17 decembrie: Felicia Marinca, n. 17 dec. 1928 – d.
6 febr. 2012
Fiica unui inginer topograf, s-a născut la
Bicazul Ardelean, a făcut şcoala primară la Vânători-Neamţ, liceul la Piatra
Neamţ, Câmpulung şi Vatra Dornei, apoi a urmat Facultatea de Ziaristică, în
urmă pe cea de Filologie. A fost profesoară la liceul Elena Cuza din Craiova,
redactoră la Editura pentru Literatură, apoi la Editura Albatros. Dintr-o
familie moldovenească dăruită cu mulţi copii, este una dintre surorile
criticului literar Constantin Crişan. Poetă discretă, a scris şi proză,
literatură pentru copii şi a tradus din literatura franceză.
Opera literară: • Freamăt, prefaţă de Al. A. Philippide,
Bucureşti, 1967;• Povestea
neauzită, Bucureşti,
1968;• Fiica lui Janus, Bucureşti, 1975;• Bună ziua, istorie, Bucureşti, 1978;• O fată imposibilă, Bucureşti, 1985;• Lacrima incaşului, Bucureşti, 1993;• Jurnal absurd, Bucureşti, 2001. Traduceri: •
Eva Curie, O viaţă închinată
ştiinţei, umanismului
şi păcii - Marie Curie, prefaţa
traducătorului, Bucureşti, 1987.
Citeşte mai mult: http://www.crispedia.ro/Felicia_Marinca
I.A. Bassarabescu, n.
17 decembrie 1870 - d. 17 martie 1952
Născut
la Giurgiu (deci pe Dunăre, precum scriitorul pe care l-am comentat ieri - I.
A. Vasilescu-Valjan), familia se mută în 1877 la Bucureşti, unde fiul face
liceul la Sf. Sava şi Filologia la Universitate, luându-şi licenţa în 1897, sub
smnătura lui Titu Maiorescu şi A. D. Sturdza. Devine profesor la Ploieşti, apoi
cariera i se deschide: inspector şcolar, prefect de Prahova şi senator. Dovadă
că la început de secol XX a fi licenţiat şi pe deasupra scriitor te propulsa
"la vârf", în administraţie, în politică. Poet de resurse mai degrabă
modeste şi prozator specializat în nuvelă, schiţă, "momente", a fost
dintotdeauna considerat un continuator al lui I. L. Caragiale. Nuvele, 1903, Vulturii, 1907, Norocul, 1907, Noi şi vechi, 1909, Nenea, 1916, Un dor împlinit, 1919, Moş Stan, 1923, Un om în toată firea, 1927, Domnu Dincă, 1928, deja în 1939-1940 ajunsese la Opere complete în 2 volume. Considerat de Călinescu
în a sa Istorie un autor din zona moravurilor burgheze, un romantic şi
umoristic provincial, povestirile lui I.A.B. au fost mereu la căutare pentru
cititorul român fără pretenţii de sofisticărie. În parte, popularitatea sa se
bazează şi pe girul manualelor şcolare, care nu l-au ocolit niciodată. Mesajul
său direct, pe cât de echilibrat, în ton moralist, ironic, fără a fi vreodată
sarcastic/nimicitor, s-a potrivit de fiecare dată subiectelor simple, în care
binele este fără echivoc iar răului i se dă şansa corectării din mers.
Titlurile în sine: Moş Stan, Domnu Dincă sunt nepretenţioase, de nu cumva şi
sentimentale, de fiecare dată în ton just. Ieşit din atenţia criticii literare,
nu înseamnă că I.A.B. nu are şi astăzi cititorii săi fideli; mereu apar
culegeri de povestiri, antologii pentru elevi, de exemplu în colecţia
Literatura de ghiozdan. Dar principalele sale titluri: Nuvele şi schiţe, Un om în toată firea, Pe drezină, Lume de ieri, etc. au apărut în colecţii de masă, în
zeci de ediţii (!!), în tiraje care azi pot părea astronomice; asigurate de
Biblioteca pentru toţi, de Biblioteca şcolarului.
Ar trebui să se înţeleagă faptul simplu că
literatura română şi în primul rînd masa de cititori s-a format ca gust şi
conştiinţă pe temeiul acestor truditori ai slovei scrise cu bună-credinţă şi
devotament de neam. Scrisul lui I.A.B. nu a creat şcoală, nu a generat emuli,
ci i-a format pe şcolari spre a deveni oameni "în toată firea".
Partida nu este de tot pierdută dacă, de
exemplu, Bibliotecii judeţene din Giurgiu i s-a dat numele scriitorului ce s-a
născut în urbea de pe Fluviu; nici faptul că la Ploieşti, unde scriitorul a
fost ani la rând profesor, apoi Prefect şi senator de Prahova, există o şcoală
gimnazială care îi poartă numele.
Alţi scriitori:
Andrei Ionescu, n. 1939
Liviu Petrescu, n. 17 dec.
1941 - d. 5 iulie 1999
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2004
Ion Lazu - O pagină de Jurnal, 2004
10 octombrie, sîmbătă. După masă, la plimbare cu Lidia prin Herăstrău, pînă
în amurg. Mereu cu ochii pe faţa lacului, argintie, plumburie, jucînd magic,
fenomen care mă subjugă de fiecare dată.
De parcă e vorba de medii diferite, de prezenţe diferite în spaţiu…
Impresia asta vine poate din cauză că zonele diferit colorate de la suprafața lacului sunt net separate,
situate parcă în alt plan…Bem cîte o bere pe malul lacului, lîngă debarcader.
Chelnerul are cîteva undiţe aruncate. Tocmai prinde un peştişor. Îl fericesc.
El: E singurul pe ziua de azi… dar gaşca se bucură.
De dimineaţă telefon de la Florica. O invită pe Lidia
la ţară, cu maşina, “ştie că îşi doreşte”. L. e de accord. F. dă din nou
telefon şi cînd Lidia îi confirmă că merge, Florica izbucneşte în plîns. Simte
că Lidia a trecut peste măgăriile lor și că a iertat-o.
Mă uit prin Corespondenţa
lui J. Joyce şi aflu că nu a avut curaj să se ducă la înmormîntarea tatălui
iubit pentru că localnicii, “oameni din Dublin”, l-ar fi agresat, cum o mai
făcuseră şi cu altă ocazie… La noi, idem era s-o păţească Ion Cărmăzan, cu Povestiri din Bocşa. Poate o păţesc şi
eu, după ce public Sălbaticul. Nu-i
ziceam mai bine Sălbaticii?
Ieri primesc o scrisoare de la Gh. Grigurcu, care îşi
aminteşte de mine, “prezenţă luminoasă”; el nu scrie despre proză, dar Veneticii îl interesează pentru inima
lui de basarabean (din Soroca).
La Cărtureşti, lansări Polirom, tineri prozatori.
Librărie interesantă, înţesată cu cărţi, pe multe nu le-am citit, mă tem că nici nu le
voi citi, după cum decurg lucrurile. Sentiment de frustrare. Ideea de a propune
celor de la Polirom Jurnalul,
printr-un e-mail. Nu am timp să stau la lansarea Ionuţ Chiva & co, el
însoţit de alţi doi băietani slăbănogi, fumînd, cu rucsăcel în spate. E noua
modă...
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu