27 decembrie: Lazăr Iliescu, n.
27 dec. 1887 - d. 13 iunie 1977
Bucureştean de sorginte, fiul nelegitim al
unei tinere care s-a scăpat de povara greşelii sale, lăsându-şi progenitura în
grija unchiului său Ioseph Iliescu, tâmplar. Liceul în Bucureşti, iar
facultatea de Ştiinţe economice se pare a o fi făcut în Germania, unde în 1912
îşi lua un doctorat în ştiinţe economice. Debutase la doar 18 ani, cu traduceri
din franceză; a continuat să trimită din Germania articole, poezii, traduceri.
După război se reîntoarce în ţară şi va face carieră de economist. Abia în anii
1936-1940 revine la poezii, în stil clasic, chiar sonete şi se face remarcat
prin traducerea de referinţă din Baudelaire: Florile
răului. În 1946 candidează
pentru parlament din partea PNŢ, criticând regimul nou instalat. Poate fi
motivul pentru care nu mai apare în presă timp de un deceniu.
Reîncepe colaborarea la Viaţa Românească şi Ramuri, editând nu mai puţin de 20 volume de traduceri, în poezie,
dar şi în proză, în principal din autori francezi şi germani. Lenau, Musset,
Becher, Heine, Rimbaud, Elena Văcărescu, Ana de Noailles, Th. Mann, Hermann
Hesse, Racine, mulţi alţii... Însă traduceri la cel mai înalt nivel, din care
s-a nutrit generaţia de intelectuali de după război.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Lazar_Iliescu
Ion Schinteie, n. 27 dec. 1911 - d. 19 august 1985
Am considerat oportun să prezint la
rubrica Scriitorul zilei şi pe Ion
Schinteie, pentru că este posibil să nu se mai ivească ocazia să aleg între cei
doi literaţi: primul nonagenar, al doilea dispărând la 74 de ani, însă ambii
porniţi dezavantajaţi de soartă, primul ca fiu nelegitim, preluat de un unchi,
iar Ion Schinteie, de felul său din comuna Peştişani-Gorj, care a fost şi locul
de unde a pornit în lume C. Brâncuşi; I. Schinteie, rămas orfan la 6 ani,
creşte în orfelinatele de la Tg. Jiu şi Craiova, face o parte din liceu la Tg.
Jiu, continuă la Craiova, iar apoi, cu o bursă oferită de primăria din Craiova
merge la Litere şi Filosofie dar şi la Drept, în Bucureşti. Îşi ia
licenţa în 1937, iar doctoratul doi ani mai târziu, 1939. Va fi profesor de
franceză şi italiană la Craiova, apoi se transferă la catedra de la Institutul
Pedagogic craiovean, nou înfiinţat.
Debutase publicistic în 1931, iar
editorial în 1938 cu Leopardi
şi operele morale. Publică articole şi cronici literare şi dramatice la
reviste din Craiova şi Bucureşti. Două volume de poezii, Ibis, 1942 şi Ion ăl Mare, 1946, primul în manieră
clasicistă, al doilea dorind să fie pe linia noului regim, nu edifică o operă
lirică. S-a remarcat ca traducător (din Ugo Foscolo, din Giono) şi ca autor de
dicţionare.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Ion_Schintee
Alţi scriitori:
Tudor Vianu, n. 27 dec
1897 - d. 21 mai 1964.
Emil Giurgiuca, n. 27 decembrie 1906 - d. 3 martie 1992
Ştefania Plopeanu, n. 1944
Ion Lazu - O pagină de jurnal, 2004
29 octombrie.
Deschiderea la Casa Poporului a Muzeului de artă modernă – o batjocură! Cu
Lidia şi Ţuca, ambele scîrbite de imbecilitatea exponatelor. Dan Grigorescu:
Vor fi mari proteste! Eu: Mult tineret... El: Au fost convocaţi, sunt tineretul
PSD. Mihai Prepeliţă se laudă că i-au cerut şi lui 3 tablouri, dar nu le dă
pentru că nu plătesc nimic. Le poate vinde în SUA, cu 200 mii de dolari (?).
Dan Hatmanu, bravînd, se fotografiază în faţa celor două tablouri cu nea Nicu
şi ţaţa Leana. Schimbăm cîteva fraze ironice. Ştefan Câlţia, tăcut. Dan Nasta,
abia trăgîndu-şi piciorul operat. N. Ţone cu aer rătăcit, obosit rău după 9 ore
de lucru la ed. definitivă Abăluţă. Îi spun că Titus Vâjeu vrea să scoată o
carte despre Andrej Vaida… Vorbeşte Răvzan Th., nimeni nu-l ascultă. Se duc să
chiolhănească într-o sală anexă. La plecare, printre perdele, zărim o unică
sală de la parterul imensului imobil, enormă sală, strivitoare ca dimensiuni,
inutilizabilă. Ţuca: Ar fi bună pentru recepţii. Aş fi de acord, zic, dar în
Casa Poporului există vreo sută de săli de asemenea dimensiuni ciclopice. În ce
scop au fost proiectate?! În fapt, casa, privită pe laturile ei, e o imensă
hardughie. Încă neterminată dar deja în prăbuşire, cu gunoaie, cu şobolani şi
ciori. Cum să încălzeşti pe timp de iarnă o asemenea gaură neagră?! Să
constrîngi cel mai sărac popor din Europa să investească în cea mai gigantică
hardughie, nefolosibilă – nu e asta curată paranoia pe seama naţiunii? Iar
răspunsul verișoarei nu mai contează…
De ce oare e lumea bulversată de traiul acesta prea
complicat? Pentru că trebuie să convieţuiască oamenii cumsecade (însă cu nervii
deja în pioneze după atîtea hărţuieli...), cu oameni prea răi pentru acestă
viaţă...
Tiranul şi poporul... Şi totuşi, din acest binom este
eludat un factor esenţial: grupul de executanţi şi de profitori de pe urma
cultului personalităţii şi al tiraniei. Imensul aparat funcţionăresc, dependent
de sistem şi întreţinându-i maşinăria... Mediocritatea în slujba Paranoiei.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu