30 ianuarie: I. L. Caragiale, n. 30 ianuarie 1852 - d. 9 iunie 1912.
http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2678444635787075432#editor/target=post;postID=5916614679647805821
Consemnare (din 2012): La Sala Euterpe, Centenarul
I.L. Caragiale.
Duminică dimineaţa, în cadrul emisiunii
televizate Ilinca Dumitrescu şi invitaţii săi a fost deschis anul aniversar I.L. Caragiale.
Se împlinesc în acest an un secol de la
moartea genialului dramaturg şi 160 de ani de la naşterea sa. Marele dramaturg
a trăit doar 60 de ani, ultimii 8 în exil la Berlin. Se speră că manifestările
omagiale centenare vor fi pe măsura celui mai mare dramaturg din literatura
noastră. Invitaţii dnei Ilinca Dumitrescu au fost prof. univ. dr. Grigore
Constantinescu, muzicolog şi istoricul şi criticul literar, prof. univ. Valeriu
Râpeanu. Tema anunţată: Caragiale şi muzica, nu putea
decât să ne intereseze la maximum, căci nu ştiam decât lucruri nesemnificative
despre legăturile dramaturgului cu muzica. Au fost, aceste legături nu doar
statornice de-a lungul unei vieţi, ci marcate de mari emoţii şi de indicibile
bucurii. Îmi dau seama că nici despre clasicii literaturii noastre nu cunoaştem
decât unele aspecte, dar în lipsa ansamblului este imposibil să-ţi faci o idee
corectă despre personalitatea unui mare scriitor. Cei trei protagonişti ai
discuţiei, documentaţi la sânge, vin cu numeroase citate semnificative din scrierile
celor care l-au cunoscut îndeaproape pe Caragiale. Un sensibil portret este
făcut de Cella Delavrancea, care a crescut sub semnul marii prietenii dintre
Barbu Delavrancea şi Caragiale. Tânăra pianistă a locuit o vreme la familia
Caragiale, în Germania şi dramaturgul a ascultat-o în nenumărate ocazii.
Alt portret privindu-l pe
scriitorul-meloman este semnat Nicolae Iorga. O evocare scrisă în 1912, la
dispariţia marelui dramaturg. Cei doi mari oameni au fost în relaţii
privilegiate, de preţuire, întrerupte de mici disensiuni de moment. Pe când
Iorga nu avea decât 19 ani a primit o carte cu dedicaţie de la Caragiale,
încrezător în talentul de excepţie al tânărului literat şi istoric. Or, această
evocare a lui Caragiale de către Iorga (din volumul într-o nouă ediţie Oameni
cari au fost) îngrijit de Valeriu Râpeanu, este fără îndoială una dintre
cele mai frumoase pagini de literatură scrise în limba română. Câtă pătrundere
în adâncurile firii unui om despre care noi credeam a fi fost o fire pozitivă,
un scriitor de comedii talentat, cu vervă, ironie, spirit de observaţie şi
replică nimicitoare. Dar până una alta, în mentalul românului Caragiale ar fi
fost o fire complementară lui Eminescu. Era în schimb omul Caragiale un
romantic, era un sentimental, o fire ultrasensibilă, trecând de la entuziasm la
suferinţă atroce, un om care izbucnea în lacrimi la ascultarea unui pasaj din
Mozart, din Beethoven...
Alte referinţe cu privire la Caragiale
împătimit de muzică aflăm din scrierile unui Paul Zarifopol. În perioada
berlineză a lui Caragiale, deci după 1904, cei doi se întâlneau în mod special
ca să meargă împreună la concertele de la Berlin, dar şi la Leipzig, pe atunci
un foarte important centru muzical al întregii Europe. Corespondenţa dintre cei
doi este înţesată cu amănunte legate de concertele pe care le audiaseră sau la
care urmau să asiste. Nu ştiam decât foarte vag că I. L. Caragiale a ţinut cronică
muzicală în numeroase reviste, că era preocupat de starea Operei române, pentru
a cărei înfiinţare se zbătea pe acea vreme George Stephănescu. Dramaturgul avea
în casă un pian şi se exersa în momentele de destindere. Mereu subliniind cu
regret, ca pe un complex al său, că nu a făcut destulă şcoală, I.L. Caragiale
deţinea cunoştinţe cu privire la instrumentele muzicale, era în situaţia să
poată face deosebirea dintre sunetul unei viori a lui Paganini, de exemplu, şi
vioara la care solistul X interpretase o sonată, la Berlin. Scria un astfel de
text: O vioară pe care Paganini ar fi aruncat-o în sobă, şi la care totuşi X a
reuşit să cânte mai mult decât onorabil. E genul de minune asemănător unui
frizer care nu te rade cu briciul ci cu o custură, fără ca totuşi să te taie...
(citat din memorie, ca să ne facem o idee despre nivelul abordărilor lui
Caragiale în ceea ce priveşte arta interpretativă a marilor muzicieni ai acelor
vremuri). Cu sublinierea faptului că dramaturgul îi ascultase aproape pe toţi
înterpreţii şi soliştii vremii sale - şi nu doar atât, ci cunoştea muzica
tuturor marilor compozitori ai sfârşitului de veac XIX şi ai începutului de
veac XX.
Este discutată nu doar contribuţia lui
Caragiale la viaţa muzicală a timpului, ci şi modul cum opera sa a insipirat pe
compozitori: Paul Constantinescu a scris Noaptea furtunoasă, o
capodoperă. Care din păcate n-a mai fost pusă în scenă de decenii. Sabin Drăgoi
a scris o operă Năpasta, nici aceasta jucată de multă vreme. Când aceste
compoziţii ar trebui să se afle în repertoriul permanent al Operelor din ţară.
Iar Teatrul Naţional din Bucureşti, după multele renovări, ar trebui să-şi
înscrie pe fronton adevăratul nume: Teatrul Naţional I. L. Caragiale
Cunoscut ca autor al unor piese de
excepţie: Noaptea furtunoasă, Scrisoarea pierdută, D-ale carnavalului, Conu
Leonida faţă cu reacţiunea, a unor sclipitoare Momente şi schiţe, se
cunosc mai puţin şi se discută doar în treacăt despre nuvelele lui Caragiale. Kir
Ianulea, Păcat, La Hanul lui Mânjoală, O făclie de Paşti. Sau despre drama Năpasta.
Or, există două etaje ale operei lui Caragiale: scrierile care au în obiectiv
lumea oraşului şi a mahalalei – acestea fac obiectul comediilor și schiţelor
sale - şi un alt etaj, al scrierilor cu subiecte din lumea satului, toate
acestea sunt de natură dramatică-tragică. Dramaturgul considera că la sat viaţa
se desfăşoară sub alte coordonate morale, acolo sunt de găsit trăirile
fundamentale ale omului din totdeauna, neinfluenţat de istoria momentului.
"Pentru faptă răsplată şi năpastă pentru năpastă!", replica Anei din
drama Năpasta sintetizează viziunea lui Caragiale cu privire la lumea
satului românesc. Administraţia statului nu are a se amesteca în treburile
obştei, care se conduce după legi imuabile şi îşi face singură dreptate,
restabilind cursul firesc al vieţii. În acelaşi sens se desfăşoară lucrurile şi
în nuvela Păcat, inspirată dintr-un
caz real.
Ascultăm aria lui Spiridon, aria Ziţei,
ambele din
Noaptea furtunoasă şi aria lui Ion din Năpasta
de
Sabin Drăgoi.
Un foarte substanţial debut al anului
centanar Caragiale. Pe care ni-l dorim plin de realizări la cel mai înalt
nivel, cum o şi merită genialul dramaturg.
Alţi scriitori:
Gr. Pleşoianu, n. 1808, m. 1857
Dinu Săraru, n. 1932
Claudia Voiculescu, n. 1950
Ion Laca, m. 1972
Radu Petrescu, m. 1982
Gh. Crăciun, m. 2007
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu