Scriitorul zilei: Constanța Buzea; Ion Mircea
1 septembrie: Constanţa Buzea, n. 29 martie 1941- d.
31 august 2012
Ion Lazu: Priveghiul.
Astăzi, înainte de ora
11, ajung la maestrul Ion Brad, care mă chemase să-mi dea o carte nou apărută -
mi-a dat de fapt două, căci e pe punctul de a se muta în Petofi şi o vreme
accesul la cărţi va fi dificil. Vorbind de-ale noastre, despre cărţile pe care
le punem la cale, despre iubitul Blaj (Mica Romă a lui Eminescu), despre
problema mereu dureroasă a transilvănenilor greco-catolici, încă de pe la 1654,
când Împărăţia le-a promis nişte privilegii, peste capul maghiarilor protestanţi,
calvinişti etc (protopopii deveneau baroni, primeau loc în Dietă, se deschid
cele 300 de şcoli comunale în Ardeal...), deodată îl aud: A murit Constanţa
Buzea! Lovitură în moalele capului. Da, zice, la Elias, a avut o comoţie
cerebrală. Nu şi-a mai revenit după moartea fiicei sale Ioana, la doar 44 de
ani, răpusă de cancer... Nu-i mai spun, desigur că ştie, că diabetul ei a
chinuit-o ca pe cruce, în ultimul deceniu, mîncare puţină şi nu orice, la ore
fixe; nu-i mai spun nici că pe la târgurile de carte o întâlneam: slăbită,
clătinându-se, dar nevoindu-se să care sacoşe grele, cu cărţi de-ale sale,
scotocind halele în căutarea celor care ei ar fi trebuit să vină la lansările
ei, să-i cumpere cărţile, să-i ceară autografe. Mă minunam de fiecare dată:
iată ce înseamnă să te pui în slujba propriei poezii, să o serveşti până la
limită...
Şi începem o discuţie despre poetă, despre
perechea Buzea-Păunescu. Reiese că i-a ajutat pe cei doi poeţi încă de la
început, prin relaţii le-a dat prima locuinţă, căci stăteau la părinţii ei, în
Drumul Găzarului, într-o căsuţă cu pământ pe jos; că mai apoi s-a nimerit să
stea gard în gard cu Păuneştii, în Sandu Aldea, unde tânăra pereche ocupase
vila părăsită de Geo Dumitrescu. I. B. îşi adusese şi el părinţii, de la
Pănade. Şi aflu destule despre viaţa cuplului, el mereu în dârdoră după
puicuţe...
Plec cu gând să dau pe la MNLR, pe la USR,
poate au depus-o pe Constanţa Buzea. La Chioşc, dna Rodica, anunţată de Angela
(Marinescu?), nu ştie decât că va fi depusă "acolo unde a fost şi Adrian
P.". Deci la Uniune? neclar, eu ştiusem că pe A. P. l-au dus la
Ateneu, Uniunea fiind neîncăpătoare pentru Bard. Merg la Uniune şi încă de pe
alee, văzând uşile larg deschise (spre deosebire de ieri, când clădirea părea
părăsită), îmi dau seama că au depus-o aici. Urc treptele şi din prag văd
sicriul, în locul deja ştiut. Marele hol, pustiu. Mă apropii şi din mers văd că
pe un scaun se află, de neconfundat, cu ochelarii sticlind în penumbră, poetul
Florin Costinescu. Merg la catafalc, o privesc de aproape pe poetă, slăbită,
palidă, cu nasul acvilin, buzele lipite, cu părul pieptănat spre spate, ca
niciodată - un chip doar în parte cunoscut mie, aproape sacru, de măicuţă
stareţă... Durerea, care esenţializează fiinţa, pregătind-o pentru marea călătorie...
Merg să mă aşez lângă prietenul F. C., care îmi spune că venise mai devreme,
sicriul nu sosise, a mers la o cafea şi, iată că, la revenire, sicriul era
depus în hol... Vorbim pe şoptite, despre Constanţa, în mod obligatoriu şi
despre Adrian... Dincolo de sicriu, spre intrarea la bibliotecă, stă de veghe
în semiobscuritate, o fată cu ochi albaştri, liniştită, în negru, foarte suplă,
bălăioară. Din când în când vine să reaprindă lumânarea care se stinge,
probabil din cauza curentului.
Îi povestesc amicului că i-am cunoscut pe
cei doi chiar în acest loc, lucru la care mă gândeam pe când veneam încoace.
Într-o seară, la Restaurant, chiar în dreapta intrării, fuseseră alipite două
mese, erau adunaţi: Cezar Baltag, Nichita Stănescu, Constanţa Buzea, Adrian
Păunescu, un fost asistent de la socialism ştiinţific Traian Podgoreanu, cu
care păstrasem legături după terminarea facultăţii şi care mă invitase la mica
sindrofie - era ziua Constanţei, T.P. adusese un mic tort pe care la un moment
dat l-am împărţit între noi; cei doi poeţi îi erau studenţi, ambii filologi...
Asta e cunoştinţa mea cu Constanţa Buzea - şi iată că ultima oară o văd la 5
metri de locul unde o văzusem prima dată. Căci de ea ştiam de pe vremea
liceului şi îi citisem poeziile prin toate revistele.
Şi îmi continui evocarea: Mult mai târziu,
prin 1994, Constanţa a fost redactora care i-a publicat Lidiei un prim grupaj
de poezii, direct în România literară, ce-i drept cu o prezentare de Mircea
Ciobanu. După care debut, Lidia m-a trimis la redacţie cu un minunat buchet de
crini albi imperiali... Nu venise încă. Fără să-i las un bilet, a ştiut cine
i-l adusese... Mai apoi cele două s-au apropiat şi Lidia i-a dedicat Constanţei
o frumoasă poezie care a apărut pe coperta IV a celui de al doilea volum al ei.
Iar în ce mă priveşte, am fost lector la câteva dintre cărţile cele mai recente
ale Constanţei, cele scoase la editura Vinea: Pelerinaj,
Netrăitele I, II, Roua Plural, în colecţia Ediţii definitive, o carte
splendidă... Am vizitat-o acasă, cu Ţone, în Bdul Ion Mihalache, tocmai pe când
se muta la fiica sa Ioana, ca să le fie mai uşor amândurora... În rest, ne
vedeam pe la târgurile de carte, ne dădeam cărţi cu autograf... Mereu sobră,
supărată pe viaţă, dar cu noi prietenoasă, cu ceva cald, ascuns în adâncul
fiinţei sale ocolită de noroc, dornică de vorbe bune.
Florin îmi povesteşte că îi cunoaşte pe
cei doi încă de pe când mai erau liceeni, se vedeau la şedinţele cenaclului
Neculuţă... Unde am ajuns şi eu în câteva rânduri, spun. Trecem în revistă
numele celor ce frecventau acel cenaclu. Apoi, spune Florin, într-o seară, află
de la Adrian că a doua zi are examen de admitere la facultate, dar că examenul
cel mai dificil este la istorie universală, unde filologii nu se prea pricep,
examinatorii îi picau pe ruptele. Florin şi alt prieten, studenţi la Istorie în
anul III, s-au dus a doua zi dimineaţa la facultate, l-au înghesuit într-un
colţ pe asistentul S., care era în comisia de la Filologie, i-au explicat cazul
celor doi poeţi foarte talentaţi, acela şi-a notat numele lor pe o însemnărică
(unde mai avea şi alte nume...); fapt este că lui Adrian, care nu ştiuse nimic,
i-a dat nota 9 - iar ei nu mai ştiu cât, dar oricum cei doi au intrat la
Filologie. Dar Constanţei Florin nu i-a spus pontul decât de curând. Ca
studenţi, îi vizita în Drumul Găzarului, unde cu A. încingeau jocuri de fotbal
turbate, A. având mereu o minge la îndemână, ahtiat după joc. Încă înainte de
căsătoria cu Adrian, după cenaclu F.C. o conducea acasă, seara, până în Drumul Găzarului.
Nu i se părea distanţa mare, mereu aveau de discutat, despre Poezie, desigur...
Şi continuăm să vorbim pe tema celor doi.
Ce scrie ea despre trădările lui A., în Creştetul aisbergului etc. Apar două doamne foarte în
vârstă, cu buchete de flori (dar când vine vorba de scriitori în vârstă trebuie
să adăugăm: prăpădiţi, ca vai de ei, abia trăgându-şi sufletul...), probabil
prietene de-ale Constanţei, F. îmi spune că una este Mariana F., cândva prima
soţie a lui Ion Nicolescu (pe când nu era nebun...). Iar cealată este o doamnă
de la secţia Proză, (cunoscută mie din vedere: dna Marin?). Merg la catafalc,
se închină, pun florile, vin de se aşează pe scaune lângă noi şi îşi spun
una-alta, în şoaptă. Cum şi noi, în şoaptă, povestim despre Constanţa, despre
Adrian...
Cele două, după ce au ieşit în curte,
probabil ca să fumeze, revin pe scaune, mai stau o vreme şi dau să plece. Să
plecăm şi noi?, mă întreabă F. Să le lăsăm pe ele, mai stăm, poate între timp
mai apare cineva. În sensul de a asigura un fel de permanenţă la catafalc. Ceea
ce nu se realizează. Ne ridicăm, în sfârşit, mergem la sicriu, - unde eu mai
venisem de câteva ori, să o privesc de aproape, în speranţa că aş putea dezlega
cine ştie ce enigmă... dar cum?! - la a doua apropiere mi s-a năzărit că percep
o tresărire - nu era decât lumina căzând din spate, aruncând umbre derutante pe
chipul poetei -, şi m-a surprins faptul în sine că nu i se vedeau mâinile
- un colţ alb tras până pe piept, iar iconiţa plasată mult mai jos - de ce să
nu i se vadă mîinile, cele cu care a scris vreme de 6 decenii... mâinile pe
care aş fi vrut neapărat să le privesc, să obţin o ultimă atingere...
O întrebăm pe tânără când şi unde va avea
loc înmormântarea. Slujba mâine după ora 12, la biserica Boteanu, iar
înmormântarea pe la 14-15, la Bellu Evanghelic, deci peste drum, unde probabil
familia are loc de veci. Şi, pentru că suntem aşa de aproape de această fată cu
deosebire frumoasă, o Floare-Albastră din poveste, de-o gingăşie şi
sensibilitate aproape nefirească, îi spunem că o cunoaştem pe Constanţa încă
din studenţie... Etc., etc, reluăm mai tot ce vorbisem între noi, oarecum ca
spre a fi reţinute de fata-îngeriţă..., în vreo filă a memoriei... (Dar nu este
acesta sensul Priveghiului de la căpătâiul celui decedat? Să spui despre el tot
binele dintr-o viaţă, oarecum ca spre a i-o face să plutească, acea viaţă deja
dusă, încă o dată, prin faţa ochilor?!)
Îi spun, la plecare, acestei
fete-îngeriţe: Noi chiar am iubit-o pe Constanţa. Fata mă apucă spontan de
braţ. Tremurăm împreună. Mă desprind, însă simţind că un lucru foarte important
rămâne în sufletele noastre.
Poezia zilei: Ion Mircea, n. 1 sept. 1947, Sărmaș
Cu vremea și ochii tăi
Cu vremea si ochii tai vor ajunge
doua mari întunecate papadii.
Mai usor aluneci întru nemiscare
daca adormi cu fata catre cer
auzind
si golurile dintre lumi.
Dar ulmi cu pielita subtire
ca în ureche la miei
mestecenii de sticla gri
când se întinde-n somnul tau Etherul
si nu-l mai poti opri.
Cu vremea si ochii tai vor ajunge
doua mari întunecate papadii.
doua mari întunecate papadii.
Mai usor aluneci întru nemiscare
daca adormi cu fata catre cer
auzind
si golurile dintre lumi.
Dar ulmi cu pielita subtire
ca în ureche la miei
mestecenii de sticla gri
când se întinde-n somnul tau Etherul
si nu-l mai poti opri.
Cu vremea si ochii tai vor ajunge
doua mari întunecate papadii.
Alţi scriitori:
Al. Grigore, n. 1941
Liviu Rebreanu, n. 27 noiembrie 1885 - d. 1
septembrie 1944.
Ion Mircea, n. 1947
Corneliu Moldovan, m. 1952
Anişoara Odeanu, m. 1972
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2007
1 iunie, continuare: ... Prin
casă, mici reparaţii, ajustări, adun de pe colile întinse pe jos codiţa
şoricelului pusă la uscat.
Aura
Christi îmi telefonează că a apărut printarea şi corectura cărţii mele Scene…. Să merg mâine să o văd. Poate
reuşesc să scot sponsorizarea de la Romsilva. Tot mâine să-i prind pe cei de la
Biblioteca judeţeană Slatina. Să nu pierd din vedere proiectul Pietre, nici pe
celălalt Oameni... dar nici Veneticii,
ed. definitivă. Şi să bag în calculator Rămăşagul
pentru varianta definitivă.
Ieri
îmi veniseră în minte alte câteva modalităţi de a-i ajuta pe scriitori. Să
reiau ideea citatelor din Metrou, poezii, aforisme. Să propun agenţiilor de
publicitate Poezia ca alternativă. Euromedia, de câte ori are panourile goale,
nerezervate de vreo firmă, de dedesubt să reapară textele scriitoriceşti, iar
când apare o comandă, poezile rămân dedesubt. Chiar şi o ingenioasă atenţionare
de genul: Dacă doriţi ca aceste texte să nu fie acoperite de reclame, trataţi
cu Euromedia. Ceva de acest gen. Sau, și mai ingenios, la mijlocul textelor
poetice, menţiunea: panou liber pentru afişaj.
12 iunie 07, marţi. La prima oră la Ministerul Sănătăţii, iar când
ies de acolo, în drum spre USR dau telefon pietrarului, care îmi spune că
aşteaptă ca Al. Istrate să se decidă. De ce nu-i dă telefon? Peste 5 minute mă
sună şi aflu că Al. I. nu e la birou, probabil o mică relaxare după Neptun,
pentru alde noi pălmaşii un tărâm de neatins. Deci nu mai intru la USR, nu mai
merg nici la Casa Vernescu, revin în Romană şi amân toată acţiunea pe mâine.
Sunt atâtea de făcut şi acasă: Jurnalul
american, Rămăşagul, cele două listări de corectat, luate ieri de la Ideea
europeană, alte treburi presante.
Astă
noapte mă gândeam la discuţia mea de două ore, ieri la prânz, în zona Operei,
cu Caius. Am luat câte o tartă cu vişine şi o bere eu iar el o cafea. Şi apă
plată. În final s-a arătat mulţumit că a putut să-şi descarce sacul. În primul
rând îi dădusem ocazia, întrebându-l dacă a mai ţinut legătura cu Vătăşescu şi
spunându-i unele lucruri pe care se pare că nu le ştia: că de 8 ani soţia lui
V. este bolnavă la pat, schimbând zilnic două femei în casă, cu tot contextul
chinuitor, încât nu poate primi pe nimeni – el crezuse că soţia lui V. a murit,
iată semnul cel mai grav al înstrăinării celor doi - să-şi prezinte punctul de
vedere, sau apărarea în chestiune, practic cum a fost cu înlocuirea lui V. ca
ambasador la Paris. Dar o ia mai de departe. A văzut lucrurile mari ale
culturii, a citit direct, în original, marile cărţi ale lumii. De aceea nu
admite ca Gh. Grigurcu de la Tg. Jiu să dea verdicte în literatură, fără să fi
văzut la faţa locului Gioconda, Roma, Prado etc. Îi spun: eu am văzut la faţa
locului Gioconda, pe parcursul a două minute, nu mai mult, presat din spate de
valul vizitatorilor – şi asta nu mi-a schimbat cu nimic părerea pe care deja
mi-o formasem, iar de pe peretele din stânga mă stresa un imens tablou, de 10/15 metri pe care nu am
apucat să-l cuprind măcar cu privirea. Practic acreditam ideea că vizitarea
Luvrului, vederea în direct a capodoperelor, mai ales în acest regim presant nu
te îmbogățește cu nimic. Un fals argument al amicului. Şi nu-i mai spun de prea
jenanta mea experienţă de la Pantheon, unde custodele mercenar ne-a alergat
dintr-o sală în alta şi la urmă a întins mâna după bacşiş – gest parizian abominabil,
de neîntâlnit în sălbatica noastră ţară... Nu e prima oară că amicul meu îl
atacă direct pe GG, exact pe aceeaşi temă. Mai aflu: Ca senator era curtat de
diverşi ambasadori care doreau să-l aducă în ţara lor, în Finlanda, în Egipt,
poate şi în Argentina. O ţară frumoasă, cu Patagonia etc. Poate chiar a
văzut-o. Şi exprimarea lui: Eu nu le am cu natura, vorba lui Sartre, vreau să
mă sui în maşină şi să cobor la intrarea în Luvru, etc. Natura nu-i spune chiar
nimic. (Și face această afirmație în fața unuia care s-a pensionat din
geologie…)
Va urma
Nora Iuga, Leo Butnaru |
Alex Ștefănescu, Matei Vișniec, Mircea Mancaș |
Clarinetul și violoncelul inimii mele... |
Nominalizați, în așteptare... |
Juriul atotputernic: Ioan Holban, Ion Bogdan Lefter, Gabriela Ghiorghișor, Cristina Chevereșan,Vasile Spiridon, Răzvan Voncu |
Gabriela Gheorghișor mulțumind pentru premiul acordat revistei Ramuri |
Vedeta serii. Eugen Negrici - a urcat de 4 ori pe scenă... |
Matei Sandu, Eugen Negrici, David Sandu - inițiatorii Premiului Mircea Ciobanu |
Va urma...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu