9 octambrie: Emil Manu, n. 9 oct. 1922 - d. 19 sept. 2005
Mehedinţean din comuna Tâmna, sat Manu - de unde a
împrumutat pseudonimul (nume de familie Cârciumărescu), fiul unor ţărani, a
făcut şcoala primară în satul natal, 1929-1934, apoi liceul Traian, la Turnu
Severin, cu bacalaureatul în 1942, mergând la Bucureşti unde s-a înscris la
Filologie dar şi la Drept, cu licenţa în 1946. Pe vremea războiului, urmează
Şcoala de Ofiţeri de rezervă Arad, 1944-1945. Ca elev militar a luat parte la
luptele cu unităţile germane, din împrejurimile Aradului, imediat după
întoarcerea armelor. (După "Evenimente", ca veteran de război,
avea gradul de maior.). Va fi profesor la Baia de Aramă, 1947-1954, chemat din
1955 la Societatea de Ştiinţe Filologice din Bucureşti.
În toamna lui 1958 este arestat şi învinuit de
"subminarea ordinei de stat". În fapt, nu făcuse decât gestul
prietenesc de a-l găzdui pe fostul coleg de studenţie Ion Caraion, la ieşirea
acestuia din închisoare; după cum ştim, şi Ion Caraion a fost închis din nou,
condamnat la moarte etc., eliberat abia în 1964...Întemniţat la Jilava, apoi la
Peninsula. Eliberat în 1962, Emil Manu lucrează 2 ani pe un şantier de
construcţii, în 1964 devine redactor la Editura Muzicală, iar din 1967 va fi
cercetător la Institutul G. Călinescu, unde lucrează până la pensionarea
din1982. Îşi trecuse doctoratul în 1973, cu Ion
Minulescu şi conştiinţa simbolistă românească.
Poet, eseist, prozator, critic şi istoric literar şi
muzical, îngrijitor de ediţii, traducător, memorialist, autor de jurnale de
călătorie, debutase cu poezii şi eseuri în Lumea, revista lui Călinescu, dusă
în spate de infatigabilul Ion Caraion. Debutul său editorial a fost amânat până
în 1968 şi a fost în domeniul criticii literare, cu Prolegomene argheziene, căci
revenirea la poezie era inoportună în acele vremuri. Unul dintre cazurile
grăitoare de supravieţuire a intelectualului român sub dictatura comunistă: a
debutat editorial abia la 47 de ani. A scris despre generaţia războiului,
despre Ion Caraion, Dimitrie Stelaru, Ben Corlaciu; a evocat cafeneaua literară
şi actanţii ei de până la instaurarea comunismului. În anii 90, când lucram la
Editura Vinea, i-am scos câteva cărţi de memorialistică, o antologie din poezia
proprie. Din păcate, bolnav fiind, nu l-am cunoscut personal. Când îl căuta
la telefon pe N. Ţone, îi auzeam vocea obosită-pierită, de octogenar cumsecade,
stilat, de-o urbanitate benefică. Drept care, n-am insistat să merg şi eu la
întâlnirile celor doi. Dar l-am citit. Dar i-am pus o placă memorială. Şi atrag
atenţia în mod special asupra volumului apărut în anul 2000 la Curtea Veche: Generaţia războiului, în care
analizează operele unor poeţi precum Caraion, Geo Dumitrescu, Ben Corlaciu,
Tudor George. Iordan Chimet, ale unor prozatori precum Preda, Barbu, Ţoiu,
Chihaia, Fulga, Tărchilă, Dinu Pillat, M. Sârbulescu, ale scriitorilor din
Cercul literar, ale unei falange de mari critici literari: Al. Piru, Adrian
Marino, Ov. Crohmălniceanu, Paul Georgescu etc.
Opera literară: Poezie: Incunabule,
1969; Ceremonia
faianţelor, 1971; Ora
magnoliilor, 1975; Ultima
corabie cu pânză, 1976; Vesperalia,
1980; Ora reveriilor,
1989; Utopia nopţii,
1998; Vesperalia,
1999; 133 de poezii,
1999. Proză: Mica eroica,
1970; Poezie si istorie
la 1848 -1974; Roza vânturilor, - jurnal de
călătorie -, 1979; Poveştile
de la ora şapte, 1983; Spaţiu
etern, - jurnal de călătorie -,1985; Infernurile
noastre (jurnal de
detenţie), 1995; Galaxia
Eros, roman, 1997. Critică şi
istorie literară: Traian Demetrescu,
monografie, 1955; Prolegomene argheziene,
1968; Reviste româneşti
de poezie, 1972; Sinteze
şi antisinteze literare, 1975;Arghezi,
contemporanul nostru, 1977; Eseu despre generaţia
războiului, 1978; Ion Minulescu şi conştiinţa simbolismului românesc, 1981; Sensuri
moderne şi contemporane, 1982; Dimitrie Stelaru, monografie,
1984;Viaţa lui Marin Preda -; Cafeneaua literară, 1997.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Emil_Manu
http://www.curteaveche.ro/Generatia_literara_a_razboiului-3-56
http://angelabaciu.blogspot.ro/2011/10/angela-baciu-in-dialog-cu-emil-manu-in.html
http://www.agero-stuttgart.de/REVISTA-AGERO/JURNALISTICA/Interviu%20cu%20Emil%20Manu%202%20de%20Angela%20Baciu%20Moise.htm
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/emil-manu-un-model-de-dan-tarchila-10102587
Poezia zilei, Emil Manu
Elegie
Voi uita, într-o zi, şi mâinile cu care am
scris,
Cu care ţi-am mângâiat pielea bronzată şi fustele,
Voi uita cărţile în care-am plâns,
Voi uita mările lumii şi pustele.
În ochii mei s-au adunat atâtea imagini
Ale unor plecări fără sensuri,
Visând mereu o lume nouă-n care
Gândurile mele orfane
Să devină stele polare.
Cântecul meu se îneacă în sugative şi coji,
Tu mă aştepţi cu cei mai frumoşi sâni,
Iar eu nu mai pot să-mi adun inima mea cea adevărată,
Cu care ţi-am mângâiat pielea bronzată şi fustele,
Voi uita cărţile în care-am plâns,
Voi uita mările lumii şi pustele.
În ochii mei s-au adunat atâtea imagini
Ale unor plecări fără sensuri,
Visând mereu o lume nouă-n care
Gândurile mele orfane
Să devină stele polare.
Cântecul meu se îneacă în sugative şi coji,
Tu mă aştepţi cu cei mai frumoşi sâni,
Iar eu nu mai pot să-mi adun inima mea cea adevărată,
Tocmită servitoare la atâţia
stăpâni!
Am atâtea
proiecte de catedrale
Dacă s-ar desfiinţa mansardele,
Am rămâne fără casă, boema mea;
Nouă nu ne stă bine în apartamente
cuminţi,
Cu fotolii care au biografie şi stil,
Cu ceasornice vechi,
Care bat orele consecvent şi solemn.
Romantismul meu mobilează camera cu idei
Sau poate numai cu iluzii.
Ce bine doarme inima mea într-o metaforă
esenţială,
Confortabilă ca o canapea veneţiană!
Taci!
Calcă numai în vârful picioarelor,
Să nu se spargă nimic!
Suntem numai noi,
Pentru că singurătatea a plecat în oraş!
Şi am atâtea proiecte de catedrale!
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
3 august 07. Aseară vorbesc cu dna Manu, aflu datele şi compun textul pentru placă. În acest bloc au
stat doar în ultimii 7 ani, înainte locuiseră pe Oslo, dar cu retrocedările...
Peste noapte mă visez cu pietrarul,
mergând spre una dintre carierele lor şi anunţându-l că am mai întocmit o listă
de 21 texte.
Lumina unui dreptunghi de marmoră să
perpetueze numele unei minţi care a gândit frumosul, arta, adevărul...
9 oct. 07. Pentru dezvelirea plăcii memoriale Emil Manu. Plec mai
devreme, ies la Victoriei şi fac drumul prin Parcul Jianu. Întunecat ca după
ploaie, bănci cu apă pe ele, mă învârt puţin, nevoind să trec pe la Curtea
Veche, nici să ajung prea devreme la Manu. Şi brusc îmi vine ideea să văd ce e
cu casa Petre Pandrea, din vecinătate. (...) ...dar a trebuit să-mi iau
seama şi să o zbughesc spre întâlnirea de la Emil Manu. Să nu uit cum se fofila tot timpul
soţia lui Zaharescu, trăgând cu ochiul şi cu urechea de la bucătărie, de pe hol
etc; îmi era clar că avrigeanca e tot timpul stresată de soţul ei autoritar,
discreţionar, care nu-i dă nicio şansă, din al cărui cuvânt nu cutează să iasă
vreodată, probabil fost ofiţer sau securist.
Întind la maxim pasul, ajung la fără 10,
în colţul Pieţei era Dan Tărchilă cu soţia şi Teodor Vârgolici, Gh. Istrate.
Trecem strada, în curând mai apar şi alţi confraţi, coboară dna Manu şi
nepoatele, fiul medic, dezvelim placa, spun câteva cuvinte despre ampla acţiune
a Uniunii noastre, numesc pe alţi scriitori din acest cartier: Naum, Biberi, Papadima, Gafton, Nisipeanu, Albala, dau cuvântul unui domn Valeriu
Stoleru, a pregătit un text. Noi adunaţi în cerc pe trotuar, vreo
zece-cincisprezece persoane, sub placa memorială. Cam vânt. Eu pozez, fiul
filmează, apare şi Pan Izverna, la urmă facem încă două poze de grup şi urcăm
sus la etajul VI, ei cu liftul, eu şi încă un domn pe scări, tinereşte. Un
apartament foarte dichisit, cu balconul chiar spre piaţă, privelişte animată;
modificări la bucătărie şi la camera de zi. Camera de lucru a lui Emil Manu
fiind cea cu balconul spre piaţă. Tablouri, bibliotecă serioasă, teancuri cu
ultimele cărţi ale scriitorului, să ne luăm dacă nu le avem deja. Cuvântare Dan
Tărchilă, apoi Pan Izverna, Th. Vârgolici şi un prieten din copilărie, coleg de
liceu, mehedinţean, pesemne venit de la Severin cu această ocazie... Apoi trecem
în sufragerie pentru festin, se lungeşte aproape o oră. Vorbim de complotul
anti-Eminescu, contestat de Izverna, cu argumente medicale. D.T. menţionează că
Eminescu a fost curtat de masoni. Sunt mai multe ordine masonice, ne spune, cu
programe diferite, toate însă pe profil evreiesc, anticreştin. Eu însumi ştiu
că Eminescu a fost spionat de agenţii austroungari, temători de mişcarea
românească pentru Transilvania. D.T. spune că de curând lui i-au propus
directoratul la Odeon, însă să facă ei repertoriul. A refuzat.
Mă plânsesem celor veniţi la dezvelirea
păcii Emil Manu de dificultăţile întâmpinate cu pusul plăcilor, de şicanele ce
mi se fac de colocatarii obstrucţionişti, resentimentari. Le spun, încă sub
reaua impresie a discuţiei cu
Zaharescu: aceşti oameni ai muncii, băgaţi de regimul comunist în locul unor
mari intelectuali aruncaţi în stradă sau direct în închisori, precum
Pandrea, profitori ai regimului roşu,
dacă nu şi zeloşi activişti ai comunismului, au profitat încă o dată, la
revoluţie, li s-a dat dreptul să cumpere pe sume derizorii apartamentele
respective, vilele, acum sunt stăpâni de drept, cu titluri de proprietate şi se
opun cu îndârjire când e vorba de fixarea unor plăci memoriale, dar totodată nu
se sfiesc să se plângă şi să cârtească împotriva regimului democrat actual,
care le-a dat o asemenea pleaşcă...
Pan Izverna se arată interesat de acţiunea
mea. Fusese şi la dezvelirea
plăcii memoriale a lui Horia Gane. A rostit şi acolo o scurtă
cuvântare. Aflând ce-am întâmpinat chiar înainte de a veni la Manu, îmi spune
că după închisoare Petre Pandrea a stat în Sandu Aldea, îmi poate arăta
casa, unde l-a vizitat pe scriitor. Coleg de medicină cu fiul acestuia, Andrei
P., prieten cu fiica Sonia. Păi da, acest vechi al meu prieten, poetul Pan Izverna,
el este mereu solidar cu scriitorimea, nu numai ca medic (neplătit!) al
breslei, ci şi ca implicare umană. El ştie bine că printre semeni, noi
scriitorii suntem nişte intruşi. Un intrus D. Alexandru, alt intrus Radu Albala, alt intrus Petre Pandrea, musai să fie aruncaţi în stradă. Lor fericiţii
colocatari nu vor să le mai ştie nici de nume...
Azi reiau legătura cu Zaharescu şi mi se
pare mai îmblânzit, dar tot mă întreabă: sunteţi vreo rudă de-a lui Petre
Pandrea? Nicio rudă, dle, nici cu el şi nici cu vreun altul dintre cei 150
scriitori de pe listă. Se fofilează: Nu l-a prins la telefon pe colocatar.
Azi-noapte citesc Infernurile noastre de Emil Manu, scoasă la Crater în 1993, o
carte foarte bine scrisă, care ar fi meritat să fie tradusă în franceză, în
engleză. E.M. e de partea lui Caraion, a lui Goma, a lui Nedelcovici, despre
care aflu că e chemat la ordine de USR pentru a-l fi demascat pe R.F.A. Lidia:
De ce îi fac asta? Eu: Probabil pentru că noua conducere, după ce s-a delimitat
de Uricaru, dovedit ca informator, vrea să aplaneze acuzele că printre
scriitori au fost alte multe cozi de topor.
I-am scris mail lui S.T. să-mi trimită
adresa lui Dan Grigore şi a Cellei Delavrancea.
12 oct. 07. Din Emil Manu: un fost coleg de facultate,
incapabil, i-a devenit director la liceu şi a început să-l persecute, îi dădea
calificative rele, îl reclama la minister că bea, că face orgii, că ia bani,
violează. Apoi, la Institut, un Victor K. îl trage de limbă, apoi îl toarnă,
umflând vinile lui E. M. Torturat, făcut să vomeze ca să se constate dacă a
înghiţit hârtii; i se bagă în celulă trei falşi deţinuţi, care să-l tragă de
limbă – tot arsenalul stalinist bine asimilat de satrapii români, adus la
perfecţiune. Ce mă impresionează: la 27-28 de ani E. M. era deja un intelectual
de rasă, ştia 3-4 limbi străine, avea cultură literară, muzicală, artistică. Nu
a mai publicat nimic până în 69-70, iar debutul l-a avut la 46-47 de ani. Tot
de la E. M. am obţinut Jurnalul,
2 Caraion, care totuşi reuşea să-şi scrie poeziile la Canal, pe hârtie de sac
şi să le scoată din puşcărie. Nebun, disperat. Ca apoi să-şi încondeieze
colegii-adversarii de breaslă. Au reuşit să-l facă diavol.
Comentăm Al doilea mesager de B. Nedelcovici. În final,
scriitorul care rezistase, cedează, devine scribul Guvernatorului, cere ajutor
pentru iubită şi fiul adoptiv – dar acesta, care îi citise biblioteca şi-i
devenise cirac, refuză să colaboreze, el va duce mai departe credinţa în
valorile culturii – al doilea mesager.
Vreme f. rece, închisă, să aşteptăm zile
mai senine şi să folosim foile de parcurs pentru excursii de o zi. Termin Infernurile lui E M., compozite. Frig, vânt,
ploaie.
Alţi scriitori:
Al. Papiu Ilarian, n. 1827
Basil Munteanu, n. 1897 - d. 1 iulie 1972
Valentin Deşliu, n. 1927
Primesc de la scriitorarea prietenă Mariana Petrescu aceste note de lectură la romanul meu Veneticii:
Primesc de la scriitorarea prietenă Mariana Petrescu aceste note de lectură la romanul meu Veneticii:
Mariana Petrescu:
Veneticii, un monument al romanului românesc actual
S-ar putea spune
că geologul latent din scriitorul Ion Lazu (care dusese la capăt cu onor o
frumoasă carieră de 40 de ani ca geolog-prospector) a redescoperit pentru uz personal un
filon literar prețios, cumva ieșit din atenția condeierilor nostri milenariști
-, acela al romanului realist românesc traditional -, o vână puternică, robustă
care ține de rădăcinile ființei noastre spirituale venind dinspre Agârbiceanu,
Rebreanu, Dan Pavel și alții.
Romanul Veneticii de Ion Lazu este un adevărat
monument de literatură clasică, durabilă, care impresionează cititorul prin
forța artei narative, prin construcția romanescă, prin personajele cu biografii
viabile dar și prin sondajele psihologice în care recunoaștem trăiri general
umane.
Te apropii cu
greu de acest roman voluminos, de cca 500 pagini (ajuns la a treia ediție), dar
lectura te prinde și de la o pagină la alta îți descoperă o lume pe care o
crezuseși definitiv pierdută, lăsată în urmă de o istorie în derulare implacabilă, căreia se îndârjește să-i
facă față o umanitate de o mare bogăție sufletească, vădind un elan al trăirii
captivant. (Nota Bene: este vorba de oameni simpli, de la țară, iar nicidecum
despre inși sofisticați, care la fiecare pas filosofează etc.)
Fiind vorba de
Basarabia ”pierdută”, cu strângere de inimă te aștepți la o poveste nostalgică,
sentimentaloid-lacrimogenă, dar ai surpriza să descoperi un roman polifonic, o
relatare a evenimentelor istorice cu o mare doză de dramatism, animate de
personaje cu nebănuite resurse sufletești, în stare să-și ia viața în piept și
să și-o asume.
Veneticii nu-și
plâng soarta precum niște finițe bicisnice, dimpotrivă!, obligați să-și
părăsească meleagurile natale și agoniseala de o viață, ei pornesc la drum și
acolo unde ajung iau hotărâți totul de la capăt, dovedindu-și destoinicia, ilustrând
prin fapte de zi cu zi dictonul din
vechime ”omul sfințește locul”.
Încrederea în forța lor închinată binelui absolut, valențele umane puse
la lucru cu bună-credință, în pofida vitregiilor vremii de după război, dau un
suflu de optimism întregului roman și induc cititorului o perceptive pozitivă
asupra vieții.
De o mare
valoare artistică, romanul are și o incontestabilă relevanță socială, istorică
și documentar-etnografică. Obiceiurile, tradițiile, datinile, amănuntele trudei
din gospodăria țărănească, îl readuc pe cititor în atingere cu trecutul său
existential în care se recunoaște și se înțelege mai bine.
Personajele
acestui roman (ce se desfășoară pe
aproape o sută de ani, în Basarabia și în Oltenia): mama Vera, tatăl Grigore,
Bunicul Timotei, unchiul Mihail - fratele Verei, fost ofițer, mătușa Dona -
sora lui Grigore - , pe cât de asemănătoare, ca într-o familie și totuși foarte
diferite, cu finețe individualizate caracterologic, intră pe merit în galeria personajelor memorabile, pline de energie, de
temperament, demne de a deveni modele existențiale.
Este rar ca un
roman să întrunească unanim aprecierile cititorilor, dar aceasta se întâmplă cu romanul Veneticii
de Ion Lazu, autor pe care îl felicităm.
Mariana Petrescu
Ion Lazu - O pagină de jurnal 2003
6 mai. Miercuri,
vară în plin, direct dintr-o iarnă care s-a prelungit pînă în aprilie.
Căldurile mari vor fi avut partea lor de contribuţie la clacarea unor cardiaci
precum George Ţărnea, Al. Pintescu şi C. Piliuţă, toţi trei decedaţi la
sfîrşitul săptămînii trecute. G. Ţ., cu
operaţie grea pe cord deschis, acum un an, ne vedem pe la Romană, el cam prea
gras, îi spun să slăbească. Îi spusese şi Lidia, cu altă ocazie. La expoziţia
religioasă Vîlcea nu-l mai cicălesc, era şi foarte prins cu Valer Dorneanu şi
alţi potentaţi. Pintescu, plesnea de gras.
Am făcut Paştele acasă. Telefon lui Gelu şi Georgetei,
Ţucăi şi încă la cîţiva; iar prietenii noştri nu se înghesuie cu telefoanele.
Plecaţi în vacanţa de zece zile? Sau prea săraci ca să dea un biet telefon? Ne
sălbăticim, devenim tot mai meschini…
Dumineca Tomii, după amiază la Ziua, să tai din textul Cum am
devenit scriitor, amicul Marian Drăghici dă dovadă de multă răbdare. Apare
Agopian la etaj, stă cam cu spatele, îi spun Hristos a înviat! El, parcă de pe
altă lume, şopteşte: Taie, taie, Lazule! Nu că-mi va fi văzut articolul, dar
aşa se pune problema la ei. În fine,
încape mai mult chiar decît tăiasem.
A doua zi.
Lidia impresionată cu adevărat de textul meu. Iar aseară Ţone şi Geta, impresionaţi chiar
foarte tare, el mă felicită de mai multe ori, “pentru tot ce-ai scris acolo!”
zice: Ai ieşit la bătaie. Ce fel?, îl întreb La 6 luni de la apariţie, cartea mea nu se
află în librării, ar trebui să fie în multe vitrine, să fie văzută, chiar dacă
nu neapărat cumpărată. Geta zice: Să-i
dăm de lucru dlui L., ca să nu aibă timp să scrie aşa de mult! Eu: Prea tîrziu,
deja am la voi Vreme închisă, deci
peste o mie de pagini! Le dusesem ultima corectură la Dimov, care spre sfîrşit
mă excedase, credeam că mi se apleacă. Aceeaşi maşinărie, aceeaşi materie,
aceeaşi tehnică, cam multă epică, zice Lidia, căreia îi citesc un poem de-al
lui D. Din prudenţă nu i-am mai citit – cu cît citeşti mai mult, cu atît apar
redundanţele. Aseară, foarte interesant interviu al Eugeniei Vodă cu Valeriu
Anania.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu