INVITAȚIE LA SALA CALDERON
GRIGORE VIERU - 80, ION LAZU - 75
Joi, 26 februarie, orele 16:00, la Sala Calderon (str. J.-L. Calderon nr. 39) va avea loc o Seară de Poezie:
- Remember Grigore Vieru - 80, prezintă Mihai Prepeliță;
- Aniversare Ion Lazu - 75, prezintă: Maria Urbanovici, Radu Voinescu, Ștefan Dimitriu, Marian Drăghici.
În deschiderea Serii de poezie WMP (Mișcarea mondială a poeților de pretutindeni), vor citi din lirica proprie 12 poeți bucureșteni;
În încheiere, un microrecital CELESTE: Felicia Popescu (chitară), Nicu Șandru (flaut).
Ion Lazu va dărui câte o carte cu autograf fiecărui participant.
Vă așteptăm cu mare drag.
Scriitorul zilei: Corneliu Buzinschi:
ilazu.blogspot.com/2012/02/scriitorul-zilei-corneliu-buzinschi.html
Poezia zilei: Mihai Elin, n. 25 februarie 1941
Va trebui să privim cu alți ochi.
Ei bine!
Cei mai bărâni dintre noi
au câte două sau trei
şi unii chiar câte patru perechi de ochi
pe care i-au dosit prin cufere, prin poduri
Şi scotocesc prin lucrurile vechi
şi calcă în picioare fotografiile vinete,
bâjbâie pe deasupra,
foşnesc pe dedesubt,
pipăind relicve pâcloase
şi se ridică în papuci de casă
cu strigate anemice,
cu junghiuri în oase
şi cu pânze de păianjen pe fețe.
Cu ochii regăsiți,
unii văd lumea plecată spre dreapta,
alții - prăvălită spre stânga,
unii o văd grozav de turtită, pe brânci,
şi, în sfârşit, cei rămaşi
nu o mai văd de loc
pentru că ochii lor sunt opaci de vechime.
Iar, noi, cei lipsiți de memorie încă,
noi stăm în ferestre,
cu fețele de var, absorbind prin degete lumea
pentru ochii cei adevarați.
Poezia zilei, Marian Drăghici, n. 25 februarie 1953
***
pe măsură ce se însera
am privit pagina albă goală
cu disperare crescândă: pe un câmp luminos luminos
oare ultimii funigei întunecară harul meu poetic sau
albul dinților tăi femeie
răsăriteană? De departe cred că aveam
o uimire-a figurii de bătrân ce nu-și mai poate duce
biserica rămășiței
de la masa de scris pân-la marginea patului
de la marginea patului pân-la masa de scris
și lin începe să plângă - și plângi și plângi -
pe treptele acelei biserici
a rămășiței
cu albul ochilor întorși mult în timpul din urmă
unde iar se văzu
tânăr și liber
într-un fel, între toate
cel mai mult iubind în înserare
aerul înserării plin de idealitate.
(din HARRUM - cartea ratării, ed. Vinea, 2001)
Dan Lupescu despre volumul Poezii de dragoste al lui Mihai Nenoiu, II
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006
1 o3. Ieri şi azi noapte viscol, azi de dimineaţă o lumină albă ca de basm. Soare. Plec la Viaţa Rom., dar nu a venit nimeni, nici la 12:15, nici la 13:00, nici la 14.00, căci între timp dădusem o raită la Muzeul Literaturii, pentru lansarea lui Uricaru, Supunerea, Polirom, primul lui roman de după Revoluţie. Vorbea Condeescu, a încheiat autorul, precum că am obţinut libertatea dar nu ştim să ne folosim de ea. Răul există, nu-i da atenţie, vezi-ţi de binele pe care vrei să-l faci, altfel răul se nutreşte din forţa celui ce-l înfruntă. În sala nu chiar plină, Buzura, cu soţia, Bălăiţă, Goci, Gârbea, Mircea Ghiţulescu, Răzvan Petrescu de aseară, Grazia Dima, Naidin, C. Vică veniţi căci au fost invitaţi. La urmă un singur cititor vrea autograf, cel care făcuse filmarea, de la Radio. C. Vică, supraveghind acest dezastru la nivelul vânzării cărţii. E. U., anul trecut preşedintele scriitorilor, acum dînd un singur autograf.
Fotografii cu scriitori prieteni
GRIGORE VIERU - 80, ION LAZU - 75
Joi, 26 februarie, orele 16:00, la Sala Calderon (str. J.-L. Calderon nr. 39) va avea loc o Seară de Poezie:
- Remember Grigore Vieru - 80, prezintă Mihai Prepeliță;
- Aniversare Ion Lazu - 75, prezintă: Maria Urbanovici, Radu Voinescu, Ștefan Dimitriu, Marian Drăghici.
În deschiderea Serii de poezie WMP (Mișcarea mondială a poeților de pretutindeni), vor citi din lirica proprie 12 poeți bucureșteni;
În încheiere, un microrecital CELESTE: Felicia Popescu (chitară), Nicu Șandru (flaut).
Ion Lazu va dărui câte o carte cu autograf fiecărui participant.
Vă așteptăm cu mare drag.
Scriitorul zilei: Corneliu Buzinschi:
ilazu.blogspot.com/2012/02/scriitorul-zilei-corneliu-buzinschi.html
Poezia zilei: Mihai Elin, n. 25 februarie 1941
Va trebui
Ei bine!
Cei mai bărâni dintre noi
au câte două sau trei
şi unii chiar câte patru perechi de ochi
pe care i-au dosit prin cufere, prin poduri
Şi scotocesc prin lucrurile vechi
şi calcă în picioare fotografiile vinete,
bâjbâie pe deasupra,
foşnesc pe dedesubt,
pipăind relicve pâcloase
şi se ridică în papuci de casă
cu strigate anemice,
cu junghiuri în oase
şi cu pânze de păianjen pe fețe.
Cu ochii regăsiți,
unii văd lumea plecată spre dreapta,
alții - prăvălită spre stânga,
unii o văd grozav de turtită, pe brânci,
şi, în sfârşit, cei rămaşi
nu o mai văd de loc
pentru că ochii lor sunt opaci de vechime.
Iar, noi, cei lipsiți de memorie încă,
noi stăm în ferestre,
cu fețele de var, absorbind prin degete lumea
pentru ochii cei adevarați.
Poezia zilei, Marian Drăghici, n. 25 februarie 1953
***
pe măsură ce se însera
am privit pagina albă goală
cu disperare crescândă: pe un câmp luminos luminos
oare ultimii funigei întunecară harul meu poetic sau
albul dinților tăi femeie
răsăriteană? De departe cred că aveam
o uimire-a figurii de bătrân ce nu-și mai poate duce
biserica rămășiței
de la masa de scris pân-la marginea patului
de la marginea patului pân-la masa de scris
și lin începe să plângă - și plângi și plângi -
pe treptele acelei biserici
a rămășiței
cu albul ochilor întorși mult în timpul din urmă
unde iar se văzu
tânăr și liber
într-un fel, între toate
cel mai mult iubind în înserare
aerul înserării plin de idealitate.
(din HARRUM - cartea ratării, ed. Vinea, 2001)
Alţi scriitori:
Cezar Bolliac, m. 1881
Al. Duiliu Zamfirescu, n. 1892
Virgil Duda, n. 1939
1.
Capodoperă
de muzicalitate bizantină
În poemul Fără şir, diafanitatea gen Dan Botta din versurile şi repetiţiile
ce deschid căi nebănuite pentru roiuri de tâlcuri şi unduiri: ,,Îmi
plac ciorapii să-ţi plesnească pe pulpe,/ Să te deochi şi să te deşir;/ Îmi
place să ne mestecăm ca două culori/ Fără şir împăturindu-ne, fără şir…// Vino
când mă scutură cerbii/ frecându-şi de mine dogoarea;// Vino cu ochii cuprinşi
de furtună/ Să mă pierd în ceaţa trupului tău…’’ trece aproape instantaneu, spre final, în ţipăt existenţial: ,,Patima
să-mi biruie bordul/ Şi, ca dintr-o eclipsă de Lună,/ Să-ţi năvălesc cu
pânzele-ntinse/ Fiordul…’’
Repetitivitatea anumitor sintagme
potenţează, progresiv, dialogul abia întrezărit, ca între heruvimi, îngeri şi
serafimi, din poezia Nemărginirea, ce
poate părea, la o privire fugară, o simplă notaţie lirică (vai, dar cât de adâncă este simplitatea
şi cât de greu poate fi atinsă, trăită, transmisă!): ,,Între mine/ Şi tine,/ Un spaţiu de
ceaţă,// Între mine/ Şi tine,/ Închipuirea.// Iată de ce,/ Privim cu suflete
întrebătoare/ Cum se destramă, apropiindu-se,/ Între mine/ Şi tine,/ Tot mai cuprinsă,/ Nemărginirea’’.
Capodoperă de ingenuitate, ca stare
de spirit, capodoperă de muzicalitate
bizantină, copleşitoare, izvorând, parcă, din ochii bizanţi,
holbaţi de o colosală mirare întrebătoare, ai celebrei, la scară planetară,
sculpturi brâncuşiene Domnişoara Pogany -, poema Lorelai l-a încântat străfulgerător, în 1969, pe Al. Piru, care a
stopat imprimarea revistei Ramuri (al
cărei redactor şef abia fusese numit), i-a găsit, printr-un hocus-pocus, loc în
pagină şi a publicat-o rapid.
Ca un descântec sfios şi calm, ca o
colindă de Paşti (pentru că există, da, există şi colinde de Înviere) şi ca o rugăciune de o transparenţă divină sună această poemă Lorelai de Mihai Nenoiu: ,,Eram de
mişcare şi mă pierdeai/ Leagăn blond, Lorelai,/ Păpuşă de tei arzător,/
Ameţeală şi capăt de dor,/ Galbenă stare cu margini de geam/ După care
Lorelam.// Eram de mişcare şi de lila,/ Până şi aerul mă rănea,/ Singuri de
jur-împrejurul,/ Tu plângeai căutându-mi conturul,/ Şi plângeai, plângeai,
Lorelai,/ Până eu mă depărtam/ Înc-odată ca să vin/ Palid şi suav şi Lorelin.//
Eram ca o furtună amândoi,/ Oceane cu ţărmurii goi,/ Şi vroiam să murim de
halou,/ Într-un vis,/ Ameţiţi de Lorelis.// Fată de aer bălai,/ Lorelai,
Lorelai…’’.
Mihai Nenoiu umblă prin măruntaiele
Poeziei, ale Constelaţiei Lirei, cu siguranţă de Meşter Manole -, forţa sa
vizionară, de Demiurg, delicateţea sa Regală, poruncitoare, şi sălbăticia de Rob
atoateştiutor, atotstăpânitor ducându-ne cu gândul la universul ezoteric al
esenţelor din sculpturile-ectenii ale lui BRÂNCUŞI, dar şi la secretele
rarisimilor aurfauri de bisericuţe
de lemn din Maramureş şi din nordul Olteniei, bisericuţe mai zvelte şi mai
grabnic înşurubătoare în cer decât maiestuoasele, greoaiele catedrale gotice,
care strivesc spiritul, nelăsându-l a se Înălţare la cer.
Susţinem afirmaţiile de mai înainte
chiar şi printr-un poem de o înşelătoare simplicitate, cu titlu-capcană, dat,
credem, numai în joacă: Pantera roz. Această
poezie are, însă, rezonanţa desenelor în nisip caligrafiate de Arhimede
înaintea sosirii nevolnicului soldat ucigaş: ,,Vino şi
trece-mi pragul singurătăţii/ Panteră roz, dorinţă sălbatică./ Sfâşie-mi
alcătuirea şi vezi,/ Albul oaselor nu-nseamnă pace,/ Şi nici cuşca pieptului/
Nu-i temniţa inimii/ Şi nici ochii mei/ Două lacrimi.// Dar ca să vezi toate
astea/ Trebuie să vii/ Şi sălbatică/ Să-mi treci pragul singurătăţii’’.
Fioruri eminesciene tresar (ca
diamantatul păun-înfoiat plaur ce lunecă, în plină amiază de vară, pe braţul
lucitor, orbitor, al Dunării alergând, deltaic, spre Marea cea Mare) în poemul Nu te du, în care multiple rime, repetiţii, ecouri din ecouri nasc
maree de sensuri şi taine dând fluiditate cuceritoare trupului suav al
poemului: ,,Nu te du, o, nu te du/ Până unde este nu/ Şi rămâne singur
tu.// Nu te du, te du departe/ Până nu, nu se mai poate,/ Până unde este
moarte.// Vino tu cu tine toată/ Să înfăptuim o roată./ Vino tu fără de tine/
Să cobori adânc în mine/ Legănaţi de curcubeu/ Să fiu Tu şi să fii Eu.// Vino
fără apărare/ Să-mi fii ţărm de alinare,/ Vino să te port pe umăr/ Respirarea
să ţi-o număr.// Fii cu sufletul aproape/ Peste-aici, peste departe,/ Peste tot
ce nu se poate,/ Peste tot ce ne desparte,/ Peste zile, peste nopţi,/ Ferecând
atâtea porţi/ Câte-n suflet poţi să porţi…’’.
2.
Metronom
al iubirii
Chiar şi poemele în vers liber sau
în vers alb au cadenţe şi sonorităţi de fagot jucăuş, sau tăietură fermă de
aforism, vorbă de duh, maximă -precum Mereu
împreună, din care decupăm: ,,Mările nu ne
despart:/ Ele sunt leagănul paşilor,/ Nesiguranţa şovăitoare.// Cerul nu ne
desparte:/ Este ochiul în care plutim/ Speranţă şi loc al gândirii// Nici
Pământul nu ne desparte:/ Este trupul nostru, Templu cu altare de jertfă…//
Nici soarele nu ne desparte: Este cununa amândurora.’’. Ca un surâs bonom, poemul se încheie cu o …deschidere de suflet întru
îmbrăţişare: ,,Iar acum răsare Luna (…)/ Şi nici ea nu ne desparte…’’.
Vacanţa pare o inscripţie copilăroasă, dar
grea de sensuri, pe nervura unei frunze de plop răvăşit, pe malul mării: ,,Înainte
de vacanţa mare/ Voi fi punct,/ Toate să cadă./ Sufletul îmi alunece/ Peste un
alt fel/ De altă zăpadă.// Şi,/ Eu mă voi transforma/ În vocală./ Iar tu în A/
Ori în îngerul I.’’.
Cu totul insolit este poemul Portret, conturat din patru succinte
distihuri, a câte două plus trei cuvinte, aşadar cinci în total, dintre care
trei se repetă ca un metronom implacabil. Metronom al
iubirii, al destinului inexorabil. Aşadar, în fiecare distih apar doar câte două cuvinte noi. Iată cum sună
această inscripţie pe răbojul trecerii-petrecerii prin cele lumesc efemere,
scrisă cu lama de silex ori de andezit: ,,Sunt trup/ Pentru prezenţele
tale.// Sunt duh/ Pentru trădările tale.// Sunt ecou/ Pentru tăcerile tale.//
Sunt greşeală/ Pentru iertările tale.’’.
Repetarea imnică a celor trei cuvinte-suveică ţese o maramă în care
transparenţa şi fragilitatea joacă, parcă, hora ielelor, sânzâienelor,
aglutinând sensuri noi, care înalţă necontenit silueta adolescentină a
poemului, deschizându-i zări nebănuite. Rezultă un Portret numai aparent în
linii frânte, pentru că, în adâncuri, el poartă in nuce efluviile unui lied sincopat, scris pe aripi răzleţe de
pescăruşi plutind între două mări – aceea a cerului şi cea oglindită în cer, marea valurilor foşnind a dor.
Partenera de dialog a poetului, din
poemul-icoană Portret, s-ar putea să nu fie aici doar
Ea, Femeia iubită, ci chiar Trinitatea divină, Troiţa de la răspântii de
vânturi, de veac…
3.
Vigoare,
plasticitate, forţă expresivă
Pipa păcii din Sonet-ul de la pagina 26 poate fi mereu visata pipă a întemeirii
unei familii. Străvechiului motiv Soarele şi Luna, Mihai Nenoiu îi adaugă Marea
– oglindă răsturnată (la rândul ei) în cer – şi temerea bărbatului că nu va primi binecuvântarea de a
clădi un cuplu.
Dincolo de poza vag romantică, poemul
Sonet are vigoare, plasticitate şi
forţă expresivă de psalm arghezian: ,,Un ţipăt putrezeşte
născând umbră./ Plânge auzul fără de-nceput./ Lumina printre nouri se preumblă/
Pe-un cer de sânge, cerşetor şi mut.// Surâde împotrivă întâmplarea;/ Sunt
păcătos de gând şi nerostit./ Mă uit la tine cum se uită marea/ La soarele pe
cer rostogolit.// Dar Lună eşti şi-i noaptea petrecută,/ Te duci alene să
cobori în somn,/ Iar eu-mi-nalţ în vata zilei clipa// Şi va rămâne-n veci
pierdută/ Prinţesa întâmplării: să-i fiu Domn/ Şi-n ceasul păcii, tandru, să-mi dea pipa.’’. Referirea este, se înţelege, la aceeaşi pipă a păcii… întru
întemeirea unui cămin.
Procedeul repetiţiei îl întâlnim şi
în poezia intitulată chiar Prea mult:
,,Prea
mult adâncă, marea ne cuprinde,/ Prea-nalt
adâncul, cerul ne-nfăşoară,/Prea multă peste toate se întinde/ Privirea
înăuntru şi-n afară.’’. Aglutinarea
,,prea…, prea…, prea…’’ – de remarcat oximoronul: ,,Prea-nalt adâncul…’’ –
potenţează presentimentul alungării solitudinii din ultimul vers: ,,Şi
oameni număraţi doi câte doi.’’.
Pe aceeaşi linie a diafanului şi
suavului, remarcabilă, se înscriu sonetele O
Diană (,,Copila blândă, încă nerostită’’), Căluţ
de mare cu Raluca, Sonet cu Maria la a 26-a aniversare – dintre care cel puţin ultimul se
constituie şi ca o inscripţie tandră, la moment aniversar, pentru fiica sa,
Maria, inscripţie deloc siropoasă, deloc înecată în dulcegării paterne, ci,
dimpotrivă, de o rezonanţă gravă, violoncee: ,,Înalţă-ţi trupul zvelt, de
zi senină./ Cu alb şi negru este zarul sorţii/ Din palma timpului rostogolit,//
Preschimbă-te pe cer în Lună plină,/ În floare, deschizând zăvorul porţii,/
Să-ţi fie anul nou împodobit.’’.
Înfiorări botticelliene, şăgalnice
hore antonpanneşti şi barbiene, de o prospeţime unică -
în care viaţa palpită ca un inorog presimţind poala fecioarei, în care-şi va legăna scânteietorul unicorn -, întâlnim în Recepţie, triptic de trei tristihuri, dintre care le cităm pe
ultimele două: ,,Nălţând cenuşi din crucile pădurii/ În care domnitorul
şi-a frânt calul/ poftind jeraticul adăpăturii// Şi adorind să fie pretutindă/
Domniţa şa a patimilor sale/ Scăldată, primenită şi poftindă.’’.
Poemul Recepţie (,,Unde petrece-n colţuri necuratul’’) respiră un aer şăgalnic haiducesc, cu
ecouri din Cântice ţigăneşti de Miron
Radu Paraschivescu şi din versurile gemene ale hispanicului Federico Garcia
Lorca. Demne de citat – şi de memorat – sunt, în integralitatea lor, versurile
din grupajul De zece ori haiku, din care, în criză de spaţiu fiind, cităm
doar: ,,3. Desăvârşirea/ Sinelui către sine/ - singurătatea.’’; ,,5.
Tăcerea în doi/ Curbează greutatea/ Nemărginirii.’’ (n.n. haiku pe postament de capodoperă, genial!); ,,10. Pentru Petrarca/ E sărutul Laurei/ O gură de fum.’’.
Va urma
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2006
1 o3. Ieri şi azi noapte viscol, azi de dimineaţă o lumină albă ca de basm. Soare. Plec la Viaţa Rom., dar nu a venit nimeni, nici la 12:15, nici la 13:00, nici la 14.00, căci între timp dădusem o raită la Muzeul Literaturii, pentru lansarea lui Uricaru, Supunerea, Polirom, primul lui roman de după Revoluţie. Vorbea Condeescu, a încheiat autorul, precum că am obţinut libertatea dar nu ştim să ne folosim de ea. Răul există, nu-i da atenţie, vezi-ţi de binele pe care vrei să-l faci, altfel răul se nutreşte din forţa celui ce-l înfruntă. În sala nu chiar plină, Buzura, cu soţia, Bălăiţă, Goci, Gârbea, Mircea Ghiţulescu, Răzvan Petrescu de aseară, Grazia Dima, Naidin, C. Vică veniţi căci au fost invitaţi. La urmă un singur cititor vrea autograf, cel care făcuse filmarea, de la Radio. C. Vică, supraveghind acest dezastru la nivelul vânzării cărţii. E. U., anul trecut preşedintele scriitorilor, acum dînd un singur autograf.
Şi totuşi, continuăm să scriem, să ne concurăm, să
căutăm sponsorizări, să ne zbatem pentru editare. La ieşire, un bătrîn care
intervenise la discuţii, (Andrei Sopon), exclamă ceva de genul ăsta: Altfel ar
fi arătat romanul dacă autorul ar fi discutat cu mine! Şi reiese că el a trăit
în Rusia sovietică şi cunoaşte lucrurile îndeaproape. Alde Soljeniţîn au indus
în eroare pe cei din Vest. Comunismul a fost introdus cu ajutorul lui
Hristos. Cum?, zic. N-au dărîmat ei 6000
de biserici din cele 8000?! Bolşevicii i-au folosit pe preoţi pentru a demola
din interior creştinismul. Pe el l-au torturat, l-au îndoctrinat. Marx nu s-a
referit la creştinism cînd a spus că religia e opiu pentru popor, ci la
păgînism. Şi spune în continuare numai lucruri de care mă crucesc: Creştinismul
nu înseamnă Biblia, care e o aiureală. Chipul cioplit, icoanele. Etc.
Îl iau
îndeaproape: De unde este? Din Tighina. Dar mai exact? Din Talmaz. Rudă prin
alianţă cu Ştefan Ciobanu. Îi spun că sunt din Cioburciu, rudă şi eu cu Ş.C. Perplexitate. Ce mai ştiu de Valeriu Ciobanu,
de Alla? Îi spun că V. a murit, i-am scos un volum postum, iar Alla e în
America, la fiul ei, care între timp a murit, ea încă trăieşte. Zice: Şt. C. s-a
căsătorit cu o nemţoaică, Schmith. Îi spun că am scris despre Venetici, ştie, a vrut să vină la
lansare însă a întîrziat. Dau mîna cu el la despărţire, are o mănuşă în mîna
dreaptă, căreia se pare că-i lipseşte palma. Scund, cărunt, cu faţa bălană,
slavă şi ochii mici, albaştri. La drept vorbind, seamănă cu ce-mi închipui eu despre Ștefan Ciobanu. Greu de înţeles care este de fapt credinţa
acestui om înverşunat, e clar că în decurs de 75 de ani bolşevicii au săvîrşit
o mutilare-mancurtizare hidoasă asupra dreptei credinţe, în capul oamenilor nu
mai e nimic din limpezimea mesajului lui Hristos. Înspăimîntătoare schilodire a
sufletelor şi conştiinţelor. Pînă la urmă gîndul te duce şi mai departe, la
teribilele secte din vechea Rusie ţaristă.
Va urma
Magda Ursache, 2009 |
Ion Horea, Titus Vâjeu, 2014 |
Ștefan Dimitriu, 2014. |
Ion Murgeanu, 2015 |
Ion și Lidia Lazu, Mihai Nenoiu, Dan Tipuriță, onomastica 2015 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu