Scriitorul zilei: Ioanid Romanescu, n. 5 oct. 1937 - d. 20 mai 1996
Poezia zilei, Ioanid Romanescu
nevastă-mea viaţa îşi scutură de mine covoarele
doarme pământul cu genunchii la gură
n-am ascultat de nimeni niciodată
am buimăcit cuvintele, de-a hoarţa
iubirea am pierdut-o, azi câte o străină
lacom eram cândva de a avea în preajmă
oglinzile prin holuri mâ-ntâmpinau mai strâmbe,
azi mă feresc din calea celor dragi-
am încercat suprema renunţare,
al dracului am fost, cu patimă în toate,
ce să facă ei după-amiaza
până la apusul soarelui
Dintr-o familie de moldoveni din comuna
Voineşti (numele la naştere Valentin Tudose), a făcut şcoala primară în satul
natal, a urmat Şcoala normală Vasile Lupu din Iaşi, apoi, după întreruperi şi
reluări, Filologia ieşeană, 1962-1968. Între timp şi după aceea, a fost
profesor de ţară, inspector la Casa de creaţie Iaşi, metodist, corector la
revista Ateneu, iar din
1972 până la pensionarea medicală, în 1981, redactor la Convorbiri literare. Debutase cu poezii în Iaşul literar, 1961, iar în
volum cu Singurătatea în doi,
colecţia Luceafărul, 1966. A publicat cu destulă consecvenţă aproape 20 volume
de poezii, printre care câteva antologii de autor. A tradus în colaborare din
poezia greacă contemporană: Odele
mării Egee, 1990. A obţinut Premiul Academiei în 1986 şi Premiul Uniunii
Scriitorilor din R. Moldova.
Un poet în linia lui Nicolae Labiş (dar de
fapt un poet eminescian, terorizat de ideea că nu scrii decât când simţi
"că pe cap îţi cade cerul", că trebuie găsit "cuvântul ce
exprimă adevărul", lucru ce se pare că a scăpat exegeţilor), aspect ce s-a
estompat în timp, ca de altfel şi influenţele din Esenin şi din Blaga. Dintru
început pătruns de convingerea că este un reprezentant nesofisticat, de obârşie
rurală, al naţiunii şi anume unul predestinat Cuvântului, a scris o poezie
frustă, lipsită de flori stilistice, într-o strădanie obstinată de a pătrunde
în misterele lumii lăuntrice, în ceea ce poezia are esenţial, de sorginte
divină. A căutat "cântecul ce sacralizează" totul. A exclus din
preocupările sale fleacurile, artificiile, mistificările de orice fel. Din
aproape în aproape, prin decantări şi esenţializare, poezia sa s-a eliberat de
anecdotic, de aspectele frustrante, brutale ale vieţii de fiecare zi,
concentrându-se cu o anume modestie încrâncenată pe menirea celui care trebuie
să mărturisească despre experienţa umană în general. Până la un punct, poeziile
sale sunt "confesiuni crude şi insolite". Sensibil la forţa
cuvântului inspirat (de unde şi titluri precum Presiunea luminii, Energia visului,
Dilatarea timpului...), mai degrabă decât la frumuseţea cuvântului, a ajuns
astfel la ideea ofrică, a "poetului orb", eliberat de context,
fascinat de misterele firii umane, ale cosmosului, de sensul prim al tuturor
devenirilor.
***
L-am cunoscut pe Ioanid Romanescu în anii
cât a fost corector la Ateneu,
din Bacău. Eu lucrând în zona premontană a Carpaţilor, veneam la Bacău cu
autobuzul, din celălalt capăt al judeţului, pentru cumpărăturile necesare
supravieţuirii şi, în unele cazuri, treceam pe la Ateneu, pentru a lăsa poezii. O
echipă redacţională cu deosebire tânără, condusă de Radu Cârneci, căruia îi
apăruseră câteva volume de versuri. Abia după debutul meu în revistă 1964 au
venit debuturile în volum ale lui Bălăiţă, Genaru, Sergiu Adam, apoi şi cel al
lui Ioanid Romanescu, în 1966. O dată, în redacţie fiind, l-am auzit că vrea să
meargă la tipografie, am profitat de ocazie să plecăm împreună. De ce îl
însoţeam la tipografie nu mai ştiu. Poate pentru că în numărul ce stătea să
apară voi fi avut şi eu un grupaj de poezii? Nu am idee, o explicaţie trebuie
să fi fost, nicidecum prieteşugul meu cu poetul, căci nu a fost vorba de aşa
ceva. Pe atunci era căsătorit cu Liana Cupşa, graficiană ce se lansa cu
oarecare succes, ea îi făcuse ilustraţia la placheta apărută în faimoasa
/râvnita de toţi colecţie Luceafărul.
Pentru mine, conformist nevoie mare pe-atunci şi încă multă vreme după aceea,
titlul: Singurătatea în doi nu mi s-a părut neapărat reverenţios
faţă de soţia sa. Pe drumul spre tipografie, către marginea urbei, acest tânăr
cam mărunt, foarte slab, aţos, ochelarist, cu ridurile adânci ale suferindului
de ulcer, foarte modest îmbrăcat, care fuma ţigară de la ţigară, trăgând fumul
cu nesaţ, neîntrebându-mă nimic despre mine, mi-a povestit numai despre relaţia
lui pătimaşă cu poezia. Se trezea noaptea, cu gândul la nişte versuri, pe
întuneric şi le nota direct pe peretele de lângă pat. Mi se arăta fascinat de
aventura pe care o trăia, singura importantă în viaţă. Aşa se pare că a rămas,
pe parcursul celor 59 de ani. Iar cu privire la poezia mea, avea să-mi spună
mai târziu, că nu-mi cade cerul în cap, ceva de acest gen. Ar fi sugerat să
dramatizez totul, ceea ce nu-mi stă în fire... Poezia sau nimic, asta era viaţa
lui Ioanid Romanescu.
Opera literară: Singurătatea în doi, prefaţă
de Otilia Cazimir, 1966; Presiunea
luminii, 1968; Aberaţii cromatice, 1969; Poeme, 1971; Favoare, 1972; Baia de nori, 1973; Poet al uriaşilor, 1973; Lavă, 1974; Paradisul, 1975; Energia visului, 1977; Trandafirul sălbatic, 1978; Nordul obiectelor, prefaţă de Marian Popa, 1979; Accente, 1981; Magie, 1982; Demonul, postfaţă de Marian Popa,
1982; Flamingo, 1984; A doua zi, prefaţă de Laurenţiu Ulici,
1985; Orpheus, 1986; Zamolxis, 1988; Şcoala de poezie, 1989; Morena, 1991; Dilatarea timpului, 1991; Urania, 1992; Dilatarea timpului, prefaţă de Costin
Tuchilă, 1993; Mississippi, 1993; Noul Adam, 1994; Paradisul, postfaţă de Ioan Holban,1996; Lovitura de maestru,1997.
Traduceri: Odele Mării Egee. Poeţi greci contemporani, 1990 (în colaborare cu Andreas Rados).
Citiţi mai mult:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Ioanid_Romanescu
www.crispedia.ro/Ioanid_Romanescu
http://agonia.ro/index.php/author/0020269/index.html
http://scoalaromanesti.wordpress.com/2010/11/15/ioanid-romanescu/
Poezia zilei, Ioanid Romanescu
Singurătatea
în doi
Trăiesc pe spinarea mea sar din mine
am casă la aeroport
beau aer mănânc aer sunt singur ocolit
ca stâlpii cu emblema cap de mort
nevastă-mea viaţa îşi scutură de mine covoarele
a devenit obişnuinţă, cu ochi pe jumătate
închişi călătoresc prin mine clătinat
compartiment cu păsări mari electrizate
doarme pământul cu genunchii la gură
sub trista subţire cămaşă de brumă
beau aer mănânc aer sunt singur ocolit
paznicul lumii la recolta postumă
Trăiască
poezia şi marii visători!
Al dracului am fost, cu patimă în toate
-viaţa mea a curs întâmplătoare-
atâtea drumuri am avut în faţă
dar am ales mereu câte-o cărare
n-am ascultat de nimeni niciodată
n-am calculat nimic - şi nu e bine-
ce pacoste de om voi fi fiind? şi încă
nu-mi vine în pământ să intru de ruşine
am buimăcit cuvintele, de-a hoarţa
le văd cum singure îşi taie
o cale - parcă sunt beţivi întârziaţi
ce-şi vor lua femeia la bătaie
iubirea am pierdut-o, azi câte o străină
îmi pare mai frumoasă decât un câmp de
flori-
şi nu sunt fericit, însă îmi spun în gând:
trăiască poezia şi marii visători!
lacom eram cândva de a avea în preajmă
prieteni de oriunde - aveam ce să le spun-
adesea la petreceri trompeta mea de aur
ca o femeie goală se clătina prin fum
oglinzile prin holuri mâ-ntâmpinau mai strâmbe,
copii mă porecleau în gura mare -
astfel treceam: nepăsător, aiurea
spre steaua mea bizar strălucitoare
azi mă feresc din calea celor dragi-
nervoase, în răspăr mi-s replicile toate,
mersul mi-a devenit ca al felinelor
ce se retrag să moară singure departe
am încercat suprema renunţare,
dar moartea e perfidă şi nu din vis ne
fură-
mai bine, deci, să ard până la capăt
decât să port cenuşa cuvintelor pe gură
al dracului am fost, cu patimă în toate,
greşind fundamental de-atâtea ori
-şi totuşi printre fericiţi mă număr-
trăiască poezia şi marii visători!
Bătrânii
După-amiază - au adormit bătrânii
în parcuri pe bănci,
vântul le mai fumează ţigările
vântul le mai citeşte ziarele
ce să facă ei după-amiaza
în casele fiilor? au plecat
să nu-şi târască papucii prin holuri
să nu incomodeze
până la apusul soarelui
sunt locuri în parcuri - băncile
nu seamănă cu paturile pliante din
bucătării
însă bătrânii dorm
nu zgomotul ci liniştea-i trezeşte
spre seară
cu gesturi elegante îşi scutură pălăriile
- oricare anotimp ar fi
peste pălăriile lor cu boruri mari cad
frunze -
şi pornesc mulţumiţi că din viaţa lor
inutilă
au mai dăruit lumii câteva ore de linişte
pentru cine ştie ce vor anunţa mâine
ziarele
Alţi scriitori:
Zaharia Stancu, n. 1902
Ernest Verzea, n. 5
octombrie 1917 - d. 29 septembrie 2003.
I. D. Bălan, n. 1929
Doina Uricariu, n. 1950
D. Stăniloae, n. 16 nov. 1903 - m. 1993
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2003
18 aprilie. Ieri seară frumoasă emisiune la R.R.Cultural:
Amintiri cu şi despre scriitori, partea I-a. Eu și Pan Izverna despre Mircea
Ciobanu, Tudor George și alții. Lidia impresionată. Partea a doua, peste două
săptămîni.
Azi dimineaţă, frig, se face a ploaie. Merg la of.
poştal să-mi ridic pensia; cîţiva amărîţi în faţa mea, iar după mine o bătrînă
boccie rău, cu aspect de lumpen, cîrîind – o voce îngrozitoare, cavernoasă, de
rău augur - cum nu am auzit decît de două-trei ori în viaţa mea. Aşteaptă bani
de la Uniunea Scriitorilor, pe numele Mariana C. Mandatul nu sosise. Nici o privire spre mine,
deci nu m-a cunoscut, iar eu a trebuit să mă uit cu uimire-consternare-groază
la fosta poetesă venită la cenaclul Labiş: o domnişoară suplă, înaltă, blondă
cu plete lungi, chip luminos, ochi albaştri: Nu am pierdut ocazia să schimb cu
ea cîteva fraze pe holul de la Sala oglinzilor, după ce se produsese în
cenaclu. I-a apărut un volum sau două de poezii, apoi…nu mai ştiu nimic. Acel
chip nu mi s-a şters din amintire. Ce i-ar mai fi trebuit unei asemenea
domnişoare de zile mari? Probabil dramul de noroc pe care se vede că nu l-a
avut. Alcoolism? Depravare? O dramă pasională? Degradare psihică galopantă? Mai
sugur asta… Te cutremuri… Să o fi abordat? Să-i spun… să aflu… ce? A plecat ca
din puşcă: încă înaltă, ciolănoasă, într-un paltonaş albastru, puţin cocoşată.
Probabil cu doi-trei ani mai tînără decît mine. De ce, Doamne?
Și mă mai gândeam: S-a murit în toate chipurile
posibile şi imposibile, imaginabile şi inimaginabile: copil, tînăr, uitat de
vreme, în chinuri, în linişte, în somn, în vis, în zăpadă, la fundul lacului, căzând
în râpă, dezechilibrat de rucksac, în pustie sau în hugeacul pădurii, în
adîncul peşterii, străpuns de glonţ, asfixiat, cu ştreangul de gît, electrocutat,
făcînd amor dezlănţuit. S-a murit cu curaj, cu laşitate, calm sau protestînd
sau plîngînd în hohote. Înţelegând, neînţelegând; acceptând, neacceptând nici
pînă la urma urmei... Cum să mori? Ce să-ţi dovedeşti, odată pentru totdeauna?
Ce să le dovedeşti celor din jur? Cine are nevoie să-i arăţi cum ai înţeles
să-ţi închei viaţa, cu demnitate, cu artă… Ce mai contează şi la ce-ţi mai
foloseşte un lucru pe care nu-l mai poţi nicicum folosi, după?
Va urma
Fotografii...de toamnă
Adăugaţi o legendă |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu