Scriitorul zilei: Dana Dumitriu, n. 9 septembrie 1943 - d.10 octombrie 1987
Bucureşteancă din cartierul Griviţa, fiică a unui cofetar, a urmat liceul Petru Groza, bacalaureat 1961, apoi a făcut Filologia, cu licenţa în 1966, după care a colaborat la Radio, la ziarul Munca, iar din 1968 a devenit redactor la România literară, de unde, în 1985 s-a transferat la Secolul XX. A debutat cu articole de critică literară, a scris eseuri şi a dat câteva romane ce au făcut bună impresie. A murit la doar 44 de ani de necruţătoarea boală a secolului.
Marian Popa şi N. Manolescu observă la debut o interesantă proză de analiză psihologică pe linia H.P.Bengescu, scrisă îndeobşte la persoana I-a, ca mai apoi autoarea să recurgă la "ambasadori", personajele care îl suplinesc pe autor, prezentând puncte de vedere diferite, în efortul de obiectivare a actului scriptural. Capodopera autoarei ar fi romanul istoric Prinţul Ghica, în 3 volume, tratând perioada Unirii Principatelor, cu înscăunarea lui Al.I. Cuza şi toată perioada ce se încheie prin detronarea acestuia, prin intrigile fostului prieten şi comiliton Ion Ghica, dornic să preia puterea, ca prim-ministru. N.M. acordă notă maximă acestei realizări romaneşti, pe când MP, observând şi împlinirile dar şi dificultăţile, consideră că autoarea ar fi dat, la maturitate, pe un subiect original, scrieri mai împlinite.
Opera literară: Migrații, nuvele, 1971; Masa zarafului, roman, 1972; Duminica mironosițelor, roman, 1977; Întoarcerea lui Pascal, roman, 1979; Prințul Ghica, I,II,III, roman istoric, 1982-1986. Eseuri critice: Ambasadorii sau despre realismul psihologic, 1976; Introducere în opera lui C.A. Rosetti, 1984
Citiţi mai mult: incitante fragmente dintr-un jurnal inedit: http://www.romlit.ro/dana_dumitriu_n_posteritate_-_jurnal_inedit_din_ianuarie_1985
Poezia zilei: Lucia Negoiţă, n. 9 septembrie 1944
Lidia Lazu şi Lucia Negoiţă la Mrea Samurcăşeşti, august 2010 |
***
| |||
(Poeme reproduse din site-ul
Fundaţia România literară) |
Vasile Spiridon despre Vreme închisă, jurnal 1979-1989 de Ion Lazu, II
(cronică literară apărută în Convorbiri literare, august, 2015)
Mi se pare că două fraze găsite undeva în cuprinsul cărţii
ar putea justifica titlul ales de autor: „Lumina vine de la Răsărit? Nu cumva
dintr-acolo vin norii?” (p. 208). Prin urmare, „vreme închisă” mai înseamnă, având
în vedere perioada cuprinsă aici, şi timp neprielnic unor călătorii în afara
graniţelor ţării pentru acest deloc sedentar diarist care este de meserie
cercetător geolog, mai precis: „geolog terenist”. În această calitate, Ion Lazu
întreprinde campanii profesionale, străbate/prospectează ţara în lung, în lat,
în înălţime şi chiar în adânc, pentru a nota întâmplări insolite din „poveştile
vieţii” ale oamenilor simpli cu care intră în contact în timpul peregrinărilor
sale.
Strămutat încă de mic din apropierea Nistrului în ţară în
timpul refugiului din 1944, Ion Lazu nu are cum să nu fie ataşat de mediul
rural. „Iubirea mea pentru rural – romantism intrat în sânge din lecturile
adolescenţei? Spirit diacronic, neadaptabil la rigorile vieţii imediate? N-ar
fi fost, altădată, iubirea pentru blazoane? Dar pentru asta e nevoie de
vanitate: Mateiu, Proust...” (p. 249). Citez o fină observaţie despre ţăranul
român: „Pe ţăran să nu-l fotografiezi în haine de lucru, se supără grozav. Ăsta
sunt eu?! Fotografia îl arată amărât. El se ştie plin de sine. Numai să-şi fi
pus hainele cele bune... Săteanul meu ţine să saboteze istoria până la capăt!”
(p. 248) Chiar așa!Ion Lazu are o predilecţie deosebită în a consemna
sinucideri (o tânără îşi curmă viaţa pentru că are leucemie, un soldat se
spânzură în W.C., un adolescent face acest gest disperat în mod inutil), dar şi
morţi accidentale (otrăviri în grup din neatenţie, intoxicări cu gaze,
carbonizări datorate exploziilor, căderi în prăpastie, accidente de muncă şi
rutiere). Pe lângă înjunghieri şi răzbunări (extra)conjugale (un ţăran îi dă
altuia în cap cu parul la incitarea răzbunătoarei neveste, pentru că respectivul
fusese amantul ei şi o părăsise), se produc omoruri şi din... imprudenţă: „Cei
doi Petcu, vecinii, la peste 80 de ani, aproape de 90, se gelozesc: precum că
el s-ar uita cu nu-ş-ce ochi la noră-sa, de vreo 62 de ani. E vorba, îmi dau
seama, de baba care citea ziarul fără ochelari, femeia despre care am aflat că
l-a împuşcat pe unul dintre fraţii Duţă, acela o şantaja ştiind-o cu amant.
Omor din imprudenţă: ea se făcea că îşi curăţă puşca şi l-a nimerit tocmai pe
cel ce o şantaja... A şi stat nişte luni la puşcărie, apoi a născut şi,
împingând bani (era cârciumăriţă) nu a mai făcut restul de pedeapsă” (p. 316).
Vine şi concluzia: „Acum, omorul nu mai pare un lucru cumplit, ci obişnuit. Şi
tot aşa celelalte păcate. Mai aflăm că la Şoimu adulterele sunt în floare:
fiecare trăieşte cu cine-i place, fără ruşine şi fără vreo oprelişte, din moment
ce toţi fac la fel. Pe vremuri, acestea erau cazuri excepţionale, comentate şi
amendate de toată lumea, cum a fost cazul babei ce se făcea că îşi curăţă arma”
(p. 317). Este o concluzie destul de surprinzătoare pentru convieţuirea într-o
societate a moralităţii comuniste, care arbora principii ferme şi în acest sensDe altfel, Ion Lazu este un spirit funciarmente pacifist:
„Niciodată nu voi înceta să mă indignez la ideea omului care se consideră
îndreptăţit să-şi împuşte semenii. Şi de ideea omului înarmat, în general...”
(p. 228) A omului în general, şi a babei noastre în special, despre care pot
spune că s-ar fi descurcat foarte bine şi cu mitraliera. Bun, acum sunt bătrâne
şi babe! Nu toate pot ţine o puşcă în mână pentru a întreprinde acţiuni
genocidare: „O bătrână cu coşul plin de iarbă pe braţ mă emoţionează mai ceva
ca o sută de răniţi. Îmi dau seama bine, ăsta este adevărul adevărat. De ce e
aşa şi dacă e drept să fie aşa, asta e altă problemă” (p. 148).
Nu-l dezaprob pe autorul romanului Despre
vii, numai de bine pentru această frecvenţă a
consemnărilor despre sinucideri, ucideri şi accidente mortale, pentru că, în
fond, materia jurnalului s-a adunat de la sine astfel. Trebuie adăugat şi un
precumpănitor sens moral pe care autorul vrea să-l imprime notaţiilor. Altfel
ar fi în cazul operelor de ficţiune şi chiar Ion Lazu afirmă la un moment dat că
viaţa însăşi nu este alcătuită dintr-un singur roman: „Viaţa mea e un adevărat
roman! Iată o frază care m-a iritat mereu. Iată de ce: În viaţa unui om nu se
află un singur roman, ci mai multe, însă amestecate, întretăiate, reînnodate.
Greutatea, chiar imposibilitatea, este de a-l alege pe cel semnificativ, dintre
cele multe, fără vreun înţeles. Deci, departe de a fi o laudă, fraza cu pricina
ilustrează în fond deruta celui care trăieşte mai multe romane, cacofonic. Aici
se interpune autorul, cel care, singur, decide ce este de reţinut, ce e de
stilizat şi ce este de dat de-o parte. Aici e aici!” (p. 354).
Pe parcursul lecturii, mi-am spus că aş paria că pe ultima
pagină a cărţii voi da de ştirea vreunui omor. Şi, într-adevăr, antepenultimul
paragraf final sună astfel: „Îmi repetă povestea cu Gălbenuş, şeful Siguranţei
din Slatina şi patronul mezelăriei unde lucra în primii ani după refugiu. Cum
Ceauşescu l-a înjunghiat mortal pe directorul băncii, câştigătorul alegerilor
din martie ’45” (p. 429). În virtutea sensului moral pe care îl aminteam mai sus,
pot spune că se apropia şi momentul pedepsei divine pentru acest ucigaş fără
simbrie în numele alegerilor democrate de tip comunist din 1945 şi care se voia
ulterior să fie un nobelizat campion al păcii. Spun aceasta pentru că
însemnarea datează din aprilie 1989 (când Ceauşescu anunţa, cu justificată
mândrie, că s-a achitat de datoriile externe la... bănci).
Va urma
20 august 07, luni. Altă zi foarte călduroasă. Dau o raită la Obor,
după clanţe, la cea mai fierbinte oră a zilei. Lidia vine şi ea deşelată de cumpărături
de la Cora. Încerc să completez grupajul din Biblioteca Argeş cu alte poezii
de-ale Lidiei, ca să fac un volum artizanal, pentru propria plăcere. Să bag şi
câteva poeme olografe, ca data trecută? Mâine L. se duce cu Maria Urbanovici la
Copyro, iar eu la USR pentru aprobarea Al. Oprea şi cu ea la Direcţia
patrimoniu. Pietrarii vin abia vineri. Ţone nu dă niciun semn. Am încheiat
articolul Tu, care treci... despre
plăcile memoriale. Lidia n-ar fi vrut explicaţii, justificări - astea sunt
lucruri de la sine înţelese; îmi sugerează să fac o relatare a reacţiilor la
fixarea plăcilor. Îi spun că deja am pus la cale ceva, dar aceea va fi o altă
lucrare: Memorialul plăcilor memoriale.
Aseară am anunţat-o pe Geta Dimisianu că am pus placa lui O.P. şi în ce
condiţii. Promite că se va ocupa de dezvelire, poate vine şi N.M. Îi amintesc
de Nicu, chiriaşul oploşit la Paler, căruia tot nu-i vine să creadă că acest om
a murit. A luat-o de umeri şi a întrebat-o de ce nu mai vine. GD a început să
plângă. A fost vorba de iubire, conchide Lidia. Se pare că aerul condiţionat
i-a făcut foarte rău lui Socrate al nostru.
23 august 07. Urra! Primesc textul de la Ţone şi mă apuc de varianta
definitivă a Veneticilor ,1.
Va urma
La concurență (nemiloasă) cu concertele din proximitate ale Festivalului internațional George Enescu, de la Ateneu și de la Sala Palatului, în foaierul Bibliotecii Centrale Universitare (”Să iertați, boieri, ca nunta s-o pornim și noi alături...”), a avut loc lansarea unui nou volum de poezie al Doinei Uricariu: Cartea de sticlă, poeme inedite. Au prezentat directorul editurii Tracus Arte, Ion Cristescu și redactorul șef Cosmin Perța, după care autoarea a vorbit pe larg despre contextul sufletesc în care au fost izvodite poeziile adunate în acest volum (”revin în țară cu o strângere de inimă, , căci de fiecare dată aflu: poetul cutare nu mai este, scriitorul cutare nu mi este, alunecați ca de pe platforma unui tobogan”... și a citit două poeme (Evanghelia poeților sau Toboganul - doar prima parte dintr-un poem mai lung, în cinci părți - și Bucură-te) din prima secțiune a cărții. Aplauze. Lidia Lazu a citit și ea, la prima vedere, dedicându-le celor două Marii pe care le invitasem la lansare, alte două poeme, mai scurtuțe, din acest volum apărut în condiții grafice deosebite. Aplauze. Sesiune de autografe, cum s-a spus. Iată noua carte lansată la început de toamnă și câteva imagini de la eveniment.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu