Noi suntem stelele...
Ţii minte, iubito, poiana
Pe care-o citeam în rotire
Cu umbra şi miresmele teiului?
Şi brazii sărind peste râpă
Strângându-şi, cum spuneai tu, picioarele?
Sau trunchiul ţinând loc de punte
Pe care n-ai vrut să păşeşti
De teamă că undele repezi
Să nu-ţi fure chipul în trecere
Lăsându-mă singur?
Emoţia te răstignise
şi nu mă lăsai să mă-apropii -
Cu braţul întins-balustradă...
Azi teiul asemeni colindă
Cadranul poienii cu umbră
Şi brazii mai sar peste râpă
Strângându-şi sub cetini picioarele.
Dar încă nu pot să mă-apropii
Când treci peste undele vremii
Cu teama să nu-ţi fure chipul
Ducându-l
Şi-amestecându-l
La fund cu nisipul...
1963- Luncani-Bacău
Scriitorul zilei: Radu Stanca, n. 5 martie 1920 - d. 26 decembrie 1962
Radu Stanca - Argonautica
Lucrurile lumii acesteia
Sînt batute de vînturi ca trestia,
Numai dragostea noastra sta dreapta
În bataia vîntului si asteapta.
Desfacuta de toate ispitele
Îsi închide cu grija aripile
Si de-acolo, din vîrful catargului,
E stapîna urgiei si-a largului.
Nici un val nu-i abate privirile,
Nici un sunet la cîrma rotirile,
Printre pîclele moi ce se scutura
Numai parul de aur îl flutura.
Împrejurul ei toate furtunile
Rascolira cu sete genunile,
În zadar însa fura cu toatele.
Pîn-la urma scazura si apele.
Si acum iat-o-n limpede curgere,
Lunecînd prin vîltori, printre fulgere,
Neatinsa, înalta imagina.
Pe cînd toate în jur sînt paragina...
ion lazu
Peste torent
Ţii minte, iubito, poiana
Pe care-o citeam în rotire
Cu umbra şi miresmele teiului?
Şi brazii sărind peste râpă
Strângându-şi, cum spuneai tu, picioarele?
Sau trunchiul ţinând loc de punte
Pe care n-ai vrut să păşeşti
De teamă că undele repezi
Să nu-ţi fure chipul în trecere
Lăsându-mă singur?
Emoţia te răstignise
şi nu mă lăsai să mă-apropii -
Cu braţul întins-balustradă...
Azi teiul asemeni colindă
Cadranul poienii cu umbră
Şi brazii mai sar peste râpă
Strângându-şi sub cetini picioarele.
Dar încă nu pot să mă-apropii
Când treci peste undele vremii
Cu teama să nu-ţi fure chipul
Ducându-l
Şi-amestecându-l
La fund cu nisipul...
1963- Luncani-Bacău
Scriitorul zilei: Radu Stanca, n. 5 martie 1920 - d. 26 decembrie 1962
Radu Stanca - Argonautica
Lucrurile lumii acesteia
Sînt batute de vînturi ca trestia,
Numai dragostea noastra sta dreapta
În bataia vîntului si asteapta.
Desfacuta de toate ispitele
Îsi închide cu grija aripile
Si de-acolo, din vîrful catargului,
E stapîna urgiei si-a largului.
Nici un val nu-i abate privirile,
Nici un sunet la cîrma rotirile,
Printre pîclele moi ce se scutura
Numai parul de aur îl flutura.
Împrejurul ei toate furtunile
Rascolira cu sete genunile,
În zadar însa fura cu toatele.
Pîn-la urma scazura si apele.
Si acum iat-o-n limpede curgere,
Lunecînd prin vîltori, printre fulgere,
Neatinsa, înalta imagina.
Pe cînd toate în jur sînt paragina...
Poet, dramaturg, eseist, regizor (la Sibiu există un teatru care îi poartă cu strălucire numele, în întreaga lume!), R.S. s-a născut la Sebeş-Sibiu, în familia preotului Sebastian Stanca. Face şcoala primară şi liceul la Cluj, apoi intră la Facultatea de Litere şi Filosofie din acelaşi oraş, luându-şi licenţa în 1942 - Magna cum Laude!. Din anul următor este reţinut la catedra unde oficia Lucian Blaga. Este contextul în care, Universitatea clujeană fiind transferată la Sibiu, apare Revista Cercului literar, al cărui activ colaborator a fost Radu Stanca. Legând trainice prietenii cu mai toţi cerchiştii: Ion Negoiţrescu, I.D. Sîrbu, Ioanichie Olteanu, Cornel Regman, Nicolae Balotă, Victor Iancu, Henri Jacquier, Wolf von Aikelburg. Între timp se manifestase şi vocaţia lui teatrală. Pune în scenă piesele din repertoriul românesc: Gaiţele, O scrisoare pierdută, Hagi Tudose (Premiul de stat, 1952), dar şi Hangiţa de Goldon. Primeşte premiul naţional pentru manuscrisul piesei sale Dona Juana, 1947. Este în fapt singurul volum apărut în timpul scurtei sale vieţi, legată în principal de scena sibiană, apoi şi de cea clujeană. Răpus de o tuberculoză galopantă. Debutase cu poezii încă în vremea liceului, apoi la Sibiu fiind, publică poezii în toate marile reviste literare ale vremii. Considerat unul dintre resuscitatorii baladei culte, împreună cu Ştefan Augustin Doinaş, ceea ce i-a făcut faimoşi în epocă. Producţia sa poetică a fost publicată la ani după dispariţia autorului. Versuri, 1980 cuprinde aproape 300 poeme, două treimi dintre ele făceau parte dintr-o proiectată de autor carte, restul au fost adunate de prin reviste, într-o Addenda. De mare interes s-a bucurat în epocă Romanul epistolar, 1978, îngrijit de Ion Negoiţescu, cuprinzând scrisorile schimbate între cei doi cerchişti în perioada 1945-1961.
ion lazu: Biserica de la Casa domnească din Brebu-Câmpina
Cîmpina. Plasată-n locul unde Prahova se slobozeşte-n largul cîmpiei. Amplasamentul ei pe coamă şi creştet de deal a avut certă nevoinţă strategică. Ferită de ochii celor din vale, ea putea să le vadă mişcările şi să se pregătească de oaspeţi sau de asediu.
RăspundețiȘtergereFrumoasă, fără tăgadă. Nu degeaba a ajuns curtată de atîtea nume de vază ale culturii noastre.
Strategică, încă mai este, din vizibile motive. Am impresia că absolvenţii de-acolo pleacă deja însuraţi cu-o zestre suficientă ca să-şi poată arvuni o şefie de post mai cu dever. La fel ca-n zona mînăstirii Neamţu, dar acolo pe motive de seminar... Nu era duminică să nu vezi ciopoare de fete-n plimbare între Vovidenie şi lavră, măsurate, preţăluite din ochi de grupuri de seminarişti din ultimul an. Şi aveau de unde alege, fiindcă între Răuceşti, Bălţăteşti, Girov şi Pipirig, nu era fată să nu-şi tocmească zestre de mică şi să nu aspire la rangul de coană preoteasă. Şi, asta-n plină demagogie atee!
N-am fost niciodată la "tîrg" pe Găina... Dar mi-a fost îndestul să observ cam cum se "legau" acolo logodnele, ca să pricep că "dragostea la prima vedere" a acelor copii era negociabilă: ca aspect şi avere. Dar, mai ales Averea conta, nu aspectul.
Norocul meu că n-am ajuns popă!... Mai ales catolic, aşa cum mă dorea părintele Eugen. Că nu mai pupam eu binefacerile căsniciei din dragoste. Chiar, la prima vedere!
Nu puteam lega Poezia de comentariul anterior.
RăspundețiȘtergerePe cerchişti, îi admir pentru tenacitatea lor germanofilă, apoi anglosaxonă. Poeme de lungă întindere, în chei filosofale.
Dar, la Ion Lazu-mi place muzicalitatea blagiană dată-n susur midi-răsăritean.
"Peste torent" este un "videoclip" pe care eu l-am vizionat murmurînd ceva de Florin Bogardo.