5 decembrie: Aurora Cornu, n. 6 dec. 1931
La Paris a făcut critică literară la
emisiunile Monicăi Lovinescu. A jucat în 1970 rolul principal dintr-un film Le genou de Claire, apoi a făcut un film
de autor. A trecut pentru trei ani în Anglia, unde a făcut film şi a fost soţia
unui reporter Aurel Cornea. Au urmat cinci ani în Statele Unite, după care a
revenit la Paris. La o revenire în România, prin 1979, Marin Preda i-ar fi
cerut permisiunea de a scrie despre dragostea şi căsnicia lor. Cum a scris
despre toate acestea, în Cel
mai iubit dintre pământeni este
altă poveste; A. C. opinează că autorul a croit lucrurile după necesităţi
romaneşti, luând de ici şi de colo ceea ce intra în reţeta romanului, şi că în
general, s-a cam grăbit cu elaborarea romanului, poate presimţind sfârşitul. În
România, Eugen Simion a insistat să-i fie publicate scrisorile de dragoste
primite de la autorul Moromeţilor, de
care criticul literar s-a ocupat cu asiduitate. Alte scrieri ale Aurorei Cornu,
care debutase în presă, apoi şi editorial cu volume de poezii, de data asta
proze scurte şi romane, scrise în engleză însă localizate pe plaiuri
dunărene, sunt prevăzute să apară în România.
Opera literară: Studentă. Poem, Editura
Tineretului, Bucureşti, 1954; Distanţe. Versuri, Editura pentru
Literatură, Bucureşti, 1962; La déesse au sourcil blanc, 1984;
Romanian Fugue in C Sharp. A Novel and Nine Stories, 2003; Fugă spre centru,
Editura Albatros, Bucureşti, 2005 (traducere de Radu Paraschivescu).
Citeşte mai mult:
http://www.autorii.com/scriitori/aurora-cornu/
http://agonia.ro/index.php/author/0032557/index.html
În numărul pe noiembrie 2014 al revistei Argeș a apărut, la pagina 20-21, o cronică literară de Ion Lazu la romanul Jocul de-a viața de Ana Calina Garaș. Îl reproducem mai jos:
Ana Calina
Garaş – Jocul de-a viaţa… şi truda scrisului.
- un eseu
de Ion Lazu-
Dintr-un
neam de bănăţeni mai înstăriţi, s-a născut, ca prâslea al familiei, după trei (”fraţi
mai mari,/ unii morţi alţii plugari” – Ion Barbu), în localitatea
Domaşnea, fostă în vremea austro-ungarilor sat grăniceresc, cu ţărani liberi,
meniţi să apere hotarele imperiului. A urmat şcoala primară şi pe cea secundară
în satul natal, apoi a dat admiterea la Şcoala pedagogică din Caransebeş. În
perioada învăţământului, tatăl, trecut la chiaburi, a trebuit să se angajeze
într-o fabrică de cherestea, spre a-şi augmenta dosarul. A fost învăţătoare la
Jimbolia şi Timişoara. Aflată cu elevii săi într-o tabără de vacanţă, s-a
îndrăgostit de un pictor bucureştean, şi reciproca - iubire la prima
vedere -,
urmându-l pe artist fără ezitare în Capitală. Un fiu, care a moştenit
darul artei grafice de la tatăl său. Acesta pleacă la Paris, unde participă la
o expoziţie de grup, refuzând să se mai întoarcă. La vârsta de 14 ani, fiul îşi
vede viitorul compromis din cauza dosarului (tatăl transfug); mama epuizează
toate încercările de a-l înscrie la vreo şcoală de arte plastice din ţară,
apoi, în disperare de cauză, cere expatrierea.
(Dar s-o cităm pe autoarea însăși:
Ana Calina Garas - Scurtă notă bio-bibliografică:
Viaţa îmi este o fugă prin lume.
Născută în comuna Domaşnea, am făcut Şcoala Pedagogică la
Caransebeş, am profesat în Banat la Timişoara, m-am căsătorit la Bucureşti. În
Belgia am emigrat, acolo nu m-am dat în lături de la nici o strădanie.
Am învăţat disciplina muncii la Bruxelles, loc de
iniţiere Phyto-bio-dermie şi acupunctură, Institut de Estetică,
Simplitatea
eleganţei am înţeles-o la Paris. În America , unde banul e rege, am
făcut bani şi am pus cu dor în cărţi gândurilr mele.
Ca valul chemat de Mare, am revenit în Europa. Trăiesc
între Bucureşti, Londra şi Bruxelles. Date mai precise despre mine le găsiţi în
cărţile mele, dacă o să aveţi curiozitatea să le citiţi.
JOCUL DE-A VIAŢA, roman
MASCA NOROCULUI, roman
BRODERII ÎN VID, poezii
TAINA, roman
LIBERI SĂ IUBIM, roman
BRODERII ÎN VID VOL.2, poezii)
Ana Garaş,
persoană empatică, cu vocaţia prieteniei, atrasă irepresibil de artă, de
pictură, muzică, literatură iar mai simplu spus: de iubire, artă, frumos şi
adevăr, citeşte, vizitează muzee, se mişcă în cercuri de artişti, şi între timp
îşi deschide un cabinet de cosmetică şi presopunctură, având mare succes profesional, dar şi ocazia
de a cunoaşte viaţa de taină a multora dintre pacienţi. Gândul de a
valorifica în scris aceste experienţe îi dă târcoale, dar şi mai aprig o îmbie
la scris amintirile bănăţene, dorul de ţară, neostoit. Potenţat de ideea
imposibilei întoarceri.
O etapă a
vieţii se încheie, în continuare se va ocupa cu succes de afaceri imobiliare.
Continuă să scrie, pradă amintirilor din copilăria domăşneană şi, după câteva
descinderi emoţionale în Banat, imediat după Decembrie 89, la începutul anilor
2000 se reinstalează în Bucureşti, însă împărţindu-se între străinătate şi
ţară, între îndeletnicirile care îi aduseseră succes social şi truda pe pagina
de literatură. În decurs de doar 10 ani îi apar pe rând la prestigioase edituri
din capitală următoarele cărţi: Jocul de-a viaţa,
roman, Masca norocului, roman,
Taina, roman, Broderii în vid, poezii, Liberi
să iubim, roman. De
menţionat că de grafica acestor cărţi s-a ocupat fiul scriitoarei, Răzvan
Roată.
*
*
Într-o vreme ca aceasta pe care o parcurgem cu inima
strânsă, când preocuparea pentru literatură a societăţii a căzut pe ultimul
loc, şi asta nu numai pe meleaguri carpato-danubiene, ci în toată lumea, noua
venită printre scriitori este nevoită să se racordeze unei vieţi literare dâmboviţene
dezafectată, autistă, care îşi deserveşte menirea; trebuie să vedem un semn cu
deosebire bun şi dătător de speranţe în faptul că romanele Anei Calina Garaş au
fost întâmpinate cu viu interes din partea publicului cititor şi cu aprecierile
elogioase, fără echivoc, ale unor actanţi de primă linie ai exegezei noastre,
precum Irina Mavrodin, Cornel Ungureanu, Emil Lungeanu, Dan Puric, Mihai
Antonescu, Lucian Gruia, ale altor condeie de prestigiu.
Cum era de aşteptat, au fost lansări de carte, interviuri la
Radio şi TV. Ana Calina Garaş este membră a USR, Filiala Proză Bucureşti.
Instruită nu doar la / şi pentru catedră ci cu atât mai mult
la / şi pentru şcoala vieţii, ucenicind la clasicii literaturii dar şi la
modernii şi posmodernii care merită atenţie, Ana Calina Garaş, talent nativ
substanţial, necontrafăcut, a înţeles un lucru esenţial: că trebuie să-şi
slujească vocaţia scriind simplu, la cald, despre lucruri trăite şi simţite de
dânsa, începând cu copilăria mirifică într-un sat submontan din zona
Mehadia-Caransebeş, să reînvie în paginile sale de proză oamenii locului,
striviţi sub necruţătorul tăvălug al istoriei postbelice; pe această direcţie,
de mai mulţi încercată, dar în care prea puţini au izbândit la propriu,
A.C.G. este un cântăreţ plin de har al frumuseţilor vieţii în mijlocul
naturii, este în acelaşi timp un cronicar sensibil şi creditabil, căci bun
observator al nemaisfârşitelor pătimiri ale sătenilor, imediat după instaurarea
comuniştilor, cu tot ce a însemnat aceasta: abrogarea valorilor tradiţionale
(hărnicie, cinste, credinţă în Dumnezeu, devotament pentru familie), punerea în
funcţiune a oribilei maşinării a lupte de clasă, vizând distrugerea
personalităţilor de frunte din orice comunitate, prigonirea şi exterminarea
partizanilor şi a tuturor celor care îi sprijiniseră în vreun fel, continuate
cu silniciile pentru colectivizarea forţată a agriculturii şi cu manipularea
grosolană a maselor. Foarte rar mi-a fost dat să citesc, descrise cu atâta
precizie, fără cedări şi poncife stilistice, scene din luptele partizanilor
bănăţeni, hărţuiţi de trupele securităţii, împuşcaţi fără milă (şi fără
somaţie).
Dar ceea ce face farmecul irezistibil al acestei autoare cu
destin insolit este caracterul muzical-înflorit al textelor sale, revenirea motivelor,
reluarea în alt ton a unor imagini cu funcţie de liant al scriiturii. Unul
dintre aceste laitmotive (dar sunt şi multe altele: al bunicii, al prietenei
din copilărie, al cântăreţului la taragot, al sălaşului izolat, al
scrânciobului, al câinelui, al vecinei etc, etc) este drumul foarte lung, de 5
km, parcurs în fiecare zi, în singurătate absolută de copilă, de la sălaşul
răzleţit pe Mala Lungă şi până la şcoala din mijlocul satului şi apoi
întoarcerea acasă, tot singură, la sălaşul din vale, odată cu declinul luminii;
acest drum este un adevărataxis mundi şi este o călătorie
iniţiatică, cu toate semnificaţiile aferente; din sălbăticie în răscrucea
comunei; de la ancestral la instituţional - deci un parcurs al civilizării; din
valea îngustă la zările dezgrădite ale satului; din extrema singurătate
primordială, cu fiori de frică, la maxima larma voioasă a şcolarilor adunaţi în
curtea şcolii, de la semiîntunericul din vale, în crăpatul zorilor, la
lumina scăpărătoare a dimineţii însorite; de la visătorie în iarba din livadă
la comuniunea cu tovarăşii de joacă; singurică pe drumeag şi pe cărarea dintre
fâneţe, cu desaga la spinare, încâlcindu-se în iarba înaltă, speriindu-se din
orice, cântându-şi sau născocind poveşti ca să capete curaj, îndemnând la deal
ca să nu întârzie la şcoală, ori uitând de sine în jocurile încropite; cu parcurgerea
în transă a tuturor splendorilor şi încântărilor naturale, dar şi a spaimelor,
a primejdiilor ca atare,- de la cântec la frisoane, de la petalele florii la
colţii fiarei; şi era de neevitat la dus şi la întors traversarea spăimoasă a
pădurii lui Lozici, o piatră de încercare pentru forjarea caracterului; mereu
cu teama lupilor care la un moment dat o urmăresc până la intrarea în sat...
Mala Lungă, toponim ce intră astfel cu drepturi depline în literatura noastră
este un topos singularizat, este centrul universului pentru copila care
deschide cu uimire şi nesaţ ochii asupra lumii, ca să şi-o asume şi să o
trăiască fără rest.
La sat, moartea pare zeiţa tutelară; veşnicia, da (Blaga),
dar şi principalul ei conbustibil: moartea. Iar până atunci, între vecini, o
solidarizare în destin dar şi multe durităţi, care au erodat la temelia
relaţiilor comunitare: cearta, invidia, pumnii, clevetirea care se proliferează
exponenţial cu înaintarea în vârstă. Babele clevetitoare, care despoaie viaţa
de orice urmă de frumuseţe.
Scriitura romanului, în ton confesiv, - între visătorie,
rememorare, mărturisire şi spovedanie - este o suveică neobosită, ţesând
noutăţile prezentului printre imagini recuperate din prima copilărie; în
urzeala scriiturii, conferindu-i trăinicie şi culoarea afectului; se
simte permanenţa dorului de ţară, în forme ardente, imperative. Şi, în subtext,
înţelesul că şi dorul de ţară este electiv: nu poţi să crezi în valoarea şi
temeinicia neamului tău, din care te-ai desprins şi după care tânjeşti, dacă nu
ai convingerea propriei valori şi temeinicii. Ticăloşii nu au ceea ce îndeobşte
numim „iubirea de moşie”.
O carte de multă înţelepciune, oferită cititorului, după o
experienţă de viaţă larg-cuprinzătoare, ce a fost împărtăşită / probată mai
întâi direct, celor care i-au prilejuit autoarei aceste reflecţii despre viaţă
şi rosturile ei şi abia după aceea trecute pe coala de hârtie. În metafizica sa
practică, ACG ne sugerează deschiderea spre înţelesurile lumii şi acreditează
ideea unor soluţii de viaţă personale, pe baza propriilor intuiţii; ea ne
propune acest model de urmat: munceşte pe rupte, până la epuizare ca să-ţi
câştigi pâinea zilei în sudoarea frunţii – iar odată ajuns la capătul puterilor
vei constata cu uimire că izvorul energiilor nu a secat, el îşi are sursa în
sufletul şi în credinţa ta; în momentele de cumpănă ale vieţii, întreabă în
toate părţile, informează-te, cere sfaturi de la cei care se arată binevoitori,
dar la urmă ia hotărâri pe cont propriu, asumă-ţi răspunderea, descurcă-te
singur! Cel mai de nădejde prieten îţi eşti tu însuţi. Nu poţi fi în prietenie
cu lumea dacă îţi eşti însuţi duşman.
Un abecedar şi o glossă, - a bunului simţ, a cuviinţei, a
demnităţii personale, a independenţei de spirit şi a libertăţii de
autoexprimare.
O sinceritate absolută, deconcertantă dacă n-ar fi şi
programatică, o dorinţă de mărturisire care nu se teme de excese, nici de
reacţii reprobatorii. Eu vreau să spun până la capăt ce am de spus, plăcut sau
neplăcut, fiecare e liber să mă judece pentru opţiunile şi susţinerile mele.
Cititor al acestor mărturisiri duse la ultima consecinţă, simţi cum în mintea
ta se instaurează un glas inconfundabil, este din nou tema copilului universal,
acel nucleu vital care-şi revendică locul printre semeni şi îndreptăţirea
existenţială. Copilul va parcurge un proces de autoconstituire, de la sfială şi
neîncrederea în sine, la dorinţa de a fi luat în seamă de convivi; şi apoi, în
mod minunat, de la încredere în posibilităţile proprii; până la jubilaţia
trăirii paroxistice nu mai e decât o jumătate de pas. Începi să te gândeşti că
un succes mai mare decât cel scontat ar duce la pierderea controlului, la
supraestimare personală; pe de altă parte îţi spui că e vorba de riscurile
asumate ale stilului confesiv, care tinde să acapareze avanscena.
În consemnarea discuţiilor cu clientele de la institutul de
cosmetică, nu avem doar istorii personale intime, pline de înţelesuri
dureroase, nici doar pretextul pentru a ni se transmite convingeri ale
autoarei, nedumeriri şi frustrări, ci ni se prezintă o investigaţie laborioasă
a stării de fapt a societăţii vest-europeană a anilor 80-90. O
insaţiabilă curiozitate privind natura ascunsă a firii omeneşti, o dorinţă
sinceră de a afla cheia personalităţii umane, taina ce o ajută să se menţină
deasupra, în vârtejul evenimentelor şi de a înţelege mersul lucrurilor, toate
aceste căutări şi scormoniri au contribuit indicibil la edificarea spirituală a
autoarei. Specialistul în presopunctură este un psiholog adhoc şi un confesor
implicat, totodată un subtil sociolog, dublat de un moralist şi de un
futurolog. Aflând poveşti dramatice, eşecuri intime, autoarea ajunge să se
întrebe despre viitorul omului ca atare, în era consumismului, a excesului de
comunicare ce în mod paradoxal a anulat efectele benefice ale confesiunii între
prieteni de-o viaţă...
ACG are tactul de a nu absolutiza un punct de vedere
personal, ea acreditează ideea că fiecare relaţie este o ecuaţie cu soluţii
inedite, puse în pagină de viaţa însăşi, rezolvate prin soluţii de unică
folosinţă.
Există o dinamică a preferinţelor, dublată de acumulări
durabile - după pasionata muncă la salonul de cosmetică, ACG se lasă furată de
o altă pasiune, dându-i câmp deschis să se desfăşoare: patima scrisului; o
devoţiune lasă goluri existenţiale, dacă nu e succedată de o altă pasiune, la
fel de acaparatoare.
La New-York, autoarea-mărturisitoare trăieşte o a doua
dezrădăcinare, aceasta chiar mai dură, într-o lume a frigidităţii interumane,
în faimosul „pustiu de 11 milioane”, cum îl numise Tennessee Williams.
Confirmările succesive, succesele sociale nu-i anulează zbuciumul
interior, personajul-narator caută mereu dovezi care să-l confirme.
Pe scriitorul adevărat îl înţelegi mai lesne din scris decât
din prestaţia sa în societate. Desigur, un scriitor contează prin operele sale
-, dacă ele sunt valabile totul e în regulă şi se omologhează, oricât de târziu
- căci nu contează decât opera finită. Iar pe de altă parte, faptul că
scriitorul X are talent cu carul, dar nu se îndeamnă la scris, că Y este un
stilist inegalabil, dar fără operă, nu au nicio relevanţă. Primează opera.
Astfel, lucru mai rar întâlnit la noi, avem din partea unei
persoane care s-a realizat în plan social o poveste emoţionantă de viaţă dar şi
o carte a bunelor intuiţii puse la lucru în mod optim. Nu da de-oparte ce-ţi
spune raţiunea, nici nu respinge aprioric ce-ţi spune inima, dar nu neglija
nici ce-ţi spune intuiţia, în clipele ei de graţie.
Vezi și www.centrul-cultural-pitesti.ro
Vezi și www.centrul-cultural-pitesti.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu