INVITAȚIE LA SALA CALDERON, GRIGORE VIERU - 80, ION LAZU - 75
Joi, 26 februarie, orele 16:00, la Sala Calderon (str. J.-L. Calderon nr. 39) va avea loc o Seară de Poezie:
- Remember Grigore Vieru - 80, prezintă Mihai Prepeliță;
- Aniversare Ion Lazu - 75, prezintă: Maria Urbanovici, Radu Voinescu, Ștefan Dimitriu, Marian Drăghici.
În deschiderea Serii de poezie WMP (Mișcarea mondială a poeților de pretutindeni), vor citi din lirica proprie 12 poeți bucureșteni;
În încheiere, un microrecital CELESTE: Felicia Popescu (chitară), Nicu Șandru (flaut).
Ion Lazu va dărui câte o carte cu autograf fiecărui participant.
Vă așteptăm cu mare drag.
Dan Lupescu despre poezia de dragoste a lui Mihai Nenoiu, I
Scriitorul zilei : Ovidiu Cotruș; Horia Bădescu
Poezia zilei: Mihai Nenoiu
Adame!
Uită-te cum se unduie-n mers
Numai linii şi curbe
Şi cum se îneacă în oglinzile trupului tău
Învăţându-l cu ele să umble.
Stolul ascuţitelor se coboară
Năpustite ca o toporişcă
Şi se frânge dunga pieptului, portuoară
Şi, Adame! Liniile Domnului se mişcă.’’
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006
Fotografii cu prieteni scriitori...
Joi, 26 februarie, orele 16:00, la Sala Calderon (str. J.-L. Calderon nr. 39) va avea loc o Seară de Poezie:
- Remember Grigore Vieru - 80, prezintă Mihai Prepeliță;
- Aniversare Ion Lazu - 75, prezintă: Maria Urbanovici, Radu Voinescu, Ștefan Dimitriu, Marian Drăghici.
În deschiderea Serii de poezie WMP (Mișcarea mondială a poeților de pretutindeni), vor citi din lirica proprie 12 poeți bucureșteni;
În încheiere, un microrecital CELESTE: Felicia Popescu (chitară), Nicu Șandru (flaut).
Ion Lazu va dărui câte o carte cu autograf fiecărui participant.
Vă așteptăm cu mare drag.
Dan Lupescu despre poezia de dragoste a lui Mihai Nenoiu, I
Lansări
de carte la Târgul Gaudeamus, Craiova, 25 februarie – 1 martie 2015
MIHAI
NENOIU –
Poezii de dragoste
Sacerdot al artelor supreme, Muzica
şi Poezia -, Mihai Nenoiu (pseudonimul literar-artistic al
mehedinţeanului născut în Bucureşti şi înregistrat, în acte, cu prenumele
Miltiade) probează, surâzător ca
totdeauna, că şi-a însuşit tainele unei veritabile alchimii a solitudinii şi durerii,
conform imboldului, cu virtuţi iniţiatice, al lui Eugen Jebeleanu: ,,Fă din
durere artă’’( Arma secretă).
Dar, dacă o ,,constantă a liricii
lui Jebeleanu’’ o constituie ,,transformarea durerii în revoltă’’ – după
cum observa, încă din 1985, Ovidiu
Ghidirmic -, probată prin versurile din
poemul Lava: ,,Că mai şi plâng?/
Plâng uneori,/ dar plânsul e al indignării,/ sărat şi amar, el nu coboară,/ ci
suie ca grumazul mării’’ -, nu aceleaşi sunt atitudinea, comportamentul şi
ipostaza lirică pe care le cultivă, în creaţia sa, Mihai Nenoiu.
1.
Sub
semnul orfismului şi apolinicului
Oltean fiind, cu
obârşii în Tâmna (Mehedinţi),
Muzicianul-Poet Miltiade Nenoiu, cum strălucit l-a
definit marele muzicolog şi imnolog bizantin Doru Popovici, poartă în lamura fiinţei sale
temperamentul solar, meridional, specific acestei provincii istorice, pe care
Nicolae Iorga o numea ,,măduva romanităţii noastre’’, iar Dan
Simonescu: ,,epicentrul spiritului românesc’’.
Adrian Marino observa că aceasta
este regiunea cea mai deschisă modernului, modernităţii, modernismului,
argumentând prin operele de pionierat ale unor Al. Macedonski, Tudor Arghezi,
Constantin Brâncuşi, la
care suntem obligaţi să-i adăugăm fie şi numai pe Neagoe Basarab, Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Titu Maiorescu
(născut la 15 februarie 1840, în Bănie,
unde a urmat şi cursurile şcolii primare), Constantin Rădulescu-Motru, Gogu Constantinescu, Simion Stoilow,
Mircea Eliade (bacalaureat al Colegiului Naţional Carol I/ Nicolae Bălcescu din Craiova), Henrie Coandă…, mergând până la titanii mai apropiaţi nouă: Sabin Bălaşa, Marin Sorescu, Adrian
Păunescu, Dumitru Radu Popescu.
De o vitalitate debordantă şi de un
energetism creator indubitabil, Mihai Nenoiu nu plânge uneori, ca Eugen
Jebeleanu, sau – dacă o face – acest ceremonial al descătuşării este unul
tainic, nicidecum la vedere.
El ştie că durerea (care-i
în fond sursă de inspiraţie pentru poet, ca şi pentru muzician) începe să
cânte - asemenea lumii întregi - ,,dacă nimereşti cuvântul magic’’, cum afirma
Eichendorff.
Structură pozitivă, având mereu
mintea deschisă spre perceperea sonurilor fundamentale ale vieţii, ale
erosului, ale cosmosului -, Mihai Nenoiu trăieşte cu întreaga fiinţă toate cele
ce-i sunt destinate în ,,raita prin pădurea de întâmplări’’ (Vasile
Băran), adică prin călătoria totdeauna
dublă: aceea telurică, perceptibilă cu ochiul liber, oglindită, copiată fără
încetare de călătorirea, paralelă, în zări metafizice, sub ocrotirea daimonului personal, care nu are nimic
luciferic, negativ, de ,,înger căzut’’, ci, dimpotrivă, este unul de sorginte
orfică.
În permanenţă de esenţă pozitivă, ca
în concepţia lui Socrate, glasul
interior daimonul personal, al poetului-muzician Mihai Nenoiu duduie de viaţă,
este, ca la Apollo, ,,năvalnic daimon al luminii’’.
2.
Adame! – un poem-bijuterie
De o blândeţe celestă, bun ca azima
proaspăt scoasă din ţest, în care spiritul rumen al bobului de grâu – sarea
pământului nostru strămoşesc – ne
soarbe, ne absoarbe prin bourii aburoşi pe care-i degajă în eter, Mihai Nenoiu
s-a născut cu vocaţia prieteniei (care ascunde, poate,
şi înfrigurarea,
teama de singurătate), sub zodia exclusivă a omului bun
şi frumos la suflet, care nu ştie să facă decât bine, tuturor celor deschişi
întru lumină, şi cărora le împărtăşeşte – fie prin
sonurile fantaste ale fagotului, fie prin acelea, la fel de line, dar, la
nevoie, tăiate direct, cu mână forte, în piatra poemului nemuritor – bucuria curată pe care o trăieşte, pe care,
din toată inima, îşi doreşte să o trăiască împreună cu ei, cu semenii săi.
Publicat în condiţii grafice şi
poligrafice de excepţie, volumul Poezii
de dragoste (Editura
ARTprinter, Sfântu Gheorghe, 2014; Consilier editorial: Laszlo Bogdan; Proiect
carte: Attila Kopacz; Ilustraţii/ detalii din desenele lui Egon Schiele) se deschide printr-un fulger liric
hipnotic, de limpiditate latină, cu titlu în vocativ: Adame!, avertizându-l pe inocentul om primordial că se apropie
…Eva. Candoarea cu care este consemnată mişcarea ispititoare, dar şerpească a
diavoliţei e seducătoare, dar şi mai demn de laudă este rafinamentul cu care
poetul notează iminenţa păcatului originar: ,,Uită-te
cum se unduie-n mers/ Numai linii şi curbe/ Şi cum se îneacă în oglinzile
trupului tău/ Învăţându-l cu ele să umble.// Stolul ascuţitelor se coboară/ Năpustite
ca o toporişcă/ Şi se frânge dunga pieptului, portuoară/ Şi, Adame! Liniile
Domnului se mişcă.’’ De reţinut
muzicalitatea inefabilă a acestui poem-bijuterie de o diafanitate parcă
extraterestră, dar şi ştiinţa savantă de a sugera sensuri multiple prin simpla
alăturare a unor cuvinte nevinovate, cum nevinovat era cuplul dintâi, înainte
de a fi muşcat din mărul interzis.
3.
,,Pe
noi, de-acum, se caţără un şarpe’’
Graţioasă ca un menuet, ca o gavotă
este poema Calde paturi, urmată de
cea cu titlu golgotian: Urcând cerul,
poezii care au şi nevinovăţia ţăncuşului oltenesc, a jocului de şotron, derulat
,,Lângă
o pădure-naltă (…)/ Între o lume şi altă’’.
Piesa Pe un fotoliu ne poate duce cu gândul la vreo Odaliscă a întemeietorului Şcolii Naţionale de Arte, Theodor Aman,
sau la nudurile aparent ,,noduroase’’, însă atât de muzicale, ale lui Theodor
Pallady, pictorul român care, în anii interbelici şi imediat după, avea cea mai semeaţă cotă la Paris.
Acest poem are interferenţe cu
atmosfera levantină şi smalţul eclatantelor policromii din După-amiaza unui faun, compusă de Claude Debussy după binecunoscuta
capodoperă a lui Paul Valery: ,,Pe un fotoliu verde,
leneş,/ Şedeai cu pantalonii roşii,/ Cu mâinile atârnătoare/ Visând bărbaţii
domni, frumoşii…’’ Strofa a doua şi a
treia au un dulce ecou baudelaireean: ,,Erai un puls atât de leneş,/ La
putred trup atât de caldă,/ Că-n mâinile-ţi atârnătoare/ Otrăvuri începeau să
ardă// Şi pe covorul de nămol/ Curgeau din degete subţiri/ Cercei de lene şi
alcool/ Topitele împotriviri’’. Finalul
reia, contrapunctic, prima strofă, nu identic, ci într-o variaţiune ce dă jos
noi văluri de pe trupul legendarei Maya: ,,Erai cu pantalonii roşii/ Pe un
fotoliu leneş, verde,/ Şi-n ochii tăi, întunecoşii,/ Ştiam că lumea se va
pierde.’’
Versurile din Te du refac aventura cuplului primordial al omenirii, însă într-o
tandră superbie, fără conştiinţa păcatului adamic: ,,Te
du în aşternut şi-ţi află pacea,/ Pe noi de-acum se caţără un şarpe,/ Am până
şi privirea de otravă/ Iar mâinile-s ca fierul înroşit’’.
Forţa expresivă este ranforsată, în
cercuri concentrice, de logodirea inspirată, în aceeaşi sintagmă, a unui
element concret, greu de materialitate: călăul,
cu unul abstract: poftei -, strofa
atingând performanţe specifice numai marilor creatori: ,,Te
va strivi călăul poftei mele;/ În părţi egale trupul ţi-l voi rupe/ Şi fiecare
parte, trădătoare,/ Te va mărturisi şi te va pierde.// Dar ţintele ce le voi
bate-ntr-una/ Crucificându-ţi marmora sub Lună,/ Se vor topi de trupul ce va
arde/ Aprins şi răsturnat cu focu-n sus’’.
Poetul Mihai Nenoiu le ademeneşte,
dar nu le abandonează, pe cititoarele sale, în mitica fierărie a lui Hefaistos,
unde jarul, fumul, scânteile şi ţimbalul loviturilor de baros şi de ciocane de
diverse game aţâţă simţurile şi stârnesc patimi de tot felul .
VA URMA
Scriitorul zilei : Ovidiu Cotruș; Horia Bădescu
ilazu.blogspot.com/2012/02/scriitorul-zilei-ovidiu-cotrus-poezii.html
Poezia zilei: Mihai Nenoiu
Adame!
Uită-te cum se unduie-n mers
Numai linii şi curbe
Şi cum se îneacă în oglinzile trupului tău
Învăţându-l cu ele să umble.
Stolul ascuţitelor se coboară
Năpustite ca o toporişcă
Şi se frânge dunga pieptului, portuoară
Şi, Adame! Liniile Domnului se mişcă.’’
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006
27 II. Ieri a sosit Gelu, ne vedem la garsonieră, punem multe la cale. Acasă,
buchiseală la Jurnalul ’79-‘81, vreau
să adaug Vînturariţa şi Jurnalul
călătoriei în Luxemburg, sunt vreo 90 de pagini, o să mă cocoşeze. Dar am
renunţat la idea de a publica Bucuria
privirii, o carte separată cu călătoriile mele în Europa. Azi duc dosarul Confesiunilor la Muzeul literaturii şi-l
înscriu pe numele lui Murgeanu. La Asociaţie aflu că s-au făcut validări, însă
Mano şi noul Comitet s-au declarat foarte exigenţi, în special Agopian şi
Prelipceanu: Cine e ăsta? Cine-l recomandă? Cine a scris în presă despre? Şi au
început să citească de prin cărţi. Pînă pe la 8 seara, picîndu-i pe cei mai
mulţi. Precum că s-au bulucit să intre în Uniune de cînd au aflat că se măresc
pensile. Complet fals, căci s-au validat dosare depuse acum 2-3 ani, cînd nu se
ştia de… Însă bătrînii noştri au parapon pe tineret, pe noii veniţi. Dintre
care unii îi sfidează public, declarînd că nu-i interesează Uniunea, o formulă
comunistă… Trec pe la Agenţie, directorul e ocupat, trec pe la Centrala sării,
Minciunescu mă primeşte cu veşti rele, s-au primit dispoziţii să nu mai acorde
sponsorizări. După fix un an de cînd insist…
Trec pe la Murgeanu, îi dau veştile bune, îi place
fotografia profesorului univ. George M,
zice: Avem şi un academician în familie. Îi instalez antivirusul. El vesel-plutitor,
scoţînd cîte un chiot. Îi spun că bucovinenii vor sărbători centenarul naşterii
lui Traian Chelariu, zice: E omul care mi-a spus că sunt genial. Apoi insistă
ca Vinea să-i dea cartea, sub orice formă. Îmi arată ultimul număr, adus de
mine de la cutia poştală, suplimentul cultural din Meridianul românesc, un
supliment cultural de 6 pagini înţesate, scrise numai de IM. Eu de ce nu scriu
despre chestia asta? Cam are dreptate. Dar unde să le public?
Seara, la Sala Oglinzilor, se citesc 2 piesuţe
umoristice de H. Gârbea, începute bine spre foarte bine şi continuate ca la
Vacanţa Mare. Oare de ce coboară ştacheta chiar aşa? Altfel, sala plină. Îl
zăresc şi pe Ţone, dar nu stă pînă la urmă. Spre casă vin cu Neli Oprea,
care-mi dă dreptate.
Va urma
Mihai Nenoiu îndrăgostit |
Ion Lazu, Mihai Nenoiu, 2015 |
Lidia Lazu și Maria Urbanovici, 2014 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu