8 octambrie: George Mihail Zamfirescu, n. 13 oct. 1898 - d. 8 oct. 1939
Fiul unui căruţaş de la margine de
Bucureşti, a primit la naştere numele Gheorghe Petre Mihai. A făcut şcoala în
Bucureşti, între 1905 şi 1916, după care, începând conflagraţia, a mers la
Şcoala de Ofiţeri de rezervă de la Botoşani, prins în luptele de la finele
Războiului. Aspecte din vremea războiului vor fi prezente în oparele sale
romaneşti. Revenit în Bucureşti, frecventează cenaclul Sburătorul, debutând cu poezii în 1918, cu
pseudonimul Gemi Zam. Prietenii literari vor perpetua acest apelativ: Gemi.
Foarte activ în presa literară a vremii, nu doar în cea de stânga, pentru care
vădea predilecţii. În 1920 înfiinţează Societatea Tinerilor Scriitori, în
scopul de a impulsiona mişcarea teatrală. Între 1922 şi 1924 va fi la Satu
Mare, ca funcţionar de Asigurări sociale, activ şi aici în publicistică,
colaborând la reviste transilvănene. Înfiinţează la Satu Mare reviste ce s-au
dovedit efemere: Săgeata (cu profil satiric) şi Icoane maramureşene, dar în
1925 revine în capitală, ca bibliotecar, ca actor şi regizor, activitate care
îl va purta la Cernăuţi, la Iaşi, înapoi la Bucureşti.
În cenaclul Sburătorul citeşte fragmente din Domnişoara Nastasia; se face
remarcat în critica de teatru şi ţine rubrica de critică literară la reviste
ale vremii. Redactor la Facla,
împreună cu Al. Sahia. Înfiinţează două companii teatrale, cu viaţă scurtă şi
acestea. Devine membru fondator al Societăţii Autorilor Dramatici, apoi şi
membru al S.S.R, Ca scriitor, debutase cu volumul de proze scurte Flacăra albă, 1924; în 1926
urmează alt volum de povestiri Gazda
cu ochii umezi, ambele inspirate din viaţa pestriţă a mahalalei
bucureştene, unde sordidul, sărăcia se împletesc indestructibil cu ticăloşia,
dar şi cu aspiraţii spre puritate, spre fericire. În paralel îşi va publica
romanele: Maidanul cu dragoste,
1933, Sfânta mare neruşinare,
în două volume şi Cântecul
destinelor, 1929, un ciclu romanesc despre lumea periferiei bucureştene, ce
ar fi trebuit să se încheie cu romanul Bariera,
care dădea şi numele ciclului, apărut postum.
Poet, jurnalist, cronicar dramatic, nuvelist,
romancier ce s-a făcut remarcat prin Maidanul
cu dragoste, freneticul scriitor, debordant de elanuri, pe cât de
bolnăvicios altfel, s-a impus mai ales ca autor dramatic, prin Domnişoara Nastasia, o comedie
tragică, consacrându-l ca unul dintre principalii autori dramatici din
Interbelic, alături de seria George Ciprian, Mihail Sebastian, Mihail Sorbul,
Tudor Muşatescu. Ca abordare, folosind procedee ale satirei, şarjei, absurdului
şi parabolei, G. M. Zamfirescu se plasează mai departe de Caragiale, mai
aproape de Mihail Sorbul, dar şi cu influenţe din Azilul de noapte al lui Gorki, cu accent pe personaje
aprige, dominate de patimi mistuitoare, aducătoare de năpastă, de moarte. Alte
piase nu s-au ridicat la nivelul Nastasiei: Idolul
şi Ion Anapoda, etc. Cu un simţ special pentru fenomenul teatral, încă în
cronicile sale a pledat pentru un teatru nou, esenţializat, unde cuvântul îşi
avea atribuţii speciale.
Opera literară: Flamura albă... Suflete şi chipuri prinse
în vârtejul morţii, prefaţă de Eugen Relgis,
1924; Cuminecătura, 1925; Gazda cu ochii umezi, 1926; Domnişoara Nastasia, 1928; Madona cu trandafiri, 1931; Maidanul cu dragoste, I-II, 1933; ediţie
îngrijită de Florence G.M. Zamfirescu, prefaţă de Valeriu Râpeanu, 1957;
ediţie îngrijită şi prefaţă de Valeriu Râpeanu,1993; Idolul şi Ion Anapoda, 1935; Sfânta mare neruşinare, I-II, 1936; ediţie
îngrijită şi prefaţă de Valeriu Râpeanu, 1998; Mărturii în contemporaneitate,1938; Cântecul destinelor, 1939; Sam, 1939; Sufletul soldaţilor de plumb, 1940; Miss, 1942; Bariera, prefaţă de Florence G.M.
Zamfirescu, 1946; Teatru, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Valeriu Râpeanu, 1957; Isprava
duhului roşcovan, ediţie
îngrijită şi prefaţă de Fănuş Băileşteanu, 1974;
• Scrieri, vol. I: Teatru, vol. II: Mărturii în contemporaneitate, ediţie îngrijită şi introducere
de Valeriu Râpeanu, Bucureşti, 1974; Corespondenţă, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Claudia Dimiu, 1988; Domnişoara
Nastasia şi alte piese, 1989; Teatru, ediţie îngrijită şi prefaţă de
Valeriu Râpeanu, 2000.
Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/George_Mihail_Zamfirescu
http://www.crispedia.ro/George_Mihail_Zamfirescu
Ion Lazu: Odiseea plăcilor memoriale
1 mai 2007. Am aflat pe căi întortochiate câteva noi
adrese, Petru Comarnescu, Alice Botez, G. Ivaşcu, Valeriu Cristea, G. Macovescu,
Aurel Covaci, G. M. Zamfirescu, Victor Ion Popa – să le identific pe teren, să obţin
aprobările, datele şi tot ce urmează...
3 iunie 2007.(...) Pentru G. M. Zamfirescu, o caut pe avocata Irina Liliana N. În acelaşi
bloc cu Murgeanu, la altă scară, după colţ, etajul V. Ajung spre seară. Totuşi,
are un client. Aştept în hol. Nu o mai reprezintă. Înţelegătoare, îmi dă
e-mail-ul dnei Christina Russu din Germania, s-o capacitez. Îmediat ce ajung
acasă îi compun un text, i-l trimit cu mari speranţe. Însă nu primesc răspuns
nici atunci, nici peste câteva zile, niciodată, deşi repet mesajul. Probabil îl
şterge, necunoscându-mi numele.
25 iulie 08. ... Pe Popa Tatu până în str. Mircea
Vulcănescu, fostă Ştefan Furtună, fostă..., să văd ce pot face pentru memoria
lui G. M. Zamfirescu, autorul Maidanului
cu dragoste, sfârşit pretimpuriu, la nici 41 de ani!, fără adăpost, la o
secţie de poliţie, caz înspăimântător dacă ne gândim la destinul scriitorului
român din totdeauna; am destul timp pentru reflexii amare, căci fac ditamai
drumul până la nr. 10; în curte o tânără femeie, îi fac semn că vreau discuţie;
aflu că ieri sau alaltăieri a fost la ei proprietăreasa, acum stabilită în
Germania, azi pleacă cu avionul. Cristina Russu. Avea o notăriţă care le lua
chiriile, acum le depun la bancă, în cont. Marele ghinion îl urmăreşte în
postumitate pe autorul Domnişoarei
Nastasia....
Poezia zilei, Constantin Abăluţă, n. 8 oct. 1938, Bucureşti.
Bazuka
girl
1
După-amiezele în care vream să mor
ca un soldat irakian cu explozibilul în
braţe
explozibil făcut din ochii tuturor
femeilor pe care le-am iubit
o şină de cale ferată să-mi sară în faţă
desfigurându-mă
peisajul plin de schije din ochii
explodaţi ai iubitelor mele
şi oamenii întâmplător pe-acolo
plini de schije din ochii iubitelor mele
o înfrăţire generală post-mortem şi asta
îmi dădea chef să mai trăiesc o vreme
lângă salcâmul frânt de furtună
în copilăria cu miros de gaz şi duşumele
putrede
când am băgat mâna între picioarele anicăi
fetiţa vecinului care a lăcrimat
mi-a dat un şut
şi m-a mâzgălit cu creta pe haină
acum nu am decât refugiul trotuarelor
întunecate
din acest oraş şi saliva
îmi colcăie în beregată ca o delicatesă
pregătită pentru faţa indolentă a
trecătorilor
ăştia care-au făcut revoluţia furată
şi golul dintr-un zid omoară iar şi iar
creiere cât de apropiate
ochi cât de îndepărtaţi...
2
Pe malul gârlii prin ierburi negre
am găsit o păpuşă de plastic tăiată cu
lama
pe tăieturi s-au înşirat furnici
şi bâjbâie parcă pe-o hartă incompletă a
cerului
prezenţa inimii mele în pământul mocirlos
e ca în teatrul de umbre
când mânuitorul ţipă disperat şi corbul
îşi scoate ghearele
şi sfâşie ecranul
m-am gândit întotdeauna că voi muri
albit de sângele unei păpuşi tăiate cu
lama
sângele alb al mulajului
îmi cere să perforez cartela
aici unde eu muncesc cu schimbul
în ture de viaţă abjectă
cangrena copilăriei momindu-mă până azi
apoi baraca de tras la ţintă în ochii
iubitelor
şi-ntr-o seară îţi ungi circumvoluţiile cu
pământ
şi strigi după acceleratul care-a fost
înghiţit
de groapa cu documente sri
5
Vântul rupe frunzare dărâmă şandramale
închis în odaie respiraţia mea face
broboane pe pereţi
degetele îmi sunt reci ca nişte raci
nu mor chiar azi dar las hârtii
pe gangurile imobilului
un fel de scrisori alandala din care
nimeni nu pricepe nimic
sufăr în tăcere
ca un reparator de ochelari
căruia i se sparge zilnic câte o lentilă
şi nu ştie de ce
le ţine-mpachetate în cârpe moi dar
degeaba
vântul rupe frunzare degetele îmi sunt
reci ca nişte raci
nu văd prea bine cu ochiul drept
dar las hârtii pe gangurile imobilului
hârtii pe care le citeşte doar
bazooka-girl
şi le stivuieşte într-o cutie de marmeladă
marca preferată.
(Poezii preluate din Luceafărul de dimineaţă, 2012.)
Alţi scriitori:
D. D. Pătrăşcanu, n. 1872
Al. Andriţoiu, n. 1929
Costin Tuchilă, n. 1954
20 aprilie, continuare: Intru la noi acasă, lacătul pus de formă, îl dau de-o parte, vizitez ca la muzeu casa părintească, toate lucrurile la locul lor, tablourile de familie pe pereţi, al Anişoarei pătat, de parcă a stat în ploaie sau sub lacrimi… O fotografie de la nunta Georgetei. Uşile şifonierului stau să cadă; închid ferestrele (lăsate deschise pentru aerisire de Filica?): o cochilie de melc strivită pe tocul geamului. Grădina nelucrată, bunuian de mai an, dar iată că apare un nuc frumos, deja de vreo 10 ani, cu crengi albe forjate, în gardul dinspre grădină. Ies în drum, o văd pe Filica la gardul din spatele casei, stăm de vorbă; merg la cimitir, mormintele săpate, cu flori ce fac bună impresie. La tanti şi unchiu, crucea de piatră deja fixată. Pun flori în borcane, încerc să aprind lumînări, vorbesc cu al lui Găină şi cu Dorina Constantinescu, dar nu am curaj să o întreb de cei doi fraţi mai mari. La întoarcere, mă clacsonează cineva, coboară din maşină, ne îmbrăţişăm, vorbim. Reiese că eu l-am confundat cu ai lui Sîrbu, e din ai lui Călin din Coteşti - iar el mă confundă cu Gelu.
Mă gîndesc că în Veneticii am scris despre două sate care nu mai sunt decât în mintea mea: al părinţilor, Cioburciul dispărut fizic încă din ‘44, ca urmare a bombardamentelor armatei roșii, persistând doar în reprezentările lor; şi despre Cireaşov, dispărut şi el odată cu moartea tatei: un rînd de oameni s-a dus, au venit alţii, cu alte repere şi exigenţe, ce a fost nu mai contează. Zicea femeia de la cimitir: Alţii muncesc o viaţă pentru a ridica o casă, iar nepoţii dv. nu vor să stea în casa primită de-a gata! Îi dau Filicăi o carte, se bucură mult, mulţumeşte emoţionată, cînd află că am scris şi despre ea. Îi văd lacrimile. Cît oi mai fi, zice.
Ajung prea devreme la Casa sindicatelor, stau pe-o
bancă, văd un domn în costum bleumarin, plimbîndu-se, venit şi el prea devreme.
Totuşi, mă apropii, zice: Poftiţi! Dăm mîna, e chiar primarul Gh. Păunescu. Mă
ştie din ’92, cînd am devenit cetăţean de onoare. Îi spun: un roman în care
Slatina este unul dintre personajele principale, descris încă din ‘44 pînă în
‘97. Sunt basarabean etc. Mama lui e bucovineancă, sora ei a fost soţia lui N. Pan
Halipa. Ce mică e lumea!, zic. Mama mea e nepoata lui Şt. Ciobanu. Trebuie să-i
spun cine a fost, unul dintre artizanii Unirii din 1918, viitor Ministru etc.
Se poartă domneşte, mă conduce în sala unde repeta corul, îmi promite
achiziţionarea a 50 de exemplare. Pentru mai mult, să mergem la Ionică. Începe
spectacolul, el pleacă să mai aranjeze diverse, iar eu rămîn de vorbă cu o ziaristă
de la Jurnalul de Oltenia; pe la 19 o
zbughesc la gară şi iau din mers cursa spre casă. O variantă ar fi să duc chiar
eu cele 50 de exemplare cu ocazia lansării.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu