duminică, 26 februarie 2012

Scriitorul zilei: Bogdan Petriceicu Hasdeu; poezii; fotografii


 Scriitorul zilei: Bogdan Petriceicu Hasdeu, n. 26 februarie 1838 - d.25 august 1907
   
Născut la Cristineşti-Hotin, pe atunci sub stăpânire ţaristă, şi-a făcut liceul la Chişinău, apoi i-a urmat tatălui său, făcând studii universitare la Harcov. La vârsta de 16 ani ţinea un jurnal prodigios, dezinhibat, în ruseşte, adept al şcolii Turgheniev-Gogol. Pentru scurt timp ofiţer în armata rusă, iar în 1856, cu retrocedarea sudului Basarabiei, nemaisuportând oprimarea străină, trece la Cahul, unde lucrează în procuratură. Autoritatea ţaristă, ca represalii pentru că nu fusese extrădat, îi sechestrează moşia de la Hotin, recâştigată mai apoi prin justiţie.
În 1858 este deja la Iaşi, profesor de liceu şi bibliotecarul Universităţii, cedându-şi cărţile personale, în număr de 4.000.  În 1862 întemeiază revista Din Moldova, interzisă din 1863, urmare a procesului intentat nuvelei sale Duduca Mamuca,1861, pentru ultraj la morală. Deja în 1863 publica nuvela cu temă istorică Ursita, în cu totul altă abordare, care stă la începuturile manierei sadoveniene.
În 1863 apare volumul de Poezii, cuprinzând şi o traducere din Tristia de Ovidiu. Din 1876 devine Directorul Arhivelor Statului din Bucureşti, instituţie pe care o restructurează; studiază şi publică  în copie arhive străine privitoare la români. Făcuse o documentare în Polonia, aducând bogat material documentar.
A înfiinţat  revista Columna lui Traian, 1870-1877; Arhiva istorică a României şi a publicat Cuvente din bătrîni, 1878-1879, primul volum studiind limba română vorbită, între 1550-1600, rezultată din acte publice, din scrisori şi alte referiri scrise, în vederea elucidării problemelor de evoluţie a limbii române; volumul II cuprinde Cărţile poporane din secolul XVI, transcrise în grafie latină, cu studii despre fiecare text în parte..
Din 1877 membru al Academiei, din anul următor profesor de filologie comparată la Universitatea Bucureşti.
Principalele sale opere sunt: monografia Ioan Vodă cel Cumplit, 1865, elaborată în maniera Nicolae Bălcescu; piesa istorică în versuri Răzvan şi Vidra, 1867;  comedia Trei crai de la Răsărit, Istoria critică a romînilor,1873, 1874; Etymologicum magnum romaniae, în 4 volume, între 1887-1898, ajungând doar la cuvântul bărbat - o elaborare cu mult peste puterile oricărui savant, dar şi ale vreunei instituţii - proiect pe care nimeni nu s-a sumeţit să-l continuie... La aceste opere de căpătâi se adaugă monumentala corespondenţă cu fiica sa Iulia, geniala poetesă decedată tragic, la doar 18 ani. Ceea ce  l-a smuls pe savant din preocupările sale literare, filologice, istorice, atras de magie şi spiritis: Sic cogito, 1892. A construit castelul Iulia Hasdeu de la Câmpina, iniţiind un cult al fiicei dispărute, întreţinut cu fervoare până la moartea sa, în 1907.
Enciclopedist, publicist, istoric, filolog, lingvist, jurist, academician, om politic de factură paşoptistă, susţinător al lui Cuza, apoi al Regalităţii, spirit european, s-a încadrat în mişcarea liberală, ajungând în Parlamentul României.
 Admirat pentru erudiţia sa fabuloasă, pentru cultura sa enciclopedică pliată pe un temperament romantic, savant "copleşit de o intuiţie magică a Lumii şi Istoriei" (Mircea Eliade) şi luat ca model de Generaţia nouă, a lui Eliade, Vulcănescu, Dan Botta etc, BPH, a cărui dezivă în viaţă a fost: "Patrie, onoare, ştiinţă!" rămâne, fără pic de îndoială, un titan, una dintre cele mai mari personalităţi ale culturii noastre.

Citeşte mai mult:   http://ro.wikipedia.org/wiki/Bogdan_Petriceicu_Hasdeu






















ion lazu: fotografii de autor





























4 comentarii:

  1. În data de 26 februarie 2012, 16:00, Cicu Tudor a scris:

    Aceste "medalioane" foto (cum le numea prietenul Culai, la un comentariu, mai deunăzi) îmi amintesc de o frază pe care o scria J. Galsworthy în "Floarea întunecată" (sau cam aşa ceva, după cum îmi notasem undeva): "Oricât de puţin ar fi udată o floare, tot se dezvoltă până când îi vine vremea să fie culeasă..."
    Aşa simţi, când priveşti aceste imagini foto. Cât despre B.P.Haşdeu, noi buzoienii, îi avem bustul în faţa Liceului cu acelaţi nume, şi pe aproape, la Câmpina, judeţul vecin, casa stranie ridicată după moartea Iuliei. Despre Etymologicum... nu am crezut că cineva are forţa unui dicţionar de genul acesta, încă de pe vremea liceului, când învăţam toate astea.
    P.S. Am mai postat la comentarii (La Mariana Marin şi Eta Boeriu), dar internetul, ori chiar acest blog, nu-mi poate dezvălui şi de ce ceea ce postez, nu intră aici. Mulţumesc de vizionarea celor postate la mine pe blog (tot la dvs. se vede asta), fapt pentru care am ales această cale. Cu respect, Tudor Cicu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimate poet Tudor Cicu, acest blog, încropit-moşmondit de mine însumi,(un "diletant de talent", vorba lui Topârceanu), blogul meu, zic, cam face fiţe la postarea comentariilor, mi-a făcut şi mie la început, acum s-a mai dat pe brazdă... Vă rog să trimiteţi comentariile Dvs, mereu pertinente, incitante, aşteptate... iar eu, cu promptitudine, le voi posta pe nărăvaşu-mi blog. Aţi înţeles: mie n-au cum să-mi mai scape!
    Acum: Fotografiile de la Castelul Iulia Hasdeu sunt făcute de mine, la o descindere în vară, la Câmpina-Brebu-Casele domneşti.
    Are dreptate John Galsworthy în ceea ce spune despre flori (şi în general). Iar tot acolo, sau în teribila-i Forsyte saga spune: "Iubirea este o plantă care dacă răsare în grădina casei se numeşte floare, iar de răsare dincolo de gard se numeşte buruiană." Cît de trist şi răscolitor, precum destinul lui Fleur, nu? Iar citatul de mai sus este din memorie, mi l-am "însemnat în minte", cum mi-a indicat cândva un venerabil ţăran, care întâlnindu-mă prin hugeacuri, cu raniţa la spinare, va fi crezut că sunt un partizan. Poate părea de necrezut, dar scena este relatată în "Capcana de piatră", Ed. C. Rom., 1987 - oricât ar părea de ciudat şi incredibil, a scăpat vajnicei cenzuri...
    Un gând bun, Lazu

    RăspundețiȘtergere
  3. Al cîtelea tragic destin intarsiat îm Memoria noastră culturală... Şi ele-s o mărturie cruntă că "epigonii", chiar şi contemporanii, nu-s dispuşi să se modeleze, profesînd şi proferînd invectiva...
    Starea de conflict mocnit dintre Luceafăr şi Cogitator (mai degrabă şi doar pentru că Poetul ţinea de şi cu Junimea şi "Conforbiri") s-a stins pe dată la moartea primului. Şi mi se pare (sper că mai am ceva memorie) a fost printre singurii "inimici" care au publicat un In Memoriam demn şi decent.
    Parcă-şi prezicea soarta ce-l va lovi crunt destul de curînd...
    Şi, cît de întristător e că însuşi Maestrul şi-a renegat Opera, jurînd numai pe Sic Cogito!
    Eu sufăr şi pentru că n-am în mine suficientă Credinţă să simt şi să cuget precum irepetabilul Înaintaş...

    RăspundețiȘtergere
  4. Revin, pentru Dl Cicu, pe al cărui blog nu pot intra, neposedînd niciuna din condiţiile cerute acolo, pentru logare:

    Doamne, ce Istorisire! (e vorba de postarea de ieri)
    Dar, cîţi mai au nevoie de atari "revelări"...
    Bine că-s la modă cancan, vip & şuşe cu fufe...
    Am credinţă că sunteţi, deja, un Nemuritor!

    RăspundețiȘtergere