Scriitorul zilei: Paul Goma 2 octambrie: Paul Goma, 77 ( n. 2 oct. 1935)
Poezia zilei: Ion Lazu
(din Sonetele verii)
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
Fotografii...elegii cu flori de toamnă...
Biografia scriitorului şi militantului anticomunist
Paul Goma, mult mai agitată decât a majorităţii scriitorilor generaţiei sale,
este, oricât ar părea de curios, mai cunoscută azi în România (de unde lipseşte
din 1977!) decât a altor confraţi care s-au desfăşurat numai între hotarele
ţării şi n-au trecut graniţa decât ca turişti. Această "performanţă"
îşi are explicaţia în biografia foarte frământată, cum spuneam, a scriitorului,
din care el şi-a tras "la vedere" substanţa cărţilor sale de
ficţiune, ca să nu mai vorbim de Jurnale, scrisori, memoriale, cărţi
documentare etc. Sunt cel puţin trei direcţii în care se exprimă tranşant, fără
pic de reţinere, PG: Problema Basarabiei răpită şi mutilată de bolşevism, cea a
comunismului autohton dar de sorginte sovietică şi, în fine, dacă mai era
nevoie, problema prietenilor care l-au trădat de-a lungul vremii. Or, Paul Goma
nu iartă, nu uită şi nu "tace" nimic din ce i s-a întâmplat, din ce
ştie, din ce-a aflat, din ce gândeşte şi simte. Atitudinea sa ar fi aceasta:
dacă nu scrii despre toate astea, fără rest, ce menire ar mai avea scrisul,
într-o lume a manipulărilor şi dezinformării generalizate?! "Să fie şi-n
literatură precum în viaţă!", pare să spună scriitorul. Singur împotriva
celorlalţi, căci toţi, la un moment dat "au fost şi ei oameni", au
cedat mai mult sau mai puţin. P.G. pare venit pe lume şi în mod special în
literatura noastră anume ca să dea pe faţă toate derobările, trădările şi
ascunzişurile celor ce au intrat, de voie-de nevoie, în legătură cu
disidentul. În această demascare exasperată, inflexibilă, justiţiară, nu
are pic de importanţă dacă şi celălalt deţine sau nu mica lui parte de
dreptate, vreun amendament, vreo obiecţie cât de cât... Devenit încă din vremea
liceului un caz, situaţie
repetată în studenţie, apoi în anul Cartei 77, Paul Goma dă literaturii noastre
contemporane un relief pe care altfel cu greu şi l-ar obţine, pe cât e de
necesar.
***
Născut în judeţul Orhei, sat Mana, comuna Vatici, ca
al doilea fiu al unei familii de învăţători, încă de la Cedarea Basarabiei au
început marile hărţuieli, tatăl fiind deportat, trimis pe front de sovietici,
căzut prizonier la germani, retrimis în România, arestat...; hărţuieli reluate
odată cu revenirea sovieticilor dincoace de Nistru; în 1944, refugiul în
Transilvania, peregrinări din judeţul Sibiu în Târnave, cu acte false, de teama
"repatrierii", desigur în Siberia.
Tatăl la închisoare, fiul începe o şcoală normală,
continuă cu liceul Gh. Lazăr din Sibiu, exmatriculat pentru a-i fi vorbit de
bine pe rezistenţii din munţi; reuşeşte să-şi termine liceul la Făgăraş. Se
înscrie la Şcoala de poezie, intrând iar în conflict cu culturnicii. În toamna
lui 1956, student, citind fragmente dintr-un viitor roman Durerile facerii, este judecat
la Rectorat, propus pentru închisoare, pentru exmatriculare. Arestat în
noiembrie 1956, face Jilava, Gherla şi la eliberare, noiembrie 1958, continuă
cu 4 ani de deportare în Bărăgan. Ieşit din sistemul carceral, îşi va câştiga
existenţa din munci de necalificat. În 1968, sub impresia ocupării
Cehoslovaciei, se înscrie în partid. Va fi vreme de 4 ani redactor la România literară. Îi apare
volumul de proze scurte Camera
de alături, dar concomitent se luptă pentru romanul Ostinato, respins pe la
edituri, unde i se impun eliminări, schimbări...; nevoit să-l trimită ocult în
Vest -, a apărut în 1971 la Galimard şi în RFG. Alt scandal
politico-ideologic. Trădat de prietenul din închisoare Al. Ivasiuc, pentru
subtextul romanului Uşa...,
acesta apare în RFG, la Tîrgul internaţional. România, în semn de protest, îşi
închide standul... Căsătorit cu o evreică, fiică de nomenclaturist, este trimis
în Vest cu familia, dar revine. Însă la Europa
liberă se citeau textele
incendiare ale lui Paul Goma. Aderând făţiş la Mişcarea Carta 77, este expulzat
din ţară. În Franţa şi-a cîştigat existenţa muncind fără calificare. A publicat
nenumărate cărţi, de mare succes, considerat un Soljeniţân al României.
Cu mari întârziei, după 1990, cărţile sale au fost traduse şi în România.
Jurnalele sale, cu referiri nemiloase la foşti prieteni intelectuali, au
stârnit duşmănii de nestins. Căci la noi una e să te superi cu prietenii, să-i
abandonezi pe drum, asta e în firea lucrurilor, şi cu totul altceva, scandalos
şi de neînţeles, să faci totul public... P.G. a refuzat cetăţenia franceză. USR
nu i-a redat calitatea de membru, retrasă în 1977. Nu i-a fost redată nici
cetăţenia română. Paul Goma, la 77 de ani, singur printre străini, devine un
semnal de atenţionare pentru cei care încă se mai întreabă: Ce se întâmplă cu
noi?
Opera literară: Camera
de alături (1968); Ostinato (1971); Uşa noastră cea de toate
zilele (1972); Gherla (1976); În cerc (1977); Garda inversă (1979); Culorile curcubeului '77 (1979); Patimile după Piteşti (1981); Chassé-croisé (1983); Soldatul câinelui (1991); Bonifacia (1986); Din Calidor (1987); Roman intim (1989); Arta refugii (1990); Astra (1992); Sabina (1991); Adameva (1995); Amnezia la români (1995); Scrisori întredeschise –
singur împotriva lor (1995); Justa (1995); Jurnale (1997-2004); Jurnal de apocrif (1999); Garda inversă (1997); Altina – grădina scufundată (1998); Alte jurnale (1998); Jurnalul unui jurnal (1998); Scrisuri (1972-1998); Infarct (2001); Basarabia (2002); Săptămâna roşie: 28 iunie –
3 iulie sau Basarabia şi Evreii (2003)...
Citiţi mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Paul_Goma
http://www.literaturasidetentie.ro/detentia/carte_1_5_2.php
http://www.romanialibera.ro/cultura/oameni/paul-goma-nu-sunt-roman-daca-plesita-e-roman-202240.html
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/46719/Paul-Goma-si-a-scuipat-si-in-direct-fostii-prieteni.html
http://www.alternativaonline.ca/PaulGoma.html
Omul din calidor - Petru
Ursache despre Paul Goma:
(...)
"Oliolio, frate răzleţ,
N-ai venit să ne mai vezi
Cât mai sunt grânele verzi!
Că dacă se vor usca,
Mult om plânge şi-om ofta.
Cum te plâng surorile
Pe toate cărările..."
Cu aceste versuri de început ale unei
balade basarabene, dintr-un manuscris inedit al lui Th. Roşculeţ, datat
1929-1930, se deschide ultimul capitol al studiului monografic Omul din calidor, despre
scriitorul Paul Goma şi despre opera sa, publicat în acest an de Petru Ursache
la editura clujeană Eikon. În autograful cu care m-a dăruit autorul, se
specifică: "această carte despre un martir al verbului "de la Nistru
pân-la Tisa". Poate că n-ar mai fi nimic de adăugat, peste cele precizate
de autorul însuşi în această dedicaţie: Paul Goma -, un martir al scrisului.
Punct. Este esenţialul în "cazul Goma".
Mă grăbesc să spun că este o carte fără
pereche în istoriografia românească, o carte deschizătoare de drumuri. S-a
adunat multă gheaţă istorică între Prut şi Nistru, de fapt în spaţiul de
insecuritate dintre Rusia şi restul Europei... Mi-l închipuiam pe Paul Goma ca
un crucişător ce sparge această gheaţă seculară. Iar de curând îl simt pe Patru
Ursache precum un al doilea spărgător de gheaţă, trăgînd o altă pârtie, cu
intenţia de a se alipi celui precedent, în lucrarea lor temerară...
Am citit cartea "în dârdoră",
subliniind, notând, făcându-mi însemnări - e un eseu teribil, ce desfundă
izvoarele istoriei recente şi le lasă să curgă în voia lor, dezgrădite, după
legile naturale. Este vorba despre izvoarele a ceea ce iubim şi gândim noi ca
întruchipând românitatea, o parte dintre intelectualii acestor vremuri de
restrişte. Dar cum se vor fi întâlnit cei doi: Goma şi Ursache, în
această iniţiativă? Afirmă P.U.: "Dacă toate se pun cap la cap, însăşi
viaţa lui Paul Goma este o capodoperă". Ce ştiam noi despre Paul Goma,
de-i vom fi citit cărţile, romanele, jurnalele, pamfletele? Că este un om
incomod, certat cu toată lumea, intratabil. Ai spus asta şi ai încheiat
capitolul. Cine are timp de despicat firul în patru? (probabil chinezii,
în stare să sculpteze într-un fir de păr o caravană de cămile...) Noi, nu! L-am
clasat pe Goma, nu ne mai pierdem timpul cu un "caz" ca acesta... Ci
vine Petru Ursache şi, pornind de la trista constatare că "Nu cunosc alt
scriitor român căruia să i se fi impus o grilă de receptare mai nedreaptă şi
mai de nepătruns în propria cultură, spre cititorul de acasă...", cu o
răbdare şi o atenţie şi o putere de cuprindere şi de înţelegere unice la noi,
"ia la mână" tot ce a scris Paul Goma într-o viaţă de om,
descâlceşte, analizează, compară, pune în discuţie toate aspectele literare,
toate implicaţiile sociale, politice, ideologice, mereu chestionând textul: de
unde vine aserţiunea, cu ce îndreptăţire, în ce scop, cu ce mesaj? şi întrebând
viaţa de zi cu zi a scriitorului: în ce împrejurări, cu ce constrângeri, din ce
cauză s-au întâmplat toate nenorocirile, cumulate într-o singură existenţă?. Ce
a însemnat pentru Goma copilăria în satul Mana din preajma Orheiului, ce a însemnat
deportarea tatălui, refugiul în Transilvania, liceul stalinist, studenţia
curmată, arestarea, dizidenţa, iar arestarea, lupta cu cenzura, cărţile
interzise, Mişcarea Carta 77, exilul, lansarea la nivel european, colaborarea
la Europa liberă, cu tot ce i-au adus acestea, în bine, dar mai ales în rău şi
în mai rău.
Un temperament de luptător inflexibil,
care nu are decât o lumină călăuzitoare: Adevărul şi numai adevărul. Adevărul
lui, desigur, dar care musai să fie spus până la capăt, peste toate reticenţele
şi prudenţele şi... Despre tot ce s-a trăit în România sub comunişti, dar şi ce
s-a întâmplat mai înainte, în perioada basarabeană. Pe cine mai interesează cu
adevărat la noi, azi, problema Basarabiei şi a Bucovinei, teritorii răpite şi
iar răpite, prin Diktat, apoi prin Tratate la nivel mondial, parafate de toate
puterile lumii democratice, pe cât de nedrepte în fapt, nemiloase, mutilante? O
cauză pierdută, o problemă închisă, nu? Câţi ani vor mai trece, un deceniu,
două, cinci? şi nu se va mai şti ce-a fost cu românii din Basarabia şi
Bucovina, ce teribile pătimiri i-au strivit, sub tăvălugul asiatic... Rusia
merge mai departe, Ucaina merge mai departe, se vor şterge şi ultimele dovezi
etnice despre preexistenţa românilor în Maramureşul istoric, în nordul
Bucovinei, chiar în Basarabia. Vor fi moldoveni cu patalamale europene, pe când
noi nu vom fi decât nişte români perdanţi la roata istoriei.Gurr-ra!
Au trecut 22 de ani de la Revoluţie şi
Paul Goma este în continuare privat de cetăţenie şi de drepturile ce decurg din
aceasta. La 75 de ani nu a fost chemat în ţară, sărbătorit nici atât. Cei de
dincolo de Prut, mai parşivi, s-au făcut a-l invita, însă fără...
Şi, în această situaţie ce părea să se
înfunde definitiv, apare Petru Ursache, să arunce în aer toată urzeala care-l
însingurează-îmbălsămează-ocultează pe Scriitor; eseistul şi savantul ieşean
repune lucrurile în adevărata lor lumină, le redă înţelesul furat, ocultat,
răstălmăcit de 5 decenii.
Dar cine este Petru Ursache. Profesorul,
nu? Doctor în etnografie, folclor, estetică, istorie literară. A făcut dovada
că îi sunt cunoscute îndeaproape datele esenţiale cu privire la români, la
istoria naţională, viaţa socială, culturală, la folclorul, dar şi la credinţele
populare, la creştinism şi ortodoxie. I-a asimilat pe marii folclorişti,
etnografi, antropologi. A fost acesta un bun temei pentru a se apropia de
fenomenul cultural din contemporaneitate, dincolo de amatorism. A studiat
îndeaproape literatura carcerală, imensă, preţioasă, încă neevaluată ca fenomen
paraliterar, de conştiinţă, a stăruit pe aspectele de martiriu ale insului
încarcerat, cele prin care ne sunt îndreptăţite aspiraţiliile de naţiune ce-şi
merită locul în istorie. Martirii din sistemul concentraţional românesc, dar şi
conaţionalii noştri de dincolo de Prut, neantizaţi în Gulagul sovietic.
Cine atunci să-l înţeleagă mai bine pe Paul Goma cu ale sale cărţi despre
"Basarabia răpită": Din
Calidor, Arta refugii, Basarabia, Săptămâna roşie, câte altele. Îl poţi
departaja pe scriitor de copilăria sa, de trecutul şi de amintirile sale, de
suferinţa învăţată deodată cu azbuchea? Asta niciodată.
Paul Goma nu este un ficţional în sensul
curent al cuvântului; el scrie în devălmăşie, după un dicteu al firii sale
rebele, neadmiţând constrângeri formale, însă mereu depunând mărturie despre
ce-a trăit şi gândit şi suferit - şi despre care îşi pune şi ne pune neîncetat
întrebările cele mai ardente, esenţiale. De ce ne-a fost smulsă Basarabia în
1812? De ce am recâştigat-o abia în 1918, în ce împrejurări? De ce ne-a fost
răpită încă o dată în iunie 1940? Pe mîna cui am pierdut-o? Cum s-au întâmplat
realmente lucrurile, la nivel continental dar şi la nivelul satului Mana, unde
o familie de învăţători români a suportat toate ponoasele inimaginabile. Cum
s-au comportat minoritarii ruşi şi evrei la momentul Ocupaţiei? În decursul
acelui an, din iunie 40 până în iunie 41? (Atenţie!, era o ocupaţie, teritoriul
a fost cedat fără împotrivire, fără rezistenţă armată, fără un singur glonţ
tras...) Concret; cum ar fi de justificat violenţa la nivel de etnie a
evreilor, care s-au dedat la crimă organizată? Paul Goma prezintă faptele, de
alţii contestate, ori ocultate, şi caută mobilurile acestor atrocităţi. Şi care
ar fi explicaţia că, peste un an, la înaintarea armatelor germano-române spre
Nistru, s-a trecut, cu sau fără ordin explicit, la curăţarea teritoriului de
elementul evreiesc? Principal act de acuzaţie împotriva românilor,
"invadatori şi fascişti". Termeni cu care au fost îndoctrinaţi timp
de 50 de ani locuitorii dintre Prut şi Nistru, rusificatorii aduşi pentru a-i
dislocui pe localnici - şi propaganda nu a încetat nici azi. Or, Paul Goma
consideră că lucrurile trebuie repuse în adevăraţii lor termeni. Scrie Săptămâna roşie. Îşi pune în
cap toată stânga vest europeană, majoritar evreiască. Cum?!? Evreii au comis
atrocităţi în iunie 1940? Minciuni sfruntate! Se înţelege, ei ar vrea să nu se
vorbească decât despre Holocaust, despre evrei ca victime. Dar vine Paul Goma,
singurul scriitor care simte că nu are nimic de pierdut, dacă este vorba
să repunem adevărul în drepturile sale. Vine apoi Petru Ursache şi ne prezintă
cazul Wiesel, laureat Nobel, descins la Sighet, ca să vadă locurile natale,
strada de unde i-au fost ridicaţi cei din familie, pentru Aushwitz.. Dar
refuzând să facă nişte paşi, pentru a vizita cimitirul săracilor şi Memorialul
de la Sighet, unde a avut loc o hecatombă a intelectualităţii româneşti, sub
indicaţiile comuniştilor cominternişti.evrei de la noi. Aceste lucruri cu
obstinaţie dosite, bruiate, ca să nu se vorbească niciodată despre greşelile
evreilor, de dinainte de război, din vremea flagelului, de după aceea şi în
continuare.
Omul din calidor, o carte salutară, o monografie-eseu care
sparge încă o dată gheaţa ideologico-politică, spre a se drena Marele Rău al
Istoriei contemporane. Prin darea în vileag a tuturor mârşeviilor, indiferent
cine le-ar fi comis şi sub ce imbold, sub al cui ordin etc.(...)
Alţi scriitori:
M. R. Paraschivescu, n. 1911
Viorel Ştirbu, n. 1940
B. Fundoianu, m. 1944
Al. Colorian, m. 1971
(din Sonetele verii)
Jucărica
Eu vă conjur: Lăsaţi-mi jucărica.
N-aveţi idee ce plăcere-mi face...
În viaţa asta ştearsă şi fugace
Unde-s stăpâne: Foamea, Frigul,
Frica...
N-am vrut să-nvăţ nimic, nici
atâtica
Din protocolul lumii şablonarde
Şi vreau să fac numai ce mie-mi
arde,
Poet să fiu, în toată ziulica.
Şi dacă joaca-mi ieftină, săracă
Vă-ncurcă planurile voastre -nalte,
Eu scri-voi mai departe versuri calpe
Şi nimeni n-o să aibă ce să-mi facă.
Doar versuri scriu, încapsulez doar
rime,
Nu bombe fac, nu gloanţe şi nu
crime.
30 august 2011.
Pe toloacă
Cum, Doamne, mi se-ngăduie la
joacă?!?
Pot să mă zbenguiesc o zi cât
veacul?
Să râd, să fug, s-o iau de-a
berbeleacul,
Să-mi hârjonesc ortacii pe toloacă?
Pot iar o bălăceală în răstoacă
Să-ncing, o scaldă concurând cu
racul
Ce-n mîl s-a-nfipt, de venetici,
săracul
Ce-apoi pe prund se-nşiră, să se
coacă?
Să-ncepem trânta, ori s-o iau la
moacă
De la oltenii ce ranchiună-mi poartă
–
Şi totuşi să mă bucur de-a mea
soartă,
Iar joaca noastră înmiit să-mi
placă?
De joaca noastră-n jocu-Ţi e
nevoie...
Joci, uiţi de griji, dispari
râzând... Ahoe!
26 august 2011
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
12 aprilie. Ieri d.m. înregistrare cu Pan Izverna, la Radio
România Cultural, emisiunea bilunară Amintiri
cu şi despre scriitori, ce va fi transmisă pe 17 aprilie, ora 14:00. Apoi
ajung spre sfîrşitul serii de canaclu Euridice. Îi dau Veneticii tînărului Florin Anastasiu, apoi Mioriţa - o ipoteză de lucru Ştefaniei Plopeanu-Mincu. Azi de
dimineaţă îi spun Lidiei: Eu aş fi dat un telefon, am citit, e interesant, sau
nu, după caz. Lidia: Nu o fi avut timp să citească. Ca spre seară să primesc
telefon de la Ş.P., însă rău cătrănită, aproape turbată-iraţională,
inflamîndu-se cu fiecare nouă frază: De ce i-am dat articolul? Ce-mi închipui
eu, că ea are timp să citească orice? Nu are timp, se ocupă cu lucruri
importante. De ce nu am citat-o? Încercam să-i strecor că e un text de acum doi
ani, promis şi dat lui Al. Dobre, de la Institutul de folclor, care plănuia o
ediţie specială la 150 de ani de la apariţia variantei Alecsandri. Am eu vreo
dovadă? Am citit eu cele 20000 de variante? Cum de mă pronunţ? La nivel de
gimnaziu… Se vede că nu i-am citit cartea, de 500 de pagini. Doamnă, citesc la
ea, m-a entuziasmat, însă acolo era vorba de altceva, e o tabletă de scriitor.
Ce autoritate am eu? Aşa orice român are o părere despre Mioriţa... etc etc. absolut dezlănţuită, pe cînd eu încercam s-o
temperez: Nu e nimic, doamnă Ş.P., dacă nu vi se pare interesant, nu citiţi,
daţi textul de-o parte, care-i problema? Iar: de ce i l-am dat, cum îmi
imaginez că îi pot ocupa ei timpul, are lucruri importante; fără să o citez?
Fără să-i fi parcurs pe marii cercetători, Eliade, etc etc. Ce urmăresc cu
textul meu? Fără să o citez?! Se vede că n-am citit cartea ei... Totodată, ar
fi fost de înţeles că i-am furat ideile şi nu-i recunosc paternitatea. Apoi că
susţinerile mele nu au nici un temei. Şi tot aşa. Că îmi spune toate astea din sinceritate,
căci de altfel ar trebui să… Să ce? Probabil să mă demaşte ca hoţ şi plagiator,
impostor? Să te cruceşti nu alta! Mi s-a ridicat sîngele la cap. Fioroasă,
speriată că voi publica articolul şi îi voi pune în umbră munca de zece ani…
Teamă mi-e că această izbucnire s-a făcut cu voie de la Marin Mincu, aşa încît
devine cu totul improbabilă apariţia celorlalte articole date lui Drăghici
pentru Ziua Literară, chiar dacă
Agopian şi-a dat acordul. Această dnă mă tratează de veleitar, pare să nu ştie
că am scris vreo duzină de cărţi, iar M.M. nu a considerat de cuviinţă să-i
spună cum stau lucrurile. Deci şi Florin A. degeaba se va prezenta cu cronica
la Paradigma lui Mincu… Inabil, ca
totdeauna, s-ar zice că am făcut o mare gafă…
Va urma
Un răspuns (pe scurt) prietenului poet Dan Tipuriță.
Prietene poet, cam știu la ce te-a dus gândul când ai scris despre Calendarul scriitorilor români ca fiind o lucrare temeinică, monumentală și recomandabilă pentru premiul Academiei. Poate te-ai gândit chiar la faptul că o lucrare de asemenea proporții ar fi fost de așteptat de la un mare colectiv de cercetători specialiști de la cine știe ce Institut al Academiei -, de ce nu? Iar nicidecum lucrarea de taină a unui... particular. Care a migălit pentru propria plăcere și întru ”Creșterea limbii românești / Și-a patriei cinstire”. Scriitor care, mai ales, nu are nicidecum de gând să-și depună opul la comisia pentru premii. Nu a făcut-o niciodată, cu niciuna dintre scrierile sale și, cu atât mai puțin în preajma celei de a 75 aniversare a sa, displăcându-i la culme exhibările de personalitate și falsitatea ierarhiilor. Admit, acest Calendar poate da impresia de monumentalitate, este totuși lucrarea de zi cu zi din acești ultimi vreo 3-4 ani a unei singure persoane. Cărămidă cu cărămidă, puse una peste alta, se edifică o construcție... Nici nu s-ar putea altfel. E superfluu să ne întrebăm: de ce eu și de ce nu un Institut specializat? Însă, prietene poet, dacă ai fost la lansarea Odiseei plăcilor memoriale vei fi reținut care este deviza mea de-o viață: ”Nu lăsa în seama altora ceea ce poți face singur”. Cu subînțelesul: Mai mult ca sigur că vei aștepta zadarnic! Am pus cu mâna mea, în doar 2 ani, aproape 200 plăci memoriale pentru marii scriitori dispăruți, pe când onor Uniunea scriitorilor nu pusese decât 60 de plăci în 60 de ani. Asta e diferența; asta spune tot. Am inițiat ridicarea unui memorial al scriitorilor români încarcerați, Uniunea a îmbrățișat ideea, dar s-a derobat în ultima fază, pe motive de criză... În ce mă privește, n-am renunțat la idee, aștept doar să se ivească niște oportunități. Cine are urechi de auzit, să audă.
Devotat, Lazu
P.S.: Allo, Allo! încă o vorbuliță, ca să ne înțelegem până la capăt. Nu-mi fac absolut nicio iluzie privind ”monumentala lucrare”. Din care la mine au ajuns zece exemplare zece..., iar în țară nu va avea difuzare nici atâtica. Vor exclama unii (puțini): Un dicționar cu peste 550 de scriitori români! Vor adăuga alții: Și totodată o antologie a poeziei noastre, de la Dosoftei la douămiiști! Să nu te aștepți la recunoaștere din partea semenilor e cea mai înțeleaptă atitudine. Deci: ne vedem de treabă mai departe, pe cât se poate de temeinic, asumându-ne întreaga răspundere pentru fiecare literă pe care ne-am pus amprenta digitală, precum odinioară pe hrisoave..., dar pe de altă parte știind că totul e numai și numai spre plăcerea personală - o joacă sublimă și atât. Ceva în sensul celor două sonetine, postate mai sus. Al Matale, I.L.
Un răspuns (pe scurt) prietenului poet Dan Tipuriță.
Prietene poet, cam știu la ce te-a dus gândul când ai scris despre Calendarul scriitorilor români ca fiind o lucrare temeinică, monumentală și recomandabilă pentru premiul Academiei. Poate te-ai gândit chiar la faptul că o lucrare de asemenea proporții ar fi fost de așteptat de la un mare colectiv de cercetători specialiști de la cine știe ce Institut al Academiei -, de ce nu? Iar nicidecum lucrarea de taină a unui... particular. Care a migălit pentru propria plăcere și întru ”Creșterea limbii românești / Și-a patriei cinstire”. Scriitor care, mai ales, nu are nicidecum de gând să-și depună opul la comisia pentru premii. Nu a făcut-o niciodată, cu niciuna dintre scrierile sale și, cu atât mai puțin în preajma celei de a 75 aniversare a sa, displăcându-i la culme exhibările de personalitate și falsitatea ierarhiilor. Admit, acest Calendar poate da impresia de monumentalitate, este totuși lucrarea de zi cu zi din acești ultimi vreo 3-4 ani a unei singure persoane. Cărămidă cu cărămidă, puse una peste alta, se edifică o construcție... Nici nu s-ar putea altfel. E superfluu să ne întrebăm: de ce eu și de ce nu un Institut specializat? Însă, prietene poet, dacă ai fost la lansarea Odiseei plăcilor memoriale vei fi reținut care este deviza mea de-o viață: ”Nu lăsa în seama altora ceea ce poți face singur”. Cu subînțelesul: Mai mult ca sigur că vei aștepta zadarnic! Am pus cu mâna mea, în doar 2 ani, aproape 200 plăci memoriale pentru marii scriitori dispăruți, pe când onor Uniunea scriitorilor nu pusese decât 60 de plăci în 60 de ani. Asta e diferența; asta spune tot. Am inițiat ridicarea unui memorial al scriitorilor români încarcerați, Uniunea a îmbrățișat ideea, dar s-a derobat în ultima fază, pe motive de criză... În ce mă privește, n-am renunțat la idee, aștept doar să se ivească niște oportunități. Cine are urechi de auzit, să audă.
Devotat, Lazu
P.S.: Allo, Allo! încă o vorbuliță, ca să ne înțelegem până la capăt. Nu-mi fac absolut nicio iluzie privind ”monumentala lucrare”. Din care la mine au ajuns zece exemplare zece..., iar în țară nu va avea difuzare nici atâtica. Vor exclama unii (puțini): Un dicționar cu peste 550 de scriitori români! Vor adăuga alții: Și totodată o antologie a poeziei noastre, de la Dosoftei la douămiiști! Să nu te aștepți la recunoaștere din partea semenilor e cea mai înțeleaptă atitudine. Deci: ne vedem de treabă mai departe, pe cât se poate de temeinic, asumându-ne întreaga răspundere pentru fiecare literă pe care ne-am pus amprenta digitală, precum odinioară pe hrisoave..., dar pe de altă parte știind că totul e numai și numai spre plăcerea personală - o joacă sublimă și atât. Ceva în sensul celor două sonetine, postate mai sus. Al Matale, I.L.
Citind Calendarul scriitorilor români. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu