luni, 4 august 2014

Scriitorul zilei: Veronica Micle, n. 22 aprilie 1850 - d. 3 august 1889    
    

S-a născut la Năsăud, tatăl său murind încă înainte de naşterea Veronicăi. În acelaşi an 1850 mama se mută cu cele două fetiţe la Tg. Neamţ, iar în 1852 se stabileşte cu familia la Iaşi. Veronica face Şcoala centrală de fete, absolvind în 1963 cu calificativul "eminent". Un an mai târziu, în 1864 se căsătoreşte cu Ştefan Micle, cu 30 de ani mai vârstnic, profesor universitar la Iaşi, apoi rector al Universităţii.  Vor avea două fiice, în 1866 şi 1868. În 1872, în timpul unei călătorii la Viena, îi este prezentat Mihai Eminescu. El va veni la Iaşi, în 1874, ca director al Bibliotecii centrale. Iubirea lor platonică, celebrată în lirica poetului şi unanim cunoscută, este concretizată în 1876, dar abia spre sfârşitul lui 1879, după moartea profesorului Ştefan Micle se va pune problema oficializării unei căsătorii. Nepregătit, nehotărât, demisionar într-ale vieţii, Eminescu tergiversează, sub cele mai diferite motive. După o ruptură de aproape 2 ani, la sfârşitul lui 1881 relaţia este reluată, dar în august următor are loc ruptura definitivă.
În 1886 Veronica Micle donase mănăstirii Văratec casa din Tg. Neamţ, moştenită de la mama sa. În acelaşi an apare un volum din scrierile Veronicăi Micle: poezii, traduceri din Lamartine şi Gauthier, aforisme.
Unanim considerată muza Poetului naţional, adorată de acesta, Veronica Micle, mamă a două fete de liceu, repetând soarta mamei sale, de asemenea văduvă cu două fiice, nu avea o situaţie materială asigurată, căci pensia de urmaş, aşteptată de pe urma profesorului Micle, nu a fost aprobată la timp. Tergiversarea se poate să se fi datorat şi lui Titu Maiorescu, ce nu i-a trecut cu vederea Veronicăi faptul că la sfârşitul liceului compăruse ca martoră a acuzării într-un proces intentat Mentorului de la Junimea. Vor mai fi fost şi alte motive, fapt este că nedreptatea a precumpănit, strivind-o pe biata femeie, cu comportament discutabil într-o societate conformistă. Eminescu însuşi, care s-ar fi cuvenit să pună piciorul în prag, s-a derobat: obosit, bolnav, strâmtorat, nehotărât, incapabil să-şi asume răspunderea, toată această dramă, deductibilă din corespondenţa celor doi îndrăgostiţi, cunoscută în întregime abia spre anul 2000, oglindeşte falia dintre realitate şi iluzionarea în van.
Restul se ştie: sinuciderea, mormântul din cimitirul de la Văratec, cu versurile: "Şi pulbere, ţărână de tine s-o alege / Că asta e a lumii nestrămutată lege..."

Citeşte mai mult: http://ro.wikipedia.org/wiki/Veronica_Micle
 https://melidoniumm.wordpress.com/2012/08/04/un-destin-tragic-veronica-micle/#comment-907
 http://www.veronicamicle.eu/


 

Poezia zilei, Veronica Micle

Frumoasa, sfânta poezie

Frumoasa, sfânta poezie, 
Ce-ai fost unicu-mi Dumnezeu
Pe dulcea ta zadarnicie
Cât pret a pus sufletul meu.

Cât îmi parea ca sunt de mare
Ca idol eu mi te-am ales, 
Cu ce avânt si adorare
Prinos adusu-ti-am ades.

Adânca mea cucernicie
De mitul tau când s-a legat, 
Pe dulcea ta zadarnicie, 
Sufletu-mi jertfa ti l-a dat.  


Am plecat...

Am plecat far’ de cainta
Si m-am dus fara de dor, 
Ca sa uit a ta fiinta, 
Ca sa uit al tau amor.

Si plecând m-am dus în lume
Numa-n voia întâmplarii, 
Nici cu gând de zile bune, 
Nici cu jalea-nstrainarii.

De-am mers mult pe-acea carare
Nu mai stiu de-atâta chin
Caci cu dor si disperare
Îndarat la tine vin.
  


Alţi scriitori:
N. Ciobanu, n. 1931
C. Lupeanu, n. 1941
Paul Daian, n. 1954


Poezia zilei
Ion Lazu - O pagină de Jurnal 2002


Nu apuc să continui lectura la Sigma. Primesc ieri scrisoarea de la Marian Popa, binevoitoare, îmi cere cu împrumut cărţile, spre lectură, idem ale lui D. Alex. Să i le predau lui Tupan, care i le va expedia prompt.

Lidia a început să-i viseze pe părinţii ei. Vorbesc la telefon cu Rodica lui C., mama lui încă trăieşte, la 91 de ani, se deplasează cu un cadru. R. a fost la Atena, Grecia o ţară foarte frumoasă, nu numai impresionantă la capitolul antichitate.

Băsescu dă în folosinţă metroul aerian, suntem a cincea capitală continentală. Un prim accident grav, copil lovit pe podul Grant.

Lunetistul american are la activ deja 13 victime, acum ameninţă că şi copiii americanilor sunt în pericol. Bush suplimentează masiv fondurile pentru apărarea cetăţeanului.
2 nov. Pe 30 oct. la Notariat cu Ţone, l-am creditat pe un an, pentru achiziţionarea de utilaj tipografic. Să sperăm că l-am scos din punctul mort, acum poate să iasă la timp cu cărţile şi mult mai ieftin. Spune că prima carte va fi chiar a mea. Să vedem. Peste trei săptămîni e Tîrgul Gaudeamus.
Azi la Sofitel, cu Lidia care şi-a cumpărat un foarte frumos costum. A făcut senzaţie, Helen nu a recunoscut-o! Seara rămîn singur, bat la Jurnal, apare nepotul, ne luăm cu vorba şi pizza se face scrum… Acest nepot Bâz-Bâz, mereu inoportun, mă conturbă cu dinadins parcă, îmi induce nervozitate, mă pripesc, sau scap din vedere lucruri importante.
  Va urma



Fotografii...  În nocturnă, o premieră absolută în Parcul IOR - un lampion chinezesc zburător... la concurenţă cu Luna















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu