Posted: Agentia de carte
Joi,
2 februarie 2012, ora 15:00, în Rotonda Muzeului Național al
Literaturii Române
(bd. Dacia nr. 12, București), va avea loc lansarea-eveniment “Un caftan
pentru Don Quijote” de Victor Ivanovici, Editura Ideea Europeană.
Evenimentul este organizat de Muzeul Național al Literaturii Române,
Revista Contemporanul și Editura Ideea Europeană. Invitați: Răzvan Voncu
şi Ion Lazu. Recital de Lidia Lazu.Scriitorul zilei: Nicolae Breban, n. 1 februarie 1934.
Reiau, la Aniversară, postarea mea din 9 noiembrie 2011:
LANSARE NICOLAE BREBAN : Singura cale, roman.
În
această seară de miercuri, pe cea mai frumoasă vreme de toamnă târzie,
la Rotonda MNLR a fost lansat noul roman al redutabilului prozator român
Nicolae Breban. Sala neîncăpătoare, veniţi fiind şi invitaţi din
străinătate: Teşu Solomovici, dar şi din provincie. De la Iaşi, Magda şi
Petru Ursache, ambii în mare formă, destinşi, comunicativi, precum şi
tânărul critic Bogdan Creţu, repartizat printre vorbitorii serii.
Anfitrioana Aura Christi îi atrage în dezbateri pe Eugen Negrici, Răzvan
Voncu şi desigur, Autorul. Să fi scris tot cuvântul cu litere mari?
Poate nici aşa nu era deajuns.
Dintre
greii literaturii, fapt semnificativ, în sală se aflau Augustin Buzura
şi DRP, dintre poeţi George Virgil Stoenescu (probabil vicepreşedintele
Băncii Naţionale), Ion Cocora, Liviu Ioan Stoiciu, Eugenia Ţarălungă,
Mihai Gălăţanu, Claudia Voiculescu, Doina Ruşti, sculptorul Vlad
Ciobanu, Jana Morărescu, Ilie Roşianu, Cornel Nistorescu, Nicolae Bârna,
Paul Schuster-Stein, alţi oameni de cultură. Reporteri, televiziuni. Va
fi vorba în romanul ce se lansează astăzi (cca 600 pagini, format mare)
despre o înnoire tematică a autorului, căci este pusă în discuţie
perioada stalinistă (care la noi a durat ani buni după dispariţia
tiranului), însă de data asta abordată dintr-o etapă distinctă şi din
alt unghi, nu o critică a perioadei dejiste din punctul de vedere al
perioadei ceauşiste, care nu era decât o revoltă în genunchi: activistul
rău şi care a făcut greşeli era înlocuit cu unul bun, patriot, din
popor.
Bogdan
Creţu remarcă faptul că pentru prima dată Breban povesteşte la persoana
întîi, din subiectivitatea unui tânăr abia ieşit din adolescenţă, ins
atipic, aparent cu tare psihice, care însă crede în ideea comunismului
(deşi tatăl său era la închisoare!), nu neapărat şi în regimul instalat
la noi. Un personaj care vorbeşte puţin, îi îngână pe alţii, aflându-se
de fapt în căutarea unui mentor; şi care, în mod surprinzător are o
ascensiune rapidă în ierarhia regimului. Fără să dea impresia că
urmăreşte asta cu dinadins. Ca apoi să urmeze coborâşul. În fapt,
regăsirea de sine. La Breban factologicul e pe plan secund, primează
analiza psihologică.
Pentru
Răzvan Voncu, miza romanului este descrierea epocii dejiste din afara
ei, fără strecurările şi şabloanele atunci perfectate, pe care autorul
le mătură cu hotărâre. Breban crează personaje vii, memorabile, le face
introspecţia psihologică. Ne provoacă să exorcizăm răul din noi. Căci
venim dintr-un regim al răului, care pusese tradiţia la pământ şi totuşi
mergea mai departe, sub forme aberante. Absurdul epocii ar fi trebuit
să ne deranjeze mai mult decât penuria alimentară, de exemplu. Cu acest
roman, crede Răzvan Voncu, Breban s-a reinventat pe sine ca scriitor.
Aura
Christi subliniază alt aspect: spiritul epocii se imprimă ca pe o coală
albă în psihologia acestui adolescent; el înţelege că limbajul de lemn
este un cod, învaţă să-l folosească eficient şi face carieră. Iar ceea
ce îl diferenţiază totuşi de ceilalţi este foamea de mentori şi foamea
de destin.
(Şi
îmi dau mai bine seama că NB face cu adevărat figură neobişnuită
printre romancieri pentru un fapt care scapă comentatorilor: abordările
sale sunt ale poetului, este vorba de fiecare dată în romanele sale
despre nişte intuiţii cu privire la natura umană, de la care se porneşte
şi cărora în textele sale caută să le afle mobilurile psihologice. De
pildă, această temă a discipolului. Ce să însemne, ca realitate
psihologică umană? Ce este acea "îngânare a celorlalţi"? Cred a fi vorba
exact despre firea artistului, care se apropie de artă prin imitaţie
mai întîi, prin imitarea mentorului ca persoană dar şi a creaţiei
acestuia / acestora. Şi este adevărat că la scriitor ucenicia începe
prin imitarea cărţilor preferate, a maeştrilor admiraţi, a performerilor
în general. Ca să se ajungă, după tatonări şi vocalize, la tonul
personal, la stilul propriu, la valorizarea de sine. Îl imiţi pe om, îi
imiţi stilul, e ca şi cum ai face antrenamente, ca să-ţi găseşti
domeniul, tema şi stilul... Ca să nu spun că în această râvnă de a-l
imita pe maestru se include şi dorinţa, poate inconştientă, de a-l
complexa pe mentor: repetându-i defectele, sugerându-i că unicitatea sa
este fragilă. Etc. Însuşi Breban, în mărturisirile de la finalul
lansării, luat de valul "fericirii că încă poate să scrie" (dar nu e
acesta sentimentul lui Eugen Ionescu, din ultimna sa fază? al altor mari
creatori, care scriau zilnic pentru a-şi dovedi că o mai pot face, că
zeul nu i-a părăsit?), spunea că singura lui problemă, în cei 7 ani de
aşteptare a debutului - în fapt mult mai mulţi ani, căci scria de pe la
14 - a fost aceea de a-şi pune la punct fraza adecvată felului său de a
se pune în pagină.)
Eugen
Negrici observă că personajul lui Breban este un arivist de vremuri
noi, comuniste, un fel de Julien Sorel, de Rubampre, tipul de personaje
care apar tot după o revoluţie, cea din 1830 în Franţa şi intuiesc
faptul că se poate face cărieră folosindu-se de soţiile altora, de
cămătari, de femei de societate. Pentru arivist e însă decisiv să fie
singur, să-şi facă nederanjat jocurile, deşi el ştie că trebuie să
respecte aparenţele: se căsătoreşte, are viaţă de familie, însă totul
formal, el fiind acaparat de cariera sa. Bogdan Creţu: personajul nu
este un arivist în adevăratul sens, el experimentează, se testează pe
sine. Eugen Negrici: mereu suspiciunea în relaţiile dintre personaje, în
toate situaţiile, inclusiv în iubire, în admiraţie. Ipocrizia.,
bănuiala. Frica.
Aura
Christi: Un roman nietzskean, un jos de măşti, cititorul simte că este
mereu tras pe sfoară... Răzvan Voncu. În sistemul stalinist toţi sunt
măcinaţi, nimeni nu reuşeşte să propăşească decât parţial şi pe moment,
apoi e dat la fund. Apoi păstrat sub supraveghere, pentru o nouă
încercare.
Cuvântul
Autorului: A simţit ca pe un cadou această revenire la perioada primei
tinereţi, deşi ea a fost extrem de complicată, marcată de disconfort,
chiar umilă. Părinţii, contrariaţi ei înşişi: de ce literatura? Cu
rezultatele lui bune din liceu...Încrezător în ce avea de spus, nimeni
nu credea în vocaţia sa, toţi îl considerau un marginal, un veleitar, un
ratat; doar Nichita avea încredere în el. Şi ambiţia de a debuta cu
roman, ceea ce l-a întârziat cu 6-7 ani faţă de DRP, de Fănuş, care
debutaseră strălucit, însă cu proze scurte. Fiind şi DRP în sală, Breban
comentează: proze scurte atât de bune n-aş fi putut scrie...Până a
găsit fraza cu care să lucreze. Şi care este cea de totdeauna şi de
astăzi. Se fericeşte pentru a nu fi părăsit literatura română.
Mulţumeşte vieţii că i-a dat şansa să se realizeze în roman, aşa cum
şi-a dorit cu ardoare, în loc de orice altceva.
Ion Lazu
ion lazu: Poezia...
Poezia, să-ţi spun,
Se întîmplă s-o scriu în genunchi
Răstignit peste muchia patului
Însă nu din umilinţă,
Ci ca să-mi astîmpăr cumva
Viscerele presîndu-le pe stinghie -
Aşa dispar durerile trupeşti
Şi nu rămîn decît eu, în coate
Şi în genunchi, scrutînd peretele
Foaia, nimicul. Poemul.
Dacă-ţi spun, mă vei crede?
ion lazu: fotografii de autor:
"Poezia, să-ţi spun,
RăspundețiȘtergereSe întîmplă s-o scriu în genunchi..."
Cui nu i "se-ntîmplă" asta, mă-ntreb de-i poet. Indiferent, de ce&cum (unii-alţii) cred.
Rămîn pe mai departe Admiratorul Persoanei care migăleşte la acest Blog-de-Blog - vorb-alor noştri tineri!
Putere, Pane Ionu, că "de unde", ştiu sigur că mai ai!
Şi-ţi mulţămesc cu umilitate, pentru a mă fi pus, prins în lista lecturilor Domniei-tale!
Slujitori la templul Cuvântului... Căci altfel, cine te-ar putea obliga/constrânge să scrii?! Să nu conteneşti a-ţiînşira urma biologică...(Cu îndemnul lui Heliade, altcum se puse problema...). De-ar fi scrisul tot o "nebunie şi tristă şi goală", de lecuit nu ne mai lecuieşte nimeni, nici nu ne mai întoarce din drum. De atâţia amari de ani, iluzionându-ne că... Eu nu mă mai iluzionez nicicum, ci mă consider mântuit de chiar tocsinele astei boli, ca un vechi intocsicat ce mă aflu. Nu cu alcool, nice cu titiun, nice cu haşiş, precum tatonau interbelicii noştri, including Barbilianul cel Dan. Ci cu reamintirea celor deja uitate, prin cămările sufletului. Lazu
RăspundețiȘtergere