Fiu al generalului Panait Botez, s-a născut la Burdujeni, a fost elevul lui Ion Creangă la şcoala primară din cartieerul Păcurari-Iaşi, apoi a făcut Şcoala de ofiţeri de marină, îndeplinind diferite funcţii administrative. A înfiinţat Revista Marină şi a fondat Liga Navală Română. A scris fără vreo pregătire filologică, însă cu sinceritate şi înţelegerea oamenilor din mediul portuar, din navigaţie, în luptă cu dezlănţuirile naturale dar mai mult cu îngrădirile şi absurdul legilor; şi-a organizat textele sub forma unor jurnale, schiţe din zona porturilor şi din viaţa marinărească şi în final a dat romanul Europolis, care i-a adus consacrarea. Numai Radu Tudor an, cu al său Toate pânzele sus a mai dat o carte atât de incitantă pentru tânărul cititor.
Fratele mai mic cu 10 ani, Octav Botez, a făcut studii filosofice şi i-a urmat la catedră lui Garabet Ibrăileanu. Iar în fapt, ambii fraţi au făcut parte din cercul de la Viaţa Românească şi au fost influenţaţi de marii scriitori de acolo, în primul rând de ideologia lui Ibrăileanu şi de nuvelistica lui Sadoveanu.
Fratele mai mic cu 10 ani, Octav Botez, a făcut studii filosofice şi i-a urmat la catedră lui Garabet Ibrăileanu. Iar în fapt, ambii fraţi au făcut parte din cercul de la Viaţa Românească şi au fost influenţaţi de marii scriitori de acolo, în primul rând de ideologia lui Ibrăileanu şi de nuvelistica lui Sadoveanu.
Opera: Jurnal de bord, Schițe de bord și marine, 1901; Datorii uitate, 1916, memorii de război; În cușca leului, 1916, memorii de război; Prințesa Bibița, roman, 1923; În Deltă..., 1925; Pe drumuri de apă, 1931; Europolis, roman, 1933
Citeşte ami mult. http://ro.wikipedia.org/wiki/Jean_Bart
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale, în manuscris
Citeşte ami mult. http://ro.wikipedia.org/wiki/Jean_Bart
Ion Lazu: Intruşii. Odiseea plăcilor memoriale, în manuscris
4 aprilie 2007 : (...) Cobor, fac două poze cu intrarea
la scara lui Naghiu şi ies din nou la şosea, ca să ajung la intersecţia cu
Barbu Văcărescu. Ţintă cartierul Floreasca. O zi primăvăratică, aş vrea să
identific casa lui Eugeniu P. Botez-Jean Bart.
Planul îmi indică o stradă Doamna Oltea desprinzându-se din B. Văcărescu,
imediat pe partea stângă. Îl abordez pe un ins care îşi spală maşina, la
intrarea garajului, îmi indică prin gesturi: undeva, mai departe, însă eu
găsesc la doar câţiva paşi intrarea pe strada căutată, planul meu e mai deştept
decât al domnului Logan. De unde ştiu că EB a stat pe strada asta? Păi din
cartea de telefon a anilor 30, consultată la Academie. Strada Dna Oltea nu are
case decât pe partea dreaptă, iar în stânga îmi dau seama, este zidul spre
stadionul Dinamo. Case liniştite, parcă o enclavă de vechi cartier, netulburat
de schimbările acestor ultime decenii. Spaţii aerisite. Zarzări înfloriţi. Dar
devin neliniştit, căci caut un număr
158, iar strada, cât o văd eu, nu e destul de lungă şi nu poate cuprinde nici
jumătate dintre ele. La 56 deja intru la idei, întreb pe o doamnă pândită la
geam, nu ştie, dar mă îndrumă la o doamnă de vis-a-vis, în vârstă. O chem la
portiţă. Nu ştie de un Jean Bart, nici de Eugen Botez, deşi o stradă cu numele
acesta există în cartier. Oamenii aceştia pe ce lume trăiesc? Derută. Iată
ce-mi spune, totuşi: la nr. 62 a stat nepoata lui Kogălniceanu. A stat, dar nu
mai trăieşte...
Ajung la intersecţie, îmi apare
din dreapta un domn pe bicicletă, ca la 60 de ani, îi fac semn să oprească. Nu
ştie de un număr 158, iar Jean Bart a fost un actor care trăia pe-o stradă
vecină, a jucat în filmul Erupţia şi i-o trăgea Licăi Gheorghiu. Ştiţi cine era
Lica? Păi ştiu. Iar strada Eugen Botez e ca o potcoavă, pleacă din Barbu
Văcărescu, ocoleşte spre stadion şi revine în Barbu Văcărescu. Derutat, merg
mai departe pe Doamna Oltea, dar ea se opreşte la numărul 76. Eh, aici deja
sunt case-vile în reconstrucţie, în transformare. Trec pe strada Eugen Botez şi
avansez pe partea ei stângă, foarte atent. Aşa că printr-un noroc zăresc o
tăbliţă veche, uitată, dar cât de necesară mie! pe care scrie Eugen Botez,
fostă Parc Dna Oltea nr.154. Măi să fie! Înseamnă că a existat o altă
numerotaţie şi că eu mă aflu foarte aproape de ceea ce caut. Caut înainte şi înapoi,
din calculele mele reiese că e una dintre casele dinspre zidul depoului auto
Floreasca. Strig generic: Allo, Allo!,
apare o doamnă la scara din spatele clădirii, intru, întreb. Ea e aici de exact
50 de ani, de când a terminat facultatea, este de fel din Iaşi, dar spre
mirarea mea nu ştie de scriitorul de la Viaţa românească Jean Bart, de
Comandor, de... Ies, revin la intersecţie, tot socotind numerele vechi din doi
în doi. Există pe hartă un parc Eugen Botez. Şi o stradă Comandor E. Botez.
Apar două doamne foarte vârstnice, le întreb de Jean Bart, de Eugen Botez, nu
au auzit de scriitor, nici de Comandor, însă una dintre ele îşi aminteşte că pe
o altă stradă se află casa lui Grigore
Băjenaru, acum decedat, autorul cărţii Cişmigiu
et Co. Am să dau singur de adresa respectivă, ea nu mă poate însoţi, are
mari dureri de picioare. Cu atât mai puţin cealaltă, chiar mai dărăpănată decât
prima, roşcată la faţă, basedoffiană, cu ochelari groşi de-un deget. E sora ei,
îmi spune, a venit în vizită, din Canada. Eu, totdeauna galant: Aţi pândit o
vreme foarte frumoasă, ia uităţi ce magnolii minunate! Şi cea mai tânără,
localnica, nemairezistând seducţiei mele, îi transferă cheile surorii mai mari,
explicându-i ce şi cum, declarându-mi că mă însoţeşte până la casa Băjenaru.
Pornim, în ritmul ales de însoţitoarea mea prea amabilă. Îmi spune că mai este
o casă, pe colţ, cu un înscris, însă nu l-a citit niciodată. Soţie de medic
ORL-ist, decedat, iar unicul lor fiu este plecat în Germania. Mergând în acest
ritm „de recuperare”, pe strada Buestrului, zăresc o placă memorială pentru
pictorul Schwaitzer-Cumpăna. Însăţitoarei mele nu-i reproşez că nu mi-a
spus nimic despre această placă. Îmi amintesc a fi asistat la un vernisaj S-C,
la galeria Simeza, pe la mijlocul anilor 60, împreună cu colegul LP, asta după
ce, tot acolo, văzusem Păsările căzând
ale lui Eugen Ciucă, plecat mai apoi în Italia, din câte am aflat. Fac două
poze, din mers. Ea are mari dureri faciale, un coleg al soţului a consultat-o,
nu are ce-i face. Zic, foarte doct: Cea mai păcătoasă durere facială: nevralgia
de trigemen! (Vorba lui Mircea Crişan: Cultura mi-am făcut-o din
conversaţii...) Şi pe când mergeam spre casa lui Băjenaru, ne pomenim la colţul
unde doamna cea amabilă îmi arată o inscripţie, cea pe care nu a citit-o
niciodată. Minune! Este vorba despre basorelieful cu placă memorială al lui
Jean Bart! Iată că Uniunea, Muzeul, nu au un control asupra a ceea ce s-a făcut
deja pentru memoria scriitorilor dispăruţi. Comandorul a cărui adresă o căutam,
în ideea de a-i pune o placă memorială autorului lui Europolis... Doamna rămâne crucită. Iar eu cum nu se poate mai
mirat. Ce-i drept, placa este pusă de curând, aurie, strălucitoare-şanjantă, pe
metal, deci cam greu să citeşti din stradă. Răsuflu uşurat. O excursie
instructivă. Mergem mai departe, la colţul spre Calea Floreasca, pe stânga, e o
casă mare, o vilă cu etaj şi cu două intrări, aici a locuit Grigore Băjenaru.
Un domn în curte, spre 40 de ani, mai nou pe-aici, dar amabil îmi dă telefonul
lor, să vorbesc deseară cu soţia, care ştie mai multe, căci dânsa a copilărit
aici. Revenim încetinel la vila Botez, o rog pe amabila doamnă să stea în faţa
inscripţiei, vreau să intre în poză. Fac poze şi notez ce scrie sub efigia de
bronz a bărbosului căpitan: „Aici a trăit şi a creat între anii 1928-1933
comandorul Eugen Botez 1874-1933 prozator şi publicist de marină cu pseudonimul
Jean Bart, membru fondator şi secretar al Ligii Navale Române. Liga navală
română, 2003”.
Şi aflu că dânsa provine din
extremul nord al ţării, practic din Bucovina şi se numeşte Şerban Varvara. Nume
românesc, zic. Doamnă, exclam, într-o ieşire sentimentală, şi eu sunt refugiat
basarabean, am plecat de-acolo la numai 4 ani, însă îmi amintesc şi azi că pe
una dintre vecinele noastre o chema Varvara, cu ai cărei copii mă jucam în
drum. (Şi nu-i mai spun că una dintre primele mele amintiri este acea femeie
care chemase puişorii şi le azvârlea bulgur – boabe de grâu măcinate foarte
mare). Poate nu mă credeţi: dar nici nu vă daţi seama ce bine se leagă
lucrurile în viaţa asta. îi spun, cu fior. O mai conduc câţiva paşi, apoi îmi
iau rămas bun, sub semnul acestei emoţii izbucnite irepresibil.
Ion Lazu: Cronică la Hanna Bota - Ultimul canibal, III
Ion Lazu: Cronică la Hanna Bota - Ultimul canibal, III
Ultimul canibal, III
Poate că încă mai mult
decât aventura în sine, astfel pusă în ecuaţie, insolită, temerară, irepetabilă
până la urmă, la lectura Ultimului canibal
ne impresionează celălalt tur de forţă al Hannei Bota, căci în realitate este
vorba despre două experienţe la limită, simultane - mă refer desigur la
scrierea propriu-zisă a cărţii. Să nu trecem lesne peste faptul în sine că
atâţia dintre noi parcurgem, cu sau fără a fi preveniţi, împrejurări existenţiale
extreme, dar ne grăbim să încheiem perioada, scrâşnind din dinţi, căutând să ne
dezmeticim, să ne relaxăm, desigur să uităm în cascadă toate detaliile
întâmplării – ca să putem trece mai departe... Or, Hanna Bota, cu un curaj ce
uimeşte şi impune, şi-a scris Jurnalul de fiecare zi. Nu neapărat datându-l,
deşi este lesne să stabileşti ce aparţine fiecăreia dintre cele 30 de zile; afli
în ce condiţii s-a trezit/ a fost trezită încă de la mijitul zorilor, de nu
cumva în toiul nopţii, la al treilea cântat al cocoşilor, inevitabili, cu
ritualul lor nemilos, ancestral; şi tot aşa afli cum a adormit în seara
următoare, oricât de târziu – ori n-a adormit defel, în frig, în ploaie, în rafalele
vântului răbufnind fără păs printre ostreţe, sub plasa de ţânţari, în
scâncetele copiilor, în cântecele sălbaticilor, în bocăniturile celor care
tescuiau faimoasa kava, băutura zeilor, cea care îi anesteziază pe bărbaţi, în
acelaşi timp interzisă femeilor, copiilor – un tabu, unul dintre foarte
multele... – iar în realitate un fel de drog cuvenit numai bărbaţilor ajunşi la
maturitate. Sunt însemnări buchisite la lanternă sau la opaiţ sau la pâlpâirea
flăcărilor, a cioatelor fumegânde, noaptea, dar şi în orice alte împrejurări - ca
să nu se piardă nimic din observaţiile de peste zi, nimic din discuţiile avute,
din tot ce-i trecuse prin faţa ochilor (o expresie ce revine: „am/a făcut ochii
mari”), din ce a auzit, a simţit şi a gândit.
Înţelegând bine că au fost prea multe cele 30 de zile de
suprasolicitare pentru o femeie albă singură printre aborigeni, ne întrebăm
dacă timpul de cercetare a fost suficient pentru a ni se vorbi pe larg şi la
obiect despre viaţa acestor primitivi. Citind cartea, îţi spui că a fost
deajuns pentru a ţi se transmite esenţialul despre oameni, despre viaţa lor,
despre universul căruia se subsumează.
Au rezultat aproape 450 de pagini, asta însemnând cam 15
pagini scrise în fiecare zi! Cine se poate sumeţi cu un astfel de record?
Textul este structurat în jurul unor teme, a unor titluri generice – şi avem un
total de 82 capitole, ceea ce înseamnă cam trei capitole pe zi. Viaţa tribală, avută minut de minut sub
priviri de o cercetătoare pasionată, dar şi legendele pe care are abilitatea să
le afle de la cei care i le-ar fi putut povesti; ritualurile observate,
ceremoniile, protocolul, relaţiile din interiorul tribului, structurate în
funcţie de autoritatea şefului de trib, de vraci, de însoţitorii acestora. Cu o
stăruinţă ce sfidează lipsa oricăror condiţii, autoarea se învredniceşte să consemneze
despre relaţionarea cu toţi membrii tribului: cu şefii, dar şi cu ghidul, cu soţia
acestuia, cu cele două fiice, cu fiul, cu unchii şi mătuşile, cu bunicul, cu întregul
clan din satul de baştină al soţiei, care duce o viaţă în colectivitate
primitivă, fără legi scrise, ci cu relaţii prestabilite prin cutumă. Fiecare
moment al vieţii: naşterea, gravida fiind într-o colibă izolată de restul
clanului, timp de câteva luni de zile; căsătoria rafistolată, în urma căreia
femeia devine proprietatea bărbatului; lipsa totală a educaţiei celor mici,
copii care nu primesc în afară de hrana zilnică nici o educaţie, constrânşi să
tacă, să stea amuţiţi, să imite pe cei mari. Fără instrucţiuni, fără
explicaţii; circumcizia pentru băieţi, la o vârstă de 2-5 ani, după îndelungi
pregătiri, de asemenea în completă izolare de clan, timp de o lună-două; o
operaţie în condiţii rudimentare, cu unelte de lemn, distruse apoi, căci
considerate tabu, asistaţi de tatăl copilului sau de un alt bărbat angajat
anume.
Pusă în situaţia să absoarbă/ să recepteze atâtea informaţii,
să le noteze prompt şi dorind să nu se piardă nici un detaliu, în speranţa că
va avea ocazia să revină asupra însemnărilor făcute sub imperativul momentului,
pentru o mai corectă şi temeinică evaluare a situaţiei, autoarea îşi forjează
din mers un stil de neobişnuită supleţe expresivă, în aparenţă frust şi
consemnând fervoarea trăirii, iar în fapt un stil eficient, funcţional -, o
frază suplă, flexibilă, pe cât de amplă/cuprinzătoare, perfect adaptată
împrejurărilor, sugerând cumva „scrisul pe picior”, cunoscut cât de cât mai
oricărui diarist. Un stil pus de data asta să lucreze pe tot parcursul,
nelipsit de sincope, al aventurii vanuatiene. Nu vorbim aici de fragmentele
poematice, de descrierea unor momente de contemplaţie, de rezonare cu sufletul
locului – nici nu ne-am mira de fapt, fiind vorba despre o autoare ce s-a
exersat cu aplomb în poezie. Iată un exemplu: „Minutele serii aceleia mi le
amintesc într-un fel halucinant: căldura, ploaia, oboseala, diferenţa de fus
orar, lumea nouă, mirosurile, apoi piaţa dansând asemenea unor valuri de
culoare ce se ridică şi coboară, părea că şi mesele şi fructele învăluite în
culori tropicale se legănau bătând din palme, asta era realitatea: piaţa dansa
(...) era un lucru obişnuit ca în piaţă să cânte grupuri, pentru mine era nou,
cu toate că mai văzusem grupuri cântând în diferite părţi ale lumii... dar
lumea în general ascultă şi-şi vede de treabă, aici nici vorbă: în spatele
meselor cu produse de vânzare toţi cei din piaţă, în picioare, dansau bătând
din palme şi cântând împreună cu cântăreţii. Era un ring de dans printre
papaia, cocos, flori exotice, rădăcini de kava, seminţe de tot felul şi alte
minuni fără nume pentru mine. Piaţa întreagă dansa şi se bucura, vibrând de
viaţă, nimeni nu vindea nimic, se zguduia spaţiul sub puterea amplificatoarelor
şi a vocilor stridente, nazale ale femeilor (...) Râdea şi Timothy, râdea de
mine, cred. Aştepta să mă hotărăsc să plecăm, cumpărase nişte roşii, eu nu mă
dădeam dusă, pe acoperişul pieţii se auzea cum ploaia se intensifica. Cât de
tare trebuie să plouă, părea că apa curge compactă şi caldă... Acasă ne
aşteaptă o masă caldă, nu ţi-e foame? întreabă el ca să mă ademenească, cred că
îi era şi lui foame.” (p. 19)
Şi încă un exemplu: „... Adormisem. Vacarmul nu încetase, dar
eram foarte obosită, încă nu mă adaptasem fusului orar, iar faptul că se
întuneca atât de devreme (aşa era tot timpul anului, fix la şase apunea
soarele, iar la şase şi un sfert nu mai vedeai la o lungime de braţ) şi nu
exista curent electric, toate activităţile păreau paralizate pentru mine; nu şi
pentru ei: Ei îşi continuau viaţa pe întuneric de parcă nimic nu s-a schimbat: discuţii,
gătit, sporovăială, aţâţatul focului, iar poveşti, mîncare, iar vorbit, cam
astea erau activităţile lor, fie pe lumină, fie pe întuneric.”(p. 35). Sunt
fraze care plonjează în miezul activităţilor pe care cercetătoarea le ţine sub
observaţie neîntreruptă; dar totodată sunt fraze de acroşat cititorul, numai
bune să-l prindă în vârtej şi să-l pună la lucru, coparticipativ. Autoarea,
care potrivit cutumelor nu a avut niciodată acces în namakal - casa tabu
rezervată numai bărbaţilor din trib -, reuşeşte performanţa de a se plasa, prin
scrisul ei, în chiar miezul lucrurilor, în namakalul
aventurii sale scripturale. Ce autor nu şi-ar dori acest privilegiu? Câţi
au abilitatea să se plaseze în vortexul întâmplărilor pe care ar dori să le
nareze?
Îmi propusesem să scriu despre Ultimul canibal nu doar ca jurnal de antropolog ci şi ca roman în
adevăratul înţeles al cuvântului. Spre final, îmi dau seama că era cât pe ce să
nu vorbesc tocmai despre lucrul care m-a impresionat cel mai mult. Ai înţeles
în ce constă noaptea înapoierii culturale a primitivilor, ai apreciat stilul
expunerii. Dar în această noapte exprsivă se pregăteşte ceva, freamătă
indicibil sub geana zării, abia bănuită: răsăritul de lună ce se va deschide
asupra priveliştii cetluită în negură. În cazul nostru, este vorba despre o
generoasă simpatie umană cu care cercetătoarea îşi potopeşte subiecţii de
studiu; este vorba despre căldura sufletească cu care în modul cel mai firesc românca
noastră se apropie de primitivi. Este lumina sentimentului, care dă viaţă
tabloului nouă expus, spre contemplare. „Secretul” care animă profuziunea de
litere a scriiturii. Lucrurile ne sunt decriptate în cursul unei discuţii
iniţiate de Maktuan, ghidul Hannei, în preajma despărţirii. Maktuan îi dă exemplul
unei voluntare din Canada, care a avut nevoie să petreacă 6 luni într-un centru
de adaptare. Şi continuă: „Tu ai venit direct şi trăieşti aici printre noi de
parcă ai fi aici dintotdeauna...” şi aborigenul vrea să afle: „Şi nu am voie să
ştiu secretul?, întrebă curios. Ba da, cred că îl ştii deja, e iubirea: vă
iubesc pe toţi, iar dacă voi puteţi trăi în condiţiile astea, înseamnă că pot
trăi şi eu...” Şi străina continuă: „...nu împrejurările au fost ţinta atenţiei
mele, ci oamenii, ei sunt comoara...”. Iar în finalul discuţiei ghidul îi aduce
acest omagiu: „Ai avut mai multă răbdare cu noi decât am eu însumi...”(p.
236-237).
Şi totuşi... şi totuşi, simt nevoia să mă întorc la
scriitură. Nu poţi să scrii un jurnal cu aborigenii dacă nu te implici trup şi
suflet. Asta s-a înţeles. Dar totul ar fi o construcţie pe nisipuri mişcătoare
dacă n-ar exista la autoare „nenduraţii ochi de gheaţă”, cei cu care priveşte/cercetează/iscodeşte,
dincolo de orice simpatie sau resentiment, lumea sălbaticilor ca atare. Hanna
Bota a intuit că obiectul interesului ei trebuie scrutat fără milă, dincolo de
orice reţineri, pudori, precauţii. Cu un fel de sălbăticie. Aceasta fiind curajul
ei cel mare. Da, oricât ar părea de straniu, scriitorul este faţă cu
personajele sale un sălbatic, dând iama în viaţa semenilor, în cruciş şi-n
curmeziş, mereu îndârjit, nerenunţând. Dacă scriitorului nu-i reuşeşte această
traversare a hăţişului uman, cu creionul în mână drept macetă, totul e
zădărnicie: munca, bunăvoinţa, talentul: tot. Mi-am ales cândva ca personaj un
om despre care toţi cunoscuţii spuneau că este un intratabil, un „sălbatic”. Am
scris despre el cu deplină implicare – obstinat să aflu: ce se ascunde dincolo
de aparenţe, în adâncurile fiinţei cetluite, acolo unde se izvodeşte felul său
de a se comporta printre semeni. În mod paradoxal, la urmă am ajuns la
convingerea că este nu un sălbatic, ci un om pus pe fapte, care nu se iroseşte
în politeţuri şi farafastîcuri, cu riscul de a nu fi înţeles; şi că adevăratul
sălbatic eram eu, autorul.
Reeditat tardiv (cam în acelaşi timp cu faimoşii "La Medeleni", dar bătaia poate fi şi de 10 ani) "Europolis" a avut un succes constant printre adolescenţi, poate şi la adolescente, dar n-am fost în pielea lor. Din motive lesne de înţeles. Se dăduse "verde" la reeditările masive din interbelic, sub pretextul demascării traiului din capitalism. Criticii proletcultişti înfierau fad-scheunat sau lătrător "pe linie", dar impactul literaturii interbelice avea efect de bumerang, demascîndu-le găunoşenia.
RăspundețiȘtergereEu nu ştiu de ce, dar sentimental, l-am pus alături de Panait Istrati, mai degrabă decît de alţii. Deşi, nici descendenţa, nici cariera nu i-a apropiat. Numai felul de-a scrie. În fapt, Botez-ii moldavi (bucovineni, ieşeni) se bucură de o solidă descendenţă şi filiaţie intelectuală, dacă includem şi ofiţerii superiori. S-ar putea ca şi "Viaţa românească" să-i fi ajutat, prin prieteniile de pană, de vînătoare ş.c.l. Însă cel puţin trei din familie au lăsat urme-n istoria literară. Restul au fost doar nişte epigoni instalaţi comod în învăţămînt, în alte sinecuri postbelice. Ştefana Velisar Teodoreanu ne-a făcut să pricepem mai mult printre rînduri acele vremi revolute. Mi se pare că preţioasa carte se numea "La Masa Umbrelor".