găseşti pe acest blog textul meu, poate dau de el, de nu se va fi pierdut, cu vechiul blog, risipit...
RăspundețiȘtergereLa Câmpina, într-o practică studenţească de o lună, în 1958, am văzut prima dată trovanţii. Chiar la Brebu, însă nu în incinta Palatului brâncovenesc, ci chiar pe firul apei...
Un gând bun, Lazu.