Al unsprezecelea şi ultimul copil al unui
dascăl bisericesc din Soveja-Vrancea, dintr-o familie cu tradiţii preoţeşti,
viitorul mare savant geograf, pedagog, academician, politician şi scriitor a
făcut şcoala primară în comuna natală şi în cea vecină Vidra, a mers la Seminarul
teologic din Roman, s-a mutat la cel din Bucureşti, a ajuns la Liceul din
Focşani şi a reuşit să-l termine la Sf. Sava din Bucureşti, cu bacalaureatul în
1888. Mereu premiant, mereu neajutorat material... Se înscrie la Facultatea de
matematici, căci se remarcase ca elev strălucit, dar e nevoit să abandoneze.
Apoi câştigă o bursă la Şcoala Normală Superioară şi îşi poate continua
studiile la Litere şi Filosofie din Bucureşti, secţia geografie. Licenţa în
1892, Magna cum Laude. Devine profesor la liceul din Focşani, dar o bursă
primită la recomandarea lui Al. Odobescu îl ajută să-şi perfecţioneze studiile
la Paris, 1892-1893, apoi la Berlin şi Leipzig, 1894-1896. Revenit în ţară, la
recomandarea lui Titu Maiorescu devine profesor la catedra nou înfiinţată de
Geografie, unde va fi profesor vreme de 38 de ani, până la pensionarea din
1938. A reorganizat învăţământul în domeniul geografiei, practic la toate
nivelele şcolare; a scris manuale pentru fiecare treaptă de învăţământ.
Geograf de talie mondială, geopolitician,
pedagog, creator de şcoală în Geografie. S-a ocupat de geografia istorică, de
antropologie, de etnografie. Începută în 1900, cercetarea sa în domeniul
ştiinţei geografice a fost desăvârşită printr-o lucrare monumentală Terra, 1930, care nu este un
curs, nici doar un tratat, ci o întreprindere de mare anvergură, deschizătoare
de drumuri, căci valorificând toate cuceririle ştiinţei geografice din Apus şi
găsind răspunsuri în premieră la multe din problemele acestei ştiinţe. I-a
definit domeniul, compartimentele, a insistat asupra faptului că este vorba
despre o interacţiune dintre cele patru geosfere: pământul, biosfera, oamenii
şi atmosfera. Există o geografie fizică, una economică, una istorică, una
demografică etc. A creat o pleiadă de discipoli geografi, printre care numim pe
George Vâlsan, C. Brătescu, Vintilă Mihăilescu, Ion Simionescu.
Autor a peste 350 titluri în cercetarea
ştiinţifică, a fost un literat de mare clasă, căruia Titu Maiorescu nu a ezitat
să-i dea în grijă revista Convorbiri
literare, unde S.M. a fost director din 1907 până în 1921. A condus revista Duminica poporului, între 1914
şi 1933. Mereu dedicat ideii de a ridica poporul prin cultură, ştiinţă, prin
legi şi instituţii corespunzătoare; în 1918 devine Ministrul Cultelor şi
Instrucţiei Publice în România Mare. Academician din 1915, şi-a ţinut discursul
de recepţie abia după război, cu o temă din etnografie: Caracterizarea unei naţiuni prin
uneltele de muncă. Ştiinţa, şcoala şi profesorul, viaţa, munca, familia, au
fost mereu în atenţia sa. A fost unul dintre organizatorii învăţământului în
România, a ţinut numeroase conferinţe. A vorbit despre civilizaţie dar şi
despre cultură; despre şcoala muncii; despre importanţa asimilării
învăţăturilor din Evanghelii. Academizant, tradiţionalist, a fost unul dintre
luminătorii naţiunii, a aderat la Mişcarea legionară. În 1946 a ţinut ultimul
discurs la Academie. Tot în 1946 a publicat o carte de confesiuni: Premise şi concluzii la Terra. Ca scriitor s-a remarcat prin volumul Oameni de la munte, 1920. A
lăsat o moştenire culturală de excepţie, în cel puţin patru direcţii diferite:
în domeniul ştiinţei, o monografie inestimabilă despre Titu Maiorescu (probabil
cu date furnizate chiar de acesta), o lucrare Primăvara
literară despre cei mai mari
scriitori de la Junimea şi amintilele confesiuni, cu întoarceri la tărâmul
mirific al satului Soveja, unde îşi au obârşia opţiunile de-o viaţă ale acestui
mare român. După instaurarea regimului comunist (era deja octogenar!), a fost
marginalizat, până la moarte (trecuse de 96 ani…), trăind pe sponci, schimbând
domicilii; studiile, manualele i-au fost interzise. Numai conștiința faptului că își pusese întreaga râvnă de-o viață în slujba națiunii sale îl va fi întărit în restritea destinului. Unul dintre eroii culturali ai românilor.
Citeşte mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Simion_Mehedin%C8%9Bi
http://www.crestinortodox.ro/parinti/simion-mehedinti-savantul-geograf-pedagogul-crestin-97580.html
http://www.crispedia.ro/Simion_Mehedinti
Alţi scriitori:
Moldav, n. 1907
Lidia Bote, n. 1924
Valeriu Filimon, n. 1931
Gib I. Mihăescu, n. 23 aprilie
1894 - d. 16 oct.1935
Al. Claudian, m. 1962
Leon Leviţchi, m. 1991
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
16 mai, continuare: Telefon de la Niki Opriţescu, s-a apucat de lucru la
scenariul nostru; spune că şi-a amintit drumul făcut împreună, pe traseul
moşului, la Obeni. Vine în ţară în iulie.
Sunt un independent, nu doar un singuratic și un nealiniat. Grupările apar din nevoia
indivizilor de a căpăta o identitate şi în etapa următoare o diferenţiere faţă
de gruparea respectivă. Or, eu nu exist pentru că sunt diferit de alţii, ci
exist doar în măsura în care mă pot edifica drept un scriitor demn de atenţie.
Nu aparţin vreunei mode, nici modernismului, nici textualismului sau
comportamentismului, nu aparţin modelor și nu mă închin modelelor, ci mă
interesează să rămân acolo unde m-a adus meseria și urgențele vieții și să
scriu despre omul din totdeauna. În satul Obeni din comuna Ioneşti am scris în
doi ani succesivi două romane localizate acolo, însă ca timp unul plasat în
secolul XVI, iar celălalt în cea mai stringentă actualitate. Prea mic a fost
efortul de a mă deplasa pe scara temporală, pentru că pe mine mă interesează
mai cu seamă ceea ce este etern uman şi durabil în relațiile cu semenii, iar nu ce este efemer şi
schimbător, toate detaliile care fac ambianţa..
Încă şi încă o dată despre miracolul vieţii – sursa
aspiraţiilor şi reveriilor şi fericirilor noastre.
Sigur, gîndirea vine de la sine, cum just a observat
Arghezi, cu precizarea că poate veni în timpul inactivităţii – şi atunci capătă
o nuanţă pesimistă, defetistă, negativistă, dar poate apărea şi în timpul
muncii – vezi capitolul Mama spală -
şi atunci, aceşti oameni activi, cu datul lor sufletesc, au altă atitudine,
pozitivă, optimistă. Cei inactivi, retractili, depresivi sunt prin forţa
lucrurilor pesimişti, ei reţin latura de disconfort a vieţii: ghinionul,
nedreptatea, nepăsarea semenilor. Sigur, pentru autor e indicat să alterneze
cele două stări – de activitate şi de reculegere, ca o respiraţie în doi timpi
a sufletului.
Nu m-am ferit de muncile cele mai umile (am dat o mână
de ajutor la ale gospodăriei, la Avrig am împrăștiat bălegar pe tarla, am
adunat fânul) – mirat să constat că îmi veneau spontan idei importante, ca să
nu mai spun că prestațiile gospodărești mi-au dat prilejul să cunosc oameni
care mi-au schimbat destinul.
Gîndirea mea înceată –şi ideea de a-i valorifica
valenţele, de a transforma un aparent handicap într-un stil. Cum îi scriam,
prin 65, lui Bălăiţă.
Un scriitor nu trebuie să se îndoape cu tratate
filosofice, el trebuie să-şi valorifice intuiţiile, acele beculeţe care se
aprind, acele contacte care se fac; să le ocrotească grijuliu și să le folosească
cu mare atenție şi delicateţe, iar nu să le lase în risipire, precum scînteile
în întunericul de unde au venit. Să aibă răbdare şi încredere în fondul lui
creativ, convins că ideile vin de la sine, la momentul sorocit, nici mai
devreme nici mai tîrziu. Aceasta e adevărata inspiraţie, aceasta e
creativitatea, aceeaşi la omul de ştiinţă, la filosof şi la poet. Eu îl citesc
pe Cioran nu pentru speculaţiile sale despre viaţă şi sinucidere, ci pentru
intuiţiile sale poetice. De fapt singur a mărturisit: „Aş fi foarte mîndru să
ştiu că scrierile mele au influenţau vreun poet.” Se simte în cuvintele lui
jindul de a fi poet. În ce mă privește, sunt atât cât cânt” – și sunt un
marginal pentru că sunt un om liber, neînregimentat, care îşi apăra demnitatea
personală. Nu aparţin niciunei generaţii de creaţie.
(din Gândirea înceată, jurnal, în manuscris)
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu