10 octambrie: Constantin Nisipeanu, n. 10 oct. 1907 - d. 1999
Viitorul poet suprarealist-oniric, C.N.,
oltean de la Craiova, şi semnând uneori cu pseudonimul C. Olteanu, numele de
familie arată provenienţa dinspre Drăgăşani, satul Nisipi; dintr-o
familie de intelectuali, a început prin a fi casier, a continuat cu o
şcoală secundară comercială, apoi a făcut o şcoală comercială superioară,
încheind cu facultatea de înalte studii comerciale, 1938. A debutat în 1928, în Bilete de papagal, a fondat la
Craiova revista efemeră avangardistă Radical,
în care se consemnează debutul slătineanului Eugen Ionescu, apoi a trecut
redactor la revista unu,
1931-1940, unde şi-a publicat cel puţin trei volume de poezii, în tiraje
minime, cu desene de-ale autorului sau de-ale confraţilor graficieni
avangardişti. După război, nepublicând nici el vreun volum până în 1953, a fost
director la Muzeul Peleş, 1953-1957, îndrumător la Muzeul Literaturii Române,
1957-1958.
A scris o poezie în cadrele
suprarealismului, cu accent special pe cristal, lumină, oglindă, vis. După
război, aceste preferinţe fiind oficial dezavuate, poezia lui C.N. a pierdut
din pregnanţă, devenind formală, neconvingătoare. Având talent şi la desen, a
desenat acuarele pentru ilustarea cărţilor, şi-a ilustrat adecvat unele dintre
volumele proprii. A atins senectutea, în ultimul deceniu fiind repus în
circulaţie de Editura Vinea, care i-a publicat pe puţin 4 volume, antologându-i
întreaga creaţie lirică. A excelat împreună cu Gellu Naum şi Saşa Pană în
lirică suprarealistă, cultivând umorul negru, parodia, absurdul, asociaţiile
insolite de imagini şi idei.
Opera literară: Cartea cu grimase, Editura Radical, Craiova, 1933;
Metamorfoze, editura unu, Bucureşti, 1934 (tiraj de 226 exemplare); Spre ţara
închisă în diamant, editura unu, 1937 (tiraj de 199 exemplare); Femeia de
aer. Un poem şi două desene, 1943 (cu două desene de autor; tiraj de 150
exemplare); Moş Ioniţă Făt-Frumos, 1956 (ilustraţii de Gheorghe Adoc); Cartea cu oglinzi, 1962; Să ne iubim visele, 1967; Stăpâna
viselor, 1968 (cu prefaţă de Miron Radu
Paraschivescu şi portret de Jules Perahim); Păstorul de
umbre, 1971 (copertă de Langada Zoe); O lăută de
frunze, 1977; Păsări de fum, 1982; Arbori cu aripi de harfe,1986 (copertă de Florica Tapu); Fata
pescăruşului, 1988 (copertă de Val
Munteanu); Pădurea de
oglinzi, Editura Vinea, 1998; Bună dimineaţa, noapte frumoasă!, Editura
Vinea, 1998 (cu un desen al autorului pe copertă); Tristeţea firului de iarbă, 1999 (copertă de Aurel Bulacu); Gloria tăietorului de lemne, prefaţă Ion
Cocora, 2000.
Citeşte mai mult.http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Nisipeanu
http://www.crispedia.ro/Constantin_Nisipeanu
Poezia zilei, Constantin Nisipeanu
Autobiografie
Sunt frate cu câinele, cu măgarul şi cu
şarpele.
Sunt frate cu toate lighioanele de sub
pământ şi din aer.
Sunt fratele plantelor şi ale stâncilor.
Sunt fratele planetelor.
Trupul meu este un vehicol, al vieţii
Care stă cu chirie în el un număr limitat
de ani.
Visele mele sunt ca fructele coapte
Pentru cei flămânziţi de Linişte şi de
Adevăr.
Spre ţara
închisă în diamant
Din cremene a izbucnit o pasăre
Cu perdele de bambus la gât
Când zboară se desprind umbre din ea
Ca dintr-o sacsie cu flori de-ntuneric
O voce cu sandale de pâslă
Calcă pe lumini
Mi-am smuls pulsul de la tâmplă
Să mă orientez cât e ora
Imediat s-a aprins un fluviu în mine
Timpul a derapat
Nouă cai şi-au înfipt aripile
În sângele meu
Eu sunt absent
Am fugit să mă regăsesc
Într-o altă sevă
Femeia de
aer
1
Am dus mâna uşor pe deasupra capului
Şi aerul a luat înfăţişarea unei femei
Cu mâini de aur şi părul de smoală.
Atunci am mai dus o dată mâna prin aer
Şi am rupt o bucată de suflet
Pe care am legat-o fundă
În părul femeii cu trupul de aer.
Deodată din braţul meu au început să cadă
Cascade luminoase
Pe care femeia de aer le culegea în palmă
Şi le lăsa să zboare păsări către suflet.
"O, Ranna, niciodată nu te-am presimţit
Atât de frumoasă
Şi niciodată n-am bănuit că te vei naşte
Din visul meu ca dintr-o scoică."
O ameţeală de frunze uscate mi-a trecut prin vertebre
Şi toţi au înţeles că numai sânul
frumoasei Ranna m-a turburat
Aş fi vrut ca sânul să fie un pian,
Dar sânul era o algă,
Aş fi vrut ca sânul să fie un munte sau un
ocean,
Pe care să-l închid în suflet ca într-un
sertar,
Dar sânul era de oglinzi.
Atunci am ridicat din inimă o sabie
Şi am despicat tăcerea care urzea pânzele
de in
Din vocile noastre.
Deodată am cuprins-o în braţe şi am sărutat-o lung
Până când toate pădurile s-au scurs prin
sângele nostru.
2
Apele sunt mai verzi când cerbii se înfăşoară în oglinzi.
Din oglinzi apele fug cu pădurea în braţe
Şi înşiră şerpi pe la fiecare casă.
Ranna cunoaşte şerpii după felul frunzelor
în care inima se lasă adormită.
Eu sunt totdeauna pe aproape.
Mâinile mele simt când iubirea se apropie.
Un felinar a căzut pe o frunză.
Un domn trece şi îl salută respectuos.
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
2 iunie 2007: (...) Mă prezint la blocul dinspre
capătul bulevardului 1 Mai, actualmente Ion Mihalache, unde fusesem cândva cu
echipa de la Vinea, la nonagenarul poet suprarealist C.N.. Acum Dna Tatomir
Victoria, administratora, care mă aşteaptă în faţa intrării la scara II, şi
căreia i-l evoc pe venerabil, cunoscut mie, vizitat, asistat la lansări
etc, îmi spune că apartamentul lui
C. Nisipeanu a revenit nepotului, care l-a
închiriat unor studenţi. Se va interesa între ce ani a locuit poetul în
imobilul lor. Nu are nimic împotriva fixării unei plăci memoriale, va fi o
onoare pentru bloc. Iar o doamnă care se apropie de noi, aflând că a existat un
poet la scara vecină, doreşte să contribuie şi ea la plata plăcii. Îi spun să
caute cărţile poetului la biblioteca din cartier.
30 august,2007: (...) Repede punem placa memorială
pentru poetul Marcel Gafton, repede plecăm, cu vorbe de solidarizare din ambele
părţi. Dar deja dădusem telefon pentru C. Nisipeanu, alte manevre ca să ajungem cu maşina
în faţa intrării, la scara 3. Apare dna Tatomir, dezgheţată, cooperantă, ne dă
pe loc curent de la panoul scării, punem iute placa şi îndată plecăm, tot cu
vorbe bune. Aflu că în apartamentul maestrului, vizitat împreună cu Ţone şi Aura
Christi. acum nişte ani (ce se mai înflăcărase poetul, în preajma tinereţii
feminine!), stau nişte nepoţi de-ai poetului, din Gorj, rude de-ale lui
Mischie. Nu se poate trăi de răul lor, toţi vecinii se plâng: aroganţi,
obraznici la culme - asta până de curând, acum sunt ca mieluşeii, căci Mischie
a căzut... Românul nostru iubeşte cu patimă avanscena, îşi descătuşează
energiile vitale, "calcă totul în picioare" -, dar de fapt e pregătit
pentru toate rolurile. Vorbesc de românul etern, vezi bine.
Ne lansăm spre Piaţa Domenii, acolo căutăm
strada aviator Petre Creţu, pentru a fixa placa memorială a altui suprarealist,
bun amic cu Nisipeanu: Gellu Naum, ambii supravieţuind ca
prin minune (Ori cumva poezia suprarealistă i-a izolat de contrarietăţile
vieţii curente?). Din mers,o caut la telefon pe vecina cu magnetism, mi se
spune că nu e în Bucureşti...
Alţi scriitori:
Manole Auneanu, n. 1935
N. D. Fruntelată, n. 1946
Ana Selejan, n. 1946
Dana Dumitriu, m. 1987
Ion Lazu - O pagină de Jurnal 2003
6 mai 2003, continuare: Diseară ar fi de mers la cenaclul Euridice, după articolul din Ziua literară ar fi chiar indicat să mă arăt pe-acolo, însă mă stopează marea neplăcere de a o revedea pe isterica şi infatuata şi prost-crescuta Ş.P., deasemeni şi pe soţul ei, cu care văd că şi M.D. se află la cuţite. Aceşti colegi de viaţă literară ţin cu dinţii la ce-au obţinut şi vizează la mai mult. M-am hotărît să nu modific articloul către Vitalie Ciobanu şi să nu le dau celor de la Rom. Literară o variantă scurtă, după indicaţiile lui Dimi. Fără îndoială, lui Vitalie nu i-au limitat spațiul. Și atunci de ce...
Ion Lazu - O pagină de Jurnal 2003
6 mai 2003, continuare: Diseară ar fi de mers la cenaclul Euridice, după articolul din Ziua literară ar fi chiar indicat să mă arăt pe-acolo, însă mă stopează marea neplăcere de a o revedea pe isterica şi infatuata şi prost-crescuta Ş.P., deasemeni şi pe soţul ei, cu care văd că şi M.D. se află la cuţite. Aceşti colegi de viaţă literară ţin cu dinţii la ce-au obţinut şi vizează la mai mult. M-am hotărît să nu modific articloul către Vitalie Ciobanu şi să nu le dau celor de la Rom. Literară o variantă scurtă, după indicaţiile lui Dimi. Fără îndoială, lui Vitalie nu i-au limitat spațiul. Și atunci de ce...
Dan Vidraşcu nu dă nici un semn. Existase o variantă
în care îmi lansam Veneticii la
Slatina pe 30 mai, împreună cu Florin Mihăilescu şi Pucu Negrici; acesta din
urmă este chemat la Roma, deci s-ar putea să-l înlocuiască Ion Bogdan Lefter.
I-am dat cartea; i-am trimis-o azi şi lui Nicolae Oprea, la Piteşti.
Mare surpriză! Mă sună Niki Opriţescu, merg la el sîmbătă
seara, îmi spune că Marcel Iureş insistă să facem Rămăşagul, nişte producători străini i-au cerut să vină cu un
scenariu anume pentru el. Şi-a amintit de al meu Rămăşag. Moşul ar fi un englez de 72 de ani Ian Holm, posesor de
Oscar. Primul pas e să traducă Niki şi ai lui scenariul în engleză, al doilea
pas ar fi să-mi cumpere dreptul de adaptare şi apoi, într-un an-doi… filmîndu-l
desigur tot în ţară, căci e mult mai ieftin, însă localizarea fiind în Anglia
secolului X. Să vedem. Lidia îmi spune, noaptea: Hai să visăm puţin!
Luni s-a semnat tratatul cu Rusia, peste o lună îl
parafează Iliescu-Ilici la Moscova. Nu a fost denunţat pactul Ribbentrop-Molotov,
nu s-a stipulat retrocedarea tezaurului. Se va face o comisie de istorici, care
să caute o cale… În continuare suntem consideraţi agresori în 1941.
Imperialiști-fasciști ocupanți - fașistî zahvatcichi…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu