Crăciun fericit! Belșug pe masă, Bucurii în casă, Lumină în suflete!
Scriitorul zilei: Neagu Rădulescu, n. 26 dec. 1912 - d. 3 iunie 1972
Debutase editorial în 1934, cu Dragostea noastră cea de toate zilele, răsplătită cu Premiul SSR. Scriitorul s-a individualizat printr-o abordare dezinhibată a lumii pe care o privea ca la spectacol, cu înţelegere, îngăduinţă, umor, dar şi cu autoironie, în fond un sentimental şi un fantezist benefic. S-a remarcat şi prin faptul că şi-a însoţit scrierile prozastice cu numeroase caricaturi, inconfundabile stilistic, caracterizări succinte, dintr-o singură tuşă, prin care ironistul şi moralistul exprimă o atitudine. Lumea mahalalei, dar şi lumea cazonă (despre care a dat un serial de 4-5 cărţi, făcând din soldatul Neaţă un personaj gen Svejk, simpatic şi nătăfleţ), a şcolii cu prblemele ei de emancipare a adolescenţilor (Fetele au crescut), a sportului, în special hipodromul şi stadionul de fotbal, dar şi lumea scenei (Teatru în beţe), a vieţii literare (Turnul Babel) au avut în Neagu Rădulescu un cronicar mereu la datorie coparticipativ, necesar. Nu i-au lipsit acestui scriitor ce lăsa impresia că pluteşte la suprafaţa lucrurilor, văzând doar aspectele de spectacol, umoristice, plebee, nici spiritul fin de observator şi analist psiholog, nici subtilităţile de intelectual bine informat cu privire la mersul literaturii europene. A dispărut pretimpuriu, la doar 60 de ani, în plină activitate, când avea rubrici de caricaturi la mai multe publicaţii simultan, la reviste literare, la Informaţia Bucureştiului, la ziarele sportive. A apucat să-şi reediteze unele romane din Interbelic, citite cu delicii de noua generaţie de intelectuali.
Opera literară:• Dragostea noastră cea de toate zilele, 1934;• Nimic despre Japonia, 1935;• Sunt soldat şi călăreţ, 1937;• Neagu, 1937;• Turnul Babei, 1940;1999;• 4 pe trimestrul 2, 1941;• Fetele au crescut, 1943;• Soldatul Neaţă în război, 1943;• Păţaniile soldatului Neaţă, 1943;• Teatru în beţe, prefaţă de Pamfil Şeicaru, 1943;• Neaţă în concediu, 1944;• Viaţa în patru labe, 1944;• Goe fotbalist, 1945;• Neagu Beagu Cotoiagu,1945;• Luluţa Pămpărluţa, 1947;• Marinică Mănâncătot, 1947;• Napoleon fugea repede, 1947;• Paiaţe,1947;• Un balon râdea în poartă,1968;• Un creion pe stadioane, 1968;• Din fotoliul 13, prefaţă de Aurel Baranga, 1969;• Un catâr binecrescut, prefaţă de Aurel Martin,1970;• Fotbal cu pâine, 1971.Traduceri:• Marcelle Tinayre, Madame de Pompadour, 1945.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Neagu_Radulescu
Ion Lazu / Ion Murgeanu: Himera literaturii, ed. Curtea Veche, 2007, p.138
(...) Dar cîte nu mi-a spus (actorul Ludovic Antal), acest cicerone al vieţii literare trăite, suplinind inabilitatea mea de a penetra în intimitatea ei?! Ca satelit al său, în trecerea printre constelaţiile ilustre sau mai puţin frecventate, pe mulţi i-am cunoscut, cu destui am schimbat o strîngere de mînă, o frază două. Cu convingerea intimă că mi se face o favoare, că nu ei trebuie să fie atenţi la numele şi prestaţia mea improvizată, ci eu trebuia să fiu concentrat asupra momentului de graţie: ochi şi urechi. I-am intersectat pe Al. Philippide, pe Nichifor Crainic, pe Petre Pandrea, dar şi pe Nicolae Tăutu, colonelul Dvs din perioada cazonă, care mi-a lăsat impresia că-şi împărţea viaţa între recitaluri şi restaurant, mereu cu haz, mereu bonom, după ce mai întîi se convinsese că patentul funcţionează; dar şi pe Al. Andriţoiu, cu a sa “Toamnă mai galbenă ca Palia de la Orăştie”, un vers care el singur te poate salva de la anonimat; dar şi pe I. Peltz, conferenţiar la ARLUS; pe Neagu Rădulescu, pe Virgil Carianopol, pe Geo Dumitrescu şi pe Ben Corlaciu. (Cîndva, trecînd pe trotuarul de la Leonida, deodată aud: “Să trăiască poetul Ion Lazu!” Am tresărit, plăcut surprins. Mă uit, nedumerit: era caricaturistul şi scriitorul Neagu Rădulescu. Abia dacă ne cunoşteam. Şi mi-am zis: Ce generaţie!, ce domni!, ce oameni generoşi, aceşti scriitori mai vîrstnici! În timp ce colegii de generaţie…) Pe cîţiva dintre aceşti scriitori din generaţia anterioară i-am avut oaspeţi la întreprinderea unde lucram: Neagu Rădulescu a prezentat amintiri din viaţa literară; Ben Corlaciu, care tocmai scosese Baritina, un roman despre geologul Bazaca (prototipul fiind Bacalu, care descoperise zăcămîntul de baritină de la Somova), a venit să-şi prezinte cartea, să converseze cu prospectorii, să dea autografe. Însă eu îl preţuiam mai ales pentru versurile sale şi nu în ultimul rînd pentru acea bijuterie, micul roman Moartea lîngă cer, proză fulgurantă, care stă bine lîngă Trîntorul lui Emil Botta şi lîngă Cele patru anotimpuri ale Anei Blandiana. Ca să se confirme aserţiunea mea că atunci cînd poeţii au curajul să scrie proză, te poţi aştepta la mari surprize, la adevărate performanţe. Cu Ben Corlaciu, un alt domn al literelor, am rămas în bune relaţii, l-am vizitat la spitalul Tunari cînd a avut probleme de sănătate, chiar înainte să părăsească ţara. A devenit, vrînd-nevrînd unul dintre personajele romanului meu Curtea interioară, unde apar şi alţi scriitori, despre unii va veni vorba în curînd. Unul dintre personajele principale fiind chiar actorul-prieten Ludovic Antal, în carte actorul Banta.
Poezia zilei, Leonida Lari
Rugă de taină
E-o oboseală-n toţi de vorbe goale
Doamne, tu mă priveşti de undeva -
Ţine-mă tare în lumina ta,
Lumină-a vieţii noastre, lină, moale...
Pentru-a încape bucurii şi jale,
Tu, Doamne, mă înveţi foc a mânca -
Ţine-mă blândă în lumina ta,
Lumină-a vieţii noastre, blândă, moale...
Ştiu, unde sufletul doar are cale
Zbura-voi, Doamne, spre matricea mea,
Dar voi să las şi pe pământ ceva
Din măreţia veşniciei tale -
Ţine-mă clară în lumina ta,
Lumină-a vieţii noastre, lină, moale...
Ion Lazu - O pagină de Jurnal american, 2008
Ion Lazu - O pagină de Jurnal american, 2008
19 mai, luni,
după recitalul de ieri şi după o seară cu familiile Dino Tudor şi Nicu Filip,
prelungită până după miezul nopţii, pe terasa scăldată de lumina lunii, chiar
ca în literatură. Discuţii. Poze. Despre americani, despre japonezii care au
reuşit să-i înlocuiască pe evrei în toate sectoarele economice, inclusiv cel
bancar-financiar. Lăsându-i în faţă doar în film-show, ca să fie arătaţi cu
degetul, zice Dino. Nicu Filip spune că a auzit în trei locuri diferite din
surse diferite că războiul al Doilea a fost declanşat de evrei, ca să-şi
înnoiască sângele. Mi se pare abracadabrant, dacă nu şi mai rău. Cu preţul a 6
milioane de victime dintre ei?! Dino, diverse poveşti din viaţa lui de
arhitect. Fiu de medici, termină şcoala franceză din Bucureşti, apoi
arhitectura. Este autorul celui mai mare terminal din Arabia Saudită. Lucrase
20 de ani în Poştă, este dat afară la o reorganizare, dar el simţise ce i se
pune la cale, așa încât la ora 14 când a primit decizia el avea deja semnat la
ora 12 contractul cu altă firmă, inclusiv luase biletele pentru staţiunea de
sky. Nepotismul la japonezi, care ştiu să se infiltreze. Un japonez este numit
în fruntea unui departament, a adus imediat în subordine nu mai puţin de 18
japonezi.
Nicu Filip, fost coleg
de liceu cu Lidia, despre greutăţile în sectorul imobiliar: nu se mai vând
decât pachete de 30-50 de locuinţe-terenuri etc., dintre care numai 3-4
locuinţe. Descurcă-te. Stă toată noaptea pe computer, în ultimele 3 zile dacă a
dormit 2-3 ore. Toţi vorbesc despre averi imobiliare recuperate sau nu în ţară.
Despre asistenţa socială. S-au primit 80 de reclamaţii, despre nereguli ale
românilor, date în vileag de alţi români. Caz singular, nimeni nu înţelege ce
se întâmplă, pare un blestem al naţiei. Şi altele, amestecate, mai multe rele
decât bune.
Dar înainte fusese recitalul, la Hollywood, unde am ajuns după o incursiune pe Bulevardul stelelor. Nu știu de ce nu m-a impresionat defel, deși lumea se înghesuia ca la urs - să vadă amprentele, să citească numele, mai ales să facă poze și să se pozeze cu.... Poate că nu m-a at gata chiar bulevardul cu pricina, fără clădiri impozante, cu prestanță, ci mai degrabă niște hale și hangare. Totul părea de încropeală și butaforie, nimic serios, trainic. Te duci cu gândul la faima prea trecătoare a acestor vedete care nu apar bine că și dispar pe dată. Iar recitalul Liidiei va avea loc chiar pe bdul
cu acest faimos nume, la intersecţia cu ave Gardner, cu pomi înfloriţi mov pe
toate trotuarele, proiectaţi pe înaltele zidiri ale bisericii; va fi susținut într-o sală de
recepţii de lângă o biserică numită St. Thomas church, veche de câteva secole, impozantă, desigur prea mare pentru nevoile actuale şi pe care românii o împart cu catolicii, îmi pare; am intrat în frumoasa
biserică, după ce făcusem câteva poze pe-afară; s-a oficiat slujba din a patra
duminică după Paşti, cea cu pilda schilodului, care de 38 de ani tot spera să
se facă şi cu el o minune la scăldătoarea Oilor, unde o dată pe an, în zi de
sărbătoare, Îngerul Domnului tulbura apa şi cine se arunca primul era tămăduit.
Dar nu avea cine să-l ajute să sară primul... S-a milostivit Iisus. Ia-ţi patul
şi umblă! Pe drum lumea îl certa, că face asta în zi de sărbătoare, Iar el le
explica minunea...
Or, acestă slujbă şi
această predică era rostită de un preot în vârstă şi vădit incomodat din cauza
problemelor de sănătate: Am aflat că era în urma unui accident cerebral,
neputînd să mai vorbească bine, să mişte braţul drept şi nici piciorul drept
decât cu mare dificultate. Dar se întâmplă că tocmai aceste disfuncţii dădeau
gesturilor sale ceva hieratic, gen oficiere sacră. Aflând toate astea, te
gândeşti încă o dată la pilda schilodului, pe care o expusese acest preot.
În antract, lumea stă
de vorbă, în grupuri, în micul spaţiu cu câteva plante decorative dintre cele
două imobile, din păcate eu trebuie să aranjez prin sală.
În sala se strâng vreo
30 de invitaţi, discutăm, Lidia îl recunoaşte cu surprindere pe fostul coleg de
liceu Nicu Filip, încărunţit, grăsun şi cu mare barbă înspicată, acum
roşu-negru la faţă de emoţie. Organizatorii, şefii comunităţii, Călugăriţa cu
soţia, vicepreşedinta, alţii, o verişoară de-a Ilenei. Cuvântarea Ilenei,
proiecţia aplaudată şi prestaţia în mare vervă a Lidiei, aplaudată de mai multe
ori în timpul recitalului şi cu ovaţii la sfârşit. În sală, preotul vârstnic şi
încă doi prelați, aceștia catolici, dintre care unul de culoare, complet chel,
cu capul ca o bilă lucitoare, în robă nagră şi cu guler de celuluoid, cum se
ştie. Probabil de la cealaltă confesiune, cu care se rânduiesc ai noştri. Ce-i
drept, funcţiona un mare ventilator deasupra sălii supraîncălzite, căci
instalaţia de aer condiţionat e defectă de mai multă vreme. De ce n-or fi avut
grijă să o repare la timp? Am filmat tot recitalul, oamenii din sală, dar
sonorul va fi alterat. Poze, discuţii, felicitări, autografe, încă o poză cu
preotul, pentru arhiva bisericii. Aflu că este şi colaborator la ziarele
româneşti. George Naghi? Un lunch cu de toate aşa că multe au rămas
neatinse. Emoţii, lacrimi, cărţi de vizită, un domn vârstnic vrea să propună
acest recital unei doamne din Luxemburg, care se ocupă cu chestiuni culturale.
De acolo ne strângem ecranele şi proiectoarele, le îndesăm în portbagaj şi
pornim spre casă, urmaţi de maşina fam. Tudor, iar Nicu Filip apare mai la
urmă, cu un imens tort extravagant.
Va urma
Lidia Lazu în recital la Hollywood: Lucian Blaga - Vreau să joc! I want to dance!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu